رواية احببت توأمه الفصل الاول 1 بقلم أسيل حسام

 رواية احببت توأمه الفصل الاول 1 بقلم أسيل حسام

 رواية احببت توأمه البارت الاول

 رواية احببت توأمه الجزء الاول

رواية احببت توأمه الفصل الاول 1 بقلم أسيل حسام


 رواية احببت توأمه الحلقة الاولى


وأنا بقولك هتجوزك يعني هتجوزك سامعه 
أنت اتجننت ولا ايه هو الجواز بالعافيه امشي من هنا والا هلم عليك الجامعه اقسم بالله 
ههه شكلك حلو وانتى متعصبه  ابقي اجهزى بليل عشان جاى اطلب ايدك 😉
..... فلاش 
دا  سيف 24سنه في كليه هندسه  بس ساجط دا وبيعيد السنه  
ودى اسيل ٢١سنه في تالته هندسه برضو  مش هوصف كتير  بس هما مزز 😂
اسيل  وهنا  صاحبتها كانو واقفين عند  بتاع الايس كريم  قبل م يدخلو الجامعه  
اسيل  .. لو سمحت عايزة واحده فانيليا  وعليها اوريو 
.. والله يا آنسه الاستاذ اللى مشي ده واخد اخر واحده  
هنا.. خلاص  ي اسيل  خدى حاجه تانيه  يلا اتأخرنا 
اسيل.. لأ مش عاوزه  جيبى انتى  
هنا اخدت ليها  ودخلوا الجامعه وفي  ولد خارج وهما داخلين  خبط في اسيل  بالأيس كريم  « اعلان  رمضان  دا ولا ايه 😂» 
سيف.. معلش انا اسف 
اسيل وهى بتمسح هدومها  .. عادي حصل خير  
سيف.. اى دا  يلهوى ع القمر  احم  انا بعتذر مره تانيه   انتى معايا هنا في الجامعه  اول مره اشوفك على فكره  ولا عشان  انا مبجيش كتير 
اسيل  برقت له.. أنت هتحكيلي قصه حياتك  
سيف لسه هيتكلم  هنا  شدتها  .. يلا  يا اسيل  اتأخرنا ع المحاضره  وخدتها  ومشيوا  
سيف  بصوت  عالي  .. اسمك حلو علي فكره  
اسيل  لسه بتنضف هدومها  وبتزعق لهنا.. انتى غبيه  بتناديني باسمي لى 
هنا.. الله  وانا مالي يا لمبى 
اسيل.. بت بت يلا من هنا مش ناقصاكى 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ  
اليوم  عدى  وروحوا  اسيل  كملت  يومها  عادى  وسيف  فضل يفكر  فيها  معقول  حبها من النظره الاولى  . تاني يوم  في  الجامعه  اسيل  وهنا  م بين  المحاضرات كانو  في الكافيه تحت  
هنا.. بت  الحقي  الواد  بتاع  امبارح  جاى  اهو 
اسيل  .. واد مين؟ 
هنا.. الواد المز ده اللي  خبط فيكي 
اسيل.. يووه  وانتى مالك وماله 
سيف.. هاى  على فكره  سمعتك  وانتى  بتقولى  مز  😎
هنا.. هااا انا 
سيف.. عادي  محصلش حاجه  أنا  سيف  وانتى  وبيبص على  اسيل  وهى  مركزه في  التليفون ولا كأنها شيفاه  
هنا  .. أهلا  وانا  هنا  
سيف  .. ماشي  يا هنا   ازيك يا اسيل  
.. مفيش رد 
سيف.. بقولك ازيك  
برضو مش بترد 
سيف  خد  التليفون من  ايدها.. بقولك  ازيك  في ايه  
اسيل  أنت  ازاى تاخد  التليفون  من ايدي  جيبه 
سيف  .. لما  تردي  الاول  
اسيل  بقولك جيب  التليفون  ياما هقول  للعميد 
سيف.. هاا قصدك  بابا 
اسيل  ... لو سمحت  جيبه  بقي  اخلص  
سيف  هجبهولك  بليل  
اسيل.. نعم؟ 
سيف.. م أنا  جاى  اطلب  ايدك  بليل  
اسيل.. انت عبيط  يعني  ولا في دماغك  حاجه  جيب  التليفون  بقولك  عشان  مزعلكش 
سيف.. ههه  مش  مهم  زعلينى  م انتى  هتبقي  مراتى بقا  
اسيل  .. مرات  مين  هو  الجواز  بالعافيه  
سيف  .. ايوه  وجهزى  نفسك  عشان  جاى  بليل  باى  وخد  الفون  ومشي  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
اسيل  كانت  هتتجنن  من  التصرف دا وروحت البيت  بليل  لقت  باباها  داخل  بيقول لها  تجهز  نفسها  عشان في  ناس  جايين يشوفها  
اسيل.. بابا  بس  أنت  مقولتليش  
باباها.. بصي  هو  اللى  جاى  دا  صاحبي  وكلمنى  انهارده  وهو  يا بنتى  مش  محتاج  ميعاد   
اسيل  .. بس انا  لسه  بكمل  تعليمي  مش بفكر في  جواز  
باباها..  متحرجنيش  قدام  النااس  يا بنتى  عيب  كده  شوفيه  واتعرفوا  على  بعض  في فتره  الخطوبه  
اسيل.. نعم!  خطوبه  اى  
باباها  .. يلا  يا  ايسوو  بقي  شوفي  هتلبسي  ايه  مامتك  بترتب  البيت  قبل  ما  يجوا  زمانهم  على  وصول  
اسيل  .. كانت  مصدومه  وقالت  اكيد  دا  مش  سيف  لان باباه مش  صاحب  بابا  وقامت  لبست  والجرس  رن  وهى  قلبها  وقف  كانت  خايفه  
دخلوا  الصالون  وبعدين  اسيل  خرجت  واخدت  العصير  ودخلت  وهى  باصه  في  الارض وقعدت  بعد  شويه قاموا  وسابوهم مع بعض شويه  
سيف.. مش  عايزة  التليفون  
اسيل  برقت  ووشها  احمر   رفعت  وشها  تبصله  .. هاا  أنت  
سيف... آه  أنا  اى رأيك  عريس  قمر  😂😂
اسيل  .. وانا مش  موافقه  جيب  التليفون  وقوم  اتفضل  
سيف  .. بس انا موافق  وباباكي  هيوافق  عشان  بابا لانهم  اصحاب  م ايام  الجامعه  واكيد يعني  مش  هيلاقي  احسن  منى  
اسيل ... مليش دعوه  بكل ده  انا مش موافقه  
سيف  ... انتى عشان  لسه مش عرفاني بس  هنتعرف  في الخطوبه  
اسيل  .. بقولك انا مش.... لسه  هتكلم  لقت  باباها  داخل  ها  ياولاد  نقول  مبروك  
سيف.. آه  يا عمى  
اسيل  .. يا بابا  أنا..  سيف  .. موافقه  يا عمى  قول  لبابا  وطنط  بقي  
باباها  خرج  وسيف  ادالها  الفون  .. اتفضلي أنا  هتفق مع  عمى  على  ميعاد الخطوبه  وهروح  اقول  لماما  واخويا  هيفرحوا  اوى  على فكره  الف مبروك  يا حبيبتي  خرج  وسابها  وسط اندهاش  منها  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
عشان مطولش  عليكم  جه يوم الخطوبه وسيف كان بيتكلم في الفون 
سيف..يعني ايه مش هتعرف تيجي أنت ازاى مش هتشاركنى  فرحتى في اليوم ده 
....ياحبيبي والله عندي شغل مهم مش هعرف اجي والله 
سيف..الشغل اهم منى يعني 
.... متقولش كده يا سيف انت  اللى فاشل لو كنت كملت الجامعه على خير كان زمانك  مهندس زيي دلوقتي وعارف الشغل عامل  ازاى  بس هقولك اى  بتعيد السنه ف اتنين  واهو ياسيدي هتتجوز  قبلى كمان  اوعدك هاجي يوم كتب الكتاب وهفضل للفرح كمان 
سيف..ماشي بس برضو زعلان😒 
...ماشي يا عريس مبروك يا حبيب قلبي 
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
الخطوبه خلصت وكانت اسيل دايما متجاهله سيف حتى مش بتفكر انها تتعرف عليه بس هو كان بيحاول يتكلم معاهاوهى ترد على قد السؤال  
عدى شهر وهى بنفس المعامله 
سيف..اسيل انتى معاملتك معايا وحشه لى حاولى تتكلمي معايا مش دايما تصدينى كده 
اسيل..عشان انا  قلت لك م الاول انا مش موافقه 
سيف.. طيب أنا بحبك والله ومستنى انك تحبيني حتى لو فضلتى سنين مش فارقه معايا طالما بشوفك وبتكلم معاكي خلاص 
اسيل ساكته مش بترد 
سيف..طيب أنا استأذنت من عمي انك تيجي تشوفي ماما هى لسه لغاية دلوقتي مشافتكيش غير في الصور « مامته عاجزه ومش بتخرج  من البيت» 
اسيل..تمام هنروح امتى 
سيف..دلوقتي يلا 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اسيل كانت اول مره تروح بيت سيف  او فلة سيف بالاصح 
دخلت وبعدين لقت مامته مستنياها 
اسيل..السلام عليكم ازي حضرتك 
.. وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته  الحمدلله يا حبيبتي بسم الله ماشاء الله  ربنا يبارك انتى احلى من الصور بكتير 
اسيل..تسلمي ده من ذوقك 
سيف..انا طالع اوضتي ياماما عشان تاخدوا راحتكم 
...ماشي يا حبيبى   ..تعالى يا اسيل افرجك على البيت من تحت  مشيت بالكرسي المتحرّك واسيل جمبها 
 ... اى  رأيك فى البيت 
اسيل.. جميل جداً  ربنا يبارك 
.. لسه  الدور  اللى فوق في  الغرف سيف يبقي  يفرجك عليه  عشان انا مش بعرف  اطلع السلم  زى م انتى شايفه  كده  قالتها  بحزن  
اسيل  زعلت  عشانها  حست  أنها  طيبة جدا.. مش مهم  عادي  يا طنط  ولا يهمك 
.. قولى يا ماما  انا  معنديش  بنات 
اسيل.. حاضر  ياماما  
.. ماشي يا حبيبتي  انا  مستنيه  اليوم  اللى  هتيجي  فيه هنا  بفارغ الصبر  والله  ربنا  يسعدك ويفرح قلبك 
اسيل.. اللهم آمين يارب  .. انام  همشي بقا عشان اتاخرت  
.. هنادى  لسيف  يوصلك  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سيف  وصلها  والايام  عدت  واتفقوا على  الفرح  انه هيبقي  في يوم كتب الكتاب  اسيل  محدش  اداها  فرصه  انها  ترفض  وهنا  كانت  قاعده  معاها   وهى  قاعده  تعيط  قبل  الفرح  بيوم  سيف  خبط  ودخل  هنا  خرجت  وسابتهم  
سيف.. انتى  بتعيطي  ليه 
اسيل.. مفيش  
سيف  .. يا حبيبتي  مفيش  ازاى  بس  امال  اي ده  
اسيل  .. يووه  كل  شويه  حبيبتي حبيبتي  أنا  مش  حبيبة حد  ابعد عني بقا  انا  مبحبكش  
سيف  زعل  اوى  من  كلامها  وانه  بيعمل  اى حاجه  عشان يرضيها  وهى  لأ  سابها  وخرج  ركب  عربيته  ومشي  ..... 
تاني  يوم  كان  كتب  الكتاب  والفرح  كل  حاجه  خلصت  بسرعه  واسيل  راحت  فيلا  سيف  
دخلت  قعدت  على  السرير  وهو  مدخلش   فضلت  تعيط  جامد  وقامت  خلعت  الفستان  عشان  كان  خانقها  هو  والطرحه  لانها  محجبه  ولبست  اسدال  وقامت  تصلى  خلصت  ورجعت  على  السرير  تاني   وبعدها  لقت  الباب بيخبط  
دخل  .. مبروك  يا  اسيل  
مبتردش  عليه  
خلع  جاكت  البدله    وحطه  على  الكرسي  وهى  خافت   وبعدين  راح  ناحية  السرير  وهى  هتموت  من  الخوف  وعينها  لسه  بتدمع  
قعد  على  الكرسي  جمب  السرير  .. مالك  بتعيطى  ليه  
اسيل  .. مفيش  
مفيش  ازاى  بس  في حد  بيعيط  يوم  فرحه  
اسيل..  يووه  يا  سيف  بقا  والله  حرام عليك  انت  ليه  مش  حاسس  بيا  كل  حاجه  جت  بسرعه  خطوبه  وجواز  وملحقتش  اتعرف عليك  وأنا  من  الاول  كنت  رافضه   وأنت  اللى  عاندت  يعني انا مش بحبك  ومتجوزه  برضو  من غير م  حد  يسالني  موافقه  ولا  لأ  مكنتش  احلم  انى  اتجوز  بالطريقه  دى والله  يعني  دا مش  سبب  يخلينى  اعيط  يوم  فرحي  .. 
بس انا مش  سيف  أنا  يوسف 
.. ايييه!!!!!!؟  
يُتبع..

google-playkhamsatmostaqltradent