رواية بحر العطر الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية بحر العطر الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية بحر العطر البارت الثالث

رواية بحر العطر الجزء الثالث

رواية بحر العطر الفصل الثالث 3 بقلم فاطمة خميس هارون


رواية بحر العطر الحلقة الثالثة

عطر :كده تمام 
هو متصلش كل ده ليه 
يااااانهار ابيض الفون فاصل 
حملت حقيبتها وركضت للباب وخرجت والتفت لتغلقه بالمفتاح وهي تهمس 
 ربنا يستر بحر هيموتني ياااامااا 
بحر :ما لسه بدري 
عطر :اعااااااا حرااااامي 
الحقووووني 
رفعت حقيبتها وضربته بها عده مرات وهي تهتف 
صبرك عليا يا ابن الحراميه انا هفضحك 
يا ناااس
 امسك بحر يدها و دفعها بحر للداخل وهو يهمس 
اسكتي فضحتينا  
عطر :استاذ بحر 
انا اسفه بس الدنيا ضلمه 
تجاهل هو كلامها وهتف بانزعاج
بحر  :كل ده ولسه مجهزتيش 
عطر وهي تعدل فستانها وحجابها:هي الضربه قصرت علي عنيك ولا اي 
ما انا جهزت اهو 
بحر :انتي كده جاهزة 
امال لو مكنتش منبه عليكي كنتي هتيجي بايه مريله 
عطر :والله ده الي عندي لو ميشرفش حضرتك ممكن مروحش وهكون شاكره كمان 
بحر :ولسه بتبجحي 
مخصوم منك يومين 
عطر :يومين عشان تأخير نص ساعه 
بحر:لا عشان الفستان مش عاجبني 
انزلي 
عطر :اطلع انت عشان اقفل الباب 
خرجوا واغلقت الباب واتجهوا للشارع 
ورد :عطر (ورد تبقي جارت عطر وصاحبتها البيست )
عطر :جاهزه يا ورد 
ورد :أيوة يلا 
بحر :علي فين 
عطر :اه نسيت اقولك ورد جايه معايا 
بحر:وانتي رايحه فين 
عطر :معاك 
بحر :انتي هتستهبلي هو انتي رايحه رحله 
عطر :لا رايحه حفله وانا مش هينفع اروح من غيرها 
عشان مش هينفع ارجع لوحدي 
بحر :هوصلك 
عطر :ما دي المشكله 
بحر:ربنا يصبرني 
يلا اركبوا قبل ما اولع فيكوا 
ابتسمت عطر لورد وامسكت يدها وركبوا مع بحر 
بحر :اي ده 
عطر :اي 
بحر :انزلي يا ماما اقعدي قدام 
انا مش السواق بتاعك 
عطر :حاضر
رفع بحر حاجبه علي تلك الطاعه ولكنه تجاهل الأمر وانطلق الحفله 
...
وصلوا للحفله 
بحر :اقعدوا هنا عشان لما اعوزك القيكي 
هزت عطر رأسها بنعم واتجه بحر للمار 
ورد :اي الحلوه دي  يا عطر 
عطر :انتي الي قمر 
رامي :مش معقول انتي تاني 
عطر بصوت منخفض :هي المسأله ناقصه تناحه اصلا 
أيوة انا تاني خير 
رامي :فين بحر 
عطر :هو انا ولي أمره درو عليه 
رامي :وجهه نظر برودا عن اذنك 
ورد :مين ده 
عطر :ده صاحب المخفي بس أبرد منه بشويه 
بحر :مين ده الي بارد 
عطر :هاا الجو الجو بارد شويه 
بحر :اممم طيب 
فضل :السلام عليكم 
الجميع : وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته
بحر :فضل اخبااارك اي 
اخر واحد كنت أتوقع اشوفه هنا 
فضل :والله انا فعلا كنت مش جاي لولا لمار وزنها 
بحر :انت هتقولي ما الزن ده هو الي جايبني برضوا بس مش لمار بس ورامي كمان
اهو رامي هناك اهو
رفع فضل عينه ليري رامي ولكن هناك عين أثرت نظراته 
التقت أعينهم لثانيه وآخري واخري حتي تداركت هي الوضع واخفضت نظرها 
أما هو بقي نظره معلق عليها 
بحر :فضل 
فضل :...
بحر :يا فضل يااااافضضضلللل 
فضل :هااا معاك اهو 
بحر :معايا 
ثم نظر تجاه الفتيات 
اه باين اوي انك معايا 
طب تعالي نروح للمار 
فضل :لا انا هقف هنا علي جنب كده 
بحر وهو يربت علي كتفه بحده :لا والله مايحصل اتفضل 
بحر :عطر 
عطر :نعم 
عطر :خدي ورد واقعدوا هناك 
ابتسم فضل وسرح بها مجددا وعلق اسمها بباله حتي أنه ردده بينه وبين نفسه أكثر من مره 
بحر :يلاااااااا يا فضل 
فضل :أيوة يلا 
عطر :ماله ده
هزت ورد رأسها 
عطر :طيب تعالي نقعد هناك زي ما قال 
..
فضل :اي يا بحر جايبني هنا ليه 
بحر :انت الي اي
سرحان ف البنات كده ليه 
اول مره اشوفك كده 
فضل :هااا لا مفيش انا سرحت في الشغل 
اي ده رامي اهو 
يا رامي 
نظر بحر لفضل وهو يهرب من أمامه 
شغل بردوا ماشي يا فضل وانا وراك وراك 
يا تري هو كان سرحان في مين فيهم 
نهر نفسه وهو يهمس :وانا مالي انا 
رن هاتفه واضاءه شاشته باسم سامي 
سامي :أيوة يا باشا عملت الي قولت عليه 
بحر :دفعتله كويس 
سامي :أيوة يا باشا زي ما قولتي وهو هيقوم بالواجب 
بحر:جدع 
هو ده المطلوب 
اغلق الخط وهو يهتف :والله وهتقعي ف ايدي يا قطه 
رفع نظره  بعدم اهتمام ليري تلك الأصوات من اين تاتي 
ولكنه اسرع تجاهها حينما اكتشف انها من ميرنا وعطر 
.....
عطر : انا جايه هنا بسبب الشغل مش تطفل ولا حاجه 
ميرنا :شغل اي ده الي في عيد ميلاد 
عطر :والله انا جايه بطلب من الاستاذ بحر 
لو عندك اي استفسار ممكن تسأليه 
ميرنا :هو انا هستني من واحده زباله زيك تقولي اعمل اي ومعملش اي 
عطر :تعملي ولا لا دي حاجه ترجعلك 
اتفضلي بقي وكفايه كلام لحد كده 
ميرنا :انتي بتطرديني يا جربوعه 
عطر :احترمي نفسك 
ميرنا :اخرسي يا حيوانه يااا 
بحر :في أي هنا 
ميرنا :كويس انك جيت الحيوانه دي ناسيه نفسها وبتعلي صوتها عليا 
انت مش طردتها ايه الي جابها هنا 
اكيد جايه تعمل مشاكل او تعمل مشاكل 
عطر ؛سبيني عليها يا ورد 
بحر:عطر روحي 
تصنمت عطر مكانها لثانيه ثم أمسكت يد ورد ورجعت للطاوله لتأخذ حقيبتها 
فضل :مينفعش يروحوا دلوقتي لوحدهم 
رامي :انا هوصلهم
فضل :لا انا هوصلهم لاني كده كده مروح 
رامي :يا سلام طب ما انا كمان مروح 
نظر بحر لهم باستغراب :خلصتوا انا الي هوصلهم زي ما جبتهم 
عطر :خليك مستريح يا استاذ بحر احنا هنروح لوحدنا 
فضل :مينفعش يا انسه عطر الوقت اتاخر 
لو سمحتي تعالي اوصلكوا 
عطر :تمام شكرا لحضرتك
أشار لها فضل لتتقدمه في حين نظر لها بحر بشر 
فهي احرجته علنيا ورفضت عرضه في حين قبلت عرض فضل بكل ترحيب 
...
فضل :اتفضلوا  اركبوا
كادت عطر أن تصعد لولا رنين هاتفها 
عطر :عن اذنكوا ثواني 
الو 
ايييه ازاي يعني العمليه تزيد الضعف
يعني اي مبدئي يعني ممكن تزيد عن مليون 
طب اجيب منين بس وكمان خلال يومين 
حاضر هعدي علي المستشفي دلوقتي 
ورد :في أي يا عطر 
عطر :مفيش روحوا انتوا انا لازم اروح مشوار 
ورد :مشوار أي انا هاجي معاكي 
عطر :لا يا ورد انتي عارفه عمو هيعمل أي لو اتأخرتي 
فضل :طب تعالي اوصلها بعد كده اوصلك مكان ما انتي عايزه 
أشارت عطر لسياره اجره وهي تهتف :لا ملهوش داعي سلام 
ركبت عطر السياره وانطلقت وكذلك ورد وفضل 
فضل :هي رايحه فين 
ورد :هاااا مش عارفه 
فضل :ربنا يستر 
ورد :يا رب 
....
عطر :اتفضلي دول الفلوس الي الدكتور قال عليهم 
الممرضه :اممم طيب اتفضلي 
عطر :ثواني هشوف ماما وأخرج 
الممرضه :بسرعه لو سمحتي 
دخلت عطر ونظرت لامها وهي تحيطها الاجهزه من كل مكان تبدوا مجهده لا تقوي علي فتح عينها 
عطر :متخافيش يا ماما 
انا هعمل اي حاجه حتي لو هشحت واعملك العمليه 
انتي هتبقي احسن من الاول
لازم تقومي يا ماما انا مليش غيرك 
انا بصحي ادور عليكي عشان نفطر سوي 
بسمع صوتك اول ما ادخل من الباب بتنادي عليا للغدا 
بحضن هدومك عشان احس انك جنبي ومحسش بالوحده 
انا حاسه اني لوحدي يا ماما
كاني بلف في دائره فاضيه ملهاش اخر 
قومي يا ماما انا محتاجلك 
الممرضه :كفايا كده يا انسه كده ممكن انا اتاذي 
هزت عطر رأسها بنعم وتوجهت للخارج 
كانت تمشي بتخبط تفكر في حل لازمتها تكلم نفسها بصوت مسموع 
طب انا هعمل اي دلوقتي 
وهجيب فلوس منين 
بحر :مني 
عطر ؛استاذ بحر 
بحر :انا هديكي الفلوس يا عطر بس بشرط تتجوزيني 
عطر :.....
المره الجايه بجي 

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent