Uncategorized

رواية رؤى وكريم الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة وليد

 رواية رؤى وكريم الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة وليد

رواية رؤى وكريم الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة وليد

رواية رؤى وكريم الفصل الثالث 3 بقلم حبيبة وليد

رؤي وهي خارجه من الجامعه شافت مصطفي وفضلت واقفه بتدقق في تفاصيله قد ايه وحشها!
مصطفي لمحها وراحلها 
مصطفي: أزيك يا رؤي
رؤي: تمام الحمدلله
مصطفي: أخبارك ايه؟
رؤي: يهمك في ايه
مصطفي: خلاص براحتك انا كنت بسألك عادي
رؤي: عادي! للدرجادي أنا مش فارقه معاك أنا كنت مستحملاك ومستحمله قرفك ومستحمله كل يوم وأنا بشوفك مع بنت شكل وأقول بكره هيتغير بس للأسف ديل الكلب عمره ميتعدل
مصطفي: لمي لسانك يبت أنتي نسيتي نفسك 
ولسه بيرفع إيده عشان يضربها لقي إيد بتمسك إيده وبتديله بالبوكس ونزله فيه ضرب لحد أما وشه بداء ينزف كلده ورؤي واقفه مصدومه
رؤي: خلاص يا دكتور كريم سيبه هتموته في إيدك ده ميستاهلش
كريم: سيبته عشان خاطرك ولف لمصطفي
كريم: أشوفك بتقربلها تاني همحيك من علي وش الأرض فااهم
مصطفي هز رأسه بخوف: فااهم خلاص
كريم مسك إيد رؤي وبعدوا عن الجامعه خالص
كريم: أنتي كويسه؟
رؤي بحزن:كويسه
كريم: متدايقيش نفسك عشانه
رؤي: مش مدايقه
كريم طب تعالي أوصلك
رؤي بتردد: ماشي
ركبوا العربيه وكول الطريق وهما ساكتين كريم حب يقطع الصمت ده وشغل أغاني
وكأن كل كلمه في الأغنية موجه ليها
(بقولك أيه تعالي جالي كلمتين فبالي مش هخبي مش هداري بعترفلك أيه جرالي متغمضيش عنيكي لما اقولك ع اللي فيها أنتي اللي جوه قلبي واللي ياما حلمت بيها)
رؤي: ممكن تقفل الأغنية دي
كريم وهو باصص لها: ليه؟
رؤي: مبحبهاش 
كريم حاضر
وقفل الأغنية ووصلوا عند البيت 
رؤي: أنت منسيتش البيت؟
كريم: لأ منستهوش 
كريم بهمس: أصلي هاجي كتير بعد كده
رؤي: هااا
كريم: لأ متخديش فبالك أنتي
رؤي: تمام
وسابته وطلعت وفتحت الباب 
رؤي: يا أهل الدارر يا قوووووم أنا جيييتت
مامت رؤي: ايه الجيران هتخرج علي صوتك
رؤي: فكك أنا جعانه عندكوا أكل
الأم بضحك: اللي يشوفك امبارح ميشوفكيش النهاردة
رؤي: خلاص اللي فات حماده واللي جاي حماده تاني خالص
الأم: طيب يا ختي ربنا يهديكي
رؤي: مقولتليش برضوا عاملين أكل ايه
الأم بفرحه إن بنتها رجعت تضحك من تاني: عاملين محشي 
رؤي وهي بتغمز لها: اوعاا الظاهر جايلنا ضيوف
الأم: اه يختي يلا ادخلي غيري 
رؤي: حاضر
رؤي دخلت خدت شاور ولبست عشان الضيوف وكانت جميله جدا
الأم: مشاء الله مخلفه قمرر وقاطع كلامها دخول روان
روان: وأنا يعني
رؤي بضحك: لا أنا احلي
الأم بفرحه ع بناتها: ربنا يديمكوا لبعض يبنات
البنات: يارب يماما
وقاطع كلامهم رن الجرس بتاع البيت
رؤي: ده أكيد بابا
الأم: طيب أفتحي
رؤي راحت تفتح الباب وإتصدمت لما لقت كريم
رؤي: هو حضرتك بتعمل ايه هنا يا دكتور كريم
كريم: إحنا مش قولنا بلاش الألقاب
رؤي بخجل: لا بصراحه مش هعرف
كريم بإبتسامة زادته وسامة ورؤي ركزت في ملامحه وسرحت وهو كل ده علي الباب
كريم: مش هندخل بقا ولا هنفضل واقفين علي الباب كتير
رؤي: هه لا طبعا إتفضل
ودخل كريم الصالون
والأب جيه بعديه
الأب: نورت يبني
كريم: بنورك يا عمي أنا الصراحه مبحبش اللف والدوران هاجي معاك في الكلام دوغري
الأب: إتفضل يبني إتكلم وأنا سامعك
كريم: بصراحه يا عمي أنا طالب إيد رؤي بنت حضرتك
الأب: طب يبني مش الأول لازم أهلك يجوا معالك الأصول بتقول كده
كريم: أنا قولت آجي لوحدي ولو حصل نصيب هجيب أهلي وآجي ولو محصلش فكل شئ قسمه ونصيب 
الأب وعجبه كلام كريم: طيب يا كريم يبني أنت بتشتغل أيه
كريم: أنا حاليا دكتور في الجامعه ومرتبي كويس وعندي شقه مش ناقصلها غير حاجات العروسة
الأب: طيب يبني أنا موافق بس بقا الرأي الأخير للعروسة
كريم بتفهم: طبعا يا عمي
الأب: طب يلا بقا تعالي نتغداء عشان يبقا عيش وملح
كريم: لا يعمي معلش أنا لازم أمشي دلوقتي يس أبقا بلغني بالرد في أسرع وقت عشان أجيب أهلي معايا انشاء الله
الأب: انشاء الله يبني
كريم: طيب يا عمي ممكن توصلني 
الأب وقام: طبعا يا إبني إتفضل
وصل الأب كريم عند الباب وكريم مشي
ورجع الأب قعد مع أسرته
الأم: كان عايز أيه يا حج؟
الأب: كان طالب إيد رؤي
رؤي وهي بتاكل وشرقت: كح كح أنت بتقول إيه يبابا
الأب: والله يبنتي زي مسمعتي
الأب: أيه رأيك يبنتي
رؤي وحست إن هي للزم تنسى مصطفي: موافقة يبابا
الأب: إذا كان كده يبنتي فألف مبروك
الأم وهي بتزغرط وفرحانه: ألف مبروك يا حبيبتي
روان: مبروك يا رؤي
رؤي: الله يبارك فيكوا يجماعه بس أيه الفرحة دي كلها
روان: أنا الصراحه طمعانه في أوضتك
رؤي بضحك: آهه قولي كده
الأب ربنا يخليكوا ليا يبنات
البنات: يارب يبابا
الأب بلغ كريم بموافقة رؤي وهو فرح وحس إن هي عايزة تنسى مصطفي 
وعدت الأيام وكريم بلغ أهله وراحوا طلبوا رؤي وقرأوا الفاتحه
الأب: طيب يجماعه نسيب العرسان مع بعض شوية
الكل قام ومبقاش غير كريم ورؤي
كريم: أي أخبارك
رؤي بخجل وهي باصة في الأرض: الحمدلله بخير
كريم: مكنتش أعرف إنك حلوه كده
رؤي بخجل ووشها بقي أحمر من كتر الكسوف: شكرا
كريم بإبتسامة علي كسوفها اللي باء يعشقه: أي رأيك نخلي الخطوبه بعد أسبوعين
رؤي: ممكن الأول نتعرف علي بعض كويس
كريم بتفهم: تمام
وخلصوا القعده وكل واحد روح علي بيته……………………………………….
يتبع….
لقراءة الفصل الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشقت صغيرتي للكاتبة حنان سلامة

اترك رد

error: Content is protected !!