Uncategorized

رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الثامن 8 بقلم دنيا رشاد

   رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الثامن 8 بقلم دنيا رشاد

  رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الثامن 8 بقلم دنيا رشاد

  رواية محاكمة شيطان الحب الفصل الثامن 8 بقلم دنيا رشاد

إن كان الموت سيشفي انتقامي منك سأقوم بقتلك حبيبتي ….
فهد وهو يصوب مسدسه بتجاه حور والانتقام فقط الانتقام المسيطر علي فهد …
عدنان وقد فتح عينيه من الصدمة ومن هول الموقف …انت هاتعمل ايه …!!؟
حور وقد أحست ان هذه النهاية وأنها علي حافة الموت فقط تقلق علي أطفالها …
رعد بصوت جهوري …فهد انت بتعمل ايه فوق يافهد فوق دي حور …
فهد والشرار يخرج من عينيه ….بتخونيني ياحور بتخونيني …!!؟
حور بتعجب…. بخونك انتي مين اصلا علشان اخونك انا اشرف منك ..انت متعنليش اي حاجة ….انت مجرد نقطة سوده في حياتي بحاول امحيها ….
عدنان ….نزل المسدس ده وأتكلم معايا انا… مالكشي دعوة بيها….
فهد بضحكة عالية يفوح منها الشر ….اكلمك انت …انت مين …!!؟ دي مراتي اتكلم معاها براحتي ..
عدنان ….بالورقة الي انت مضيتها عليها من غير علمها …جوزها بأمارة ايه …في روج بيغتصب مراته ويعذبها ..في زوج يهين كرامتها …
حور وبدأت تتذكر ماحدث في ذلك اليوم اللعين وتضع يدها علي رأسها حتي تمنع تدفق الأفكار في رأسها وتصرخ بصوت عالي …لااااااااااااا اسكتو اسكتو انا بكرهك يافهد بكرهك ابعد عني سبني في حالي انت السبب في خراب وتدمير حياتي ..انت شيطان شيطاااااان ..
بدأت حور تقرب من فهد وهي تتحدث حتي وقفت أمامه ومسكت يده التي تحتوي علي المسدس …اضرب بالنار يافهد اضرب علشان تربحني ..اضرب علشان تكمل انتقامك مني …مش انا بخونك اقتلني ….علشان تريحني وتستريح عارف انك اكتر شخص بكرهه في حياتي …كان ممكن تخليني اموت من زمان ليه اتبرعتلي بالكبد ليه ..؟!! علشان اغفر الي انت عملته ولا علشان ايه انطق …كنت منتظر ايه مني في المقابل …انت كل حاجة عندي خدتها   خدت شركاتي وحياتي حتي حور نفسها اخدتها خلتني
 بقيت بكره نفسي بقيت بكره حياتي بكره ابص في المراية خليت حياتي سوده …عارف يعني ايه سوده …!!؟ حياتي بقيت شبه قلبك كله سواد ..سواد بس …خلتني بعدت عن اختي وحياتي ..بعدت عن كل حاجة كل حاجة ..
كانت تقول حور هذه الكلمات ودموعها كالشلال وقلبها كالسيف ..كالسكين الحاد كل كلمة تقولها تجرح قلبها وتقطعة الي اجزاء تجعل خلايا قلبها تصرخ وتعترض    علي حياتها تجعل قلبها يكاد ينطق ويقول لها لااريد
 العيش لا اريد أن أظل علي قيد الحياة ????. لااريد أن أظل في مكان يوجد فيه هذا الشيطان الذي لم تعلمه الايام معني الانسانية شخص يفتقد للإنسانية ….
ظلت حور تتكلم وهي ممسكة بيد فهد الذي يوجد بها المسدس وتثبته علي قلبها …
عدنان والدموع تملئ عيناه علي حبيبة قلبه وعلي ماتعانيه ….حور انت قوية خليكي قوية علشان ارغد ورماس وريناد محتاجينك …
فهد وهو ينظر لعين حور المليئتان بالدموع التي ذادو جمالا بسبب لونهما العسلي التي يخطفو قلبه ويغرق في جمالهم …. عايزة تعرفي انا عملت فيكي    كل ده ليه عايزة تعرفي اغتصبتك قدام ادم ليه …!!؟ عايزة تعرفي كنت بعذبك ليه ..!!؟ عايزة تعرفي انا لما
 شوفتك بتنزفي قدامي سيبتك ومشيت ليه …!!؟ عايزة تعرفي انا ليه حبستك …!!؟ ليه اتجوزتك …ليه اتبرعتلك بكبدي …!!؟
الإجابة لكل ده لاني بحباااااااااااااااااااك بحبببببببببك بحببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببببك
حور والكلمة وقعت علي قلبها كما تقع جمرة من النار علي الجسد ..كما يكون دلو من الثلج وقع فوق راسها …
فهد ولم ينظر لشي سوي حور …ايوه بحبببببببببببببك بحببببك من قبل معرف انك بنت مازن الهواري بحبك من قبل مااشوفك وتضربيني بالقلم لما كانت العربية هاتغبطك خطفتي قلبي من اول نظرة ..يمكن اكون
 بحبك من اقبل مااشوفك كانت صورتك مطبوعة في قلبي …قلبي كان بيتقطع وينزف لما بشوفك بتتكلمي مع حد كنت براقبك من بعيد قبل ماعرف انك بنت الهواري كنت دائما بمنع نفسي من اني اقتلك بسبب اني بشوفك بتكلمي راجل غيري حتي ادم كنت هاقتله علشانك كنت بحسبه حبيبك عذبته
 علشان كنت بحسبه بيحبك وانتي كمان كنت بحسبك بتحبيه اغتصبتك قدامه علشان احرق
 قلبه عليكي ذي ماقلبي كان بيتحرق لما بتقوليله حبيبي اتجوزتك من غير ماعرفك علشان متبعديش عني عذبتك لان كان لااااازم اعزبك علشان اشفي غليلي منك …
فهد وبدأت نبرة صوته تتعالي ….كنتي عايزاني اعمل ايه وانا شايفك قدامي ومش عارف اخليكي بتعتي عارفة اول مرة في فيلتك لما بوستك غصبن عنك كنت حاسس اني ملكت الدنيا كلها ..بس انتي محستش بحبي …كنتي دائما بتعنديني …
أنفقت مع ايمان صحبتك تجبلك شقة وتخوفك واتفقت مع ابن عمك الواطي كان ممكن اعمل اي حاجة علشان تبقي ليا ولسه ممكن اعمل اي حاجة علشان اخليكي ليا ….
حور بصوت عالي …انت مجنون مجنون انا بكرهك بكرهك ….
فهد …..وانا بحبك بعشقك وغيرتي عليكي ممكن تخليني اعمل اي حاجة …انا مريض بيكي انتي .مستحيل اخليكي تبعدي عني حتي لو بموتك ….
حور …مستحيل مستحيل ..
عدنان وقرب ببطئ وشد حور من أمام فهد حتي اصطدمت بصدره …انتي مجنونة ابعدي عنه …
فهد والشرار بداء يخرج من عينيه من قرب حور من عدنان ذهب إليه وبداء يسدد له الكثير من اللكمات حتي وقع عدنان علي الأرض مغشيا عليه من كثرة الضرب …
حور وهي تبعد فهد عن عدنان …ابعد عنه ياشيطان ابعد عنه متجيش جمبه ….
فهد وبدأت عصبيته تزداد …خائفة عليه ..انا هاحسرك عليه يامدام حور …
حور وبدأت تمسح دموعها وترفع احدي أصابعها في وجه فهد….انت لوقربت منه انا هابلغ عنك ..لاء انت القانون مش هايمشي معاك .انا ساعتها هاقتلك يا فهد واريح الناس من شرك ….
فهد بضحك ….ههههه خوفتيني انا كده وبعدين سيبك منه انتي وحشتيني اوي …
حور بغضب …انت شخص زباله ..
فهد وبدأ يقرب من حور الجنان حتي وقف أمامها ورفع يده عليها وضربها بالقلم … شكلك نسيتي انا كنت بعمل ايه فيكي مش علشان بحبك هاسمح بطول لسانك انا جوزك يامدام حور ولا نسيتي …!!!
حور وهي تضع يدها علي وجهها …عمرك ماكنت ولا هاتكون في يوم جوزي الورقة الي معاك بلها واشرب ميتها ولا اقولك حطها في ويسكي احسن هه..
فهد وهو يمسك يد حور …لا دمك خفيف ياقلبي ….
حور ..كالك وجع في قلبك يابعيد …
فهد مسك يدها برفع علي فمه وبداء يقبلها ولكن حور شدت يدها بقوة فهي تقرف منه وتكرهه كثيرا …
حور بغضب …ابعد عني بلاقرف انت كلك بالنسبالي مقرف ..
وذهبت إلي عدنان حتي توقظه …عدنان اصحي فوق عمالك ايه الزفت ده …؟!!
فهد ولم يستطيع أن يتمالك أعصابه…انتي خائفة عليه كده ليه لتكوني حبتيه …!!؟
حور وارادت ان تكسر قلبه وتجرجه طالما عرفت أنه يحبها … اه بحبه بحبه يافهد عندك مانع …
فهد بصوت كالثور …نعم بتحبيه …انتي شكلك اتجننتي انتي مراتي مراتي ….
وقبل أن تتكلم حور سمعت صوت أطفالها يبكو بصوت عالي وقفت حور حتي تسمع بدقة وجدت ارغد يبكي بشدة ..
حور بعنف …سيب ايدي …اسيب ايدي ابني بيعيط سيبني …
فهد وغير مستوعب …ابنك !!؟ ابنك ازاي ..
حور ودفعت فهد بعيد عنها وهو تائه في كلمة حور وذهبت الي أطفالها …
حور ..ارغد حبيبي مالك ياروحي ..
وجدت ارغد يبكي بشدة ويوجد بجانبه فازة مكسورة 
حور …ايه ده ايه الدم ده لااااااااااااا بنتي ..
ذهبت حور بسرعة الي رماس الملقاه علي الأرض بسبب فازة وقعت علي رأسها وهي تلعب …
حور……لااااااااااااا بنتي ..!!؟
ذهب فهد ورعد الي صوت حور وجدوها تبكي وتحمل فتاة تشبه الملاك بين يديها …
رعد …في ايه ..؟!!
حور …بنتي لااااا بنتي ..!!!
رعد …لازم تروح المستشفي ياحور البنت دماغها بتنزف ..
حور …مش قادرة اقوم من مكاني اااه مش قادرة …
رعد …هاتي ايدك قومي …!!!
فهد ….ابعد عنها جهز العربية انت وقف فهد حور وهي تحمل ابنتها بين يديها والاخرين يبكو ..
فهد في نفسه ولادها ازاي ازاي ….معقول لما سافرت 
بدأت الأفكار تدور في عقله وفجاءة ترك حور لتسقط علي الأرض هي وطفلتها …
فهد ….بنخونيني انا ياحور مين دول .ولادك ازاي ردي عليا …ولاد مين دول ياحور ردي …
ولكن فجأة جاء شخص من خلف فهد وضربه علي رأسه بحرف المسدس ليقع علي رأسه ليقع مغشيا عليه …
رعد وهو يحمل يسند حور وياخذها علي السيارة ويأخذ عدنان المغشي عليه واطفال حور ويذهب الي اقرب مستشفي …
رعد ….دكتور بسرعة ..
جاء أحد الدكاترة واخدو ريماس الي غرفة الطوارئ وأخذ آخرون عدنان ….
وظل الحراس مع ارغد وريناد …
اتصل رعد بأحد الارقام …
رعد …الوووو ادم انا في مستشفي  ،،،،، ومايا حور 
ادم ولم يصدق نفسه أنه سيلتقي بحبيبته واخته وصديقته ….انا جي حالا 
رعد …حور انتي كويسة …
حور…لارد 
كانت تقف حور بجانب أحد الأعمدة وفاجاة تقع مغشيا عليها …
رعد ….حور حور فوقي جرالك ايه …دكتووووور بسرعة ..!!!منك لله يافهد .
جاء أحد الدكاترة وأخذ حور هي الأخري الي احدي الغرف حتي يكشفو عليها ..!!
رعد في نفسه ..حرام عليك يافهد الي بتعمله ده البنت بريئة وملهاش ذنب أن انت بتحبها كسرتها وهنتها وذلتها بأبشع الطرق ودلوقتي عايز تموتها بحسرتها منك لله يافهد محدش هايقفلك غيري بعد كده ….
وصل ادم بعد ربع ساعة والإبتسامة علي شفتيه لم يأتي بباله ان يكون قد حدث شيء لحور …
ادم ببتسامة …رعد حور فين وانت بتعمل ايه هنا …!!؟
رعد والحزن علي وجهه …حور جوه الدكتور بيكشف عليها …!!!
ادم بقلق كبير وهو يمسك رعد من هدومه …حصلها ايه..!!؟ انطق …
رعد …اهدي ياادم هاحكيلك علي كل حاجة …
حكي رعد لادم ما حدث …
ادم بصوت عالي ..هو مكفهوش الي عمله فيها انا خلاص مش هاسكتله تاني …
رعد …انت لازم تقفله ياادم كده حور في غلط …
ادم …حور فين دلوقتي ..!!؟
رعد …في غرفة الكشف …!!
وبنتها في غرفة تانية حتي الشاب الي معها لسه مفاقش ….
خرج الدكتور وقال …ايه الاهمال ده يااساتذه ..
المدام عندها حاله عصبية غير كده عندها نزيف شكلها كانت عاملة عملية من مده غير أنها كانت عمله زرع كبد والتوتر كان غلط عليها ..انتو كده بتموتوها بالبطئ ….
قال هذا الكلام وذهب …
ادم …مش هاسكتلك يافهد خلاص طفح الكيل منك ..
رعد …مسكينة حور ..ربنا وقعها في شيطان …اه صح عيالها برة مع الحرس …
ادم …بتمني ميكنش الي بالي صح ويكونو دول ولاد فهد هاتبقي مشكلة كبيرة لو فهد عرف …
رعد …فعلا ممكن يكونو ولاد فهد ..!؟؟
لم يفت وقت طويل وخرج الدكتور الذي أخذ بنت حور ….
الدكتور …الحمد لله البنت كويسة الجرح مكنش عميق بس هاتفضل معانا شوي ..وكمان الاستاذ الي جه معاها بقي كويس وممكن يخرج كمان يومين …
ادم …شكرا يادكتور …
الدكتور …العفو …
وأنتَ تغادر حياتي،
امنحني إلتفاتتك الأخيرة،
وأنظر نحوي .. 
شاهد بما تيسر من اهتمامك
حجم الخراب الذي أحبَّك ????
وماذا سيحدث إذا نظرت خلفي ،
غير أنني ساصاب بالموت في قلبي، 
وسواد الحياة في عيني ..
انت لم تكتب لي وانا لم اكتب لك 
لاتلومني علي عدم الالتفات اليك 
فانت ستظل ذكري احيا عليها لبقية الدهر ????
فاق فهد من أثر الخبطة التي ضربها له رعد علي رأسها من الخلف ….
فهد بالم وهو يمسك رأسه ….اه دماغي ماشي يارعد مفيش غيرك يتجرء يعمل كده انا هاوريك اكيد راح مع حور المستشفي …
قام فهد واتصل باحد الحراس  وطلب منه المستشفي التي توجد به حور …واخذ منه عنوانها وذهب إليها وهو ينوي علي قتل رعد علي مافعله …
وصل فهد الي المستشفي بعد مدة من الزمن …
في الاستقبال سال فهد علي حور وعرف انها فقدت وعيها أثناء وصولها للمستشفي وأنها في حالة لاترثي لها …
ذهب فهد سريعا الي الدور التي قالت له عليه احدي الموظفات في الاستقبال ووجد ادم ورعد يقفون وعلامة الحزن علي وجههم …
عندما رآه ادم ذهب إليه ومسكه من ملابسه ….انت ايه مش كفاية الي عملته فيها عايز ايه منها تاني حبيبتي كانت هاتضيع مني انهاردة تاني بسببك بسببك انت ياعديم الإنسانية …لو حور جرالها حاجة انا مستحيل
 اسامحك مستحيييىل انا مش عايز اعرفك تاني تخرج من حياتي ومن حياة حور انت لعنه عليها كرهتها في كل حاجة والنهاردة كانت هاتخسر بنتها بسببك حرام عليك حس بقا انت هاتفوق امتي …فوق قبل ماكل الي حواليك يسبوك ويمشو …
فهد وهو يسدد احد الكمات لادم …مسمعكش تقول حبيبتك حور ليا انا وبس انت اكتر واحد عارف أنا بحبها اد ايه ..مستحيل ابعد عنها …حور هاتبقي كويسة وهاتعيش معايا وهاعوضها عن كل حاجة بس انت ابعد عنها ومسمعكش تقول حبيبتك دي تاني انت فاهم ….
ادم ….لما تشوف حلمة ودنك ..حتي لو حور عيزاك انا مستحيل اوافق انها تخرب حياتها مع اني متاكد انها بتكرهك كره العمي ..ربنا ينتقم منك يافهد ضيعتها وضيعت زهرة شبابها …
رعد …اهدي ياادم علشان حور محتجالك ….
الممرضة …حور هانم فاقت ممكن شخص واحد يزورها خمس دقائق لأنها بتسال علي شخص اسمه ارغد ورماس وريناد لان حالتها وحشة هاتوهم عايزة تشوفهم …
ادم …شكرا …رعد هات الولاد علشان اخليها تشوفهم ..
وبعدين روح شوف البنت …
رعد …تمام 
ذهب رعد وجاء بالأطفال واخذهم ادم من رعد تحت عيون فهد الذي يمسك أعصابه بصعوبة شديدة من ان يعرف من هؤلاء الأطفال …
دخل ادم الي حور الراقضة علي السرير ….
ادم بشوق …حور حببتي وحشتيني اوي ياقلبي …نزل ادم الاطفال وحضن حور بشوق كبير لها …
حور …وحشتني اوي ياادم …رماس فين بنتي كويسة …
ادم…بنتك كويسة جدا الدكتور طمني متقلقيش والطفلين التانين اهم ….
حور …ارغد حبيب مامي تعال ياروحي ريناد ياقلبي 
ادم….مين دول ياحور …!!؟
حور …دول ولادي ياادم ارغد ورماس وريناد الثلاثة تؤم ….
ادم ….ماشاء الله فهد ابوهم صح ..!؟
حور وهي تبكي …ايوه ياادم الشيطان ابوهم بس هو مالهوش حاجة فيهم مستحيل اخليه يقرب منهم أو يدخل حياتهم …مش هاخرب بقيت حياتي
 بسببه ياادم خليه يبعد عني ياادم انا تعبت ..تعبت جدا هاموت منه هو سبب في الي انا فيه والي بنتي فيه …
ادم بحزن علي بنت خالته واخته …متقلقيش  ياقلبي …مين الشاب الي كان معاكي …!؟
حور ببتسامة حزينه وسط بكائها …ده عدنان اطيب قلب ممكن تقابلة بحياتك هو الي ساعدني ووقف جمبي لما كنت تعبانه وبموت من تعب 
الولاده وقف جمبي لما حاولو ناس يقتلوني هو الحسنه الوحيدة الي في حياتي من ساعة مافهد دخل حياتي …فهد ضربه جامد هو عامل ايه أنا عايزة اشوفه واشوف بنتي ..بفضله قدرت احافظ علي اولادي …كان بيساعدني في تربيتهم 
مكنش بيسبني ولا ثانية هو الي خلاني ارجع مصر واواجه مشاكلي رفض يسيبني في محنتي …رفض يتخلي عندي …حافظ عليا مجرحنيش
 بكلمة واحدة ولا حاول يقولي كلمة تزعلني …كان راجل معايا كان ابويا واخوية وصحبي وحبيبي وكل حاجة عوضني عن حاجات كتيير من غيره مكنتش هاقدر اتخطي الي عمله فيا فهد   
 وكسرته ليا ..عدنان عرف يداوي جروحي عرف ازاي يتعامل معايا ويخليني اثق فيه وأمنه علي اولادى …الي كان بيقعد معاهم اكتر مني …هو الي ليه الفضل اني عايشة لحد دلوقتي لولاه كنت موت في الغربة بسبب ناس زبالة …..
ادم ببتسامة …ربنا يجزيه خير هو بخير بس الدكتور قال هايقعد في المستشفي يومين وانتي هاتشرفي هنا شوية وهاتبقي كويسة ريحي نفسك …عيالك حلوين اوي الولد شبهك والبنت للاسف فيها ملامح من فهد مشفتش رماس رعد راح يطمن عليها بس اكيد قمر ازاي مامتها …
حور …تسلملي ياقلبي ….
ادم …فهد باره عالفكرة ..!!؟
حور بقلق …اكيد عايز يدخل يطمن انا موت ولا لسه ..!!
ادم …بعد الشر عليكي ….
كان فهد يقف خلف الباب وسمع حوار حور وادم مع بعضهما 
وعرف أن الأطفال أطفاله فهو اب الان هل يعقل أن يكون 
الشيطان أب لثلاثة ملائكة صغار …
كان فهد بداخله حرب لايعرف الي اين ستوصله وعلي ماذا ستنتهي ….
حور …خالي فهد يدخل ياادم انا عيزاه …!!! لازم اتكلم انا وهو وبس …..
يتبع..
لقراءة الفصل التاسع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية عشقت قوتها للكاتبة مريم مصطفى

اترك رد

error: Content is protected !!