رواية تزوجت معاقا ذهنيا الفصل الاول 1 بقلم شهد محمد

 رواية تزوجت معاقا ذهنيا الفصل الاول 1 بقلم شهد محمد

 رواية تزوجت معاقا ذهنيا البارت الاول

 رواية تزوجت معاقا ذهنيا الجزء الاول

رواية تزوجت معاقا ذهنيا الفصل الاول 1 بقلم شهد محمد

 رواية تزوجت معاقا ذهنيا الحلقة الاولى


ريناد بغضب:انتوا اجننتواا خالص وراحت منكم علي الآخر عايزين تجوزوني معاق ذهني ...
الام ببرود: احترمي نفسك وصوتك ميعلاش......
ريناد بغضب:يا برودك يا شيخة...يعني جاية تقوليلي هتتجوزي مجنون وعايزاني ابقي هادية.........انتوا مخلوقين من ايه بس.....ردي علياا...
الام بقهره وصوت عاليي:هنكون مخلوقين من ايه يعني غير 
الفقر ......الفقر الي جايبلنا الذل من ساعة ما اتولدنااا....الفقر
الي مخلينااا مش عارفين لا ناكل ولا نشرب  ولا نلبس ولا حتي 
نعيش يوم  حلو في حياتناا زي غيرنااا...............لغاية ما 
اختفيناا من وسط الناس ومبقاش بيتسمع صوتنا والكل 
بيدوس عليناا زي الحشرات بقينا مدفونين بالحياا....
ريناد بدموع:مين قال كده....الفقر مش عيب......الفقر ده ابتلاء من عند ربناا وربنا مبيبتليش حد الا لو كان بيحبه واحنا ربناا ابتلاناا بالفقر عشان بيحبناا.......ومهمتناا انه احناا نصبر وهو هيعوضناا بأحسن ما بتمني حتي.......... وكملت بحسرة: عمر الفقر مكان ولا هيكون سبب انكوا تبيعوا بنتكواا عشان الفلوس.......
الام بصوت عالي: احنا  مبنبعكيش احنا عايزين نوفرلك 
حياة حلوة فيهاا كل الي انتي عايزاه ....دانتي هتعيشي في 
بيت كبير والي عايزاه هيجيلك هتلبسي احسن لبس بدل 
الجلبية المرقعة الي عليكي دي وهتاكلي احسن اكل من 
المحمر والمشمر وهينشلوناا من الفقر الي زهقناا منه ده.........
ريناد بحسرة ودموع:الفلوس مش كل حاجة افهمي بقي...انا مش هعيش مع الفلوس ولا الاكل الحلو  انا هعيش مع بني آدم........وقت ما الدنيا تضيق بياا اترمي في حضنه وانسي الدنياا كلهاااا.......بني آدم فاهمني وحاسس بيااا........  
الام بصوت لا يحتمل النقاش: احنا قولناا هتتجوزيه يعني هتتجوزيه ومفيش كلام تاني
"وراحت سابتهاا وخرجت"
ريناد انهارت بعد ما امهاا خرجت وضمت نفسيهاا وفضلت تعيط....
وفجأة لقت حد بيحط ايده علي كتفهااا فرفعت وشهاااا لقيته اخوهاا الصغير.....
احمد وهو يمسح دموع ريناد بصوابعة الصغنونة..: ناد معيطشي  "ريناد متعيطيش بلغة الاطفال🥺"
ريناد ابتسمت بحب وراحت خدته في حضنهاا وزادت في العياط وهو بيطبطب عليهاا 
ستوووووب حبه كده اعرفكم مين دي.....
"ريناد بنت بسيطة جداا تسكن في مكان ما بضواحي الاسكندرية عندها 20 سنة مش جميلة جما اوفر يعني هي بيضة وعنيهاا عسلي فاتح وشعرهاا غجري طويل للاسف ريناد مدخلتش مدرسة نتيجة انه اهلهاا علي قد حالهم جداا بس بتعرف تقرأ وتكتب لانهاا كانت بتروح محو أميه في جامع قريب منهم .....والدهاا مشلول فقد رجليه من حوالي سنتين في حادثة قطر😔 معندهاش غير اخوها احمد الي عنده 3 سنين  "
_______________❤️_________________________
_بعد يومين_
لولولولولولولوووووووي......
انا عايزة الميكانيكي يجي يصلح الماتور...حط ايده ياه علي ايدي ياه وعمل الي عمله وصلح الماتور...انا عايزة الميكانيكي يجي يصلح الماتور💃💃💃......."هكذا كانت الاجواء في بيت ريناد فالنهاردة الحنه بتاعتهاا..."
واحده من الستات الي قاعدين:اومال فين ريناد زينه البنات
رحمة"ام ريناد" بإبتسامة:بتلبس جواا هروح استعجلهاا .....
وراحت دخلتلهاا......
ولقتها قاعده بتعيط وملبستش...
رحمة:انتي لسة ملبستيش يابنت الكلب هتفضحينااا ......
ريناد بصتلهاا بدموع ومردتش ...
رحمة راحت شداها من شعرهااا جامد
ريناد بألم ودموع وهي بتحاول تفك نفسيهاا:آه سيبي شعري  حرام عليكي.....
رحمة بغضب: حرمة عليكي عيشتك ....غوري إلبسي خمس دقايق والاقيكي جاهزة وافردي وشك ده بدل ما وربي لهوريكي الي عمرك ما شوفتيه......."وراحت زقاهاا وخرجت"
ريناد بصت لأمهاا بخزي ودموع 
وفي نفسها بتقول :يااه قد ايه 
الفلوس بتغير اوي كده ...هي دي 
امي الي انا عارفاهااا.......
وراحت بدأت تلبس الهدوم الي جايبهالها امهاا وغسلت وشهاا ومحطتش حتي شوية روج وخرجتلهم  وحاولت تكون طبيعية......
الست محاسن جارتهم:لولولولولوووووي بسم الله ماشاء الله تبارك الخلاق قمر يا عروستنااا..........
ريناد ابتسمت ابتسامة مغتصبة وراحوا شدوهاا قاعدوهاا جمبيهم ......
_غني يا خالتي محاسن يالا
محاسن بإبتسامة:ام محمود هي الي هتغني انا مبعرفش....
ام محمود :غني يا محاسن وبلاش استهبال الناس كلهاا عارفة انك بتعرفي ياله وانا هطبلك...
"وبدأت ام محمود تطبل 😂"
محاسن :وشيكااا بيكااا
الي قاعدين:علي النايلوو
محاسن:علي المزيكااا
_علي النايلو
محاسن:وانا قاعده بفطر حدف علياا الدفتر وحيات امك لما افطر وشيكاا بيكااا...
_علي النايلوو
محاسن:علي المزيكااا
_علي النايلو......لولولولوووويي💃
وفضلوا يغنوا كده وشغلوا الصب والبنات كانت بترقص وريناد قاعده بتتفرج وعايزة تعيط......
فهوهي قاعده سمعت بنتين بيتكلموا مع بعض بصوت واطي بس هي قريبة منهم فسمعتهم.....
_عارفة انا سمعت اي
*سمعتي اي يابت
_سمعت انه هي هتتجوز واحد مجنون بس ايه غني غني 
*يالهوويتي هتتجوز واحد رايحة منه
_علمي علمك ياختي بس دا الي سمعته 
*طب والي قاعدين دول عارفين
_لاء معتقدش انه حد عارف لانهم لو عارفين مكنش ده هيكون ده رد فعلهم
*عندك حق.....بس ايه الي هخيهاا تتجوز واحد رايحه منه
_الفلوس ياماا تعمل اكتر من كده مانا بقولك غني جداا...
ريناد مقدرتش تستحمل راحت قامت بسرعة ودخلت الاوضة
وراحت دافنه وشها في المخده وفضلت تصرخ وتعيط وتقول:يارب.............انا عملت اي في حياتي عشان يحصلي كل ده.....انجدني يارب من الي انا فيه....ياارب
________________________❤️_____________________
_في مكان آخر بالاسكندرية_
_في فله السيوفي_
يجلس شاب في العشرينات من عمره في شرفة غرفته ويمسك بيده كتاب لقصص الاطفال..........
امجد بإبتسامة:حبيب بابا بيعمل ايه
إلياس ببرائة طفل:بقرأ قصة ....
امجد بإبتسامة ولكن في عنيه نظرة حزن:حلوة...
إلياس ببرائة: اوي اوي....."ورجع يقرأ القصة"
أمجد بصله بحزن و ملس علي شعره وقام عشان يمشي ...بس وقفه صوت إلياس......
إلياس ببرائة ودموع في عنيه:بابا هي ماما هتيجي أمتي وحشتني اوي....
امجد غمض عينه وابتعلح تلك الغصة المريرة التي راودته......
وحاول يكون طبيعي..
امجد بإبتسامة وهو يلعب في شعر إلياس:هتيجي قريب يا حبيبي وبعدين بطل عياط مفيش أمير حلو وقوي بيعيط صح.....
إلياس مسح دموعه بطفوله وقاله:صح....
أمجد ابتسم وقاله:شاطر يالاا كمل قصتك .....
إلياس رجع مسك الكتاب تاني  
وامجد باس دماغه ومشي......
تعالوا اقولكم بقي مين ده👉
"إلياس أمجد السيوفي عنده 26 سنه عيونه زيتونيه وشعره كستاني كثيف جسمه رياضي وبشرته قمحاوي علي ابيض كده😹 وحاجة كده قمر........... دكتور قلب سابقااا  لانه للاسف اتأثر بموت والدته جداا لدرجه انه عقله اصبح عقل طفل برئ لم يتجاوز التسع سنوات......   "
"امجد السيوفي والد إلياس وصاحب مصانع السيوفي للحديد والصلب عنده 56سنه راجل كده قمر في نفسه اويي عيونه زيتونيه شبه إلياس وشعره بني غامق وبشرته قمحاوية وعند سيكس باكس تشوفه تقول عليه شاب صغير من حلاوته🙃👀 "
*هنتعرف عليهم اكتر مع الاحداث
________________________❤️______________________
بعد يومين من الاحداث دي....
_بالليل في بيت ريناد_
رحمة بإبتسامة:ياله العرببة مستنياكي بره عشان تروحي بيت جوزك....
ريناد بصت لأمها بدموع وحسرة وراحت قامت وعدت من جمبيهاا وقالتهاا:يا خسارة يا............. ماما
وراحت طلعت وركبت العربية وسط زغاريط وهيصة جيرانهم  
__________________________❤️_____________________
_في العربية_
ريناد قاعده باصه من الشباك ودموعهاا بتنزل وعماله تفكر في حياتهاا الجاية هتكون عاملة ازااي............
_انتي بتعيطي ليه.....
ريناد بسخرية:لاء ابداا متحطش في دماغ حضرتك...
_ازاي محطش في دماغي مش مرات ابني......
ريناد كانت هتتكلم بس افتكرت انه العيب مش علي الراجل وابنه العيب علي أهلها الي رموهاا......
ريناد بدموع ونبره ساخرة: مفيش حاجة انا بس مضايقة اني هبعد عن اهلي.....
_بصلهاا وسكت...... وفي نفسه:انا آسف يا بنتي بس غصب عني...
_________________________❤️______________________
بعد وقت قليل......وصلوا الفله
_انزلي يابنتي وصلناا...
ريناد اتنهدت ونزلت.......
كانت ماشية وراا حماهاا ومبهورة بجمال الفله فالفلة كانت علي الطراز الكلاسيكي الجميل وكانت اقل ما يقال عنهاا انهاا خياليه................
ريناد في نفسهاا:ايه ده كله ده طلع حقيقة....... دي شبه الي بشوفهاا في التليفزيون....
قطع وصله التأمل دي صوت صريخ ........
ريناد بفزع:هو في ايه....
_بخوف:مش عارف 
وطلع يجري ناحية مصدر الصوت وريناظ بتجري ورااه
لغاية ما دخل الاوضة وانصدم من الي شافه.......
أمجد بصدمة:إلياس..........
يُتبع..

google-playkhamsatmostaqltradent