Uncategorized

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة السابعة 7 بقلم إيمان المهدي

 رواية توأمان وقلب واحد الحلقة السابعة 7 بقلم إيمان المهدي 

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة السابعة 7 بقلم إيمان المهدي 

رواية توأمان وقلب واحد الحلقة السابعة 7 بقلم إيمان المهدي 

وقفنا لما حبيبه وافقت مجبرة على إقتراح خالتها  يمكن كانت ف يوم من الأيام  بتشوف أمير

فارس أحلامها وحبيبها ودعت كتير يكون ليها  بس من وقت ما طلب اختها للجواز وهي حاولت تنساه وظنت انها نجحت ف دا بس للأسف نسيان حب كبر خلال عشرين سنه صعب يمكن تناست او قبلت بالوضع دا

مع انها متأكده انها ظلمت أمير لما خدعته وكدبت عليه  ودلوقتي واقفه ف حيرة ما بين أمرين 

تعيش مع أمير حبيبها وتفضل حور ف حضنها.وكما تظن هى ان بكدا هتخون اختها بجوازها منه

أو. تنسى أمير وتبعد عنه وبكدا هتكون بتبعد عن حور   

حبيبه ف نفسها /  ليه بس كدا ذنبى ايه ف العذاب دا ليه ابعد عن الطفله وانا بشوف فيها أختى وروحى متعلقه بيها 

طيب حور هتسامحنى لو اتجوزت أمير

 وأمير هيشوفنى ازاى بعد ما يعرف ان وافقت على اتفاق امه وقبلت اتجوز زوج أختى  

 وإزاى هعيش معاه وانا خدعته زمان

أسئله كتير ملهاش إجابه 

 وأكملت ببكاء والله ما كان قصدى أكدب عليه حور وقتها ال طلبت منى اكلمه من إيملها  

أنا غلطت لما مفكرتش ولو لمرة احكى لأمير ان أنا ال بكلمه بس خوفى من زعله او انه يبعد خلانى اتمادى ف كذبتى.  يارب هو دا عقابى أن أعيش مع حبيبى وانا حاسه بخيانه أختى وهو يعيش معايا مجبر  عشان بنته

حبيبه كل دا بتحاسب نفسها ….

عند أمير  تعبه جدا بعد أمه عنه  

أمير لنفسه  حبيبه ليها معزة عندى  بس أنا حاسس ان بخون حور ازاى حبى ليها السنين دى كلها انساه واحب واتجوز واحدة غيرها.  معقول هو أنا ممكن أحب غير حور ومين توأمها 

مش هينفع أعيش هنا كتير ولا هقدر أبعد عن بنتى. 

حبيبه متعلقه بيها … أنا لازم اتكلم مع ماما أنا كدا هتجنن

يسرا انتى بتتكلمى جد يا هالة يعنى حبيبه وافقت تتجوز أمير. عملتيها ازاى دى يا بنت أبويا 

هاله. قولتلك مش هرتاح غير لما اجمعهم 

يسرا  طيب وأمير هنعمل معاه ايه 

هاله هيجى وهيقولى ان موافق صدقينى 

نزل أمير ادارج السلالم يبحث عن والدته 

يسرا أمير جاى هنا 

هاله  طيب شوفى ال هيحصل 

يسرا. لما نشوف 

أمير. ماما لوسمحتى كنت عايزك 

هاله ال عايز تقوله قوله 

أمير بعد إذنك يا خالتو عايزك لوحدنا ياماما

هاله أنا مش بخبى حاجة عن أختى قول ال عندك 

أمير بتوتر. ماما أنا موافق على طلبتيه منى

هاله بمكر  ال هو إيه 

أمير ماما انت عارفة اقصد إليه 

هاله ……

أمير فهم ما تريده أمه  توجه بكلامه ليسرا … خالتو أنا عايز أتجوز  حبيبه عشان تكون  أم لبنتى 

حبيبه. من وراءه  وانا موافقه اكون أتجوزك  عشان حور 

بس أنا مش موافق. كان هذا صوت محمود خارج من مكتبه 

يسرا. مش موافق  ليه يا محمود  واقتربت منه بهمس احنا ما صدقنا يوافقوا 

محمود أمير انا كنت بتمنى ان تيجى تطلب تتجوز حبيبه بس مش عشان حور بنت بنتى وبس لأ عشان بعتبرك إبنى. وعارف ان هتخاف على وتصونها  

أمير انت عندك شك ف كدا 

محمود. يابنى أنا عايزك تتجوز حبيبه وانت مقتنع  مش مجبور عشان بنتك وبس  والكلام لحبيبه كمان

 انتوا هتعيشوا وتكملوا حياتكم مع بعض. 

أمير أنا مقتنع وعايز اتجوز حبيبتي منكرش ان حبيبه بالنسبالى صديقه مش أكتر بس الوقت كفيل ان نقرب من بعض 

حبيبه أنا موافقه يابابا  اتجوز أمير ومقتنعة بقرارى 

محمود  دى حياتكم  وأنتو حريين 

أمير ممكن يا عمى اتكلم مع حبيبه لوحدنا 

محمود. حقك يابنى 

خرج أمير وحبيبه الجنينه  …. أمير  حبيبه انت بجد مقتنعه بجوازك بيا 

حبيبه بإرتباك. أنا رأيى جوا وقولت ان مقتنعه 

أمير طيب أنا هصدقك بس أنا متأكد أنك وافقتى عشان حور تفضل جمبك دايما. وانا كمان وافقت عشان بنتى وبس وانها تعيش وسط ام واب مش عايز احرمها من حنيتك ومحبتك ليها. بس أنا….

حبيبه انت ايه كمل يا أمير

أمير انا مش هقدر احب حد غير حور هيا كانت ومازالت حبى الوحيد مش هقدر أخلى جوازنا طبيعى زي اى  اتنين  يمكن الوقت يغير مشاعرنا انما حاليا أنت حبيبه اخت مراتى وبس

حبيبه شكرا لصراحتك يا أمير أنا أم لحور وبس ودا كفايه اوووى 

عند رحمه ال قافله عليها قوضتها معظم الوقت قدرها كان قاسى جدا أبوها ال سافر من سنين وسابها هيا وأمها واخواتها البنات.  امها كانت موظفه شهر عقارى وطلعت معاش مبكر بسبب حالتها الصحيه من وقتها رحمه كان لازم تشتغل وتكمل دراستها وبسبب ظروفها دكتور محمود شغلها ف المستشفى بتصرف على أمها واخواتها

  يارحمااااه انت يابنتى

رحمه فيه ايه مالك يارقيه بتزعقى ليه

رقيه (اخت رحمه) مالى ايه بس بقالى بكلمك وانتى ولا هنا خالص 

رحمه  خير فيه إيه 

رقيه. شاب زي الورد قاعد برة بيسأل عليكى وجاي شايل ومحمل أكياس كتير. معاه 

رحمة شاب مين دا. 

رقيه بغمزة. أنتى بتسألينى أنا … قوليلى وقعتيه ازاى دا يا رحومه  

رحمه. بغضب هو مين دا رقيه امشى من قدامى هغير هدومى واطلع أشوف مين 

بعد دقايق 

خرجت رحمه لتتفاجئ بخالد بيضحك مع اخواتها وامها 

ولحظات سرحت بخيالها وان القدر يتغير وخالد يكون ليها   

مامت رحمه. والله يابنى انت نورتنا واتشرفنا بوجودك مع ان بيتنا مش قد المقام 

خالد بإبتسامته وعفويه. متقوليش كدا ياست الكل بالعكس  أنا ال اتشرفت بيكى وبالبنوتات العسل 

رحمه. اهلا يادكتور خالد نورت 

خالد. ازيك يا رحمه عامله ايه. … انا آسف ان جيت من غير ميعاد بس انتى بقالك كام يوم غايبه عن المستشفى والكليه قولت اجى اطمن عليكى 

رحمه آسفه يادكتور كنت تعبانه شويه. 

خالد بهدوء  عايزة اتكلم معاكى 

حصرى على صفحة إيمان المهدى 

مامت رحمه فهمت. طيب أنا هقوم اعملك حاجة تشربها تعالى ساعدينى  يا رقيه 

خالد. وبعدين فيكى يارحمه بتعملى ف نفسك كدا ليه

رحمه عايزنى أعمل ايه مثلا 

خالد   تنزلى جامعتك وشغلك وتعيشى حياتك أنا عارف انك قويه بلاش تضعفى وتستسلمى 

رحمه انزل شغلى مبقاش ينفع اكون ف مكان واحد مع الحيوان دا 

خالد  انا طردته من المستشفي. ودلوقتي لازم تعرفى انتى عايزة إيه  

رحمه ولا حاجة حتى الاحلام مبقاش ليها لازمة عندى

خالد انا مش عارف أعمل ايه عشانك …

رحمه ال تقدر تعمله هو أن ال حصل يفضل سر محدش يعرفه ارجوك عشان  ماما ورقيه وخلود ماليش غيرهم وهما مالهومش غيرى 

خالد حاضر يارحمه اوعدك ان هيفضل سر بينا  واستأذن يمشى. وهو صعبان عليه رحمه ال مش قادر يعملها حاجة دايما حاسس ان مسؤول عنها لو كان قلبه خالى من حب حبيبه أكيد كان اتجوزها  

أول ما وصل الفيلا  

أشرف. خالد تعالا عايزك 

خالد. مساء الخير يابابا  فيه حاجة

أشرف  الدكتور محمود اتصل يبلغنى بقرارهم

خالد بفرحة   هااا قالك إيه

أشرف بحزن على إبنه وعلى فرحته  ملكش نصيب يابنى حبيبه هتتجوز أمير بعد يومين  

صدمه اعتلت وجه خالد وملامح الفرح تبدلت بحزن .. ربنا يسعدها يابابا 

مر يومان وكان  أمير اتفق مع محمود ان يكتب الكتاب

وبالفعل كتبوا الكتاب مع حضور القليل بدون اى معالم تدل على الفرح 

هالة وأخيرا يايسرا اتجوزوا الحمد لله 

يسرا بدموع ربنا يسعدك يا حبيبه  ويفرح قلبك يا حور 

هاله لزمتوا إيه الحزن دلوقتى 

يسرا يمكن حور مش معانا وإتحرمنا منها بس قلبها ال اتبرعت بيه لحبيبه قبل موتها موجود معانا 

ال ف صدر  حبيبه هو قلب بنتى حور ال كان بيعشق أمير فرحانه ان حور قلبها قريب من أمير

هالة ربنا يرحمها حور أنقذت أختها من الموت قلبها احيا حبيبه بعد ما فقدنا الأمل ف انقذها

أمير بصدمه  انت بتقولى إيه ازاى حور اتبرعت بقلبها  انت كدبتم عليا وقتلتولى مراتى وشرحتوها جثتها اخدتوا قلبها ….  

يتبع..

لقراءة الحلقة الثامنة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية القوية إذا أحبت للكاتبة ندى الشريف.

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *