رواية بحر العطر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية بحر العطر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية بحر العطر البارت الخامس

رواية بحر العطر الجزء الخامس

رواية بحر العطر الفصل الخامس 5 بقلم فاطمة خميس هارون


رواية بحر العطر الحلقة الخامسة

بارت كمان اهو ياكش تتفعلوا 
بحر العطر ٥
عطر بصدمه :عرفي
بحر :أيوة عرفي مالك مصدومه كده 
ومتقلقيش هزودلك الفلوس 
عطر :فلوس اي وزفت اي 
انت ازاي تقولي كده 
بحر :بقولك ايه بطلي تلعبي الطاهره الشريفه 
ده انتي مش عاتقه نفر لوجه الله 
اي مذكر بتعلقيه بيكي 
طبعا ده غير حبيب القلب 
اقترب منها خطوه وهو يهتف بسخريه 
الا صح حبيب القلب عارف انك هتتجوزي ولا هتخلصي المصلحه دي تلحمي في الي بعدها 
عطر :انا مش فاهمه حاجه 
انت بتقول كده ليه 
انا لولا محتاجه الفلوس عشان ماما اناااا 
بحر:انتي واحده منافقه
عرفتي انتي ايه
يا شيخه حتي فضل . فضضضللل الراجل الملتزم الكباااره مسلمش منك 
ده انتي شكلك خبره
زاد من قربه 
خلينا نتكلم بصراحه انا  اول واحد ولا بتعطي كتير 
رفعت يدها وبقدر قهرتها نزلت بها علي وجهه 
صمت تااام .. سكون كل شي من حوله
أحقا تجرأت وصفعته(القلم ده بجد ولا بحق وحقيقي 😂)
عطر :كفاااايا 
انا سكتلك كتير انا عند شرفي وتقف 
فااااهم 
نظر لها بحر ضغط علي أسنانه حتي سمعت صوت صريرها 
بحر :القلم ده هحاسبك عليه بعدين 
عطر :لا بعدين ولا قبلين 
من هنا ورايح انت من سكه وانا من سكه 
كفايا قرف وقله قيمه لحد كده 
بحر وهو يضع يده بجيبه
اممم كفايا قرف 
وكفايه قله قيمه 
وكفاية علي امك لحد كده برضوا ولا اي 
عطر  :تقصد اي 
بحر:اقصد أن الدكتور لسه قايلك قدامك ٣ايام بالكتير 
اكتر من كده ماما بح 
وانا اكيد مش هساعدك لله والوطن 
عطر :واطي 
بحر :مقبوله منك برضوا
عطر :برضوا لا امي هنقلها مستشفي تانيه 
واتذل لامه لا اله الا الله ولا اني اتذل ليك انت 
بحر :براحتك يا قطه 
لفي ودوري براحتك وفي الاخر هترجعي محلك سر وتترجي وتطلبي السماح 
زي اول زي اخر 
عن اذنك يا قطه 
...
عطر :يعني ايه مينفعش بقولك اسبوع 
انتوا ايه مش بشر مفيش دم 
انتوا اكيد مش دكاتره انتوا تجار بتتاجر بحياه الناس
مش خايفين من ربنا فين القسم الي حلفتوه 
هي دي الامانه 
ياخي منكم لله 
الطبيب :الي اقدر اعملهولك اني اخليها عندي ٢٤ساعه لحد ما تلاقي مستشفي تانيه وادي الملف الي في تقريرها ووصف حالتها 
اخذت منه الملف وهي تهتف باستحقار :لا كتر خيرك
جاتكوا البلاء 
...
ظلت للصباح تدور 
كل مشفي في المناطق القريبه يرفض حاله والدتها 
ومرض امها لا يسمح لها بالتنقل لمسافات بعيده 
حتي الظهيره لم تكل ولا تمل 
لم تستريح ولا تستسلم 
ولكن كل هذا بلا فائده 
فالرد واحد حتي مع اختلاف الإمكان وهو لا 
...
ورد :ازاي هتعملي كده 
عطر :امال اعمل اي يا ناس اموت نفسي واخلص 
اجيب منين يا عطر 
انا هروحله وكل الي في أيدي اني اترجاه يوافق يكون رسمي 
ورد :طب انا هاجي معاكي 
عطر 'تيجي فين يا ورد ده حتي انا الأكبر يعني مفروض العكس 
مفروض انا الي اسندك مش انتي 
ورد وهي تربت على كتفها :وانا وانتي ايه 
احنا الاتنين واحد يا عطر 
انا بس عاوزاكي تفضفضي 
احكيلي زي الاول 
تعالي عيطي علي كتفي 
عطر :مليت يا ورد 
مليت الضعف والانكسار
مش هو عاوز يكسرني خليه 
بس اوعدك اني هكون زي الشوك حوالين راقبته لو كسراني هموته
يلا سلام 
ورد وهي تنظر لرفيقتها وهي تغادر 
ربنا معاكي يا عطر ويعوضك علي تعبك ده 
...
بحر :لا لا طولتي عليا 
انا قولت هتيجي ورايا علطول خير يا انسه عطر 
عطر :من غير لف ودوران انت عارف انا هنا ليه
بحر :الصراحه عارف بس احب اسمعها منك 
عطر :انا موافقه اني اتجوزك
بحر:لا دي انا سمعتها مرتين 
عاوز الجديده بقي 
عطر :لا 
دي لا يمكن اوافق عليها 
لا يمكن اغضب ربنا
بحر :الله ااااكبر 
الايمان دخل في عنيا 
اش حال مانتي مدوباهم ٥قدامي وما خفي كان اعظم 
عطر :والله ما خفي شي ما يخصكش
 لما ابقي علي ذمتك ابقي حاسبني 
بحر :كمان 
ايه الجرأه والثقه الي انتي بتتكلمي بيهم دول 
عطر :لو سمحت خلينا نخلص المسأله دي 
احنا كبار وواعين بلاش شغل اطفال 
بحر :شغل اطفال اممم
طيب يا ناضجه يا كبيره ايه طلباتك 
عطر :انا مليش طلبات كل الي انا عاوزاه فلوس العمليه 
وان الجواز يكون شرعي
يعني ترضي ان ابنك يكون لقيط 
بحر وهو يجلس علي الكرسي وهي تقف أمامه مباشره :اتحيلي عليا شويه 
انتبهت لرنين هاتفها 
انه الطبيب وكأنه يساند بحر في موقفه 
عطر برجاء:بحر ارجوك 
تأثر باسمه الذي يخرج لاول مره من فمها مجرد بدون القاب 
بحر :احم روحي المستشفي 
هتلاقي كل حاجه تمام 
كادت أن تغادر 
بحر:علي فين يا قطه 
عطر :المستشفي 
بحر:لا والله مش ناسيه حاجه يعني 
عطر :لا 
بحر :فين باقي الاتفاق 
عطر :حاضر بعد العمليه أن شاء الله ااا 
بحر :لااااا يا ماما ده هناك عند الي في المستشفي (عند الست الوالده يعني )
عطر :مش فاهمه 
بحر :ايه الي كل شويه مش فاهمه مش فاهمه لا فوقي كده 
وقف وارتدي جاكت البدله حمل هاتفه ومفتاحه
يلا يا قطه نكتب الكتاب 
غمز لها
 ونعلي الجواب 
عطر :بس ماما ااا 
بحر :بقولك كل حاجه تمام وعموما يساي هنعدي علي المستشفي الاول تتاكدي تمام 
عطر :تمام 
...
في المشفي 
بحر :ها يا ستي اتاكدتي 
عطر :أيوة  بس ليه العمليه بعد بكره 
بحر : وانا اعرف منين بس 
يلا بينا بقي يللا 
وبالفعل وصلوا للمؤذون الذي باشر عمله 
واصبحوا زوجين علي سنه الله ورسوله 
...
بحر :مبروك يا عروسه الدخله يوم العمليه يلا سلام 
لم ترد عليه عطر ونزلت من السياره لتدخل بيتها في سكون 
وجلس بحر شارد بها 
وبحالته عند سماع صوتها الراجي باسمه 
لما شعر بالضعف لما نشطت حواسه الحمائيه بمجرد سماع صوتها المنكسر 
نفض الفكره عن رأسه 
وانطلق بالسياره سريعا 
...
ورد. عطر كنتي فين عدي وقت كبير علي ما جيتي 
عطر باستهزاء :كنت يتجوز 
نظرت لها ورد وكأنها تسال عن صحه الخبر 
هزت عطر رأسها مؤكده بعم 
ورد :احكيلي حصل اي 
عطر :ورد بالله سبيني انا منمتش من امبارح 
وادي الليل داخل علينا 
ورد :طيب يا حبيبتي ادخلي نامي 
عطر. تصبحي علي خير 
ورد ؛وانتي من اهله 
....
تاني يوم في الصباح 
عطر :الو 
بحر :فينك 
عطر :في البيت 
بحر:وناويه تشرفي الشركه امته 
عطر :ف معادي باذن الله الساعه ٩
بحر:طيب اسمعي فاكره لمار 
عطر :أيوة 
بحر :روحيلها واديها السلسله الي انتي كنتي جايباها 
عشان انا نسيت اديها الهديه
عطر :تمام سلام 
نظرت للهاتف بتعب 
في حد يقرف حد علي الصبح كده 
نهضت وجهزت نفسها 
ونزلت للاسفل 
محمد :رايحه فين يا عطر 
عطر :رايحه حي ****
محمد :ياااه طب تعالي هوصلك 
عطر :تمام 
وصلوا محل إقامتها ودخلت هي ومحمد 
لمار :خير
عطر :انا السكرتيره بتاعت استاذ بحر 
لمار وهي تنظر لمحمد :هااا اه اه 
خير في حاجه 
عطر :لا بس هو باعت معايا دي 
مدت يدها بالسلاسل الذي سبق أن ابتاعته 
لمار :الله جميله 
نظرت لمحمد ثم هتفت 
ممكن تلبسهالي بليز 
نظرت عطر لمحمد وحركت رأسها (الله يسهلك يعني 😂)
محمد :طبعا 
ساعدها محمد ثم انسحب للخلف مجددا 
عطر :طيب هنستأذن احنا بقي 
اقتربت منه لمار :ابقي خلينا نشوفك 
هز محمد رأسه وخرج هو و عطر 
عطر :هو اي الي حصل ده 
محمد :اي 
عطر :لا يا راجل علي ماما 
محمد :اركبي عشان اوصلك للشغل 
عطر وهي تصعد خلفه :بس البت قمر 
محمد وهو يعطيها الخوذه خاصته :الصراحه 
عطر اه 
محمد مأخدتش بالي 
وظلوا هكذا طول الطريق شد وجذب 
وضحك 
حتي وصلوا للشركه 
أوقف محمد الدراجه وانزل عطر برفق وخلع عنها الخوذه 
عطر وهي تضع يدها علي رأسها :اخر مره اركب وراك 
اي السرعه دي الله يحرقك 
محمد وهو يعدل من حجابها ويدخل بعض الخصلات الهاربه 
هي أول مره يا ابو العطاعيط 
داعب خدها برفق 
يلا سلام 
ابتسمت له بود وهي تهتف سلام 
انطلق 
لتهتف بصوت مرتفع :سوق كويس 
أشار له بيده لتبتسم وتصعد لعملها 
بحر :شريفه شريفه يعني مفيش كلام 
واديكي بقيتي علي ذمتي يعني احاسب براحتي 
عطر :....
المره الجايه بجي 🙂

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent