رواية عوض العمر الفصل السابع 7 بقلم منار رضا

 رواية عوض العمر الفصل السابع 7 بقلم منار رضا

 رواية عوض العمر البارت السابع

 رواية عوض العمر الجزء السابع

رواية عوض العمر الفصل السابع 7 بقلم منار رضا


 رواية عوض العمر الحلقة السابعة

part 7
مامت مرام/غيث متقدملك ي مرام ايه راءيك.
.......................
مرام بتسمع مامتها  وهي بتكلم بس من جواها مشوش مش عارفه تختار تستني نادر بس هي مش بتحبه ولا تختار غيث بس غيث مش مطمناله مع انها بتحبه بس مش مطمنة ليه فاقت مرام علي صوت مامتها سرحانة في أيه ي روحي  راءيك ايه قوليلي متتكسفيش مني .
مرام بعقلانية  / طيب فهميني أكتر ي ماما ساعديني في الاختيار انا لسة معرفش ايه حب ولا ايه ارتباط ازاي اعرف ان الي قدامي بيحبني ها ي مامتي .
مامتها بحنية وتفهم/  بصي ي حبيبتي انا واجبي اقولك مميزاته وعيوبه و انتي تختاري قادرة  تتعايشي مع عيوبة قبل مميزاته القرار قرارك ي حبيبتي  ومافيش انسان مفهوش عيوب بس في حاجات بنتعايش معاها  وحاجات منقدرش نستحملها يعني مثلا غيث عارفين أهله  وكل حاجة والي نعرفه احسن من الي منعرفهوش وطيب ومحترم الصراحة بس هو برضوا بقاله فترة متغير ومش زي زمان هو قال انو بيحبك  .
مرام بتفكير /يعني ايه الحب ي ماما .
مامتها بتفهم / الحب ي مرام مش هقدر اقولك حاجة معينة بس انتي هتلاقيكي فرحانة بحبه ليكي مش هيزعلك ولو زعلك هيصالحك علي طول الحب حنية ومودة ورحمة ورفق بحبيبك الي بيحب عمره ماهيشوف غيرك أو يخونك  الحب مواقف كتير مابينكم زعل وفرح وانكم تفضلوا متبتين في بعض  مهما حصل ومتقدروش تستغنوا عن بعض 
و في الوقت المناسب هتحسيه ي حبيبت ماما. 
مرام بتنهيدة / مش عارفه اعمل ايه دلوقتي الصراحة ي ماما انا بحبه بس خايفة في نفس الوقت .
مامتها/ صلي صلاة استخارة وربنا يقدم الي فيه الخير .
مرام/يارب تصبحي علي خير ي مامتي قامت وباستخدام رأس مامتها ودخلت أوضتها واتوضت وصلت ونامت.............
عند نادر مش عارف ينام  انا خايف مرام توافق لو غيث كويس هتمنالها الخير بس غيث مش كويس وهي غبية هتوافق عليه نادر بتضرع لله ويرفع ايده يارب يااارب انا بحبها أجعلها حلالي وليا يارب يارب متوجعش قلبي عليها يارب وفضل قاعد للصبح فاتح الفون بيقلب في الصور الي مرام فيها ويعمل عليها زوووم طبعا مجالوش نوم............(صعبان عليا الواد نادر ده)
........................عند غيث نايم علي السرير حاطط رجل علي رجل عمال يغني مزاجة رايق بقا بصوت غير مسموع فاضل تكة تكة وابقا كسبت وهوريكي ي مرام الفون بيرن بيمسك الفون لقي صحبه 
غيث/الو  ي صحبي عامل ايه.
صحبه/فل ي برو انت عامل ايه.
غيث بخبث/انا فل الفل ي صحبي  مش أنا طلبت مرام للجواز ويضحك...
صحبه/غيث لو حاطط فدماغك حاجة وحشة من ناحيتها بلاش حرام عليك.
غيث بنرفزة بسيطة/ ي عم متعكننش عليا بقا فكك مني  اقفل كدا في حد بيرن .................
غيث بخبث / الو واحشني والله ي نادر كنت مستني اتصالك .
نادر/خليك راجل بجد ومتأذيش مرام حرام عليكم مرام طيبة متستاهلش كدا  وغير كدا دي بنت خالتك يعني اختك متوجعش قلبها .
غيث باستفزاز / ي حنين ي حنين عارف ي نادر اكتر حاجة بحبها فيك حنيتك وقلبك الكبير  لو بتحب مرام اوي كدا اتقدملها وشوف هتختار مين فينا مع اني واثق هتختار مين متحطش نفسك في مقارنة معايا سلا بقا عشان مصدع.
نادر بعصبية /اتصدق انك عيل***** وقفل الفون ....نادر بتفكير ربنا يهديكي ي مرام وتعرفي تختاري .
........................
يوم جديد أحداث جديدة صحيت مرام وعملت الروتين اليومي وبعد مافطرت هي ومامتها مرام وشربوا الشاي..
مامتها/ خالتك رنت عليا ها فكرتي.
مرام/ فكرت  يا ماما وموافقة .
مامتها بفرح /تعالي في حضني مليون مبروك ي حبيبتي ربنا يفرح قلبك ويراضيكي.
رنت مامت مرام علي مامت نادر/الو ي حبيبتي خلاص هنبقي نسايب الف مبروك.
ماما غيث/ي حبيبتي مليون مبروك الفرحة مش سيعاني ربنا يتمملهم علي خير ونفرح بيهم يارب هروح اقول للواد غيث واقول لابوه هاتي مرام كدا .
مرام/ازيك ي خالتوا عاملة ايه.
مامت غيث/ الحمدلله ي قلبي خالتوا الف مبروك ربنا يتمملكم علي خير .
مرام بكسوف /الله يبارك فيكي ي خالتوا ماما معاكي أهي.
مامت غيث/  هاتيها ي حبيبتي الو ي ام مرام انا هقفل  دلوقتي عشان اقولهم سلام سلام ي حبيبتي .
مامت مرام /سلام.
اتصلت مامت غيث بغيث وقالت له  علي موافقة مرام .
غيث حس بنتصار وقال خلاص ي مرام قربتي أوي .
  ......................
 جريت الأحداث اتصل ابو غيث بي أبو مرام واتفقوا علي كل حاجة وحددوا الميعاد قراءة الفاتحة علي ميعاد نزولة من السفر والميعاد كان بعد أسبوع
 ...............
الاسبوع ده نادر  نفسيته بقت زفت 
.................
مرام فرحانة اوي وهي وغيث بقوا يكلموا علي الواتس طول الاسبوع 
(غيث بيحاول  يعمل انو بيحب مرام فعلا عشان محدش يشك)
"يوم قراءة الفاتحة"
صحيت مرام علي صوت خبط الباب فتحت لقت مرام  باباها كانت هتتنطنط من الفرحة حضنته جامد وحشتني اوي يا بابا اوي اوي  .
باباها/  وانتي ي روح قلب بابا دخليني بقا هفضل واقف علي الباب .
مرام بصوت عالي/ ادخل ي بابا ادخل ي حبيبي  ي ماما ي ماما بابا جه قفلت الباب ودخلت   ...
خرجت مامتها  من الاوضة جري علي  زوجها وحضنته وحشتني اوي ي حبيبي اوي .
بابا مرام/ متعيطيش ي حبيبتي تعالي شوفي جبتلك ايه قعدوا كلهم علي الركنة وفتحوا الشنط وطلعوا الهدايا لقت مرام باباها جايبلها فستان بمبي شيفون بسيط جدا وحلو اوي بعد ماخلصوا من فتح
 الهدايا   قامت مرام وشالت الشنط جوا في الاوضة .
بابا مرام/انا هدخل  اغير وانام شوية الناس هيجوا علي الساعة ٧كدا  يلا ادخلي اجهزي ي حبيبتي .
مرام/حاضر ي بابتي ودخلت اوضتها علقت الفستان والطرحة وعقبال ماجهزت نفسها كانت الساعة ٧م.
خرج بابا ومامت مرام واستقبلوهم في الصالون كان غيث وباباه ومامته ..
بابا مرام /نورتونا ي جماعة والله.
غيث/ده نورك ي عمي عامل ايه وحشتني .
بابا مرام/الحمدلله ي بني بخير.
بابا غيث /احنا جايين انهاردة ي ابو مرام علشان نطلب إيد مرام لغيث  .
بابا مرام/وانا يشرفني نسابكم واحنا موافقين .
ي ام مرام هاتي مرام .........  
خرجت مرام من اوضتها لبسه الفستان مع الطرحة ومش حاطة ميك اب خالص شكلها رقيق  ومن كسوفها أصلا خدودها فروالة خرجت مرام سلمت علي خالتها وجوز خالتها وغيث 
كانت راحة تقعدت جمب مامتها خالتها مسكتها من إيديها وقعدتها جمب غيث .
مرام بخجل/ي خالتوا مانا هقعد جمب ماما  .
خالتها/جمب ماما ايه بس اقعدي جمب خطيبك.
سرحت مرام خطيبي غيث حب الطفولة بقا خطيبي انا مش مصدقة عايزة اتنطط من الفرحة فاقت علي صوت غيث وهو بيقولها بكدب وخبث وهو عينه في عينيها  / الف مبروك ي حبيبتي .
مرام/الله يبارك فيك ي غيث. 
غيث بلؤم /غيث ايه بس مفروض حبيبي مش غيث  ي مرام لا ازعل.
مرام بخجل وبتفرك في إيديها/ مش هعرف اقولك كدا ومتكسفنيش بقا .
غيث بضحك /ماشي ي ستي انا هخليكي متكسفيش  بعد كدا وغمزلها .
قرءوا الفاتحة واليوم كان جميل وحددوا ميعاد الشبكة  ومرام كانت طايرة من الفرحة واتصوروا  كتير اوي   وغيث فرحان بس فرحته انو للاسف هيوجع قلبها أهل غيث مشيوا  وغيث قعد مع مرام 
واتكلموا شوية وبعدين  سلم علي خالته وجوز خالته ومشي ودخلت مرام اوضتها كانت ميتها غيرت هدومها وقعدت علي السرير وفتحت الفون لقت رسالة من نادر  
"الف مبروك ي مرام يارب اشوفك احلي عروسة واسعد واحدة في الدنيا وفرحتي هتبقي بأني اشوفك فرحانة (وبعت قلب مكسور "
أتنهدت مرام
 بحزن اعمل ايه ياربي طيب ربنا يفرح قلبه  وردت عليه  ربنا يبارك فيك وعقبال ماافرح بيك يارب ونامت مرام بعد يوم مليان أحداث كتيرة اوي وهتغير حياة أبطالنا
  .......
عند نادر  شاف رد مرام وقفل الفون ودخل البلكونة ووقف علي السور .......

يُتبع..

google-playkhamsatmostaqltradent