رواية وعد الفصل الثاني 2 بقلم داليا خليفة

 رواية وعد الفصل الثاني 2 بقلم داليا خليفة

رواية وعد البارت الثاني

رواية وعد الجزء الثاني

رواية وعد الفصل الثاني 2 بقلم داليا خليفة


رواية وعد الحلقة الثانية

#وعد  
البارت التانى
استيقظت وعد من نومها على صوت رنين هاتفها 
وعد: الو 
تغريد: ايوا يا بنتى انتى لسه نايمة ولا ايه الساعة بقت 9 احنا متأخرييييين 
وعد : يالهوى 9 😱
تغريد : هههههه بضحك عليكى الساعة 7 حبيت نروح اول يوم بدرى 
وعد: حرام عليكى يا تغريد فزعتينى 
تغريد : طب يلا قومى صلى كدا و افطرى و اجهزى عشان الكلية يا بطوط دا اول يوم لينا 
وعد: طيب حاضر
نهضت من سريرها و دلفت للمرحاض و خرجت بعد فترة و أدت فرضها و ارتدت ثيابها و نزلت لتناول الفطور مع أهلها
= صباح الخير 
أحمد والد وعد: صباح الخير ايه النشاط دا كله مش عوايدك يعنى 
وعد: أول يوم جامعة و كدا بقا 😉
زينب والدة وعد : طب يلا يا حبيبتي اقعدى افطرى 
وعد : حاضر يا زوزو امال فين إيمان و عمرو مش هيفطروا ولا ايه 
زينب: أنتى عارفة أختك إيمان بتنام لحد العصر من ساعة ما اتخرجت و هى كدا و عمرو خرج من بدرى راح الشغل 
وعد : طيب 
زينب: بقولك اختك إيمان جايلها عريس النهاردة ابقى تعالى بدرى بقا عشان تشوفيه 
وعد: أخيرا جالها عريس و هنستريح منها 😂😂😂
زينب : بس يا بت متقوليش على أختك كدا 
وعد : حاضر ما هى بنت البطة البيضة 
زينب : خالد ابن عمتك رايح الجامعة بتاعته و انا قولتله ياخدك معاه فى الطريق جامعتكم قريبة من بعض
وعد : خالد ...!! انا مبحبش الواد دا 
زينب: بس يا بت متقوليش عليه كدا ويلا عشان متتأخريش 
وعد : حاضر 
فى الجامعة 
تغريد : الو أنتى فين يا بنتى 
وعد : أنا على بوابة الجامعة من برا اهو انتى فين 
تغريد : أنا واقفة مع سيف برا اهو بس مش شيفاكى 
سيف : تلاقيها تاهت تانى 
وعد : ايوا خلاص شفتكم اهو 
ذهبت وعد فى اتجاههم و اصطدمت بشاب و سقطت منها كتبها على الأرض ف همت بان تحضرهم ولكن تدخل سيف و أردف : مش تحاسبى ... و التقط كتبها و نظر للشاب و اردف : آسفين 
و تحدث سيف بصوت غير مسموع : احنا هنبتديها كدا من أول يوم .. ربنا يستر ..شكلك يا سيف هتفضل عمو طول العمر 
وعد : شكرا يا عمو 
جز سيف على سنانه و أردف : برضو عمو !! كأنى جايب بنت أختى معايا 
شعرت وعد بأنه تضايق و حاولت تهدئته : خلاص يا ع... يا سيف 
ابتسم عندما سمعها و هى تردف بأسمه فهى المرة الأولى التى تنطق فيها اسمه من دون كلمة عمو 
و ذهبت الفتاتان إلى الجامعة و بدأوا يومهم الدراسي بشكل عادى و كان فى نهاية اليوم حفلة قد أعدتها لهم الجامعة احتفالاً بهم كطلاب جدد فى الكلية 
تغريد : واو سمعت بيقولوا هيعملوا حفلة في نهاية اليوم 
وعد : بجد !! بس كدا ممكن نتأخر 
تغريد : مش مشكلة كلمى والدتك فى البيت و قوليلها و انا هقول لسيف يبقى يجي ياخدنا 
وعد : فكرة حلوة استنى هكلمها 
هاتفت وعد والدتها و اخبرتها بالحفلة فأخبرتها والدتها أنها سترسل إليها ابن عمتها ليحضرها من الجامعة 
تغريد : ها كلمتى مامتك 
وعد : اه و خالد ابن عمتى هيجى ياخدنى بعد الكلية 
تغريد : اشطااا يلا بينا على الحفلة 
كانت الحفلة عبارة عن كلمة القاها عليهم عميد الجامعة و بعدما انهى كلمته كان اتحاد الطلبة قد شغلوا الأغانى و بدأ الاحتفال بالطلبة الجديدة في الكلية 
بعد وقت انتهت الحفلة و خرجت الفتاتان من الكلية و كان خالد فى انتظار وعد بالخارج 
رفع خالد يديه و شاور لها كى تراه و اردف : وعد وعد انا هنا 
اتجهت وعد إليه و لم يكن سيف قد جاء إلى اخته بعد ف قررزا أن يقفوا فى انتظار سيف 
بعد وقت جاء سيف بسيارته و ما كاد ان يخرج منها حتى رأى الفتاتان و هما يقفا مع خالد فأردف بغضب : صلاة النبى أحسن الصبح تخبط فى واحد و دلوقتى واقفة مع واحد تانى ... اهدى يا سيف انا هعصب نفسي ليه والله لأوريكم
نزل سيف من السيارة بغضب و اتجه ناحية اخته و اردف : واقفة مع واحد غريب فى الشارع كدا عادى 
تغريد : فيه ايه يا سيف دا خالد ابن عمة وعد جاى عشان ياخدها 
ترك سيف يد أخته و نظر ل وعد و من ثم ل خالد و أردف : أهلاً بيك أنا اخو تغريد 
خالد : تشرفت بمعرفتك مش يلا بقا يا وعد 
وعد : اه يلا سلام يا توتو
تغريد : سلام يا دودو
اتجه سيف ناحية سيارته هو و اخته و اردف لنفسه : ابن عمتها طلعلنا منين دا كمان 
بعد وقت وصلت وعد و خالد للمنزل و كان المنزل فيه ناس كثيرة فاليوم جاء عريس لخطبة أختها إيمان 
دخلت وعد إلى غرفة أختها و اردفت : الله الله يا عم  الناس ال بيجيلها عرسان بقا 
إيمان : بس يا بت و قوليلى ها انا حلوة ولا لا
وعد: حلوة بس دا أنتى تقولى للقمر قوم و انا اقعد مكانك 
إيمان : اه خايفة خايفة و متوترة أوى 
وعد : اجمدى كدا يا عروسة انا عيزاكى استرونج وومن 
دخلت والدتها إلى الغرفة ثم خرجت إيمان و هى تحمل صينية عليها عصير و دخلت إلى حيث يوجد الضيوف سلمت عليهم و اتفقوا على موعد للخطبة و عد اليوم بسلام 

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent