اسكريبت وقالت لي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه

 اسكريبت وقالت لي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه

اسكريبت وقالت لي البارت الثاني

اسكريبت وقالت لي الجزء الثاني 

اسكريبت وقالت لي الفصل الثاني 2 بقلم فاطمة وجيه


اسكريبت وقالت لي الحلقة الثانية

ادهم بغضب اكبر:شغلك ولا بيتك يا هانم مش كفايه انك مبتخلفيش وانا مستحملك وكمان ماهمله بنتي
نبض بصدمه وعيونه بدات تدمع:انت بتعيرني يا ادهم بقا بي حاجه مش بايدي
ادهم لف وادها ضهرو:انا قولت الي عندي
في اوضت شغف
 احمد:احمد اي!؟ اسمي نادر
شغف:بس اسمك الاكوند احمد
نادر:وات افر ده اكوند فيك
شغف:يعني كلامك معايه مش حقيقي
نادر:لا بس انتي مسالتيش عن اسمي اصلن
شغف:بس انا مش من البنات دي الي تعمل كده تبقا قليلت الادب
نادر:اي قلت الادب في كده
شغف بضيق:اسمو اي الي بتقول ده
نادر:ممكن ارن عليكي افهمك
شغف:لا انا مبكلمش ولاد
نادر بسخريه:بجد امال بتعملي اي دلوقتي
شغف كنت هترد بس لقت نبض بتدخل وترزع الباب وباين انها متعصبه
شغف قفلت ال لاب توب وبصتلها:في حاجه يا مامي
نبض بغضب:انتي صاحيه ل لدلوقتي نامي
شغف بصتلها بخوف وتغطت وهي بتعيط
ادهم رايح جي في الاوضه بغضب:غلطانه لا وكمان زعلانه حبه الاهمال الي معيشانه في كل ده عشان شغلها واحنا فين من كل ده
نبض بغضب وهي بتهز رجليه:عايز يلغي طموح وكيان بسهوله كده بسهوله مش عامل حساب ولا خاطر ليا لا وكمان بيعيرني وتعيط ذنبي اي انا في كل ده هو الي غلطان
ادهم يولع سجاير ويشرب بشراه وبعصبيه:فكره كده هتربيني تخبط راسها في الحيط غلط انا في اي اني عايزه تشيل المسؤليه لا هي الغلطانه
نبض طلعت نامت جنب شغف وراحت في النوم من التعب والاجهاد وادهم طلع علي السرير وتغطي
شغف وخده وضع الجنين وبتعيط حسه ان لواحده محدش معاه متفرقش مع حد اجواء الخناق موتره ورباه عقدتها
شغف قامت براحه وطلعت برا وراحت قاعدت في الصالون وهي مسكه الموبيل بتاعها فتحت لقته لسه اون لاين مهتمتش وقاعدة تقلب في الفيس وقفت قصد بوست كان مضمونه"لا تلؤمني علي قلب قاسي قست عليه الحياه فاصبح لا يجيد التعبير" بصت ل الي ناشر البوست لقتو نادر
شغف فتحت المحادثه وكل شوبه تكتب وتمسح وتكتب وتمسح مش عارفه تقول اي قاطعه مسج منه
نادر:هتفضلي تكتبي وتمسحي كده كتير!!
شغف:لا اقصد ان الموبيل هنج انت صاحي لي
نادر:مش جيلي نوم متيجي نكلم صوت
شغف:انا مبكلمش ولاد
نادر:مش هعضك علي فكره
شغف:هو انا ممكن اسالك سوال
نادر:اه جدا
شغف:الصور الي انت حطط عليها كلام حب
نادر:مالها
شغف:كلها رجاله مع بعض يعني اقصد انو
نادر:عايزه تفهمي
شغف:ايو
نادر:هرن طيب
شغف:خلاص مش عايزه
نادر:صدقيني مش هطول
شغف سكتت
نادر رن اول مره مردتش التانيه مردتش التالته ردت
نادر بصوته الانوثي:الو
شغف اتصدمت:انت بنت
نادر ضحك:لا ولد
شغف:مش مقتنعه صوتك انعم مني
نادر ببرود:عادي انا مثلي
شغف:يعني اي مثلي
نادر بصوته الانوثي:انتي بجد مش عارفه
شغف:لا 
نادر بداء يحكي ويقول كل حاجه لي شغف بي التفاصيل ويمكن تفاصيل متتحكيش وشغف حسه انها مكسوفه من الي بتسمعو بس حسه انها بتسمع حاجه جديد عليها ومحستش بالوقت بقت الساعه 8الصبح
"عندما تسقط الرقابة الاهل يقع الاطفال في الخطاء حتي ولو بلغو من العمر ما بلغو"
شغف:مكنتش اعرف كل ده
نادر بضحك:اي خدمه عرفتك
شغف ضحكت ل ضحكتو:كاني بكلم بنت
نادر بضيق:علي فكره بكره التريقه
شغف بتسرع:ابدا والله انا حبيت شخصيتك كده
نادر ضحك:شوف ازاي تخصص تثبيت انتي
شغف ابتسمت:كنت عايزه اسالك سؤال كمان
نادر:خير
شغف جت تتكلم بس شافت ادهم خرج من الاوضه قفلت بسرعه في وش نادر
ادهم دخل الحمام شغف جريت علي اوضتها وتغطت وهي بتفتكر صوت نادر وتضحك بصوت واطي وراحت في النوم
نبض قامت وخرجت لقت ادهم في الحمام خد غيار ودخلت اوضة شغف غيرت ونزلت قبل متحتك ب ادهم والمشكله تكبر 
 ادهم خرج من الحمام ودخلت اوضة شغف لقاها هي بس نايمه علي السرير وملقش نبض خرج يدور عليها بس ملقهاش 
ادهم بغضب:بردو عملتي الي في دماغك حته مفكرتش تعمل فطار ماشي يا نبض
ودخل المطبخ يحضر الفطار وراح يصحي شغف الي لسه نايم اصلن
في المستشفي 
نبض دخلت اوضت نادر لقتو لسه نايم
نبض بدات تشد الستاير:اصحها اي النوم ده
نادر بصوت الانؤثي:في اي كده بشرتي هتبوظ سبيني انام
نبض بضيق:خف محن ياض انت لتموت
نادر بصلها بضيق وسكت:انتي عايزه اي مني
نبض بصدمه:انت عندك الزهايمر مش احنا بنا ديل
نادر:اه صح مش فايق وكده
نبضي:لي كنت بتعمل اي
نادر:عادي بكلم واحدة صحبتي
نبض:ده شاذ ذيك
نادر بضيق:بطلي تقوليلي كده لا هي بنت
نبض ابتسمت:مممم بنت لا كده عظيم
نادر بصلها بضيق وسكت
نبض قاعدة قدامه:علي فكره انا سالتك سؤال امبارح وانت مجوبتش عليه
نادر:سؤال اي ده
نبض:اي رايك في الراجل واسلوب عمتن
نادر:عادي راجل
نبض:وبابك
نادر:عادي حيوان
نبض اتصدمت:حد يقول علي ابوه كده
ظهرت علامات الضيق علي وش  نادر
نبض فهمت انو في حاجه:طب وامك
نادر:مرات الحيوان
نبض ضحكت:دي شتيمه بالادب يعني
نادر:ضحكتك حلوه
نبض ابتسمت:شكرا قولي بقا انت سبت الدراسه صح
نادر:صح
نبض:اشتغلت اي
نادر:في بيت دعارة
نبض فتحت عيونه:انت شتغلت هناك اي
نادر سكت ومردش
نبض:خلاص فهمت ممكن تحكيلي انت كده ازاي
نادر:بقيت مثلي ازاي يعني
نبض جابت دفتر وقاعد قدامه:ايو حكايتك ابتدات ازاي
نادر ملامحه بدات تتغير
عوده بالزمن ل وراه
نادر ببتسامه:بابا انا نجحت
ابو نادر زقه بقرف:يا شيخ اتلهي
نادر وقع علي الارض وقعد يعيط قام ومسح دموعه وراح لي مامته ماما انا عايز انزل العب مع صحابي
امو بضيق:غور في داهيه يعني عمل الامله
نادر مهتمش ونزل يلعب في الشارع 
نادر:لعبوني معاكم
العيال بصو ل نادر وبداء يبص ل بعض وبعدين لعبه كلهم ومن الالعاب الشائع عند العيال لعبة عريس وعروسه تؤ متستغربوش كده اتمعنو معايه
ولد:انا العريس
ولد تاني:ونادر العروسه
نادر بضيق:لا مش كل مره انا العروسه هو مفيش غيري
الولد الاولني:اصلك حلو وشبه البنات ف انت العروسه
نادر بغضب:اي الي بتعملو ده انت قليل الادب
الواد:اي في اي دي لعبه
نادر:انا مش هلعب معاكم تاني انتو مش كويسين
الولد:مين قال هنلعب مع واحد شبه البنات يلا يا عيال
نادر طلع وهو بيعيط
امه بغيظ:هو اللعب ل تحت ونكد ليا غور من وشي ربنا يخدك
نادر بصلها بحزن ودخل اوضه كان اخوه قاعد علي الموبيل ولما شاف اتخض
وليد بغضب:انت اي جابك هنا
نادر بشك:انت كنت بتعمل اي
وليد اتوتر:وانت مالك انت غور برا
ابو نادر دخل بغضب:اي الي انت عملتو في الشارع ده
نادر بخوف:عملت عملت اي
ابو نادر قلع الحزم وبداء يضربه بقا بتتخانق مع العيال وعامل بلطجي
نادر قاعد يعيط وهو بيبصلو بخوف وستمرا الحال ده تلات سنين نادر بيضرب علي اتفه الاسباب وبقا يخاف من ابوه والعيال بدات تتحرش بي نادر في الشارع بسبب وسامته الزايده والحته الي سكنين فيها كنت شعبيه اوي بس حلتهم الماديه المتعسره
بليل نادر كان نايم وجسم وجعه زي كل يوم بيضرب علي حاجات تفاهه
نادر بعيط:لي هما مبيحبونيش كده انا كمان بكرهم
"اسفه ل بشاعت القادم ولكنه حدث بالفعل🙂"
وليد افتكر نادر نايم وبداء يقرب من سريره براحه وهو بيبص علي الباب خايف حد يشوفه وبداء يحسس علي نادر
نادر انتفضت:انت بتعمل اي
وليد بخوف:مفيش كده بشوفك صاحي ولا نايم
نادر بصلو بضيق:لا صاحي روح مكانك
وليد يطلع علي السرير:لا خليني هنا خايف انام لواحد
نادر بصلو بشك وبعدين نام ودالو ضهرو بس حس ان وليد بيلزق فيه
نادر لف لي بغضب:انا هقولك ل بابا الي بتعملو ده عيب
وليد بسخريه:مش هيصدقك وقول انت الي بتعمل كده انا عارف الي بيحصل في الشارع
نادر بصلو بخوف وسكت
وليد يقرب منه:خليك حلو بقا
نادر ساكت ومش بيرد
نرجع ل الوقت الحاضر
نبض:وسكتلو!!
نادر بصوته الانؤثي وبداء يبص ل بعيد:مش غلطتي الاهمال بيعمل اكتر من كده سكت من خوفي اني بضرب علي اتفه الاسباب منعني ان اكون قريب من اهلي
نبض:يعني الي كان البدايا في الموضوع ده اخوك
نادر:عارف المشكله فين الاهل متصورين لو عملو اوضه ل الولاد لوحدهم واضه ل البنات كده بيحفظ عليهم مع ان اي عيالين غلط يقعدو فطره لوحدهم بدون مترقبي تصرفتهم وده الي حصل نتيجة اهمال كنت بتساب مع وليد فطره طويل وزايو زاي اي شب في فطرة المراهقه ومكنش غير انا الضحيه تعود حسيت اني بتتسحب مني حقوقي مش الراجل بيقا هو صاحب القرارت ولازم ياخد مساحته في القبول والرفض الراجل او الولد عمتن بيبقا محتاج حنان ومرقبه اكتر من البنت مش البنت بس بتجيب العار خد بالك
نبض:كلامك صح بس انت كنت تقدر تمنع اخوك من ده
نادر:انا كنت طفل الخوف مسيتر عليا كنت ماما بتسبني عند الجران فطره طويله حته مبتكلفش نفسه تسال عليا او تعرف انا كل الوقت ده بعمل اي او بيتعمل فيا اي
نبض:جاركم بردو كده
نادر:كان بتاع عيال بص الانسان عمتن مش ملاك متقوليش ده اخوكي وعمك وكلام ده الناس بقت وحشه
نبض:وطبعا بعد الي حصل ميولك اتغير صح
نادر:دخلت الجامعه وانا مش قدر احدد انا اي مين بحب اي 18سنه وانا لسه بضرب لسه بخاف اقول ل ابويا علي الي اخويا عملو وحاجات كتير متتحكيش عشان مبتتقلش
نبض:واي الي عجبك في انك تبقا بنت
نادر بضيق:قولتلك انا مثلي مش بنت
نبض ابتسمت:كويس ان فطرة الراجل ما متتش جوك دخلت كلية ادراة اعمل 
 نادر:بداء الي في الكليه يقولي انت صوتك نام انت تحسك بنت انت لي بتمشي كده اعتزل اصلن اني اقعد معاهم بقيت واحيد مشتت لحد لما اتعرفت علي واحد في الكليه كان جي من لندن كان علطول هدمو مخطط الوان قوس قزح
نبض بسخريه:شاذ يعني
نادر:اتعرفت علي بدات اكتشف عالم جديد فئه تانيه قصته واحده ممكن الاسماء مختلفه بدات انجرف معاه ولاول مره اخد قرار اني مش هضرب تاني ولا اسمح لي اخويا يعمل الي بيعملو سبت البيت بدات انخرط في العالم الي دخلتو وو
نبض:وهربت من الواقع لواقع تاني اسواء صح
نادر:ايو الفلوس الي معايه خلصت بداء اشتغل بس كنت بقيت زاي مانتي شايفه كده كانو الناس بيعملوني بمنتهي الاستحقار والقرف ويمكن كانت بتوصل ل الضرب حسيت اني مجروح مشتت اصلن مش عارف انا اي جيت هنا ازاي بعمل اي صحبي عرض عليا اشتغل معاه
نبض:اه في بيوت مشبوه مش كده
نادر:الشغله الواحيد الي لقتها مش انا بس كده في ناس كده زاي وبيحبو الي زينا وكان بيدفعو اكتر
"دي حقيقه ل الاسف نسبة المخنثين زادو المهم نرجع ل الموضوع"
نبض:احساسك كان اي
نادر:نفس احساس العاهرة تمام بتحسي انو بيتاخد منك حاجه ميستحقوش يخدوها متستغربيش انا زاد نفسي كنت بحس احيانن بالاشمئزاز
نبض:وقفت شغل عشان كده
نادر:لا 
نبض:امال
نادر:سخريت القدر كنت مطلوب بالاسم ل راجل غني اوي
فلاش بااك
عنايات:هتروح العنوان ده الراجل عايزك
نادر بصلها بقرف وخد شنطتو ونزل
وصل العنوان لقاء فيﻷ دخل وهو بيبص حوليه لقي راجل في التلاتين من عمره تقريبا
الشب:وقف عندك لي تعالي هنا
نادر بصوته الي بقا انؤثي:افتكرتك راجل كبير
الشب بضحك:ممم لا متفتكرش تاني اطلع فوق جهز نفسك
وبعد فطرة
الشب قام من علي السرير ورمه علي نادر فلوس:كفايه ولا عايز تاني
نادر حاسس انو مضايق:لا كفايه انا همشي
الشب يقرب منه:مستعجل لي انا زعلتك!؟
"انا مقروفلك يا نادر والله🙂"
نادر:لا بس عندي جامعه بكره
الشب وهو بيلعب في خصلات نادر الطويله نوعا ما:عادي مش شرط تروح انا ممكن انجحك
نادر:معلش الوقت اتاخر
الشب يبوس خد نادر:طب هخلي السواق يوصلك
نادر سكت ومعلقش المهم يمشي
بعد ملبس ونزل تحت كان ماشي بس الشب مسك ايدو
الشب:هتمشي كده من غير متودعني
نادر:مع السلام ياحبيبي
دخل السواق عشان يقول ل الباشا ان العربيه جاهز بس وقف مصدوم لما لقي الشب بيبوس نادر
السواق:العربيه جاهزه يا باشا
نادر انتفضت لما شاف ابوه وطبعا عرف انو شافه
بااااك
نبض:وعملك حاجه
نادر:لما طلعنا خدني علي البيت اضربت ضرب بقيت انزف من كل حتي
نبض:تستهل بصراحه
نادر بغيظ:بس انا مسكتش رفعت عليه قاضيه
نبض بصدمه:حبست ابوك
نادر:للاسف مات قبل ميتحبس بسكته قلبيه
نبض:اي الجحود ده مها يعمل ابوك
نادر بهدؤ:في مقوله بتقول"فاذا وجد حصادك جاف مليئا بالسموم فتذكر زرعتك كيف اهملتها واذيتها'
نبض:هي عميقه وكل حاجه بس انت هتتسال عن اهلك يوم القيامه
نادر:مش كل مره هقولك اني مش مسلم
نبض:اكيد وانت صغير كنت
نادر سكت
نبض:عارف لي كل المثليين بيالحدو
نادر:لي
نبض:لان الشريعه محرمه كل ده الراجل اصلن مخلوق ل يتساكن ييتعايش مع حواء سؤال هو ربنا مش كان قدر يخلق من ضلع سيدنا ادم راجل زيو عارف خلقه ست لي
نادر:لي
نبض ببتسامه:عشان يتفطر علي كده دي سنه الحياه الراجل راجل وست ست ل الست عمرها هتحل محل الراجل ولا الراجل هيحل محل الست انت عرفت بنات قبل كده
نادر:لا
نبض:عشان كده مش مقتنع بس عارف لو حبيت وتحبيت هتتغير بس لازم تعرف ان الي انت في غلط علي العموم الجلسه خلصت انا لازم امشي
نادر بيفكر في كلام نبض وحس انو تاهه اكتر وقبل متخرج وقفه:استني
نبض:اي
نادر:ممكن رقمك عشان لو احتاجة حاجه او اسالك سؤال 
نبض كتبتلو الرقم وطلعت
شغف بتنام علي التربيز
ادهم:انتي منمتيش ولا اي
شغف بنعاس:ها لا لا نمت بس مصدعه
ادهم:حالك مش عجبني بتحبي جديد ولا اي
شغف اتوترت:لا طبعا بس الدراسه صعبه
ادهم بشك:اه قولتيلي
شغف:انا هروح اذاكر دخلت الاوضه وفتحت الموبيل لقيته اخيرا فتح
شغف:فينك من الصبح
نادر:مفيش كنت مخنوق شويه
شغف:ينفع نكلم صوت
نادر:غريبه انتي الي بقيتي تطلبي
شغف:اصل صوتك تحسو كده غريب في حاجه
نادر:لا يا شيخه
شغف بضحك:اخلص بقا
نادر اتصل بيه
شغف:مخنوق من اي بقا
نادر بصوته الانؤثي حاجات كتير حاسس اني بدات اتغير وافكاري تتغير
شغف:ازاي يعني
نادر بضحك:معجب بواحده ست
شغف بضحك:يعني مش راجل
نادر ضحك:تؤ تؤ ست المره دي
شغف بفرحه:اوصفهالي يمكن اعرفها
نادر:حلوة كلامه كده في رقه حاسس انها هتغيرني
شغف ابتسمت:ياراجل 
نادر:سبني مني انتي بقا مالك
شغف بحزن:مفيش
نادر:انجز صوتك باين
شغف:ماما وبابا متخنقين
نادر:انتي كمان بابكي حيوان
شغف بغضب:انا مسمحلكش ابويا مش زي بابك الي عملك عقد الدنيا
نادر بيبص ل الفون بصدمه متخيلش تعيرو بالفضفضه الي قالها معاه 
شغف ركزت:نادر انا اسفه
نادر قفل المكالمة وقام وقق قدام المرايه
نادر:هو انا اي مش معروف ولد ولا بنت ولا اي
شغف قاعد ترن علي نادر الي مبيردش عليها قاعد تعيط حسه انها حته الشخص الي بيسمعه ضاع
نبض وصلت البيت ملقتش ادهم ابتسمت ودخلت بسراع علي المطبخ تحضر العشاء وطت عليه وراحة تشوف شغف
دخلت لقتها بتعيط اتخضت:مالك يا شغف
شغف مسحت دموعه بسرعه:مفيش خايفه شويه من الامتحانات
نبض:عايزه تفهميني ان العيط ده كلو عشان كده
شغف تمسح دموعه:ايو يا ماما زاي مبقولك كده انا بس خايفه
نبض:طب قوم يلا اغسلي وشك عشان نتعشي سواء
شغف:حاضر
دخلت نبض غيرت ولبست فستان بيحبه ادهم عليها وطلعت
ادهم رجع وهو مضايق:اكيد الهانم مشرفتش وشغف كل ده من غير اكل
سمع صوت ضحك جي من نحيت السفرة
ادهم برفع حاجب:ضحك هنا في بيتي لا وفي السفره كمان دخل لقي نبض وشغف قاعدين قادم الاكل وبيضحكه
شغف بضحك:انت قولتيلو كده
نبض مخدتش باله ان ادهم وراه:اومال قولتلو انت يا ادهم بتزعقلي انا طيب مش سايبه الشغل ياض ورحت شوحتلو بيدي كده
شغف تبص ل ادهم الي بيبصلها برفع حاجب علي الكذب بتاعها وتضحك
نبض بضحك:مش مصدقني بقولك شوحتلو كده وقولتلو اتنيل بقا خنقتني
ادهم:شوحتيلي ازاي يختي
نبض بضحك:كده ياعم واول مشفتو برقت وعملت نفسها بتهش دبان
شغف بضحك:اسد يا ماما في اي
نبض بغيظ:مش تديني انظار بتسلميني تسليم اهالي كده
شغف بضحك:مالي دخل وخدت طبقها وغمزتلهم اخلع انا بقا
نبض بخوف:شغف شغوفتي انتي يا ندله خدي هنا يا بت
ادهم يقرب منها:بقا شوحتيلي كده وقولتيلي اتنيل يا عم
نبض بخوف:تتقطع ايدي لو كنت شوحتلك
ادهم بنص عين:واتنيل مش كده
نبض ببراءه:مين المهزقه الي تقدر تقول كده
ادهم بصص ل السفره برفع حاجب:اكل وجي بدري من امته يا نبض هانم
نبض هتتكلم بص موبيله رن رفعتو وكانت هترد
ادهم سحبو منها وهو بيقرب ليها:مش ده الفستان الي بحبه
نبض بكسوف:علي فكره بقا شغف لسه صاحيه الموبيل رن تاني
ادهم بغيظ:ده مين الرخم ده وفتح ولسه هيكلم
:علي فكره وحشتيني الشويه دول
ادهم بغضب:هي مين دي يا روح امك
:مش ده تليفون نبض المحمدي ولا انا غلطان....!؟
اني اسفه لصعوبة بعض العبارات لكن حدثه بالفعل واني مش ندمانه من الخطواه دي 💔
هو انتو ل مبتتفعلوش غير لما بقول التفاعل ما تخليكم حلوين شكلها هتبقا فيها منديل 

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent