رواية أمير الممالك الفصل الثالث 3 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الفصل الثالث 3 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك البارت الثالث

 رواية أمير الممالك الجزء الثالث

رواية أمير الممالك الفصل الثالث 3 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الحلقة الثالثة


وقفنا عند عوض وهو يعطي الي ادم سلسلة غريبه الشكل ليضعها بجوار قمر
ادم باستغراب،ايه ده.
عوض بزهول، هو انا هضر قمر يا ادم.
ادم بتبرير، انا مقصدش بس انا اصل
ليقاطعه اكرم، انت عارف ان ادم بيخاف علي قمر زياده شويه متزعلش منه.
عوض بابتسامه، انا عمري ما ازعل من ادم( ثم يكمل وهو ينظر الي ادم) ده يا ادم هتحطه جنب قمر وهي نايمه واحنا هنقراء لحد ما تصحى وتقول اسم الحامي لو كان قريب بس.
ادم بتردد وخوف، طب ده مفهوش ضرر عليها.
عوض باعجاب، لا هي هتفتكر انها بتحلم مش اكتر اطمن. (ثم وجه كلامه الي حمدان) انا مش عاوز حريم هنا.
حمدان. اظن سمعتوا مش عاوز اشوف وحده فيكم كل وحده علي اوضتها لتصعد النساء.
عوض. يلا يا ادم اطلع واتاكد ان كله تمام لان الكل هيطلع.
فهد بسخريه . اشمعنا ادم يعني.
لبنظر ادم له بزهول وكاد ان يجيب لولا أن عوض سبقه
عوض عشان ادم اخوها وهو الي مربيها وكمان قمر بتثق فيه ثقه عميه وكمان ادم انفذ قمر اكتر من مره من حاجات كتير فهو بالنسبه ليها رمز من رموز الامان خد بالك يا فهد من تسرعك ده هيخسرك كتير واكتر من الي خسرته لانك لسه متعلمتش انت عارف انك كان ممكن تكون الحامي لولا تسرعك الي خسرك قوتك.
فهد بعند، انا مخسرتش حاجه وغير كده انا مبصدقش في التخاريف ده كل ده ضحك على العقول وعبط.
اكرم، مع احترامي بس ده مش عبط ولا تخاريف ربنا ادي لكل إنسان قوه فيه الي بيعرفها وفي الي لسه مكتشفهاش وفي الي بيحافظ عليها وفي الي المستهتر والمتسرع الي بيضيعها.
فهد، انا مضيعتش حاجه.
عوض، لولا تسرعك وقله سمعك للكلام مكنتش خسرت قوتك لولا عنادك مكنش حد قدر عليك ولا كانت الست ده قدرت تضحك عليك وتاخد قوتك وانت صغير.
فهد، اديك قلت وانا صغير خلاص الموضوع خلص.
عوض، عندك حق  خلاص يلا قوم يا ادم.
ليصعد ادم الي قمر ليجدها نائمه بثياب النوم ليقترب ويلبسها اسدال الصلاه بهدوء حتى لا تستيقظ لكنها تململت وبدات ان تفتح عينيها لتجد ادم يقول اهدي ده انا لتعود للنوم فادم امانها فهو اخيها وسندها دائما وبعد بعض الوقت ينده ادم عليهم.
عوض، ادم انت خواتم سوره البقره وانت يا اكرم اول سوره العمران وانت يا فهد.....
ليوزع عليهم السور ويبدأ الجميع في القراءه واحد تلو الاخر حتي يصمتوا على صوت قمر وهب تصرخ باسم الملك ثم تدخل في نوبه بكاء ليضمها ادم.
عوض، الكل بره وانت يا ادم هديها ونيمها.
ليخرج الجميع ماعدا ادم الذي اخذ قمر في حضنه وشدد عليها حتي نامت ثم نزل الي اسفل.
ادم، هنعمل ايه.
عوض، كده هو قريب ادم انت تعرف حد بالاسم ده
ادم بتفكير، لا. انت تعرف يا اكرم
اكرم، لا
فهد، ده لقب مش اسم.
ادم، شكرا علي الاضافه.
فهد بسخريه،اقصد انك ممكن تكون عارف الشخص بس متعرفش ان ده لقبه
عوض، اللقب بيكون مشهور اكتر من الاسم ومدام قمر قالته يبقي هو معروف بيه.
حمدان. خلاص ندور عليه ونطلب منه المساعده.
ادم بحذم، لا.
حمدان باستغراب، ليه.
ادم، عشان انا معرفوش ومضمنش ممكن يكون عامل ازي ويطلب ايه.
اكرم، تقصد ايه.
ادم، اقصد انه ممكن يطلب انه يقرب من قمر او يجوزها.
حازم، وفيها ايه.
ادم، لا طبعا انا لا يمكن اقبل بكده ابدا.
اكرم، لا انا كده هشك انك عندك مشكله مع جواز قمر بجد هي مش هتفضل كده العمر كله.
ادم، لا طبعا انا مقصدش الجواز في حد ذاته و اكيد  مش هتفضل كده بس انا عاوز حد يصنها وتكون هي عاوزاه قمر شافت كتير.
اكرم، انت تقصد انه يكون هو عاوزها وهي لا.
ادم،ايوه انت عارف ان قمر جميله جدا واي حد بيقرب منها بيفتن فيها ولا انت نسيت الي حصل زمان.
اكرم بابتسامه، وده حاجه تتنسي.
مصطفى، انا مش فاهم وغير كده قوه قمر جت ازي واحمد اتخلى عن قوته عشان فهد يعيش بعد الي حصل.
ادم، لما عمي احمد اتجوز خالتو سلمي ام قمر كان في واحد بيحبها بس هي اختارت عمي أحمد لكن الجوكر كان بيفهم في السحر فحضر تعويزه عشان يخلي خالتو تحت سيطرته بس هي كانت حامل في قمر فالسحر ماثرش عليها بس اثر على قمر واصبحت عندها قوه ورثتها من عمي أحمد وقوه من التعويزه ده بس هو ميعرفش انه غلط غلطت عمره لان بال عمله خلي فمر اقوي منه بكتير بس مكنش حد يعرف ده لحد ما كان عمرها ٣ سنين وكان عمي أحمد بيقابل صديق ليه هو جوزف (المدرب بتاعه هو وابويا) شاف قمر وعرف قدرتها وعرف ان دمها قادر على حبس وتحرير الشرير الاسود وهو القادر على تحريره ووقتها تم مراسم حبس الشرير الاسود والجوكر من اكبر سحره السحر الاسود وسحر الشر في العالم وعاوز يحرر الشرير الأسود عشان يساعده يسيطر على العالم ومفيش حاجه تحرره الا قمر وغير كده قمر ميلادها مميز 1/1/2001 فهي مميزه في عالم السحر جدا وكان لازم يكون في خطوط دفاع عن قمر وكانت الخطوط ده هي انا واكرم وفهد وعمر و َالحامي بس مكنش حد يعرف ان فهد خسر قوته غير بعدها.
حازم،طب كده المفروض تكون عارف الحامي.
ادم، لا. لان في فتره التدريب جوزف كان حريص ان محدش فينا يعرف التاني لحد فتره معينه وبعدها جمعنا عشان انا واكرم وعمر كنا نعرف بعض عشان انا واكرم صحاب وعمر بيكون اخو اكرم لكن محدش كان يعرف الحامي ومشفتوش غير مره وحده يوم الوشم.
احمد،وشم ايه.
ادم وهو يرفع عن معصمه ليظهر وشم علي شكل ورده التوليب، ده.
حازم، بس فهد معندوش.
اكرم، عشان كنا عرفنا انه خسر قوته ومكملش معانا التدريب
مصطفى، كل ده حصل امته واحنا كنا فين.
ادم، ده حصل قبل ما عمي احمد يموت بسنتين وبعدها انا سفرت مع بابا عشان انفصل عن امي وكنت انا وبابا على تواصل مع عمي أحمد لحد ما مات وكنت في الجامعه وبعد مخلصت رجعت وخدت قمر لان الخطر كان بدا واتوصلت مع عمر وجه واكرم اردي كان معايا واتوصلت مع جوزف لكن كان تعبان واداني مذكرات عمي أحمد وفيها كلام عن الحامي واعرفه أذى بس.
محمد، طب كده..
ليقاطعه اكرم، يا جماعة احنا كده بنضيع وقت لازم نشوف حل.
حازم، انا حاسس اني شوفت الوشم ده قبل كده بي فين ليقطع كلامه صوت هاتف احمد.
احمد، الو
المتصل،....  
احمد، ازيك يا ادهم عاش من سمع صوتك وحشتني.
ادهم..... 
احمد، حمدلله على السلامه تنور بس في حاجه.
ادهم،.......
احمد، وانت تعرف قمر  منين.
ادهم،.....
احمد، تمام بس هتفهمني.
لينهي الاتصال ليجد الجميع ينظر اليه.
حازم، مين
احمد، ده ادهم صاحبي فكره.
حازم، ايوه عاوز ايه مش كان ساب مصر.
احمد، هو هنا وعازم نفسه علي الغدا بكره هنا
ادم، طب وايه دخل قمر.
احمد، عاوز يقبلها ومعرفش ليه قال بكره هيفهمني.
فهد، هو مش ده اخو مراد المغرور.
احمد، علي فكره هو مش مغرور هو ذكي وعارف قيمه نفسه.
فهد، لا مغرور والدليل انه مش عاوز يشتغل هنا في بلده.
حازم، بس لما بنحتاجه بيجي وبصراحه هو يستاهل لقبه وبيحل اصعب القواضي.
اكرم، ممكن انت شايف كده عشان هو منافس ليك
فهد بسخريه، هو مين. ده معيش حاجه عجباه ومفيش بنت مهما كانت حلوه بتجذبه وكل مابكلم يقول انا اسمي كفايه. انا ملك المخابرات.
لينظر له ادم بتركيز، ايه قلت ايه.
فهد، ملك المخابرات.
ادم، هو عنده وشم في ايده
فهد، لا. مفتكرش 
ادم، انت شوفت ايده اليمين.
فهد، لا. لانه على طول رابط ايده وبيرفض يفكها حتى في المهمات.
حازم، لا عنده
فهد، وانت ايه عرفك
حازم، انا اه مقبلتوش غير مره وحده لما كان عندنا في الندوه وانا تحت التدريب وقتها الرباط الي على ايده اتفك وكان في حاجه لووها اسود بس مش عارف هي وشم ولا ايه
اكرم، يعني ممكن يكون مخبيه
فهد، اكيد لا لان انتم بتقولوا ان الحامي ده قريب وده في روسيا يبقي ازي
اكرم، ممكن يكون هنا مع اخوه.
ادم، احمد انت كلم ادهم ده واعرف منه اخوه هنا ولا ايه ولو هنا خليه يجيبه وانا هعرف هو ولا لا.
اكرم، بس ده كله لسه تخمين محدش متأكد يعني مش لازم حد يعرف ليتصل احمد ادهم ويعرف منه ان مراد معه وانهم لمنزلهم القريب منه وانه سيخبر اخيه لما يريد لعله يقبل الدعوه.
ادم، كده تمام بكره نشوف
حمدان، ماشي يلا كل واحد على اوضه و انت يا محمد خد الحج عوض علي اوضه الضيوف وانت كمان يا اكرم اطلع معاه يا ابني ارتاح.
اكرم باعتزار،معلش اعفيني انا هكون مع الحرس بره (ثم يوجه كلامه الي ادم) ادم متقلقش انا عامل ورديات للحرس وانا معاهم ان شاء الله خير بس انت متسبهاش لوحدها.
ادم. اكيد هو انا عمري سبتها.
ليصعد كل شخص علي غرفته منهم من نام سريعا ومنهم من ظل يفكر فيما حدث في الماضي ومنهم من يفكر فيما يحدث غدا ومنهم من يعاند ويكابر الي ان يخسر اكثر مما خسر ومنهم من يخشي علي اخته ويفكر في حمايتها.

يُتبع..

google-playkhamsatmostaqltradent