روايات

رواية بنت أكابر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الثالث عشر 13 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الثالث عشر

رواية بنت أكابر الجزء الثالث عشر

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الثالثة عشر

👑بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ ٱلْفَلَقِ، مِن شَرِّ مَا خَلَقَ، وَمِن شَرِّ غَاسِقٍ إِذَا وَقَبَ، وَمِن شَرِّ ٱلنَّفَّٰثَٰتِ فِى ٱلْعُقَدِ، وَمِن شَرِّ حَاسِدٍ إِذَا حَسَدَ👑

. 💙كان الله في عون الفؤاد إذا هوي
يستميت اذا غابو و إذا عادو حيا 💙

،
فتحت دهب الباب لتجد امامها ماسه وهي تنظر لها بحيره .
دخلت واغلقت الباب خلفها : بتبكي ليه يا دهب
دهب : مفيش
ماسه : يعني لو جيتي هنا وانتي متخانقه مع شبل. مكنتيش طلبتي مني الموبيل لتكلميه. .قوليلي في ايه

جلست دهب بتعب علي الفراش فهي تشعر انها ليست بحالتها الطبيعيه : متشغليش بالك انتي

ماسه: كيف يعني . اعتبريني اختك واحكيلي

دهب بدموع حكت لماسه ما حدث لها . لتنظر ماسه اليها بصدمه . كيف يكون يونس بهذه القساوه. ويبعد دهب عن شبل وهو يعلم انه يحبها .

ماسه : متزعليش يا دهب. اما يرطع يونس هيتكلم معاه . هو الوحيد اللي يقدر يقنع الشيخ الراجي انك ترجعي لبيتك

دهب : هتحصل مشاكل بينكم . يونس اما بيغضب ما بيعرفش بيقول ايه

ماسه: انا هعرف اتصرف معاه . متخفيش

دهب: ربنا يستر

……

شبل لم يستطيع النوم . خرج من البيت وذهب الي بيت عمه ليحاسبه .

ليجد الباب مفتوح و الناس متجمعين

وجده مدبوح ومرمي وسط المنزل.

شبل: الموت رحمك مني

اتصل بابيه واخبره بقتل عمه. وتجمعت القبيله.

واليوم بطوله كان مشغولين بالدفن والعزاء

ليعلم شبل ان عمه ليس لوحده من خطط لخطف دهب.
. فيبدو انه اختلف مع شريكه وقام بقتله

…………..

في بيت يونس .

كانت ماسه تنتظر رجوع يونس لتتحدث معه .

بعد ان صلي العشا صعد للغرفه .

ماسه : حمدلله علي السلامه
يونس باستغراب : الله يسلمك

ابدل ملابسه . لتجلس بجانبه وهي تنظر له

ابتسم : قولي
ماسه : يونس انت مش هترجع دهب لشبل

رد ببرود ب: لا
ماسه : ليه. هو زوجها

يونس: معرفش يحميها .

ماسه: اللي حصل غصب عنه. هي مكنتش معاه واتخطفت منه

يونس : اتخطفت من بيته يبق ايه
ماسه بعصبيه : اخوي راجل يا يونس

يونس : اتكلمي كويس يا اما تسكتي. اختي وانا حر فيها

ماسه : بس انت كده ظالم
يونس: ظالم علشان بحمي اختي. اسيبها يعني . دي شرفي

ماسه : وشرفه هو كمان ورجعها في نفس اليوم

يونس: معيزش كلام ماسخ. قولت لا .
ماسه : يبق ترجعني بيت اهلي انا كمان

وقف بغضب : اتجنتي شكلك اكده
ماسه بغضب : ما انت كمان معرفتش تحميني

يونس نظر لها بغضب
ماسه : كنت هموت بسبب شوق . اما سمتني وكنت كمان هنا قدامكم ..

يونس : دي غير دي
ماسه : لا دي هي دي . ع الاقل دهب محصلهاش حاجه . انا كنت هموت

امسك يدها بغضب : متعليش صوتك
ماسه بالم : لا . هعلي صوتي . وهمشي من هنا كمان. مش هعيش مع واحد اناني زيك .

شد اكثر علي يدها لتدمع عينها

ماسه بعند: اناني. بتحاسب الناس .ومبتحاسبش نفسك

بونس بشر : باين اكده اني دلعتك بزياده اوي . شوفتي مني الوش الطيب بس . بلاش تشوفي يونس التاني

ماسه : وانا ميهمنيش طيب وله مش طيب . مسكتش عن الحق واصل.

ليضربها بالقلم علي وجهها .

اول مره يفعلها نظرت له بشر: بتضربني يا يونس. هتدفع التمن غالي اوي.

دفعها بعيدا عنه

يونس : هضربك واكسرلك راسك . مش يونس اللي مره تعلي صوتها عليه وتتحداه.

ماسه : وانا مش اي مره . انا ماسه السلماني . . وهمشي من هنا ومش هقعدلك في البيت وله هرجع ليك تاني واصل .. علي جثتي يا يونس

يونس بشر : وانتي مش هتخرجي من البيت هنا. غير علي قبرك يا ماسه.

ماسه وقفت امامه بعند : هخرج يا يونس.
يونس بعند اكبر : مش هتخرجي.

كان الشيخ وام يونس ودهب يطرقون علي الباب بقوه.

خرج لهم واغلق عليها الباب بالمفتاح

ليسمع صوت صرخها وهي تطرق الباب بقوه

ماسه: افتح يا يونس . متخلنيش اكرهك . افتح انا مش جاريه عندك .

نظر للباب بغيظ وهو يسمع صوت تحطيم الغرفه من الداخل. وصراخها

الشيخ : في ايه ياولدي
يونس : مفيش يا بوي

دهب: افتحلها يا يونس
يونس : لا . ومحدش هيفتح الباب ده واصل ولا يقرب منها

ام يونس : كيف ده يا ولدي .
يونس : انا حر في مرتي. وهي عايزه تتأدب . ولازم تعرف بتكلم مين .

خرج وتركهم يقفون بذهول

…….

تعبت من كتر ما فعلته لتنهار علي الارض تبكي

نامت علي الارض ودموعها كالشلال تغطي وجهها

تشعر بصداع والم في بطنها

…..

دهب كانت تبكي في الغرفه الاخري . فهي علمت ان رجعوها الي شبل اصبح اصعب.

…..

شبل كان يسير وهو يفكر في ما حدث .

عندما سال الرجل الذي كان يراقب عمه من اخر واحد دخل البيت
اجابه ان عمه كان وحيد ولم يدخل احد اخر.

شك في الامر . كيف كان وحيدا ومن قتله

ليرجع لبيت عمه ظل يبحث ويفتش به . ليجد بالارض نفق

علم ان القاتل استعمل هذا النفق ودخل وقتله.

اكيد شريكه ..
دافع خطف دهب ليس فقط الانتقام من شبل . انما لحدث مشكله بينه وبين قبيله الراجي . المشكله تخص الانفاق.

…………..
يونس كان حزين . يلوم نفسه لانه لم يتحكم بغضبه وضربها. ولكن هي من اوصلته لهذه الحاله.

لقد حذرها اكثر من مره الا تقف امامه وهو غاضب ولكنها تفعل ما يضيقه.

.
…….
رجع للبيت بعد وقت .. ليجد امه في انتظاره

ام شبل : كيفك يا ولدي
شبل : بخير يا امي .

ام شبل: مرتك هترجع متي
شبل : بتسالي ليه

ام شبل: اتجوز يا ولدي. وطلقها
شبل : اطلقها كيف يعني. انا مش هتجوز غيرها.

ام شبل: مش هترجع تاني .. وانا عايز اشوف اولادك
شبل: هترجع يا امي.

تركها وصعد الي الغرفه.. لا يريد ان يجرحها فهي امه ..

نظر حوله يفتقدها بشده . اتصل علي هاتف ماسه.

ولكنه كان مغلق . لينفخ بغضب وهو يرفع راسه للسماء

……..

يونس عاد البيت في وقت متاخر ..كان الجميع نائم والبيت هادي ..

اخرج المفتاح من جيبه وفتح الباب بهدوء ليجدها

نائمه في الارض . وسط تحطيم الزجاج وانقلاب الغرفه

نظر لها . عنيده جدا. ولن تستسلم بسهوله . ولكنه لا يريدها ان تبتعد عنه. . فهو يحبها ولن يوحع قلبه

حملها بين يديه ووضعها في الفراش.

وهو يمسد علي شعرها بحنان. ليري وجهها الاحمر من اثر الصفعه . تنهد بحزن. وجلس بجانبها .

لينظر للغرفه بابستامه. وهو يتمتم : فرسه جامحه .

قام بجمع الزجاج ورتب الغرفه. بعد الانتهاء صعد بجانبها وضمها الي صدره. ليغمض عينه بتعب.

……

وقت صلاه الفجر.
استيقظ. ليجدها تدفن راسها في صدره وتتمسك به

قبل جبينها وابعد يدها بهدوء حتي لا تستيقظ .

ووقف

دخل للحمام توضا وخرج من الغرفه ولكنه اغلق الباب مره اخري . فهو يعلم انها عنيده. ولن تستسلم . سترحل

……

شبل كان يصلي الفجر في الجامع ويدعو الله ان يمر الايام القادمه علي خير . فهو يشعر ان هناك خطر يحيط بهم.

…..

خرج من الجامع مع ابيه

السلماني: كلمت مرتك
شبل : اه كلمتها علي موبيل ماسه واطمنت عليها

السلماني : يومين كمان ونروح للراجي ونرجع مرتك

شبل : ان شاء الله يا بوي

السلماني بمزاح: استحليت القاعده لوحدك وله ايه
ابتسم شبل : بس خليها هناك احسن. الوقت ده

السلماني: واشمعانه
شبل حكي لابيه عن شكوكه. وما راه في بيت عمه

السلماني: الموضوع كبير يا ولدي
شبل : باين اكده يا بوي . وعلشان كده. قولت اسيبها هناك وسط اهلها. علشان اللي بيدبر مكايد يتاكد ان في مشكله بينا وبينهم

السلماني: بس لازمن نروح نقعد مع الشيخ الراجي ونحكيله علي كل ده

شبل : نروح يا بوي . يونس اكيد صاحي الوقت ده والشيخ كمان

السلماني: اتصل بيهم وشوفهم فين وهنروح لعندهم

شبل : ماشي يا بوي

اتصل شبل بيونس . الذي رائ الهاتف ولم يرد ..

يونس في نفسه: ماسه اتصلت بيه وله ايه

ليراي الهاتف مره اخري يضئ باسم شبل.

الراجي : رد يا ولدي

يونس : هرد يا بوي .

فتح الهاتف ليجيب علي شبل

. شبل : السلام عليكم
يونس: وعليكم السلام

شبل: عايز اجاي اتكلم معاكم انا وبوي

يونس : خير في شئ
شبل : اكيد مش هتكلم علي التليفون يعني. وله انت مش عايز تتكلم معاي

يونس : لا .ازاي . تعال احنا هنروح الخيمه
شبل : تمام. هجيلك

اغلق الهاتف ونظر لابيه : شبل والشيخ السلماني جاين علي الخيمه

الراجي : ينورو . اطلع بينا علي هناك وكلمهم يجهزو الوكل. وكل شي

يونس : امرك با بوي

………

بعد وقت كان شبل والشيخ السلماني يجلسون في خيمه الشيخ الراجي

الراجي: خير يا شيخ
السلماني: اتكلم يا شبل

حكي شبل ما حدث ما عمه والنفق الذي وجده . وان هناك مخطط لاحداث وقيعه بين القبيلتين

يونس: وانت بتحكيلنا علشان نرجعلك دهب يعني ..
شبل نظر له بغضب كان سيرد

السلماني: دهب مرت شبل و ان كان سبينها ترجع معاك . فده عشان خاطر تعب الشيخ الراجي . غير كده. لا انا وله ولدي كنا هنسمح تبعد عن بيتها.

الراجي: بنتي يا شيخ وخايف عليها

السلماني: خابر انها بتك . بس انا اما طلبت يدها لولدي هي اكده بقيت تخصنا احنا وانت خابر زين ان الزوجه بتدخل بيت زوجها بتكون مسؤله منه وشرفه هو . و زي ما انا تركت ماسه في بيتكم ومبدخلش في اللي بيحصل ليها. لاني خابر زين انها في حمايه رجلها وفي حمايه الراجي كمان

الراجي: خابر يا شيخ .

يونس:شبل هيطلق دهب
شبل : مش موافق . دهب مرتي وعمري ما هطلقها
يونس: هتطلقها .

السلماني: يبق شيل ده من ده. يرتاح ده عن ده ..
رجعلي بنتي يا شيخ . وخد بتك .

يونس بغضب: لا طبعا. ماسه مهتبعدش عني
شبل بنفس الغضب : يحقلك انت بس متبعدش عن مرتك . لكن اي حد تاني تدخل في حياته .

يونس: دي حياه اختي

شبل : وحياه اختي انا كمان.
الراجي. : بس انت وهو . مفيش اي احترام للكبير.

نظرو الي بعض بتحدي

السلماني: احنا جينا وفهمتك اللي فيها. بس انت كده بتكسر قلب بتك. انا متاكد ان دهب بتحب شبل زي ما هو بيحبها
سكت الراجي لانه يعلم ان كلام السلماني حقيقه

يونس: وان عندي حمايه اختي اهم من اي شئ
شبل : يبق ترجع اختي . لان مش هامن تقعد معاكم

خرج شبل والسلماني خلفه

ليقف شبل في الخارج : اختي هطلقها وهترجع لنا
يونس : طلق دهب يا شبل وانسي تاخد اختك خلاص بقت منينا

شبل : يبق انت اللي ابتديت . والبادي اظلم

كل هذا يحدث امام الخيمه. وقف الجميع يسمعون هذا الكلام وهم مندهشون

ومنهم الشامتين

…….

يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *