رواية مالك القدر الفصل السادس 6 بقلم علياء عبدالله

 رواية مالك القدر الفصل السادس 6 بقلم علياء عبدالله

رواية مالك القدر البارت السادس

رواية مالك القدر الجزء السادس

رواية مالك القدر الفصل السادس 6 بقلم علياء عبدالله


رواية مالك القدر الحلقة السادسة

«مالك القدر» 
البارت السادس♥
تاني يوم اخر النهار 
في المستشفي
قدر: انا زهقت من القاعدة دي
سعاد: معلش يا حبيبتي شوية وهنمشي 
قدر: رجلي هتفضل في الجبس كتير 
سعاد: واللة مش عارفه دة كلام الدكتور بقا
عند محمد في الشغل*هندسة*
محمد: امل انا لازم امشي دلوقتي
امل: لية يا محمود في حاجه 
محمد: لازم اروح لقدر في المشفي
امل: قدر... اااةةة قدر الي قاعدة عندكم 
محمد: بالظبط
امل: طب هي ف المشفي ليه 
محمد: وقعت امبارح من ع السلم واتكسرت.... كنت هروح. امبارح وكمان الصبح بس جدي منعني
امل: انا عاوزه اشوف قدر دي
محمد: بعدين يا امل
امل: لا دلوقتي ع الاقل يبقي فيه حجه 
محمد:... ممم طيب تعالي 
عند محمود... 
شهد: عرفت الي حصل لقدر ممكن اجي ازورها 
محمود: بصفتك اية؟ 
شهد: صديقتها
محمود: يبقي بتستازني ليه
شهد في بالها.. حسبي الله ف كلامك الي زي السم دة::: طيب انا هروحلها
محمود: استني نا مروح اخدك. معايا 
شهد بفرحه حاولت منعها: بجد.. هجيب حاجاتي 
في المشفي**
الدكتور: تقدري تخرجي يا انسه قدر
قدر: بجد
سعاد: الحمدللة... طيب ف علاج تمشي علية ولا مفيش ولا اية
الدكتور: اكيد طبعا. نا فهمت. استاذ مالك. كل حاجة 
قدر: مالك
الدكتور: ايوا 
سعاد: طيب متشكرين 
شوية وجه عصام وسعدتها الدادة سعاد تقعد علي كرسي متحرك 
قدر: بس نا مش عاوزة اقعد علية ممكن امسك عصيان عادي. 
عصام ضحك: عصيان اي بس الكرسي افضل وبعدين دة لحد العربية بس 
قدر: اذا كان كدا ماشي 
نزلوا عند بوابة المستشفي لقت مالك. جاي لهم
مالك: خد. يا عصام هات العلاج دة 
قدر بتلقائية: لو حقن لا ونبي 
مالك: لا مش حقن ولا حاجه
وصلوا للعربية سعاد. سندتها تركب وروحوا
في القصر كان محمود قاعد مستنيهم مع شهد والجد واسماء ومحمد وامل بعد م راحوا المشفي وعرفوا انهم مشيوا  
وصلوا بالعربية للقصر ومحمود خرج بسرعه خلت الكل يستغربة 
قدر جت تنزل من العربية 
مالك: استني عصام يجيب الكرسي 
قدر: لا اروجوك مش عاوزة الكرسي
مالك: والله
قدر: ايوا ون... ولسة مش كملت كلامها لقته شالها و وشهة بقا قريب جدا منها 
(شوية رومانسية طري الرواية بقا) 
قدر شهقت: نزلني 
لكن مالك تعامل كانه مسمعش حاجه ودخل بيها 
محمود اول مشاف كدا اتعصب جداا 
محمود: نزلها 
مالك: وانت مالك 
محمود: بقولك نزلها 
مالك: الدراع بتاعي والطاقه بتاعتي وانا مرتاح.كدا 
محمود: انت حيواان 
مالك: وانت طالعلي 
محمود:قدر عاوزة يشيلك 
قدر:......
محمود:قدر ردي عليا
قدر طول الوقت دة مش سامعه اي حاجه ولا حاسة باي حاجه غير دق قلبها جامد وفاجئه فاقت علي صوت شهد
شهد: بااااس... بعد ازنك يا مالك طلعها فوق وانت يا استاذ محمود اهدي مش عروسة حلاوة هنتخانق عليها  
مالك طلع قدر الاوضة وهي لسة ف زهولها اول مرة ولد يعمل كدا اول مرة تبقي قريبة للدرجه من ولد شعور مش عارفه توصفه بس ليه اي بنت كانت هتعمل ردة فعل كبيرة علي الاقل تضربة قلم محترم. 
قدر: متعملش كدا تاني 
مالك: انا عملت كدا عشان شعوري بالذنب اني السبب ف كسرك غير كدا مكنتش عبرتك اصلا لانك فعلا محدش يعبرك انا هروح استحمي من القذارة 
قدر كان كانها وقعت في بحر ف عز التلج هو شتمني انا؟ انا قذارة؟ للدرجادي دموعها نزلت وفي الوقت دة دخل عليها كل الموجودين فمسحت دموعها بسرعه
شهد:اي دا صحبتي بتعيط ليه 
قدر: رجلي وجعاني اوي 
امل: الف سلامة عليكي 
محمد: حمدلله بالسلامه ي قدر 
قدر: الله يسلمكوا 
الجد: طيب سيبوها ترتاح شوية 
شهد: بعد ازنك يا جد. انا هفضل شوية معاها وامشي 
الجد: ماشي يا حبيبتي 
شهد: استني يا امل هنروح سوا 
امل: طيب 
بعد م الجد ومحمدخرجوا. 
شهد: احكيلي بقا
قدر: احكي اية 
شهد: مالك
قدر: مفيش الكسر واجعني بس 
امل: بصي احنا بنات زي بعض ف احكي 
قدر:بجد مش فاهمه اي 
شهد: كنتي بتعيطي ليه 
قدر: ع... عشان رجلي بتوجعني 
شهد: لا م انتي مش كنتي بتعيطي ف المشفي و كمان لما جيتي هنا 
قدر: م... مفيش حاجه. بجد
امل: حاسه انك بتحوري 
افتكرت قدر الي قاله مالك خلاها تعيط جامد 
امل: مش بقول بتحور 
شهد: ششش اهدي يا قدر واحكيلي ف ايه
قدر: هو نا وحشه 
شهد:ابدا مين قال كدا 
قدر مش. ردت وفضلت تعيط 
امل: حاسة انه مالك الي مزعلك
قدر بعياط: اا.. ايواا 
شهد: دة انا اروح اكسر راسة 
امل: طيب بصي محمد حكالي علي كل حاجه تخصك مش تقلقي وحاولي تتجاهلي وجودة وانتي هنا في مهمه وبس 
شهد: امل مش كدة
قدر: عندك حق انا هنا في مهمه اخلصها وامشي ماليش حق ازعل ولا ادايق... بعد. ازنكم عاوزة اانام
امل: اسفه لو دايقتك
قدر: لا انتي فوقتيني 
شهد: طيب هنسيبك ترتاحي تصبحي علي خير 
بعد. ما خروا من عندها قعدت تعيط
قدر: يارب الصبر يارب يارب يارب فضلت تدعي وتعيط لحد م نامت
محمود: هي نامت 
شهد: ايوا 
محمود: كنت عاوز اشوفها 
شهد بحزن: معلش مرة تانيه بقا.. سلام 
محمد في الجنينه: استنوا يابنات اوصلكوا
شهد: لا معلش وصل امل انا عاوزة امشي لوحدي شوية 
امل: لا هتيجي معانا 
محمد: خلاص ي امل تخليها براحتها 
امل: متاكدة انك عاوزة تمشي لوحدك 
شهد: ايوا 
امل: طيب خلي بالك من نفسك ورنيلي اول متوصلي 
شهد: حاضر وانتي كمان 
في عربية محمد**
هي شهد زعلانه من اية
امل: مشعارفه واللة بس نا زعلانه عشانها كدا شهد مش بس بنت خالتي دي صحبتي واختي وكل حياتي 
محمد بهمس: يبختها 
امل: بتقول حاجه 
محمد: لا ولا حاجة  
عند مالك راح بيته القديم ومكان شغله *ورشة ميكانيكه*
صبحي: اي يا عم مالك من ساعه ما بقيت تعيش هناك لحد بيشوفك ولا حد بسمع صوتك
مالك: اديني جتلك اهو يظريف  شوف شغلك بقا واتلم 
صبحي: اسالك سؤال بس
مالك: اتنيل 
صبحي: انت هترجع تعيش. هنا امتي 
مالك: لما يموت 
انتهي البارت السادس رائيك يا قلبي✨♥
«مالك القدر» 
البارت السابع ♥
قدر فضلت اسبوعين متخرجش من الاوضي والصبيان محدش منهم بقي يجي القصر كتير حتي لو حد منهم جه يزور قدر كان الجد يمنعه لانه مش عاوز حد. منهم يتعلق بقدر بس هو مش داري بالقلوب الي اتعلقت♡
الجد دخل اوضة قدر: صباح الخير 
قدر: صباح النور ازيك ياجدو 
الجد: بخير يا حبيبتي وانتي اخبارك اية 
قدر: كويسة... فطرت 
الجد: لا 
قدر: ليه 
الجد: نفسي مسدودة واللة 
قدر: لية كدا... نا اسفه 
الجد: علي اية
قدر: حاسة ان انا السبب 
الجد: انتي وعدتيني وعد وانا وثقت ومستني تنفزية ووعد الحر دين علية 
قدر: مسؤلية صعبه 
الجد: عارف وعارف كمان انك قدها وهتقدري ترجعيلي احفادي
قدر: انا زهقت من القعدة دي نا عاوزة انزل ارجوك
الجد: اكيد.. تحبي تفطري في الجنينه 
قدر: هما احفادك مشيوا ولا اية
الجد بحزن: مشيوا ومش رجعوا 
قدر: نعم؟؟ ازاي 
الجد: كل واحد راح يشوف حياته 
قدر: اوعدك اني هرجعم تاني 
الجد: انشاء الله  
قدر نزلت الجنينه وصادف دخول محمد القصر 
محمد: قدر وحشاني واللة... اخبارك اية 
قدر: كويسة وانت اخبارك اية
محمد: كويس
قدر: مجتش زرتني ليه 
محمد بص لجدة وقال: اشغاال واللة يبنتي
قدر: ربنا يعينك.. امال العيال الباقي فين 
محمد: مشعارف 
قدر: طيب 
عدي اليوم عادي محمود ومالك مارحوش القصر 
تاني يوم راحت شهد تطمن علي قدر
شهد: صباح الخير 
قدر: صباح النور ياقلبي
شهد: اخبارك اية 
قدر: كويسة بس زهقانه اوي 
شهد: تحبي تخرجي 
قدر: بجد!ينفع 
شهد: ايوا بالكرسي... تحبي تروحي فين
قدر: اي مكان
شهد: اي رائيك نروح المستشفي 
قدر: اعوذ بالله لي كده يابنتي
شهد بضحك: لا هنروح زيارة وبالمرة تشوفي محمود
قدر: ماشي.. ممكن تساعديني اغير هدومي
شهد:اكيد يا حبيبتي 
في العربية المتجهه للمشفي
قدر: تفتكري هتكون ردة فعل محمود اي
شهد: مش عارفه بس اكيد هيتفاجئ
قدر: طيب 
وصلوا المشفي شهد بتزق كرسي قدر ودخلوا المشفي وصلوا لاوضة محمود شهد بتخبط علي الباب
محمود:نا قولت مش عاوز حد يخبط 
شهد: انا شهد... ومعايا ضيفه
محمود: خديها وامشوا 
قدر: مش ينفع ارجع من غير م اشوفك
محمود قام بسرعه من علي الكرسي وفتح الباب: قدر... انتي جيتي ازاي... وحشتيني اووي اوي.. اخبارك ااية
قدر: هنفضل علي الباب كدا 
محمود: لا طبعا اتفضلي 
قدر: مش بتيجي القصر لية يا سيدي
محمود: القصر مالوش طعم من غيرك
قدر: لية م انا مزروعه فيه طول اليوم
محمود: بس في اوضتك مش بتنزلي ولا بتضحكي ولا بقيتي زي زمان 
قدر: معلش عشان الجبس وكدا 
شهد بتحاول تعرفهم اهنا موجودة: احم بما انك هنا خلينا نعمل فحوصات نعرف هتفكيه امتي
قدر: اة ياريت 
شهد: انا هاخدها 
محمود: لا انا هاخدها خليكي انتي... مش استني يسمع ردها واخد قدر ومشي
شهد: هتبقي وقعتك سودة لو طلعت بتحبها يا محمود واللة اموتك واموت نفسي
عند قدر*
محمود: انتي متاكدة انك كويسة 
قدر: لا
محمود: كنت حاسس... حصل اية
قدر: انا فاشلة جدا مش عارفه اتم مهمه صغيرة زي دي 
محمود بجمود: مهمه انك تجمعي بيني وبينه... مستحيل انسي... احسنلك تنسحبي 
قدر: انت الي بتقول كدا.. دة نا فكرتك هتساعدني 
محمود: اساعدك علي حاجه انا مش عاوزها تحصل 
قدر: لي مش عاوز تتصالح معاهم لية قلبك اسود كدا ليه مش عاوز جدك يرتاح
محمود: انا مش عاوز افتح الموضوع دة لو سمحتي... وطلع الفون... ايوا يا عاصم تعال  خد قدر من عندي 
قدر: انا مش عاوزة امشي غير لما اعرف
محمود: احسنلك يابنت الناس متعرفيش حاجه عن الموضوع دة ولا تحاولي تعرفي 
قدر: بس انا عارفه كل حاجه
محمود: عارفه اي 
قدر: عارفه انك انت الي قتلت سمر حبيبت مالك 
محمود: مش بقولك انتي متعرفيش حاجه 
وصل عاصم وخدها وروحوا 
قدر في بالها انا عاوزة اعرف كل حاجه عاوزة افهم في اية ليه الكرة دة كلة لية كل دة اووووف عيلة غريبة مريبة عجيبة 
وصلت القصر وشافت مالك 
مالك: حمدالله بالسلامه 
قدر: اللة يسلمك.... ابعد عني كدا 
مالك: وهو نا واقف في طريقك 
قدر: اوف.. وزقت العجل لحد ما وصلت للسلم بصتله *السلم*اوف هطلع ازاي دلوقتي 
مالك قرب منها و....... 

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية مالك القدر
google-playkhamsatmostaqltradent