رواية بحر العطر الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية بحر العطر الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية بحر العطر البارت الثامن 

رواية بحر العطر الجزء الثامن 

رواية بحر العطر الفصل الثامن 8 بقلم فاطمة خميس هارون


رواية بحر العطر الحلقة الثامنة

بحر :خير ايه الي رماكي علينا تاني 
عطر :احم اناااا جايه اشتغل هيكون اي يعني 
بحر :هو ده حمام بيتكوا 
عطر :لا دي شركتك 
بس تصدق في تشابه في لون الدهان وخصوصا الاوضه دي بس ااا 
بحر بعصبيه :بس بس ااايه انتي هتشرحيلي قصه حياتك 
عطر :حضرتك الي سألت 
بحر :انت جايه هنا عاوزة ترجعي الشغل 
عطر :أيوة 
بحر :وانا موافق 
عطر :بجد 
بحر :طبعا وخصوصا أن وظيفتك كان فيها نقص 
عطر :ازاي ده في ٦غيري 
بحر :لا هو انا مقولتلكيش 
عطر :تقولي اي 
بحر : انك اتنقلتي 
حضرتك دلوقتي شغاله اتنين في واحد 
عطر :مش فاهمه 
بحر :افهمك 
انتي هتكوني السايس لمكتبي وبيتي وكل مكان انا فيه 
عطر :يعني انا هشتغل هنا وفي البيت 
بحر :بالضبط 
عطر :لا طبعا انا مش خادمه عشان ااا 
توقفت علي صوت هاتفها 
عطر :الو 
حاضر حاضر 
لا الفلوس هتيجي في معادها باذن الله 
أيوة لقيت شغل 
سلام 
التفت عطر لبحر الذي كان يتابعها بفضول 
عطر :موافقه 
بحر :تمام 
هاتيلي قهوه 
حركه رأسها بنعم وخرجت لتلبي طلبه 
وأمسك هاتفه يهاتف سامي 
سامي :الو 
بحر :أيوة يا زفت 
سامي ؛  باشا 
باشا ايه وزفت اي علي دماغك 
فين المعلومات الي طلبتها عن البت دي 
سامي :ما انا جبت لمعاليك  اسمها وعنوانها وتليفونها وو 
بحر :وانت فاكر الحاجات الهبله زيك دي معلومات 
انا عاوز كل حاجه عنها من اول ما تصحي لحد ما تنام 
كل حاجه فاهم كل حاااجه 
يلا غور 
سامي وهو ينظر للهاتف :كل حاجه  كل حاجه
لما نشوف اخرتها مع المفتش كرومبو ده
... 
طرقات خفيفه علي الباب 
بحر:ادخل 
تقدمت عطر ووضعت القهوه أمامه والتفتت لتغادر 
بحر :انا قولتلك تخرجي 
عطر :لا بس انا قولت اني اا 
بحر بعصبيه :انا الي اقول مش انتي مفهوم
كورت يدها بعصبيه وحركت راسها وهي تتمتم :مفهوم 
بحر :اقعدي برا ولما حد يدخل تدخلي وراه عشان تشوفيه هيطلب اي 
هزت راسها بعصبيه ورحلت 
بحر :لسه يا قطه لسسسه بدري 
...
رامي :بحر باشا
بحر :رامي اخبارك اي 
رامي :اي يعم لازم اجيلك عشان اشوفك 
مينفعش تتكرم وتتنازل وتجيلي مره 
بحر :حقك عليا بس انت عارف ضغط الشغل وو 
عطر :تشرب اي 
رامي :اعاااااا
عطر :في أي 
بحر :انتي دخلتي امته 
عطر :لسه حالا 
بحر :في حد يعمل الي عملتيه ده 
عطر :حضرتك الي قولت لما يدخل حد ادخل وراه واسئله يشرب ايه 
ده انا حتي سيبت كام ثانيه فرق 
بحر :لا بجد كتر خيرك 
عطر :العفو العفو 
بحر :بت انتي بطلي هبل وركزي 
انا بقولك تتدخلي تسألي تشربوا اي 
مش تصرعي الراجل 
عطر :امم طيب هبقي اخد بالي 
التفتت بسرعه رامي الذي انكمش علي نفسه 
عطر :حضرتك تحب تشرب اي 
رامي  :نسكافيه 
عطر : حاضر
بحر :خدي هنا 
عطر :نعم 
بحر :هو انا شفاف هواااء  مش ظاهرلك 
عطر :لا ازاي حضرتك مضلم اااقصد منور الدنيا 
بحر :طيب هو انا مليش بق 
عطر وهي تلوي فمها :وانت الصادق ده مش بق ده بكابورت استخدامه الوحيد يطلع دبش 
بحر :بتقولي ااايه 
عطر. ولا حاجه بقول عندك اتنين 
بحر :اتنين اي 
عطر :لسانين ااا ودنين اقصد ودنين 
بحر :اطلعي بره 
عطر وهي تغادر  :طب استئذن انا بقي 
رامي :مين دي 
بحر :دي بنت عاوز اعكنن عليها بس السحر اتقلب علي الساحر 
رامي :وتعكنن عليها ليه 
بحر :دي حكايه عاوزة قاعده  لوحدها 
المهم انت جاي ليه 
رامي :انا جاي عشان افكرك بحفله لمار الي حضرتك اكيد نسيتها 
بحر :اااااوه انا فعلا نسيت ونسيت الهديه كمان 
عطر ياااا عطر 
عطر :ايه 
بحر :ايه ؟
عطر :ايوه
بحر بحده :أيوة !!
عطر :لا لا 
رامي :أيوة ولا لا 
نظرت له عطر وكأنها تخبره انه ليس بوقته
بحر :انتي هتنزلي دلوقتي تجيبي هديه مناسبه لعيد ميلاد وتكون شيك وقيمه 
لواحده صديقه ليا بنفس عمرك تقريبا 
مش انتى عندك ٣٠ 
عطر :ت ايه يا اخويا 
لييييه وشي مكرمش ولا شعري ابيض 
بحر :خلاص يعني لبستك تهمه 
رامي :كام سنه يعني 
عطر  :٦٠
 هروح اجيب الي طلبته سلام 
رامي :مين دي 
بحر :اطلع بره يا رامي 
رامي :انا بقول كده بردوا 
اشوفك بليل 
بحر :تمام 
...
عطر بصوت ساخر :مش انتي عندك طلاطين سنه
جت تلاتين سنه أما يخدوك يا بعيد 
لا ورايحه اجيب هديه 
والله عال يا عطر هانم بقيتي خدامه خدامه يعني 
رامي :انسه عطر 
عطر :اجيبلها اي دلوقتي 
رامي :يا انسه 
عطر :انا هجيبلها اكل
اه اقرب طريق للست معدتها 
لالا اي الهبل ده 
اكيد عامله رجيم 
رامي :ياااا انسه 
عطر :ااايه ااايه خير نعم
رامي :براحه علينا 
انا بس كنت هسألك عامله اي 
عطر :عامله زفت تاخد حبه 
وتركته وغادرت 
رامي :مجنونه مجنونه مفيش كلام 
...
عطر :يا رب اعمل اي 
ساعدني يا رب 
انااا تايهه وو 
طنط يا طنط 
عطر :أيوة يا عسوله 
فين ماما 
البنت :ماما هناك اهي وده وقع منك 
انتي كنتي ماسكاه هناك 
عطر وهي تلتقط السلسال:الله جميل بجد 
انا هاخده ليها
ضمت السلسال بيدها وهي تهمس : الحمد لله 
انحنت.وقبلت خد الفتاه وشكرتها بود ورحلت
...
طرقات علي المكتب 
بحر :ادخل
عطر :ا تفضل 
بحر :اي دي 
عطر :زي ما حضرتك شايف سلسله 
بحر :كل الوقت ده عشان تجيبي حتت الزباله دي 
عطر :والله كل واحد وذوقه 
بحر ؛فعلا وانا غلطت لما بعت واحده زيك تجيب هديه لواحده من وسطنا 
اتفضلي ارميها في أي صندوق زباله شبهها 
دفعها وغادر 
ولكنه التفت وهو يأمرها 
انهارده الساعه ٨بالضبط تكوني قدام الشركه وياريت تلبسي حاجه عدله لان ده عيد ميلاد وفي ناس واصلين
ثم هتف وهو يغادر
حاولي تكوني راقيه 
كانت عطر تضم يدها بغيظ حتي تركت اثر علي يدها 
بلا راقيه بلا عبير انا هعمل الي انا عاوزه 
....
عطر :السلام عليكم 
الطبيب :وعليكم السلام 
كويس انك جيتي 
عطر :خير
الطبيب :خير باذن الله اتفضلي معايا 
وصلوا لمكتب الطبيب وجلست عطر امامه
عطر :نعم 
الطبيب :حاله ولدتك متاخره 
وللاسف العلاج مش هيفيد 
لازم تدخل جراحي والعمليه هتتكلف نص مليون 
عطر بصدمه :نص مليون 
الطبيب :ده اقل تقدير 
عطر ؛طيب انت قدامي وقت قد ايه عشان اوفر الفلوس دي 
الطبيب :مش اكتر من اسبوعين للاسف 
عطر :وانا اجيبهم من فين بس 
الطبيب :ربنا معاكي 
عن اذنك 
عطر :اكيد ربنا معايا 
هو انا ليا غيره 
يا رب 
سارت عطر الي منزلها بتخبط بعد أن مرت علي امها وطمئنتها انها رجعت للعمل 
ولم تشعر بنفسها وغطت في سبات عميق حتي السابعه والنصف 
استيقظت علي صوت هاتفها 
عطر :الو 
بحر :صباح الخير 
عطر :صباح النور 
بحر :لا والله بتكلمي خطيبك حضرتك اصحي يا هانمم
عطر بسرعه  :انا صاحيه اصلا 
بحر : لا والله طيب قدامك قد اي
عطر وهي تنظر لهيئتها المبعثره وشعرها الذي يأخذ شكل الهلال  :خلاص حاجات بسيطه بس 
بحر :انجزي 
نظرت للهاتف وقالت بسخريه :انجزي نينيني 
وقامت مسرعه تحاول أن تلملم اشيائها وتستعد 
...
ميرنا :يووووه يا طنط هو انتي مش بتزهقي 
مرفت: لا مش بزهق 
لان ده مش موضوع بسيط 
ده ابني الوحيد 
ومن حقي اشوفله اولاد 
ميرنا :يعني انا الي مش عاوزة 
مرفت :طالما عاوزة ليه متروحيش للدكتور الي قولتلك عليه 
ميرنا :لاني زهقت خلاص ومليت 
مرفت :لازم تحاولي 
ان مكنش عشان خاطري يبقي عشان خاطر جوزك 
ميرنا :اااووووف هو كان اشتكلك 
بحر :في أي يا جماعه 
ليه صوتكم عالي كده 
ميرنا :الحمد لله يا بيبي انك وصلت 
يا ريت تقول لمامتك تراعي شعوري شويه 
ميرفت :ارعي شعورك 
اكتر من كده اعمل ايه 
ده انا بقالي ٥سنين بترجاكي تروحي للدكتور ده ومفيش فايده 
ميرنا :ومش هروح ولو بعد خمسين سنه خلاص احنا اتقبلنا الوضع كده 
مرفت :ده لا يمكن يحصل سامعه لا يمكن 
بحر :اهدي بس يا امي 
مرفت:اسمع بقي يا بحر
انا استحملت نشوفيت راسك دي كتير 
بس لحد كده وكفاية 
قسما عظما لو متجوزتش وخلفت خلال سنه لأكون واخده كل حاجه منك ولا انتي ابني ولا اعرفك 
بحر 'اي الي بتقوليه ده يا ماما 
مرفت :الي سمعته
سلام 
ميرنا :يعني اي يا بيبي يعني هتاخد فلوسك كلها 
طب هنلبس من فين ونخرج ازاي 
لا لا انت لازم تعمل الي قالتلك عليه 
بحر :انتي سمعتي هي عاوزة اي عاوزاني اتجوز 
ميرنا :أيوة سمعت وفهمت بس انت لازم تتصرف 
بص انت تجيب بنت محتاجه فلوس وتتجوزها لمده سنه بعد كده تطلقها 
بحر :اتجوزها عادي كده 
ميرنا :امال نترمي في الشارع يعني 
بحر:اممم معاكي حق 
ميرنا :رايح فين 
بحر :رايح ادور عليها
ميرنا :سلام يبيبي 
...
سامي :الو يا باشا 
بحر :خير يا مصيبه 
سامي :البت ايها راحت للمستشفي امها محجوزه هناك ومحتاجه نص مليون ف خلال اسبوعين 
بحر :حلو 
حلو قوي 
اسمع بقي
...
المره الجايه بجي 🙂 
#بحر_العطر 
......عطر :كده تمام 
هو متصلش كل ده ليه 
يااااانهار ابيض الفون فاصل 
حملت حقيبتها وركضت للباب وخرجت والتفت لتغلقه بالمفتاح وهي تهمس 
 ربنا يستر بحر هيموتني ياااامااا 
بحر :ما لسه بدري 
عطر :اعااااااا حرااااامي 
الحقووووني 
رفعت حقيبتها وضربته بها عده مرات وهي تهتف 
صبرك عليا يا ابن الحراميه انا هفضحك 
يا ناااس
 امسك بحر يدها و دفعها بحر للداخل وهو يهمس 
اسكتي فضحتينا  
عطر :استاذ بحر 
انا اسفه بس الدنيا ضلمه 
تجاهل هو كلامها وهتف بانزعاج
بحر  :كل ده ولسه مجهزتيش 
عطر وهي تعدل فستانها وحجابها:هي الضربه قصرت علي عنيك ولا اي 
ما انا جهزت اهو 
بحر :انتي كده جاهزة 
امال لو مكنتش منبه عليكي كنتي هتيجي بايه مريله 
عطر :والله ده الي عندي لو ميشرفش حضرتك ممكن مروحش وهكون شاكره كمان 
بحر :ولسه بتبجحي 
مخصوم منك يومين 
عطر :يومين عشان تأخير نص ساعه 
بحر:لا عشان الفستان مش عاجبني 
انزلي 
عطر :اطلع انت عشان اقفل الباب 
خرجوا واغلقت الباب واتجهوا للشارع 
ورد :عطر (ورد تبقي جارت عطر وصاحبتها البيست )
عطر :جاهزه يا ورد 
ورد :أيوة يلا 
بحر :علي فين 
عطر :اه نسيت اقولك ورد جايه معايا 
بحر:وانتي رايحه فين 
عطر :معاك 
بحر :انتي هتستهبلي هو انتي رايحه رحله 
عطر :لا رايحه حفله وانا مش هينفع اروح من غيرها 
عشان مش هينفع ارجع لوحدي 
بحر :هوصلك 
عطر :ما دي المشكله 
بحر:ربنا يصبرني 
يلا اركبوا قبل ما اولع فيكوا 
ابتسمت عطر لورد وامسكت يدها وركبوا مع بحر 
بحر :اي ده 
عطر :اي 
بحر :انزلي يا ماما اقعدي قدام 
انا مش السواق بتاعك 
عطر :حاضر
رفع بحر حاجبه علي تلك الطاعه ولكنه تجاهل الأمر وانطلق الحفله 
...
وصلوا للحفله 
بحر :اقعدوا هنا عشان لما اعوزك القيكي 
هزت عطر رأسها بنعم واتجه بحر للمار 
ورد :اي الحلوه دي  يا عطر 
عطر :انتي الي قمر 
رامي :مش معقول انتي تاني 
عطر بصوت منخفض :هي المسأله ناقصه تناحه اصلا 
أيوة انا تاني خير 
رامي :فين بحر 
عطر :هو انا ولي أمره درو عليه 
رامي :وجهه نظر برودا عن اذنك 
ورد :مين ده 
عطر :ده صاحب المخفي بس أبرد منه بشويه 
بحر :مين ده الي بارد 
عطر :هاا الجو الجو بارد شويه 
بحر :اممم طيب 
فضل :السلام عليكم 
الجميع : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بحر :فضل اخبااارك اي 
اخر واحد كنت أتوقع اشوفه هنا 
فضل :والله انا فعلا كنت مش جاي لولا لمار وزنها 
بحر :انت هتقولي ما الزن ده هو الي جايبني برضوا بس مش لمار بس ورامي كمان
اهو رامي هناك اهو
رفع فضل عينه ليري رامي ولكن هناك عين أثرت نظراته 
التقت أعينهم لثانيه وآخري واخري حتي تداركت هي الوضع واخفضت نظرها 
أما هو بقي نظره معلق عليها 
بحر :فضل 
فضل :...
بحر :يا فضل يااااافضضضلللل 
فضل :هااا معاك اهو 
بحر :معايا 
ثم نظر تجاه الفتيات 
اه باين اوي انك معايا 
طب تعالي نروح للمار 
فضل :لا انا هقف هنا علي جنب كده 
بحر وهو يربت علي كتفه بحده :لا والله مايحصل اتفضل 
بحر :عطر 
عطر :نعم 
عطر :خدي ورد واقعدوا هناك 
ابتسم فضل وسرح بها مجددا وعلق اسمها بباله حتي أنه ردده بينه وبين نفسه أكثر من مره 
بحر :يلاااااااا يا فضل 
فضل :أيوة يلا 
عطر :ماله ده
هزت ورد رأسها 
عطر :طيب تعالي نقعد هناك زي ما قال 
..
فضل :اي يا بحر جايبني هنا ليه 
بحر :انت الي اي
سرحان ف البنات كده ليه 
اول مره اشوفك كده 
فضل :هااا لا مفيش انا سرحت في الشغل 
اي ده رامي اهو 
يا رامي 
نظر بحر لفضل وهو يهرب من أمامه 
شغل بردوا ماشي يا فضل وانا وراك وراك 
يا تري هو كان سرحان في مين فيهم 
نهر نفسه وهو يهمس :وانا مالي انا 
رن هاتفه واضاءه شاشته باسم سامي 
سامي :أيوة يا باشا عملت الي قولت عليه 
بحر :دفعتله كويس 
سامي :أيوة يا باشا زي ما قولتي وهو هيقوم بالواجب 
بحر:جدع 
هو ده المطلوب 
اغلق الخط وهو يهتف :والله وهتقعي ف ايدي يا قطه 
رفع نظره  بعدم اهتمام ليري تلك الأصوات من اين تاتي 
ولكنه اسرع تجاهها حينما اكتشف انها من ميرنا وعطر 
.....
عطر : انا جايه هنا بسبب الشغل مش تطفل ولا حاجه 
ميرنا :شغل اي ده الي في عيد ميلاد 
عطر :والله انا جايه بطلب من الاستاذ بحر 
لو عندك اي استفسار ممكن تسأليه 
ميرنا :هو انا هستني من واحده زباله زيك تقولي اعمل اي ومعملش اي 
عطر :تعملي ولا لا دي حاجه ترجعلك 
اتفضلي بقي وكفايه كلام لحد كده 
ميرنا :انتي بتطرديني يا جربوعه 
عطر :احترمي نفسك 
ميرنا :اخرسي يا حيوانه يااا 
بحر :في أي هنا 
ميرنا :كويس انك جيت الحيوانه دي ناسيه نفسها وبتعلي صوتها عليا 
انت مش طردتها ايه الي جابها هنا 
اكيد جايه تعمل مشاكل او تعمل مشاكل 
عطر ؛سبيني عليها يا ورد 
بحر:عطر روحي 
تصنمت عطر مكانها لثانيه ثم أمسكت يد ورد ورجعت للطاوله لتأخذ حقيبتها 
فضل :مينفعش يروحوا دلوقتي لوحدهم 
رامي :انا هوصلهم
فضل :لا انا هوصلهم لاني كده كده مروح 
رامي :يا سلام طب ما انا كمان مروح 
نظر بحر لهم باستغراب :خلصتوا انا الي هوصلهم زي ما جبتهم 
عطر :خليك مستريح يا استاذ بحر احنا هنروح لوحدنا 
فضل :مينفعش يا انسه عطر الوقت اتاخر 
لو سمحتي تعالي اوصلكوا 
عطر :تمام شكرا لحضرتك
أشار لها فضل لتتقدمه في حين نظر لها بحر بشر 
فهي احرجته علنيا ورفضت عرضه في حين قبلت عرض فضل بكل ترحيب 
...
فضل :اتفضلوا  اركبوا
كادت عطر أن تصعد لولا رنين هاتفها 
عطر :عن اذنكوا ثواني 
الو 
ايييه ازاي يعني العمليه تزيد الضعف
يعني اي مبدئي يعني ممكن تزيد عن مليون 
طب اجيب منين بس وكمان خلال يومين 
حاضر هعدي علي المستشفي دلوقتي 
ورد :في أي يا عطر 
عطر :مفيش روحوا انتوا انا لازم اروح مشوار 
ورد :مشوار أي انا هاجي معاكي 
عطر :لا يا ورد انتي عارفه عمو هيعمل أي لو اتأخرتي 
فضل :طب تعالي اوصلها بعد كده اوصلك مكان ما انتي عايزه 
أشارت عطر لسياره اجره وهي تهتف :لا ملهوش داعي سلام 
ركبت عطر السياره وانطلقت وكذلك ورد وفضل 
فضل :هي رايحه فين 
ورد :هاااا مش عارفه 
فضل :ربنا يستر 
ورد :يا رب 
....
عطر :اتفضلي دول الفلوس الي الدكتور قال عليهم 
الممرضه :اممم طيب اتفضلي 
عطر :ثواني هشوف ماما وأخرج 
الممرضه :بسرعه لو سمحتي 
دخلت عطر ونظرت لامها وهي تحيطها الاجهزه من كل مكان تبدوا مجهده لا تقوي علي فتح عينها 
عطر :متخافيش يا ماما 
انا هعمل اي حاجه حتي لو هشحت واعملك العمليه 
انتي هتبقي احسن من الاول
لازم تقومي يا ماما انا مليش غيرك 
انا بصحي ادور عليكي عشان نفطر سوي 
بسمع صوتك اول ما ادخل من الباب بتنادي عليا للغدا 
بحضن هدومك عشان احس انك جنبي ومحسش بالوحده 
انا حاسه اني لوحدي يا ماما
كاني بلف في دائره فاضيه ملهاش اخر 
قومي يا ماما انا محتاجلك 
الممرضه :كفايا كده يا انسه كده ممكن انا اتاذي 
هزت عطر رأسها بنعم وتوجهت للخارج 
كانت تمشي بتخبط تفكر في حل لازمتها تكلم نفسها بصوت مسموع 
طب انا هعمل اي دلوقتي 
وهجيب فلوس منين 
بحر :مني 
عطر ؛استاذ بحر 
بحر :انا هديكي الفلوس يا عطر بس بشرط تتجوزيني 
عطر :.....
المره الجايه بجي 🙂
#عطر_البحر٣ 
......
بحر :انا هديكي 
عطر :انت بتعمل ايه هنا 
بحر :جيت وراكي وسمعتك وانتي بتكلمي مامتك وهساعدك
عطر :لا والله وده مقابل ايه 
بحر:نتجوز 
عطر  :نتجوز ازاي ما انت متجوز 
بحر :فيها ايه يعني هتكوني التانيه 
عطر :اممم وياتري مدام ميرنا عارفه
بحر بابتسامه استهزاء :ده هي الوحيده الي هتعرف 
نظرت له عطر بعدم فهم لثانيه ثم هتفت
عطر :مش فاهمه 
بحر وهو يضع يده في جيب بنطاله :افهمك
مفيش حد هيعرف بجوازنا غير انا وانتي وميرنا وأمي
وانا هتجوزك مش عشان سواد عينيكي لا انا كل الي عايزه منك حتت عيل  عشان انتي الوحيده الي عادي تكوني معايا في كل مكان عشان كده الناس مش هتشك عطر :ده مستحيل لا يمكن اعمل كده 
بحر :براحتك 
التفت وغادر وهو يهتف
عموما من كرم أخلاقي هسيبك انهارده تفكري 
وبكره ردي عليا
عطر :لما تشوف حلمت ودنك 
سامع 
لايمكن يحصل 
كورت يدها بغضب من يحسب نفسه هو 
يساومها علي طفلها 
الطبيب :عطر انت لسه هنا 
عطر :أيوة همشي اهو 
الطبيب :تمام
المهم يا عطر تتصرفي بسرعه كده قدامك يومين بالكتير تلاته والدتك وضعها خطر 
عطر :الله المستعان 
عن اذنك 
غادرت وهي شارده لا تقوي علي التحمل أكثر من ذلك
خارت قواها وانحني ظهرها 
الحمل ثقيل عليها ومن تخفف عنها تنحت 
أفاقت علي صوت بجانبها 
رامي :عطر بتعملي ايه هنا 
عطر :بسم الله 
خير يا استاذ رامي في حاجه 
رامي :لا بس انا لما طلعت وراكوا شفتك جايه هنا واستنيتك تطلعي 
انت كويسه 
عطر بنفاذ صبر :الحمد لله 
رامي :طب بحر كان بيعمل عندك اي 
عطر :بيطمن عن اذنك 
رامي :طب تعالي اوصلك 
عطر :لا شكرا ااانا 
محمد :عطرررر 
عطر :محمد اي الي جابك هنا 
محمد وهو يشير لدراجته البخاريه :ورد قالتلي تعالي اوصلك 
هزت عطر رأسها بنعم 
وجلست خلف محمد واحنضنته 
تحت زوجان من العيون المشتعله بالغضب 
رامي بلا مبالاه :مع السلامه 
بحر وهو يراقب حركتهم حتي اختفوا عن نظره :قولتيلي بقي رافضه ليه 
صبرك عليا يا عطر  
...
في الصباح استيقظت عطر أو بالأصح تحركت من علي السرير 
فهي لم تنم تفكر في وضعها 
كلام الطبيب يتردد علي مسامعها 
تنهدت بتعب وتوضأت وصلت فرضها وجهزت نفسها وانطلقت للعمل 
بحر :ما لسه بدري 
ايه حكايه التأخير معاكي 
عطر :انا اسفه 
بحر :بلاش سهر طالما انتي مش قده
جهزي الورق الي قولتلك عليه عشان الاجتماع بعد كده لينا كلام 
هزت راسها وبدأت ف ترتيب الأوراق 
واتجهوا لغرفه الاجتماع الذي استمر لساعات 
..
بحر :فكرتي في الي قولتلك عليه ي
عطر :اظن انا قولت لحضرتك ردي امبارح 
بحر :تمام كده ده اخر شهر ليكي هنا 
لان الي هتوافق هتشتغل مكانك عشان محدش يشك 
نظرت له عطر بدهشه وكادت أن ترد لولا صوت رامي 
رامي : بحر  شوفلك حل مع فضل 
فضل :اهدي بس انا هفهمك 
بحر :دي مبقتش شركه 
دي بقت سوق 
خير مش كنا لسا سوي من ساعات 
فضل :يا سيدي رامي زعلان عشان بقوله تعالا نروح لبحر 
رامي :مصحيني من بدري ونازل رن عشان يجيلك الشركه ليه بتوزع دهب 
بحر :طيب اقعدوا بس
عطررررر
عطر :أيوة 
فضل :عطر اخبارك ايه 
عطر بحرج :الحمد لله بخير وحضرتك
فضل :الحمد لله 
بحر بسرعه ليقطع كلامهم :عطر هاتيلنا قهوه 
هزت عطر رأسها ورحلت سريعا 
رامي :طب استئذن انا بقي
بحر :رايح فين يبني استني اشرب قهوتك 
رامي وهو يغادر:عندي مشوار مهم يلا سلام 
بحر :سلام 
نظر بحر لفضل 
وانت يا مولانا 
امبارح هربت مني 
انهارده مش هسيبك 
فضل : خير 
بحر :كنت بتبص لمين امبارح 
فضل :ااااااه سرقت قلبي 
بحر :لا والله 
فضل :استني بس هوضحلك 
ولكن توفقوا فجاءه عند سماع صوت الفرامل من الخارج 
نظر بحر من النافذه ليجد عطر تركض مسرعه 
بحر وهو يغادر :روح انت يا فضل  انا عندي مشوار 
فضل :تمام 
...
عطر :يعني اي هتشيلوا الاجهزه من عليها 
انتوا مجانين 
الطبيب :انا قولتلك يا انسه لازم الفلوس في أقرب مده 
عطر :وانا قولتلك هوفرها 
الطبيب :احنا محتاجين فلوس الرعايه دي 
عشان نعالج غيرها
عطر :الله يخليك اديني مهله 
الطبيب :ماشي يا انسه قدامك لبكره بليل 
هزت عطر رأسها بسرعه لا تعلم من اين ستوفر المال ولكنها كالغريق الذي تعلق بقشة النجاه 
خرجت من المشفي وهي تفكر 
من اين توفر هذا المبلغ 
هل ستقبل عرض بحر 
عطر لنفسها :مفيش حل غير ده 
يعني بحر هيعمل فيا اي 
بحر :ده انا هنفخك 
نظرت له عطر باستغراب ايقرأ ما بخاطرها ام أنها تكلمت بصوت مسموع 
بحر :في حد يسيب الشغل كده 
تنهدت براحه فهي مجرد جمله 
عطر :كويس انك هنا 
انا موافقه 
بحر بخبث :موافقه علي اي 
عطر  بحرج:علي عرض الجواز 
بحر :اااه قولتيلي عرض الجواز
ومالوا مفيش مشكله
بس في تعديل صغير 
عطر :اي هو 
بحر هنتجوز عرفي 
عطر :....
المره الجايه بجي 🙂 
#بحر_العطر٤
.....
عطر بصدمه :عرفي
بحر :أيوة عرفي مالك مصدومه كده 
ومتقلقيش هزودلك الفلوس 
عطر :فلوس اي وزفت اي 
انت ازاي تقولي كده 
بحر :بقولك ايه بطلي تلعبي الطاهره الشريفه 
ده انتي مش عاتقه نفر لوجه الله 
اي مذكر بتعلقيه بيكي 
طبعا ده غير حبيب القلب 
اقترب منها خطوه وهو يهتف بسخريه 
الا صح حبيب القلب عارف انك هتتجوزي ولا هتخلصي المصلحه دي تلحمي في الي بعدها 
عطر :انا مش فاهمه حاجه 
انت بتقول كده ليه 
انا لولا محتاجه الفلوس عشان ماما اناااا 
بحر:انتي واحده منافقه
عرفتي انتي ايه
يا شيخه حتي فضل . فضضضللل الراجل الملتزم الكباااره مسلمش منك 
ده انتي شكلك خبره
زاد من قربه 
خلينا نتكلم بصراحه انا  اول واحد ولا بتعطي كتير 
رفعت يدها وبقدر قهرتها نزلت بها علي وجهه 
صمت تااام .. سكون كل شي من حوله
أحقا تجرأت وصفعته(القلم ده بجد ولا بحق وحقيقي 😂)
عطر :كفاااايا 
انا سكتلك كتير انا عند شرفي وتقف 
فااااهم 
نظر لها بحر ضغط علي أسنانه حتي سمعت صوت صريرها 
بحر :القلم ده هحاسبك عليه بعدين 
عطر :لا بعدين ولا قبلين 
من هنا ورايح انت من سكه وانا من سكه 
كفايا قرف وقله قيمه لحد كده 
بحر وهو يضع يده بجيبه
اممم كفايا قرف 
وكفايه قله قيمه 
وكفاية علي امك لحد كده برضوا ولا اي 
عطر  :تقصد اي 
بحر:اقصد أن الدكتور لسه قايلك قدامك ٣ايام بالكتير 
اكتر من كده ماما بح 
وانا اكيد مش هساعدك لله والوطن 
عطر :واطي 
بحر :مقبوله منك برضوا
عطر :برضوا لا امي هنقلها مستشفي تانيه 
واتذل لامه لا اله الا الله ولا اني اتذل ليك انت 
بحر :براحتك يا قطه 
لفي ودوري براحتك وفي الاخر هترجعي محلك سر وتترجي وتطلبي السماح 
زي اول زي اخر 
عن اذنك يا قطه 
...
عطر :يعني ايه مينفعش بقولك اسبوع 
انتوا ايه مش بشر مفيش دم 
انتوا اكيد مش دكاتره انتوا تجار بتتاجر بحياه الناس
مش خايفين من ربنا فين القسم الي حلفتوه 
هي دي الامانه 
ياخي منكم لله 
الطبيب :الي اقدر اعملهولك اني اخليها عندي ٢٤ساعه لحد ما تلاقي مستشفي تانيه وادي الملف الي في تقريرها ووصف حالتها 
اخذت منه الملف وهي تهتف باستحقار :لا كتر خيرك
جاتكوا البلاء 
...
ظلت للصباح تدور 
كل مشفي في المناطق القريبه يرفض حاله والدتها 
ومرض امها لا يسمح لها بالتنقل لمسافات بعيده 
حتي الظهيره لم تكل ولا تمل 
لم تستريح ولا تستسلم 
ولكن كل هذا بلا فائده 
فالرد واحد حتي مع اختلاف الإمكان وهو لا 
...
ورد :ازاي هتعملي كده 
عطر :امال اعمل اي يا ناس اموت نفسي واخلص 
اجيب منين يا عطر 
انا هروحله وكل الي في أيدي اني اترجاه يوافق يكون رسمي 
ورد :طب انا هاجي معاكي 
عطر 'تيجي فين يا ورد ده حتي انا الأكبر يعني مفروض العكس 
مفروض انا الي اسندك مش انتي 
ورد وهي تربت على كتفها :وانا وانتي ايه 
احنا الاتنين واحد يا عطر 
انا بس عاوزاكي تفضفضي 
احكيلي زي الاول 
تعالي عيطي علي كتفي 
عطر :مليت يا ورد 
مليت الضعف والانكسار
مش هو عاوز يكسرني خليه 
بس اوعدك اني هكون زي الشوك حوالين راقبته لو كسراني هموته
يلا سلام 
ورد وهي تنظر لرفيقتها وهي تغادر 
ربنا معاكي يا عطر ويعوضك علي تعبك ده 
...
بحر :لا لا طولتي عليا 
انا قولت هتيجي ورايا علطول خير يا انسه عطر 
عطر :من غير لف ودوران انت عارف انا هنا ليه
بحر :الصراحه عارف بس احب اسمعها منك 
عطر :انا موافقه اني اتجوزك
بحر:لا دي انا سمعتها مرتين 
عاوز الجديده بقي 
عطر :لا 
دي لا يمكن اوافق عليها 
لا يمكن اغضب ربنا
بحر :الله ااااكبر 
الايمان دخل في عنيا 
اش حال مانتي مدوباهم ٥قدامي وما خفي كان اعظم 
عطر :والله ما خفي شي ما يخصكش
 لما ابقي علي ذمتك ابقي حاسبني 
بحر :كمان 
ايه الجرأه والثقه الي انتي بتتكلمي بيهم دول 
عطر :لو سمحت خلينا نخلص المسأله دي 
احنا كبار وواعين بلاش شغل اطفال 
بحر :شغل اطفال اممم
طيب يا ناضجه يا كبيره ايه طلباتك 
عطر :انا مليش طلبات كل الي انا عاوزاه فلوس العمليه 
وان الجواز يكون شرعي
يعني ترضي ان ابنك يكون لقيط 
بحر وهو يجلس علي الكرسي وهي تقف أمامه مباشره :اتحيلي عليا شويه 
انتبهت لرنين هاتفها 
انه الطبيب وكأنه يساند بحر في موقفه 
عطر برجاء:بحر ارجوك 
تأثر باسمه الذي يخرج لاول مره من فمها مجرد بدون القاب 
بحر :احم روحي المستشفي 
هتلاقي كل حاجه تمام 
كادت أن تغادر 
بحر:علي فين يا قطه 
عطر :المستشفي 
بحر:لا والله مش ناسيه حاجه يعني 
عطر :لا 
بحر :فين باقي الاتفاق 
عطر :حاضر بعد العمليه أن شاء الله ااا 
بحر :لااااا يا ماما ده هناك عند الي في المستشفي (عند الست الوالده يعني )
عطر :مش فاهمه 
بحر :ايه الي كل شويه مش فاهمه مش فاهمه لا فوقي كده 
وقف وارتدي جاكت البدله حمل هاتفه ومفتاحه
يلا يا قطه نكتب الكتاب 
غمز لها
 ونعلي الجواب 
عطر :بس ماما ااا 
بحر :بقولك كل حاجه تمام وعموما يساي هنعدي علي المستشفي الاول تتاكدي تمام 
عطر :تمام 
...
في المشفي 
بحر :ها يا ستي اتاكدتي 
عطر :أيوة  بس ليه العمليه بعد بكره 
بحر : وانا اعرف منين بس 
يلا بينا بقي يللا 
وبالفعل وصلوا للمؤذون الذي باشر عمله 
واصبحوا زوجين علي سنه الله ورسوله 
...
بحر :مبروك يا عروسه الدخله يوم العمليه يلا سلام 
لم ترد عليه عطر ونزلت من السياره لتدخل بيتها في سكون 
وجلس بحر شارد بها 
وبحالته عند سماع صوتها الراجي باسمه 
لما شعر بالضعف لما نشطت حواسه الحمائيه بمجرد سماع صوتها المنكسر 
نفض الفكره عن رأسه 
وانطلق بالسياره سريعا 
...
ورد. عطر كنتي فين عدي وقت كبير علي ما جيتي 
عطر باستهزاء :كنت يتجوز 
نظرت لها ورد وكأنها تسال عن صحه الخبر 
هزت عطر رأسها مؤكده بعم 
ورد :احكيلي حصل اي 
عطر :ورد بالله سبيني انا منمتش من امبارح 
وادي الليل داخل علينا 
ورد :طيب يا حبيبتي ادخلي نامي 
عطر. تصبحي علي خير 
ورد ؛وانتي من اهله 
....
تاني يوم في الصباح 
عطر :الو 
بحر :فينك 
عطر :في البيت 
بحر:وناويه تشرفي الشركه امته 
عطر :ف معادي باذن الله الساعه ٩
بحر:طيب اسمعي فاكره لمار 
عطر :أيوة 
بحر :روحيلها واديها السلسله الي انتي كنتي جايباها 
عشان انا نسيت اديها الهديه
عطر :تمام سلام 
نظرت للهاتف بتعب 
في حد يقرف حد علي الصبح كده 
نهضت وجهزت نفسها 
ونزلت للاسفل 
محمد :رايحه فين يا عطر 
عطر :رايحه حي ****
محمد :ياااه طب تعالي هوصلك 
عطر :تمام 
وصلوا محل إقامتها ودخلت هي ومحمد 
لمار :خير
عطر :انا السكرتيره بتاعت استاذ بحر 
لمار وهي تنظر لمحمد :هااا اه اه 
خير في حاجه 
عطر :لا بس هو باعت معايا دي 
مدت يدها بالسلاسل الذي سبق أن ابتاعته 
لمار :الله جميله 
نظرت لمحمد ثم هتفت 
ممكن تلبسهالي بليز 
نظرت عطر لمحمد وحركت رأسها (الله يسهلك يعني 😂)
محمد :طبعا 
ساعدها محمد ثم انسحب للخلف مجددا 
عطر :طيب هنستأذن احنا بقي 
اقتربت منه لمار :ابقي خلينا نشوفك 
هز محمد رأسه وخرج هو و عطر 
عطر :هو اي الي حصل ده 
محمد :اي 
عطر :لا يا راجل علي ماما 
محمد :اركبي عشان اوصلك للشغل 
عطر وهي تصعد خلفه :بس البت قمر 
محمد وهو يعطيها الخوذه خاصته :الصراحه 
عطر اه 
محمد مأخدتش بالي 
وظلوا هكذا طول الطريق شد وجذب 
وضحك 
حتي وصلوا للشركه 
أوقف محمد الدراجه وانزل عطر برفق وخلع عنها الخوذه 
عطر وهي تضع يدها علي رأسها :اخر مره اركب وراك 
اي السرعه دي الله يحرقك 
محمد وهو يعدل من حجابها ويدخل بعض الخصلات الهاربه 
هي أول مره يا ابو العطاعيط 
داعب خدها برفق 
يلا سلام 
ابتسمت له بود وهي تهتف سلام 
انطلق 
لتهتف بصوت مرتفع :سوق كويس 
أشار له بيده لتبتسم وتصعد لعملها 
بحر :شريفه شريفه يعني مفيش كلام 
واديكي بقيتي علي ذمتي يعني احاسب براحتي 
عطر :....
المره الجايه بجي 🙂
#
بحر_العطر٥
........
بحر :اهلا شرفتي 
ما لسه بدري يا شيخه 
عطر :والله المشوار عطلني و السكه زاحمه 
بحر :أيوة ما انا عارف
هو الوقت مع الحبايب كده يعدي بسرعه 
عطر :حبايب مين 
بحر :انا لما جيت احاسبك قولتيلي اني ليا بعد الجواز 
وقولت ماشي 
اقترب منه وفي لحظه كان يده تقبض علي حجابها ومن أسفله شعرها 
إنما تمشي علي حل شعرك ده 
عطر :ااااه سيب شعري انت اتجننت 
بحر :الجنان ده لسه هتشوفيه لو فكرتي انك تقابلي حبيب القلب تاني 
دفعها بعيدا عنه وجلس مكانه 
طب استني خلصي هنا وروحيله 
بلاش ****
عطر :ايه الهبل الي انت بتقوله ده 
حبيب قلب مين 
انا كنت بودي السلسله زي ما قولت 
بحر :مع مين 
عطر :ايه 
بحر وهو يضرب سطح المكتب بيده 
روحتي مع مين 
عطر بتلقائيه:مع محمد 
بحر :لا والله طيب مش تقولي كده من الاول 
الحمد لله مع محمد 
انتي هتستعبطي يعني محمد ده كان اخوكي 
عطر :أيوة 
بحر :ولما هو اه ماشيه معاه ليه واااا 
ايه 
عطر:أيوة محمد اخويا في الرضاعه
بحر :اخوكي
ااا حتي لو اخوكي مينفعش تحضنيه كده 
عطر:ازاي يعني 
رامي :بحر باشا 
بحر :تعال يا رامي 
رامي :ازيك يا عطر 
عطر :الحمد لله 
عن اذنكوا 
نظر رامي لها وهي تغادر بغضب :مالها دي 
بحر :ما علينا قولي عملت اي في ورق الصفقه 
.....
في مكان آخر 
محمد :أيوة يا فندم انا واقف قدام ****
تمام انا مستني حضرتك 
بسس بسسسس 
التفت محمد لمصدر الصوت 
محمد بصدمه :انتي 
لمار :ايه ده هو انت المندوب 
مكنتش اعرف خلاص 
محمد :لا انا مش المندوب انا صاحب المشروع بس حضرتك اصريتي ان التسليم يكون انهارده عشان كده نزلت بنفسي 
المندوب اجازه 
لمار :لو كنت أعرف كده مكنتش نزلتك 
محمد :لا ما انا قولتلك فعلا 
بس بردوا اصريتي 
لمار :احم اقصد لو اعرف انك انت هو 
ده كفايا انك حبيب عطر 
حرك رأسه مع ابتسامه بسيطه 
اتفضلي  الاوردر يا رب يعجبك 
لمار وهي تلتقطه منه :يعني انت خطيبها 
محمد :خطيب مين 
لمار :عطر 
محمد :لا انا اخوها 
عن اذنك
كانت تحرك يدها في الهواء بحركات راقصه فهي تخلصت الان من شكوكها 
التفت محمد سريعا :اااا 
تصنمت بموضعها 
يديها في الهواء وتميل بجسدها 
لمار :ااا هييي الاوردر جه 
انا فرحانه 
محمد باستغراب :اتفضلي ده إيصال عشان لو حبيتي تبدلي 
حركت رأسها وظلت ترقبه حتي غاب عن نظرها فدخلت سريعا تنفذ خطتها 
....
ميرنا :اي يا بيبي اتأخرت عليا في النادي ليه
بحر :مشغول يا ميرنا اخلص واحصلك روحي انتي
ميرنا :لا انا هقعد هنا معاك لحد ما تخلص 
عطر :مستر بحر الورق ده ااا
ميرنا :هو لسه الطبع ده فيكي 
اتعلمي تخبطي بقي 
لم تردي عليها عطر 
ووضعت الورق علي سطح المكتب لتأخذ توقيع بحر
ميرنا :هو انتوا هتخلفوا امته يا بيبي 
توسعت عين عطر واحمر وجهها خجلا من السؤال خاصه منها هي .
نظرت لبحر الذي لم يهتز قيد انمله 
واجاب وهو يوقع علي اخر ورقه 
بحر:بعد تسع شهور باذن الله 
فتحت عطر فمها 
ما هذا التصالح النفسي لديهم 
اخذت الورق من يده ورحلت بسرعه 
نظر بحر لها وهي تغادر وابتسم 
ميرنا :بس المده دي طويله قوي 
بحر:نعمل ايه يعني 
ميرنا :مينفعش ٥شهور 
بحر:ينفع لو هتلاقيه في كيس قلبظ 
قومي شوفي وراكي ايه 
كفايا عليا الشغل 
ميرنا :اوكي بس متتاخرش عليا 
...
فضل :السلام عليكم  ازيك يا عطر 
عطر :وعليكم السلام  
الحمد لله بخير 
ثواني هبلغ مستر بحر بوجودك 
فضل :لا انا كنت عاوزك في موضوع كده الاول 
بحر:خير يا فضل 
فضل :بحر ابن حلال كنت لسه بسال عليك 
ضيق بحر عينيه بشك 
طب تعال جوه 
فضل :لا انا كده كده ماشي علطول انا بس عاوز افكرك بمعاد العشاء مع مدير شركه*** 
بحر :اممم وهيوصل امته 
فضل :هيكون في بيتك ٧بالضبط 
بحر :تمام 
فضل وهو يغادر:طب عن اذنكوا بقي 
بحر وهو يوجه نظره لعطر 
اذنك معااك 
عطر :بتبصلي كده ليه 
بحر :مش عارف اقولك ايه
عطر :اي 
بحر :فضل كان بيقولك اي 
عطر :معرفش 
كان بيقول عاوزك في حاجه وبعد كده انت طلعت وسكت 
بحر :يعني مكنتيش عاوزاني اطلع 
عطر :مقولتش كده 
بحر :حاجه اي الي عاوزك فيها 
عطر :وانا اعرف منين 
بحر وهو يقترب منها ويقبض علي يدها
عطر بلاش تختبري صبري 
متتكلميش مع حد تاني فاااهمه 
عطر :ااااه فاااهمه 
ترك يدها وهو يهتف :روحي دلوقتي اجهزي للعشا وانا هعدي عليكي اخدك 
حركت عطر رأسها بنعم وخرجت من الشركه الي المشفي جلست قليل مع والدتها وغادرت 
...
ورد :يا نهار ابوها اسود ضربك 
وضعت عطر يدها علي فم ورد بسرعه :اكتمي يا خرابه محمد بره 
هو مسك ايدي جامد شويه بس 
وشديني من شعري 
وزعقلي 
بس 
ورد :بس 
تؤ ملهوش حق المره الجايه يضربك بالسكينه في جنبك
عطر وهي تمسك الفستان بيدها :يوووه بقي يا ورد 
انا مش ناقصه 
ربنا وحده عالم انا متحمله اي 
بكره ماما تطلع بالسلامه وبعد كده اغور من وشه 
انا تعبت بجد 
ورد :خلاص يا حبيبتي حقك عليا 
انا قصدي عليكي 
عطر :انا عارفه يا ورد 
بس انا مش مهم المهم ماما تقوم بالسلامه 
وإذا كان لك عند الكلب حاجه قوله يا سيدي 
ورد :طيب يا سيدي 
عطر بابتسامه:وواطيه 
ورد  :أيوة كده فكي 
هتلبسي ده
عطر :أيوة 
ورد :ليه ما تلبسي الاسود ده مناسب اكتر 
عطر :اي حاجه 
ورد :طيب خدي البسيه
وبالفعل ارتده عطر وكانت كالقمر به فستان اسود ضيق من الصدر للخصر ثم متسع لاسفل به لؤلؤ ابيض علي كل جانب 
ومعه خمار  من نفس اللون 
ارتدت حذائها والتقطت حقيبتها وهي تنزل بسرعه 
لذلك الذي لا يمل من الاتصال 
عطر وهي تصعد للسياره:خلاص جيت اهو 
بحر:كل ده ااا 
عطر :اي 
بحر :اي انتي 
عطر :مالي 
بحر :احم بردوا نفس الفستان  الواسع والطرحه الطويله 
عطر :اه امال الصبح بخمار وبليل علي حل شعري 
بحر بسخريه:محترمه 
ابتلعت سخريته ونظرت من النافذه 
بشرود 
بحر :يلا وصلنا 
نزلت عطر لتصدم بشكل بيته 
بحر :عجبك 
عطر :هاا اه كويس 
بحر :كويس! طيب ياختي ادخلي 
دخلت عطر وعلي اول الغرفه لفت نظرها مجموعه فتيات بملابس لا يقال عنها إلا انها للاطفال 
عطر لنفسها:اي ده هما لابسين كده ليه 
بحر :عشان بنات رقيقه 
نظرت له عطر فعلا هل يقرأ أفكارها 
تداركت نفسها سريعا 
ااممم اصل احنا عندنا بنتربي علي عيب وحرام فتلقينا في السفاله اااقصد في الرقه مش كده 
ابتسمت له ببرود واتجهت لفضل الذي ما ان رآها حتي هرع إليها 
فضل :ازيك يا انسه عطر 
بحر :في أي يا فضل دي خامس مره نفس السؤال 
تجاهلته عطر 
الحمد لله بخير وانت 
قبض بحر علي يده بغضب فهي ضربت بكلامه عرض الحائط 
ميرنا :بيبي اتأخرت ليه 
نظرت ميرنا لعطر باستحقار :ايه الي انتي لابساه ده 
بيبي ابقي اديها فلوس تعمل شوبينج 
بحر : فكره حلوه هي محتاجه ده فعلا 
نظرت له عطر بصدمه 
ثم وزعت نظرها بين فضل وميرنا 
فضل :ااا تعالوا اعرفكوا علي المدير 
فضل :علي بيه 
التفت علي لهم واول التقطته عينه هي تلك الأعين الزائغه والشارده في شي ما 
فضل :اقدملك بحر بيه صاحب شركات ****
مد يده ليصافحه وعينه مازالت عليها 
فضل :مدام ميرنا مراته
كادت ميرنا أن تمد يدها لولا حركت رأسه التي تشير للتحيه بدل الايد
وعينه لم تحيد عنها 
نظر بحر لغكر الشارده بغيظ 
في خاطره هي تتعمد ذلك 
تلفت النظر حتي لو بطبيعتها البسيطه 
علي :والانسه 
فضل :دي عطر السكرتيرة بتاعت بحر 
مد يده والتقط يدها يقبلها برقه 
صدمت هي من فعلته وسحبت يدها منه بسرعه
علي بابتسامه خلابه :اسمك جميل 
هزت راسها وهي تحضن يدها
نظر علي لفعلتها واتسعت ابتسامته 
قبض بحر علي يد فضل بقوه 
فضل :اااااااه 
نظر علي له باستغراب 
فضل : اه الاكل نسينا الاكل 
بحر لو مأكلناش حالا ه‍ ياكل دراعي 
لم تستطيع عطر امساك ضحكتها 
التفت لها علي بسرعه وهو ينظر لها بإعجاب 
بحر وهو يقف بينهم :اتفضل يا استاذ 
وبالفعل توجهوا الي المائده المرصوصه بدقه 
أشار علي للسكرتيرة خاصته ان تبدا يشرح الشروط وبنود العقود 
وكانت عطر تقف بجانبها 
لتأخذ دورها في الشرح
علي :ما تيجي يا انسه عطر تقعدي جنبي هنا لحد ما نانسي تخلص
نظرت عطر لبحر الذي احمر وجهه من الغضب:هاه لا انا مستريحه كده شكرا 
علي :وانا هستريح اكتر لو جيتي هنا 
بحر :ما تبدأي يا نانسي 
نانسي بدلال زائف:اوكي مستر بحر 
نظرت لها عطر باستغراب بسبب نبره صوتها ولكنها سريعا ما نفضت الأمر من عقلها 
انقضي العشاء وجاء وقت الرحيل 
نانسي وهي تسلم علي ميرنا 
تشرفنا يا مدام ميرنا 
ثم اقتربت من بحر بل التصقت به وهي تقبله من وجنته وتودعه وكأنها اقرب قريب له 
كانت تنظر لهم بدهشه ولكنها فزعت علي صوت علي 
علي :عطر 
عطر :اعااا 
علي :انا اسف
عطر :ولا يهمك يا مستر علي انا كنت سرحانه بس 
علي وهو يضع يده علي كتفه
انا سعيد جدا اني اتعرفت علي قمر زيك
انكمشت عطر علي نفسها ونفضت يده بسرعه 
رفع علي يده في الهواء وهتف :انا اسف
التفتت وغادؤت دون رد 
ابتسم وهو ينظر لها بجرأه 
قبض علي يده بقوه
ميرنا :حبيبي انا همشي مع اصحابي نسهر شويه 
حرك بحر رأسه وهو يضع نظره علي بحر 
التقطت ميرنا حقيبتها وغادرت مسرعه 
علي :انسه عطر 
ثانيه واحده 
وقف بحر بينهم 
خير يا استاذ علي 
علي :هاه لا ابدا مفيش كنت عاوزه اشكر الاستاذه  علي العرض الجميل بتاعها 
بحر :العفو شرفتنا 
هز علي رأسه وغادر هو ونانسي 
فضل :تعالي اوصلك معايا يا عطر 
عطر :ثواني اجيب الشنطه 
بحر :اطلعي هاتيلي الورق من فوق الاول 
حركت رأسها بنعم وصعدت
بحر :روح يا فضل 
فضل :بس عطر اااا 
بحر :قولتلك روح يا فضل 
روووح 
وبالفعل خرج فضل واغلق الباب خلفه وصعد بحر لها
كانت تخرج من المكتب وبيدها  الورق 
عطر :الورق اهو
بحر :......
عطر :هو استاذ فضل مشي 
بحر :.....
عطر :مستر بحر 
بحر :....
عطر :هو انت ساكت ليه كده 
اقترب بحر منها وصفعها بقوه 
بحر :انتي ليه مصره تصعبي المساله علي نفسك 
انا مش قولت متتكلميش مع فضل ولا غيره 
جذبها من يدها بعنف
قولت ولا مقولتش 
ردددي 
عطر بخوف :ق قولت 
بحر :امال الكلام متسمعش ليه 
مش عارفه تبطلي *****
عطر :والله هو الي كلمني قدامك
بحر وهويضغط علي يدهاا :انت هتستهبلي يا بت ما كله قدامي
بتسبلي للراجل وتخليه يحط ايده عليكي 
ما كان حضنك بالمره 
عطر :انا زقيت ايده اعمل ايه يعني 
وبعدين ما انت موجود مدخلتش ليه 
ولا فالح تعمل راجل عليا انا بس 
صفعها وهو يصيح بها :انا راجل علي اي حد يا روح امك 
عطر :كفايا بقي حرام عليك 
بحر :هو انتي لسه شوفتي حاجه 
انتحبت بين يده بشده 
تأثر بها في البدايه ثم هتف 
لا تمثيل مش عاوز كفايا لحد كده 
دفعها علي الارض ودخل  للغرفه
رن هاتفها فأجابت لتستقبل ابشع خبر في حياتها 
وقع الهاتف من علي أذنها 
وظلت مجمده مكانها لفتره ثم عادت لوعيها
نهضت من مكانها وتوجهت له 
وجدته في حاله صدمت منها لوهله
فهو سكير 
ابتسمت بسخريه فماذا تنتظر منه
عطر الصفقه انتهت 
ضيق عينيه 
بحر:مش فاهم قصدك ايه 
عطر :يعني تطلقني 
قبض يده بغضب وهي تكمل
الي كنت بعمل عشانها كده خلاص ماتت
أعطته ظهرها وهي تقول بصوت خافت 
ماتت ومن غير ما تعرف انقذتني من الي كنت هعمله في نفسي أناا 
قبل أن تكمل جذبها له وهو يهتف 
تعملي ايه 
انتي تطولي انك تتجوزيني  وبعدين يا ستي هاتي العيل وغوري في ستين داهيه
صاحت بعنف وهي تحاول التملص من يده 
لاااا مش عايزه اطول 
انا مش هسيبلك ابني 
مش هقدر 
ضغط علي يدها بعنف 
اخررررسي 
عطر :لا مش هخرس طلقني 
دفعها بعيدا ومسح علي وجهه وهو يترنح بسكر
كانت تبكي بقوه وهي تجلس علي طرف السرير 
بحر:لو قولتي طلاق تاني هتندمي 
مش حتت بنت زيك الي ترفضني
عطر :انت معندكش دم واستغلالي خليك راجل ولو مره واحده في حياتك وطلقني 
قبل أن تكمل صفعها لتسقط علي السرير بعنف
اقترب منها وهو يهمس من بين أسنانه 
الظاهر انك عوزة تقدمي معاد الفرح لانهارده
اقترب منها أكثر وهو يهمس بجانب أذنها 
وانا موافق 
...
المره الجايه بجي 🙂 
#بحر_العطر٦
....
لمار :هاي 
محمد :يانهار ابوكي اسود ومنيل 
لمار:اي الهبل الي بتقوله ده 
محمد :انتي فلتي ازاي 
لمار :اي ؟
محمد :فلتي من المتحرشين الي تحت ازاي 
لمار :لا دول لتاف بشكل فزززيع 
محمد :لتاف وفزيع في جمله واحده 
لا كده كتير 
ما علينا خير 
لمار :انا جايه عشان ابدل اللون مش عاجبني 
محمد :وانتي معتقده اني هجيب الشغل معايا البيت ليه بقيسه قبل ما اسلمه 
وبعدين انتي جيتي هنا ازاي 
لمار :انا مشيت وراك بس توهت مني اتصلت بيك بس كان مقفول روحت واتصلت بالمندوب ووصفلي بس توهت بردوا  سيبت العربيه ونزلت سالت الناس لحد ما وصلتي 
محمد :اااه اااايه نزلتي ومشيتي باللبس ده وسالتي عليا انا 
لمار :اممم وهما وصلوني 
محمد :يا فضحتك يا محمد 
اتفضلي روحي ولما المندوب يرجع يتواصل معاكي 
لمار :طيب 
محمد :استني 
دخل لثواني ثم عاد بجاكت طويل يخص ورد 
البسي ده واتفضلي اوصلك عشان الدنيا بقت ليل  
واللبس ده مش بتاع المنطقه دي 
احمدي ربنا أن الشارع انهارده اجازه لو كان اي يوم تاني  كااانواااا  ربنا يسترها
لمار :اي 
محمد :هااا 
لمار :كانوا اي 
محمد :كانوا وصلوكي بردوا 
اتفضلي 
ابتسمت له لمار وسارت معه 
....
استيقظت بعد منتصف الليل جهزت نفسها وحملت حقيبتها ونزلت 
بينما هو نائم لا يعي شي 
ميرنا :علي فين يا عروسه 
وقفت عطر مكانها 
ميرنا :طب استني للصبح عشان نقولك صباحيه مباركه 
والا انتي زعلانه  تؤ تؤ مينفعش تزعلي عشان صحت البيبي 
التفتت لها عطر:الصباحيه دي هطلعها في جنازتك ان شاء الله 
وبيبي اي يا جاهله انتي الي عاوزاه يتولد كل ٥دقايق هي سلق بيض 
وخدي الكبيره بقي 
ملكيش عندي اطفال عارف ليه لاني استقلت 
جاتكوا القرف انتي وهو 
ميرنا  لنفسها :يعني اي مفيش بيبي 
لاااا معقوله سقطت نفسها
انا لازم اروح اقول لبحر 
بحر  اصحي يلااااا بحر 
بحر :اي 
ميرنا :عطر سقطت نفسها 
بحر وهو ينهض بسرعه كأنه تذكر ما حدث 
هي فين عطر 
ميرنا :نزلت من بدري شويه 
بحر :اوووف طيب هقوم اروحلها المكتب 
ميرنا :مكتب اي الساعه ١ونص 
بحر :وعطر خرجت دلوقتي 
ميرنا :اممم من شويه 
ركض بسرعه للاسفل 
نظر في الشارع ولكنها غير موجوده 
صعد لاعلي  ليرتدي ملابسه 
دخل الغرفه ليجد ميرنا غادرتها 
كان يبحث عن ثيابه 
نظر لأثر فعلته وشعر بالندم ولكن سرعان ما نفضه وتابع ارتداء الملابس 
...
وصل لبيت بحر بعد بسرعه جنونيه وهو في قمه غضبه 
فكيف لها أن تغادر دون أذنه ووحدها في هذا الوقت 
صعد لها ولحسن حظه كان محمد خارجا 
طرق علي الباب ببعض العنف 
فتحت له عطر 
كاد أن يتكلم لولا هيأتها الغريبه والمخيفه 
ما زالت بثيابها ولكن وجهها متورم من البكاء 
اثر الكحل الأسود يملأ وجهها 
عطر :خير يا استاذ بحر 
بحر دخل واغلق الباب خلفه 
انتي ازاااي تنزلي من البيت في الوقت ده لوحدك 
انتي ليه مصره تتطلعي اسوء ما فياااا 
عطر :هششش وطي صوتك 
ثم أكملت وهي تشير للغرفه 
ماما نايمه جوه 
وبعدين عايزني اعمل اي ما هما اتصلوا وكان لازم اجيبها 
بحر :كنتي قولتيلي وانا اجي معاكي 
عطر :لاااا انا مش عايزه منك حاجه 
وانت هتطلقني 
لاني خلاص مش عاوزة منك فلوس 
ماما خلاص خرجت من المستشفي ومن غير ما اخد فلوس العمليه 
ربنا ريحها من عنده عشان عارف انا وهي تعبنا ازاي 
اتفضل بره بقي قبل ما تسمعك 
اقترب منها وهو يجز علي أسنانه 
انا مش قولتلك مليون مره طلاق مش هطلق 
عطر :لا هتطلق 
بحر :طيب 
بس هو انتي معاكي ٣مليون عشان اقدر اطلقكك 
عطر :اي الي بتقوله ده 
زي ما سمعتي اصل يوم كتب الكتاب كنتي فرحانه اوي باين 
ومركزتيش مضيتي علي اي 
حضرتك ماضيه علي وصل امانه غير عقد عمل تقدري تقولي عليه احتكار 
عطر :انت أي يا اخي شيطان
بحر :لا والله وانتي اي 
لما تلغي  اتفاق عشان امك طلعتلك يبقي كان لازم أأمن نفسي  
 عطر :سيبني انا وامي نعيش بقي حرام عليك 
وقبل أن يرد رن هاتفه 
التقطه ورد عليه وتوجهت عطر للداخل 
بحر:الو 
الطبيب :الو يا بحر باشا انا كلمت الانسه عطر  امبارح وقولت لها تستلم جثمان امها 
بحر بصدمه :اي الهبل ده 
امته حصل 
الطبيب :امبارح حوالي الساعه ١١ كده 
اغلق بحر الهاتف في وجه الطبيب وهو يتذكر حالتها 
نعم كيف يصدق انها خرجت بعد حالتها تلك 
ولكن هو كان في حاله لا تسمح له بالتذكر 
دخل للداخل وهو يمشي ببط استمع الي صوت عطر المضطرب 
كانت تضع فستان لامها علي السرير وتنام بجانبه وتتكلم معه وكأنه امها ح?

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية بحر العطر)
google-playkhamsatmostaqltradent