رواية قضية نسب الفصل الخامس 5 بقلم اية عامر

 رواية قضية نسب الفصل الخامس 5 بقلم اية عامر

 رواية قضية نسب البارت الخامس

 رواية قضية نسب الجزء الخامس

رواية قضية نسب الفصل الخامس 5 بقلم اية عامر

 رواية قضية نسب الحلقة الخامسة


رضوي بغضب:  متجيبيش سيره اختي علي لسانك.. 
هاجر بهدوء: انا اسفه.. بس حليهاا.. 
رضوي: هاجر اهدي انتي لي بتتوقعي حاجه زي دي.. واهو عدي اليوم امبارح ومحصلش اي حاجه... 
هاجر: انا مش هقعد هنا.. انا لازم اسيب البيت.. واسيب البلد كلهاا اصلا.. 
رضوي:  ي هااااااجر.. اهدي.. انتي اصلا كلها شهر وترجعي القاهره تاني علشان الكليه.. 
هاجر: ي رب دي اخر سنه عديها علي خير بقي..بس خلاص انا هرجع القاهره من بكره..
رضوي: طب م سليم في القاهره.. يعني انتي سايبه اللي مش فاكرك ورايحه للي فاكر كل حاجه وجه هددك كمان.. 
هاجر: بس في القاهره مش هكون في وشه وفي الشقه اللي قصااده.. 
رضوي: ي بنتي حازم مشغول في حياته وفي شغله ومراته كمان مشغوله بيه وهتكون معاه في كل حته لانهاا يتيمه يعني انتي وانا مش موجودين ضمن ذاكرته وتفكيره..و عمتا ي هاجر اللي انتي عايزاه اعمليه.. 
هاجر: مش هتيجي وتشوفي مامتك بالمره.. 
رضوي بحزن:  بعد كل اللي حصل تفتكري بابا هيخليني اشوفهااا.. انا بكلمها في التليفون سرقه ي هاجر.. 
هاجر:  هيجي يوم وينسي ويسامح ي رضوي... 
رضوي بشرود: هيجي يوم ويسامح ان شاء الله.. 
فلااااااش باااك... 
بعد شهرين.. 
الدكتوره:  الف مبروك انتي حامل... 
روان ورضوي بصدمه:  اي!!!! 
الدكتوره بإستغراب:  حامل.. هي مش متجوزه ولا اي.. 
روان بتوتر: هه.. اي ي دكتوره الكلام ده لا طبعا متجوزه.. هي بس متفقين هي وجوزها علي الطلاق عشان كده اتصدمناا.. 
الدكتوره: ان شاء الله تحلي مشكلتك ي حبيبتي علشان البيبي الصغير.. هتعمليلي شويه تحاليل علشان نتطمن اكتر... عمتا انتي حامل في شهرين الف مبروك.. 
رضوي بحزن: الله يبارك فيكي.. 
رضوي وروان خرجوا من العياااده.. 
روان: ها هنعمل اي.. انتي قولتي ان الموضوع عمره م هيتكشف الا لو اتجوزتي قوليلي دلوقتي هتخبيه ازااااي.. 
رضوي ببكاء هيستيري:  مش عارفه.. مش عارفه اعمل اي.. 
روان:  تمام اهدي ي رضوي وخليناا نفكر... 
رضوي:  انا هقول لماما كل حاجه.. وهرجع البلد.. واول م بطني تبدأ تظهر هااجي هنا.. 
روان:  وبعدين هتعملي اي.. رضوي انتي لازم تكلمي حازم.. لازم تروحيله.. 
رضوي: هروح اقوله اي.. حضرتك ياللي مش فاكرني.. انا حامل منك.. 
روان:  تحليلDNA بسيط وهتثبتي انه البيبي ابنه او بنته.. 
رضوي: يبقي لما أولد.. 
روان:  طب مبتفكريش تنزليه.. 
رضوي:  لالالالا.. كفايه ذنوب.. كفايه طيش.. مش هقتل روح حتي لو هخسر كل اهلي وحتي لو هيقتلوني.. انا غلطت ولازم اتحمل نتيجه غلطي.. 
روان: طب هتقولي لماما ازاااي.. 
رضوي بحزن: هقولهاا كل حاجه... مش هكدب.. 
بااااااااااك... 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
في القاهره...عند سليم
عمر بمرح: سليم!!! اي اللي جايبك بدري كده..غريبه يعني..
سليم ببرود: وفيهاا اي مش المفروض دي شركتي بعد م ابويا مات ولا اي..
عمر: ربنا يرحمه ي صاحبي..بس بردو حاسك غريب كده..ومجيتش سهره امبارح لي..
سليم بغضب:زهقت ي اخي زهقت..كل يوم كده حياتنا مبقاش ليها طعم..
عمر: مالك ي صاحبي بس..
سليم: حياتنا ي عمر..اي المفيد اللي بنعمله فيهاا..انت مثلا بتروح هناك لي متقنعنيش انك بتحب الحياه دي وانك مش بتروح علشان متفكرش في رحمه الله يرحمهاا..والدليل ان عمرك م لمست بنت زي انا وحازم..
عمر بغضب: دي حياتنا ي سليم..خليها بقي تمشي زي م تمشي..وبعدين انت بتروح لي انت عذرك اي؟؟
سليم: انا لقيت اصحابي واحد مستهتر وعايش بفلوس ابوه ومقضيهاا بالطول والعرض..وانت نص يومك بتهزر وتضحك من غير نفس والتص التاني بتهزر وتضحك علشان سكراان..م طبيعي اتأثر بيكو..
عمر بغضب: احنا شياطين ي سليم..سيبنا ي عم واقطع علاقتك بيناا..
عمر خرج من مكتب سليم وقفله وراااه بغضب..
سليم قعد علي مكتبه بغضب..وبدأ يهدي نفسه..وبعدين افتكر هاجر وابتسم..
سليم: متأكد اني هشوفك..بس مش عارف ازاااي ومش هستني سنه كمان علشان اشوفك لازم اعمل حاجه..
سليم خرج من مكتبه وبعد فتره كان في مكتب عمر..
عمر: نعم جاي للشيطان بنفسك لي؟
سليم: انا اسف ي عمر انا اتعصبت عليك بس..
عمر: مسامحك ي صاحبي..بس وغلاوه رحمه عندي لو جبت سيريتهااا تاااني مش هيتبقي فيك حته سليمه..
سليم بإبتسامه: لسه بتغير عليهاا حتي بعد وفاتهاا..
عمر: ااه م انا لسه بحبهاا...
سليم: ربنا يرحمها ي صاحبي المرض الوحش خدهاا منك بدري..
عمر: لسه بحبهاا ي سليم وهفضل احبها (عيب عليك ي ولا ده انا اللي بكتب بردو 😂)..
سليم: ربنا يريح قلبك متزعلش مني..
عمر: مش زعلان..بس قولي بقي مالك كده..
سليم: انا مبهزرش ي عمر انا خلاص عايز حياه نضيفه..وبقولك اي انت غصب عنك مش هتروح اي مكان من دول ولا شربت تااني مش هخلي فيك حته سليمه..
عمر بخبث: لقيتهاا..
سليم بإبتسامه: عرفت ازااي..
عمر: حسيت كده..وبعدين باين عليك..
سليم: بدور عليهااا بقالي زياده عن سنه ويوم م يئست لقيتهاا..
عمر: طب وهتعمل معاها اي!!
سليم بخبث وابتسامه: هتجوزهاا
عمر: جواز مره واحده..
سليم: ايوه انت عارف انا شوفتها في البار بس تخيل بنت محجبه في البار..واتفزعت اول م مسكت ايدهاا وطلعت تجري..عرفت انها بنت محترمه وكويسه..واكيد وجودها في المكان ده كان ليه سبب..هي دي البنت اللي تشيل بيت وتحافظ علي اسره..فاهمني..
عمر: يعني انت مش بتحبهاا..
سليم: بص مش هكدب عليك يعني انا معجب بيهاا بس لسه يعني الموضوع ميوصلش للحب بالسهوله ده..
عمر: ربنا يوفقك ي صاحبي..
سليم: تمام هستأذن انا بقي..يلا شوف شغلك..
عمر: مديرنااااا ليك كل الاحترام..اتفضل ي باشا اتفضل..
سليم بضحك: تافهه كالعاده...يلا سلام..
خرج سليم من مكتب عمر ودلفت اروي سكرتيرته..
عمر: ارغي..
أروي: اي ارغي دي هو انا شغاله عندك..
عمر: اومال شغاله عند مين ي مدام أروي..
أروي: انا شغاله في شركه سليم باشا..
عمر: ي مثبت العقل والدين ي رب..بت انتي انا اصلا مبطقكيش من يوم م رحمه عرفتني عليكي ف انجزي وقوليلي اي الورق ده..
أروي بحزن: ربنا يرحمهااا..بص ي ابني ده ورق..
عمر: ابنك..ي بنتي ده انتي مش واصله لركبتي حتي..
أوري: ولا انت خنيق ليه..
عمر: بت انتي جوزك طايقك ازاااي..
اروي بغرور: بيموت فيااا علفكره..
عمر: عشان اعمي القلب والبصيره..
اروي: متعصبنيش..
عمر: متعلييش صوتك..
اروي: ااااوووووف ده انت خنيق..اتفضل ده ورق ام الصفقه سليم باشاااا ادهالي الصبح وقالي انت اللي هتشتغل عليهااا ي فندم..
عمر بهمس: ولزمتها اي ي فندم بقي م تاخديني قلمين..
أروي بغضب: بتقول حاجه..
عمر: بقول تسلم ايديكي.تعبتك معايا...
أروي: ايوا كده..انا عارفه كانت عايزه تتجوزك علي اي..
عمر: لمي نفسك بقي..
أروي: لي شايفني متبعتره..
عمر: ارحمي امي العيااانه واخرجي بره بقي..
اروي: تمام ي فندم لو احتاجت اي حاجه..انا ف مكتبي..
عمر بذهول: اي التحول ده..صحيح ي بت ي أروي انتي في الشهر الكام..انتي بقالك تلات سنين حامل..
أروي:.. انا في السابع.. ادعيلي بقي.. بعد اذنك..
عمر بعد م خرجت: والله لو مكونتيش صاحبه رحمه كان زماني مولع فيكي بجاز....بس بردو هتفضلي زي اختي ربنا يقومك بالسلامه انتي وبنتك اللي بقالها كتير جوه دي..
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عند حازم..كان بيشتغل في الورشه هو وعم سعيد لحد م تليفونه رن..
مريم بحزن: حازم تعالي البيت بسرعه...
حازم بخضه: في اي ي مريم انتي كويسه..جرالك حاجه..بنتي جرالها حاجه..
مريم: لا احنا كويسين..بس عمي ضيااء..مااات..
حازم: بتقولي اي..حصل امتي..
مريم: لسه دلوقتي..
حازم بحزن: طيب انا جااي..
عم سعيد: في اي ي حازم..
حازم بحزن: عم ضيااء تعيش انت..
عم سعيد: ان لله وانا اليه راجعون...
حازم: انا هستأذن ي عم سعيد انا لازم اروح..
عم سعيد: تستأذن اي ي ابني انا جااي معااك..اكرام الميت دفنه وعم ضيااء ده انضف الناس اللي قابلتهاا في حياتي..
حازم: ربنا يرحمه..يلا بينااا..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
رضوي ببكاء: لا والنبي لا..ي جمااعه هو هيصحي والله مجرالوش حاجه..
هاجر وقعت علي الارض بتعيط في طرف الأوضه..ورضوي كانت بتعيط بكاء هيستيري علي ابوهاا وهي حضناااه..ومريم كانت شايله فريده علي ايدهاا وبتحاول تهدي رضوي..
مريم: اهدي ي حبيبتي..ده قضي ربنااا..وحدي الله مش كده...
رضوي: لا باابا ي مريم...هيصحي..والله هيصحي دلوقتي...والله اديتله علاجه..اديتهوله ومقصرتش..
مريم: كل واحد ليه عمره..ربنا يرحمه ي رب...
حازم وصل هو وعم سعيد....
عم سعيد: ان لله وانا اليه راجعون..رضوي ي بنتي اكرام الميت دفنه..واعتبري كل التكاليف عليا انا..
رضوي ببكاء: لا ي عم سعيد..بابا كان شايل كفنه وفلوس دفنته في الدولاب..
عم سعيد: الدفنه هتكون بعد صلاه العصر ي بنتي..
رضوي ببكاء: حبيبي ي بابا..مش هقدر اعيش من غيرك..ارجعلي ي بابا عشان خاطري..
مريم: ربنا يصبرك ي حبيبتي..حاسه بيكي..ربنا يصبرك..
رضوي ببكاء: وانتي هتحسي بيااا ازاااي...ي رب خدني معاااه ي رب...
هاجر: اهدي ي رضوي مش كده اللي بتعمليه ده حراام..
عم سعيد بحزم: هاجر معاها حق ي هااجر..يلا اخرجي..يلا ي جماعه كله يخرج...
هاجر: يلا ي رضوي..يلا ي حبيتي..قوي نفسك..
هاجر سندت رضوي وخرجتهاا لحد اوضتهاا..
رضوي بحزن: كلمي ماما ي هاجر..كلميهاا تيجي..
هاجر: حاضر ي حبيبتي..حاضر...
رضوي: ردت عليكي..
هاجر: بيرن اهو..ااه الو ازيك ي عمتو..
سلوي: ازيك ي هااجر..اخبارك اي..
هاجر: انا الحمد لله..انا عندي خبر مش حلو ي عمتو..
سلوي بخضه: بنتي جرالهاا حاجه..
هاجر: لا رضوي كويسه..بس عم ضياء تعيشي انتي..
سلوي: اي بتقولي اي..امتي حصل ده لا حول ولا قوه الا بالله..الاحزان جايه ورا بعضهاا عليا لي كده..
هاجر:  استهدي بالله ي عمتو..انتي هتيجي ولا اي.. 
سلوي بحزن:  ايوا ي حبيبتي هااجي..مهما حصل كان في بينا عشره سنين طويله.. قوليلي بس رضوي عامله اي.. 
هاجر:  تعبانه ي عمتو.. تعباانه.. تعالي خديهاا في حضنك.. خلاص مبقاش ليكو غير بعض... 
سلوي بدموع: ي رب الطف بينا ي رب.. انا ساعتين زمن واكون عندك ي بنتي.. 
هاجر:  تمام ي عمتو.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مريم طلعت لشقتهااا والدمووع في عنيهااا.. وحازم طلع رواهااا... 
حازم: مريم انا مش عارف اقول اي بس انا... 
حازم مكملش كلامه وضمهااا ليه.. 
مريم: انا ابويا عايش..
حازم:.......... 
مريم خرجت من حضنه.. وقعدت علي الكنبه وهو وقف قصادهاا.. 
مريم: كان عندي سبع سنين لما ابوياا رمااني في الشارع.. انا مصحيتش علي الدنيا لقيت نفسي في الملجأ.. انا لفيت في الشوارع سنتين لقتني واحده ست وكانت بتسرحني اشحت وامسح العربياات.. مهربتش منها الا لما بدأت تضربني.. ولقااني والدك ساعتهاا وهو اللي وداني الملجأ ومن ساعتها هو من اكبر المتبرعين للملجأ علشان كده انا مدينه ليه...
حازم بندم: وانا معرفش اي حاااجه من كل ده.. 
مريم:  انت فين من حياتي اصلا ي حازم.. انت عايش لنفسك وبس.. عمرك م فكرت تعرفني ولا تعرف حاجه عني.. 
حازم بندم:  انا أسف.. انا اسف بجد ي مريم.. انا غلطت انا عمري م شوفت كل ده.. انتي معاكي حق انا فعلا كنت عايش لنفسي.. بس خلاص هعيش علشانك انتي وعلشان فريده.. 
مريم: لا ي حازم.. عمر يومين م هيغيروك.. انت بتقول كده علشان بس اتأثرت شويه بالعيشه هناا.. ولكن ي حازم اول م هنرجع انت هترجع لحياتك تاااني.... 
حازم:  معاكي حق ي مريم.. علشان كده بقولك انا حربي مش هنااا.. لازم احارب حياتي القديمه.. بس اوعديني تساعديني.. مريم انا بجد ندمان اني ضربتك وندمان علي كل كلمه قولتها ليكي وجرحتك... 
مريم بشك:  يعني انت عايز تتغير بجد.. 
حازم:  بس عايزك معايا.. من غيرك هضيع تاني ي مريم... توعديني تساعديني.. طب بصي هنعمل اتفااق خلي المهله تعدي ولو رجعت لحياتي القديمه ساعتها القرار ليكي.. 
مريم بتردد:  طب..اعمل اي.. اساعدك ازااي.. 
حازم بإبتسامه:  جهزي شنطنا هنرجع القاهره بعد دفنه عمي ضياااء.. 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سلوي: هنرجع القاهره ي رضوي.. النهارده.. خلاص ي حبيبتي مبقاش ليكي حاجه هناا.. 
رضوي: هستني اسبوع هنا ي ماما حاضر وهسافر معاكي.. انا فعلا مبقاش ليا حاجه هنا..
سلوي:  اسبوع لي..خلاص ي حبيبتي حازم اخد البنت وانتي لازم تشوفي حياتك.. 
رضوي:  مش قبل م يكتبها ب اسمه ي ماما.. حازم ده مش مضمون.. اخاف يرمي البنت في الشارع..انا م صدقت ان خطتي نجحت.. 
يُتبع..

google-playkhamsatmostaqltradent