رواية بحر العطر الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية بحر العطر الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية بحر العطر البارت الرابع 

رواية بحر العطر الجزء الرابع 

رواية بحر العطر الفصل الرابع 4 بقلم فاطمة خميس هارون


رواية بحر العطر الحلقة الرابعة

بحر :انا هديكي 
عطر :انت بتعمل ايه هنا 
بحر :جيت وراكي وسمعتك وانتي بتكلمي مامتك وهساعدك
عطر :لا والله وده مقابل ايه 
بحر:نتجوز 
عطر  :نتجوز ازاي ما انت متجوز 
بحر :فيها ايه يعني هتكوني التانيه 
عطر :اممم وياتري مدام ميرنا عارفه
بحر بابتسامه استهزاء :ده هي الوحيده الي هتعرف 
نظرت له عطر بعدم فهم لثانيه ثم هتفت
عطر :مش فاهمه 
بحر وهو يضع يده في جيب بنطاله :افهمك
مفيش حد هيعرف بجوازنا غير انا وانتي وميرنا وأمي
وانا هتجوزك مش عشان سواد عينيكي لا انا كل الي عايزه منك حتت عيل  عشان انتي الوحيده الي عادي تكوني معايا في كل مكان عشان كده الناس مش هتشك عطر :ده مستحيل لا يمكن اعمل كده 
بحر :براحتك 
التفت وغادر وهو يهتف
عموما من كرم أخلاقي هسيبك انهارده تفكري 
وبكره ردي عليا
عطر :لما تشوف حلمت ودنك 
سامع 
لايمكن يحصل 
كورت يدها بغضب من يحسب نفسه هو 
يساومها علي طفلها 
الطبيب :عطر انت لسه هنا 
عطر :أيوة همشي اهو 
الطبيب :تمام
المهم يا عطر تتصرفي بسرعه كده قدامك يومين بالكتير تلاته والدتك وضعها خطر 
عطر :الله المستعان 
عن اذنك 
غادرت وهي شارده لا تقوي علي التحمل أكثر من ذلك
خارت قواها وانحني ظهرها 
الحمل ثقيل عليها ومن تخفف عنها تنحت 
أفاقت علي صوت بجانبها 
رامي :عطر بتعملي ايه هنا 
عطر :بسم الله 
خير يا استاذ رامي في حاجه 
رامي :لا بس انا لما طلعت وراكوا شفتك جايه هنا واستنيتك تطلعي 
انت كويسه 
عطر بنفاذ صبر :الحمد لله 
رامي :طب بحر كان بيعمل عندك اي 
عطر :بيطمن عن اذنك 
رامي :طب تعالي اوصلك 
عطر :لا شكرا ااانا 
محمد :عطرررر 
عطر :محمد اي الي جابك هنا 
محمد وهو يشير لدراجته البخاريه :ورد قالتلي تعالي اوصلك 
هزت عطر رأسها بنعم 
وجلست خلف محمد واحنضنته 
تحت زوجان من العيون المشتعله بالغضب 
رامي بلا مبالاه :مع السلامه 
بحر وهو يراقب حركتهم حتي اختفوا عن نظره :قولتيلي بقي رافضه ليه 
صبرك عليا يا عطر  
...
في الصباح استيقظت عطر أو بالأصح تحركت من علي السرير 
فهي لم تنم تفكر في وضعها 
كلام الطبيب يتردد علي مسامعها 
تنهدت بتعب وتوضأت وصلت فرضها وجهزت نفسها وانطلقت للعمل 
بحر :ما لسه بدري 
ايه حكايه التأخير معاكي 
عطر :انا اسفه 
بحر :بلاش سهر طالما انتي مش قده
جهزي الورق الي قولتلك عليه عشان الاجتماع بعد كده لينا كلام 
هزت راسها وبدأت ف ترتيب الأوراق 
واتجهوا لغرفه الاجتماع الذي استمر لساعات 
..
بحر :فكرتي في الي قولتلك عليه ي
عطر :اظن انا قولت لحضرتك ردي امبارح 
بحر :تمام كده ده اخر شهر ليكي هنا 
لان الي هتوافق هتشتغل مكانك عشان محدش يشك 
نظرت له عطر بدهشه وكادت أن ترد لولا صوت رامي 
رامي : بحر  شوفلك حل مع فضل 
فضل :اهدي بس انا هفهمك 
بحر :دي مبقتش شركه 
دي بقت سوق 
خير مش كنا لسا سوي من ساعات 
فضل :يا سيدي رامي زعلان عشان بقوله تعالا نروح لبحر 
رامي :مصحيني من بدري ونازل رن عشان يجيلك الشركه ليه بتوزع دهب 
بحر :طيب اقعدوا بس
عطررررر
عطر :أيوة 
فضل :عطر اخبارك ايه 
عطر بحرج :الحمد لله بخير وحضرتك
فضل :الحمد لله 
بحر بسرعه ليقطع كلامهم :عطر هاتيلنا قهوه 
هزت عطر رأسها ورحلت سريعا 
رامي :طب استئذن انا بقي
بحر :رايح فين يبني استني اشرب قهوتك 
رامي وهو يغادر:عندي مشوار مهم يلا سلام 
بحر :سلام 
نظر بحر لفضل 
وانت يا مولانا 
امبارح هربت مني 
انهارده مش هسيبك 
فضل : خير 
بحر :كنت بتبص لمين امبارح 
فضل :ااااااه سرقت قلبي 
بحر :لا والله 
فضل :استني بس هوضحلك 
ولكن توفقوا فجاءه عند سماع صوت الفرامل من الخارج 
نظر بحر من النافذه ليجد عطر تركض مسرعه 
بحر وهو يغادر :روح انت يا فضل  انا عندي مشوار 
فضل :تمام 
...
عطر :يعني اي هتشيلوا الاجهزه من عليها 
انتوا مجانين 
الطبيب :انا قولتلك يا انسه لازم الفلوس في أقرب مده 
عطر :وانا قولتلك هوفرها 
الطبيب :احنا محتاجين فلوس الرعايه دي 
عشان نعالج غيرها
عطر :الله يخليك اديني مهله 
الطبيب :ماشي يا انسه قدامك لبكره بليل 
هزت عطر رأسها بسرعه لا تعلم من اين ستوفر المال ولكنها كالغريق الذي تعلق بقشة النجاه 
خرجت من المشفي وهي تفكر 
من اين توفر هذا المبلغ 
هل ستقبل عرض بحر 
عطر لنفسها :مفيش حل غير ده 
يعني بحر هيعمل فيا اي 
بحر :ده انا هنفخك 
نظرت له عطر باستغراب ايقرأ ما بخاطرها ام أنها تكلمت بصوت مسموع 
بحر :في حد يسيب الشغل كده 
تنهدت براحه فهي مجرد جمله 
عطر :كويس انك هنا 
انا موافقه 
بحر بخبث :موافقه علي اي 
عطر  بحرج:علي عرض الجواز 
بحر :اااه قولتيلي عرض الجواز
ومالوا مفيش مشكله
بس في تعديل صغير 
عطر :اي هو 
بحر هنتجوز عرفي 
عطر :....

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent