رواية في قلبي أمنية الفصل الخامس 5 بقلم إيمان فتحي

 رواية في قلبي أمنية الفصل الخامس 5 بقلم إيمان فتحي

رواية في قلبي أمنية البارت الخامس 

رواية في قلبي أمنية الجزء الخامس

رواية في قلبي أمنية الفصل الخامس 5 بقلم إيمان فتحي


رواية في قلبي أمنية الحلقة الخامسة

بارت 5"في قلبي امنية "♥️
ع التليفون
سارة :اي يا احمد مروة جيالي ليه 
احمد : شافتك وانتي بترني عليا ...تفتكري دا الوقت الل المفروض تعرف فيه الحقيقة 
سارة : صدقني لو عرفت مش هتبص في وشوشنا تاني لا انا ولا انت ..مروة لو عرفت اني عملت معاها كدا هتزعل مني جدا دي حساسة من ناحية الحاجات دي اوي وهتفتكر اني بشفق عليها 
أحمد: طب تمام ..قوليلها انك كنتي بتكلميني علشان عامل ليها مفاجأة مثلا وبتفق معاكي اجبلها اي وكدا 
مروة : تمام يلا سلام
قفلت مروة معاه ومكنتش واخدة بالها من الل واقفة سامعة الل بتقوله 
ماجدة: بتكلمي خطيب بنت خالتك في اي يسارة 
سارة : ماما انا ....
ماجدة : لا متزاولنيش ...بالهداوة كدا احكيلي ...اي الل عملتيه هيخليها مش هتبص في وشك 
سارة حكت ليها الل حصل
ماجدة : لازم مروة تعرف 
سارة بتزعيق : ماما لا طبعا دي لو عرفت احتمال تسيب احمد وتقاطعني 
ماجدة بصوت عالي : أظن لو مروة مكنتش وافقتي ابدا انها تستغفلك وتتفق عليكي ..تقومي انتي تطاوعي خطيبها كدا وتعملي معاها كدا ..هو يعني لو كان راح خطبها من اهلها كانو قالوله لا 
كانت مروة وصلت وواقفة على الباب وسمعت الل ماجدة قالته
مروة بخوف : اتفاق اي الل عملتيه يسارة وخالتي صوتها عالي ليه
سارة بخوف وبتبص لماجدة : مفيش حاجة يمروة تعالي 
ماجدة : لا يبنتي فيه الل مرضهوش على سارة مرضهوش عليكي لازم تعرفي الحكاية انه ... 
سارة : خلاص يماما متقوليش حاجة انا هحكي ليها الل حصل راحت مسكت ايد مروة وبدأت تحكي ليها 
سارة : بصي يمروة
فلاش باك 3شهور 
مروة كانت ساندة على عربية سودة متفيمة : انا تعبت اوي ياسارة زهقت من اللف على الشركات 
سارة : طب اطلعي قدمي هنا يمكن يقبلوكي زي ماقولتلك
مروة : قولتلك لا هنا اشتراط الخبرة ولفت تعدل طرحتها في ازاز العربية ...وانا عايزة شغل علطول انتي عارفة حالتنا عاملة ازاي واخويا حوار سفره المتعطل دا مخلي كل حاجة واقفة في البيت خصوصا انه مبيجبش فلوس تقضي وبابا حالته بتسوء اكتر 
سارة : متقلقيش يمروة انتي تستاهلي كل خير ربنا هيعوضك بجد كفاية انك كنتي بتشتغلي ايام دراستك وبتصرفي على نفسك ..يارب تلاقي شغل في اسرع وقت ربنا يفتح في وشك الخير كله 
مكنوش واخدين بالهم من الل قاعد جوة العربية وسامعهم 
اول ما اتحركو علشان يروحو مشي وراهم احمد بالعربية لحد ماوصلت مروة بيتها وسارة سابتها وراحت بيتها 
كان احمد ماشي ورا سارة لحد ماوقفها 
سارة : اي يجدع انت مبتشوفش 
احمد : محتاج اتكلم معاكي ضروري
سارة : انت مجنون ولا حاجة هو انا اعرفك اصلا وسع من طريقي
احمد : حتى لو الحاجة دي اني اساعد مروة بنت خالك تشتغل في شركة السروي !! 
سارة بذهول : وانت عرفت منين 
احمد : ما هو دا الل عايز اكلمك فيه تعالي ندخل اي كافيه واقولك
راحو الكافيه 
احمد : بصي بقا انا احمد السروي مهندس ومدير صغير كدا للشركة لما بابا مبيجيش ..كنت قاعد في العربية وانتي وصحبتك واقفين قصادها مكنتوش شايفيني سمعتكم وانتو بتتكلمو وان صحبتك محتاجة شغل وانا هشغلها في شركتنا 
سارة :بس هى مش معاها خبرة !! 
احمد: كان بابا بيتحايل عليا افتح قسم لحديثي التخرج ونساعدهم ف هفتح القسم دا واشغلها 
سارة : تفتح قسم كامل علشانها ! 
احمد : هو مش المهم عندك انها تشتغل وخلاص 
سارة : بس مفيش حاجة من غير مقابل اكيد 
احمد : سيبي الامور يا انسة سارة تمشي براحتها 
سارة : ولو اني مش فاهمة بس شكلك ميقولش انك بتضحك عليا 
احمد : كمان شهر على ما القسم الجديد يتفتح هتخلي مروة تقدم ورقها في الشركة وبعدها ب اسبوعين كدا هتيجي بعد ما الطلبة يبدؤو 
سارة : ليه
احمد : اسمعي الكلام وخلاص بقا
سارة : اتفقنا 
روحت سارة ...وبعد شهر طلع اعلان الشركة في انها محتاجة طلبي حديثي التخرج احمد كلمها وقالها تقول مروة 
سارة : قدمي يستي انتي مش هتخسري حاجة 
مروة : يستي دا هتلاقي نص مصر ماصدقت وقدمو ورقهم وانا مش محظوظة مثلا لدرجة انهم يقبلوني 
سارة : انتي عارفة ينطبق عليكي اي " يكره البشر والجموع والبيض المفقوس" انتي اي يبنتي هتنقطيني ماتقدمي وخلاص مش هتخسري حاجة 
اقنعتها سارة وقدمت مروة الCVوعملت الانترفيو ...وبعد 3اسابيع اتصلت عليها الشركة وقبلتها 
في اخر اول يوم شغل مروة 
سارة : بشمهندس احمد  اي الل عملته معاها دا من اول يوم ازاي تهزئها كدا 
احمد : ملكيش دعوة بقا يسارة انا عمري ما أذي مروة صدقيني انا بحاول اتعرف عليها 
سارة : يعني تكسرها وتقول بتعرف عليها وبعدين انت مالك بيها هى مش بتشتغل وخلاص 
احمد : كنت فاكرك اذكى من كدا يسارة 
سارة : اوعى يكون الل في بالي صح 
احمد: زي ماقولتلك سيبي كل حاجة تمشي لوحدها وصدقيني مروة في قلبي وعمري ما ائذيها 
back
سارة : وبعدها كل ما كنتي تزعلى منه اكلمه وكنت ببستفه بس كان بيقولي انه عايزك تحبيه مش حابب يفرض نفسه عليكي 
مروة : واكيد كل حاجة كنت بقولها ليكي كنتي بتقوليهاله يعني زمانك قولتيله اني بحبه 
سارة : صدقيني يمروة انا عمري ما اجي عليكي ولو مكنتش شيفاه بيحبك عمري ابدا ما كنت اقبل اني اعمل كدا ...دا بيحبك اوي يمروة ...وبعدين هو اي الل هيجبره يتجوزك لو مش بيحبك بالله عليكي خدي الموضوع ببساطة وكملي حياتك مع احمد مفيش حد لسة كدا بيحب الل قدامه وبيحاول يبذل مجهود علشان يقدر يوصله ...دا لو طال يجبلك حتة من السما هيجيب 
مروة : يعني كان عامل عليا خطة يسارة وتقولي اسامحه 
سارة : وليه تشوفيها خطة ..ليه مبتشوفيهاش حب ليه مش شايفة انها تقدير ليكي كشخص مش سهل الناس توصله
مروة فهمت ان احمد عمل كل دا علشان بيحبها وراحت على بيتهم 
كانت سارة اتصلت ب احمد وعرفته انها حكت لمروة الل حصل 
اول مادخلت لقت البيت مطفي 
مروة : هما طافيين النور ليه عمرها ماحصلت وفتحت النور لقت صوت عالي 
surprise 🎉🎈
احمد قرب منها ونزل على رجله وقدم ليها خاتم وبوكيه ورد 
احمد : تتجوزيني 
مروة بضحك: موافقة بس بعد ما اطلع عليك العياط الل عيطهولي 
احمد: المهم تسامحيني 
مروة : انت مالك بقيت عاطفي كدا ليه 
احمد : يوووه يبنتي بتكلم جد ...خلي حتى عندك تقمص عاطفي 
مروة والدموع في عنيها : انا كمان حبيت نفسي معاك وحبيت إني ابدأ من جديد في أي حاجة ...عرفت ان النجاح دا حاجة سهلة طبيعية ومبلوعة  ...اتمنى اني اقدر اردلك نص الل انت عملته معايا بجد يا احمد 
احمد: انا محظوظ إني قابلتك يامروة ♥️ واخدها ف حضنه ولف بيها 
عايدة : والله  وبقيتي بتحبي وعندك دم يست مروة 
مروة : يوووه يماما وصلة الرذالة دي بقا مش وقتها 
كلهم ضحكو وأحمد ومروة اتجوزو 
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية في قلبي أمنية
google-playkhamsatmostaqltradent