رواية أمير الممالك الفصل الاول 1 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الفصل الاول 1 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك البارت الاول

 رواية أمير الممالك الجزء الاول

رواية أمير الممالك الفصل الاول 1 بقلم أسماء نبيل

 رواية أمير الممالك الحلقة الاولى


تبدا حكايتنا في احد اكبر  منازل الصعيد حيث منزل الحاج حمدان كبير الصعيد في هذا القصر الكل يستعد الاستقبال احد احفاد هذا القصر فمن يري كل هذه الاستعدادات يضن انه فرح ولكنه في الحقيقه ان هذا اليوم اسعد ما في حياه الحاج حمدان فاليوم سوف تاتي حفيدته قمر من روسيا فهي تعيش مع امها هناك
في المندره. يجلس حمدان مع اولاده محمد ومصطفى واحفاده وبعض كبرات البلد.
حمدان. فهد فين يا مصطفى.
مصطفى بقلق. والله يا حاج مش عارف هو لسه ما وصلش هو كان عنده مأمورية مش عارف اتاخر ليه.
حمدان بفخر. ما تقلقش يا ولدي فهد راجل.
حازم (ابن محمد). ما تخفش يا عمي ده فهد المخابرات لو كنت شوفت عندي في الكليه بيقولوا عنه ايه ما كنتش قلقت كده.
حمدان. ربنا معاه ويحميه قوم يا حازم انت وخواتك شوفوا الدبايح واتصل باحمد شوف الطياره وصلت ولا ايه.
(في البيت من الداخل)
سعديه (زوجه مصطفى) اه مش قادره تعبت
فاطمه (زوجه محمد) تعبتي ده ايه لسه بدري كل ده عشان مين يعني
سعديه. يعني مش عارفه عشان مين ده مصطفى طول الليل ما نامش يجي ساعه من الفرحه ده قمر بنت احمد الله يرحمة والله نفسي اشوفها. 
فاطمه بغل. اكيد خوجايه وبعدين طب ما احنا عندنا ولاد ولا هو مفيش غير ست قمر ده هو.....
يقطع حديثها دخول صفاء.
صفاء. وانت زعلانه ليه يا فاطمه خدي بالك قمر ده بت الغالي اوعي تغلطي حسك عينك تزعليها فاهمه.
فاطمه بخوف. هو انا جلت حاجه يا مرت عمي انا بس تعبت.
صفاء. انا بعرفك قمر خط أحمر فاهمه.
ليقطع حديثهم دخول الخادمه
الخادمه. البشاره يا ست الحاجة البشاره
صفاء بلهفه. ايه
الخادمه. وصلت
لتخلع صفاء خاتمها الذهب وتعطيه الي الخادمه وتخرج بسرعه لاستقبال قمر
في الخارج يقف الجميع حتي فهد قد عاد وانضم اليهم وخرجت النساء لتدخل السياره من الباب الرئيسي وتنزل منها فتاه ايه في الجمال بحجابها الابيض وفستانها الوردي ومعها شاب ليقترب منها حمدان ويضمها بحب
حمدان. اهلا بالغاليه بنت الغالي. لتسلم قمر على جدها ثم جدتها ثم تتعرف على الجميع.
محمد بسأل. هو مين ده يا قمر
قمر. ده ادم يا عمي ابن خالتي.
فاطمه بخبث. بس مش عيب يركب معاكي جده.
ليرد ادم. لا مش عيب لان انا اخوها.
فاطمه بخبث اكبر. ازي وانت اكبر منها.
حازم بتهكم . وانت عرفتي منين انه  اكبر.
حمدان. خلاص
ادم. بس بعد اذنك يا جدي هرد عليها ايوه انا اكبر بس قمر وملك اختي الله يرحمها رضعين على بعض بكده اصبحت قمر أختي في الرضاعه تمام.
حمدان. يلا ادخلو ارتاحوا من السفر
ليدخل الجميع وبعد دقائق تعلن الخادمه عن الغذاء لياكل الجميع ثم تقوم سعديه باصال قمر الي غرفتها ويقوم حازم باصال ادم الي غرفته
وفي المساء تتجمع النساء وتجلس معهم قمر بجانب صفاء
فريده. اقعدي برحتك يا قمر لسه بدري على وصول اخواتي هم في المزرعه او المصنع مش ها يجوا قبل الساعه ١٢
لتخلع قمر حجابها ليتطلع لها الجميع ليري حوريه من الجنه فهي ذات عيون زرقاء وشعر اسود طويل يصل الي ركبتها وبيضاء
لتنظر لها احد الاقارب. هو انت مخطوبه يا قمر.
لتجاوب صفاء مسرعه. ايوه
لينظر لها الجميع حتي قمر التي تنظر بزهول
صفاء. قمر مخطوبه لفهد ابن عمها
واحده من النساء. هو مش فهد خاطب مروه بنتك يا فاطمه
صفاء. لا خاطب قمر
لتنظر لها مروه لخزن وتصعد الي غرفتها في تحب فهد
وتنظر لها قمر بصدمه وزهول فهي اتت الي زياره اهلها وسوف تعود الي دراستها في روسيا مع دام.
(ياترا فهد هيقول ايه هيواقف ولا ايه وياتري مروه هتعمل ايه وهل فاطمه هتسكت وتسيب فهد لقمر زي ما سابت احمد الي امها ولا هتعمل ايه استنوا الجزء الثاني.)

يُتبع..


google-playkhamsatmostaqltradent