رواية المستحيل تحقق الفصل الثاني 2 بقلم زهرة

 رواية المستحيل تحقق الفصل الثاني 2 بقلم زهرة

رواية المستحيل تحقق البارت الثاني 

رواية المستحيل تحقق الجزء الثاني

رواية المستحيل تحقق الفصل الثاني 2 بقلم زهرة


رواية المستحيل تحقق الحلقة الثانية

البارت 2
         بسم الله الرحمن الرحيم ❤️
روان بابا انا عاوزه اتعلم و اروح المدرسة و ابقي دكتورة كبيرة 
سيد والد روان بنرفزة و صوت عالي علام اي و كلام فارغ أي جبتي الكلام دا منين
روان بغضب اشمعني انا مروحش المدرسة ثم أكملت ببكاء انا عاوزه المدرسة زي صحابي كلهم بيحرقوا يكتبوا اسمهم و انا لا 
سيد احنا معندناش بنات تتعلم اخرك تتعلمي شغل البيت و المطبخ دا الي هينفعك لما تتجوزي و تروحي بيت جوزك
روان بس انا عاوزه اروح المدرسة و ابقي دكتورة كبيرة و اشتغل كمان زيك مش انت بتشتغل
سيد بغضب انا قلت سيره العلام دي متجيش علي لسانك تاني انتي فاهمة
روان اشمعني صحابي و العيال بتوع الشارع بيروحوا المدرسة و بيذاكروا و بيكتبوا الواجب كمان 
سيد بصوت عالي ملناش دعوة بحد مش علي اخر الزمن هجيب العار بايدي لنفسي 
روان بغضب و بصوت متقطع من كثرة البكاء
أنا مش عاوزة ابقي جاهلة عاوزه اتعلم كل الحي بيقول عليا جاهلة و مش بس انا بيقول علي ماما جاهلة هي كمان
سيد الي يقول يقول المهم عندي اسمعك بتقولي مدرسة تاني هقتلك انتي فاهمة
روان بصلتة بصه كلها تحدي و أنها مش ناوية تستسلم
سيد شافها كدا قام و قال 
لا دا انتي شكلك مش هتعديها علي خير يا بنت تحية 
و راح الاوضة جاب الحزام و نزل فوقها ضرب 
روان بصريخ خلاص كفااااية
سيد و هو ما زال يضربها ابقي اسمعك بتقولي كلمة مدرسة أو علام و الكلام الفارغ دا تاني 
و رجلك دي مش هتخطي باب البيت لحد لما تكملي 18 سنة اول عريس هيخبط علي الباب هجوزهولك و رجلك فوق رقبتك
قال علام قال النهاردة تقولي عاوزه اروح المدرسة بكره مش هتجوز غير الي بحبة
و سابها و دخل ينام من غير ادني شفقة
تحية بصت لبنها و من غير شفقة راحت مكملة عليها ضرب باديها 
تحية انا مش قلتلك لو سمعت كلمة علام من بوقك هعمل فيكي اي 
و الله يا بنت الكلب انتي لكون مربياكي من اول و جديد و نزلت فوقها ضرب 
لحد ما تعبت و دخلت تنام و سابت روان مغمي عليها من كتر الضرب و العياط
******
بسمة ماما هي لي طنط تحية مش بتودي روان معانا المدرسة
امل عشان هي مش عاوزة تعلمها
بسمة طب لي و روان نفسها عاوزه تتعلم
امل هي روان الي قالتلك أنها عاوزه تتعلم
بسمة ايوه و نهي جت و قعدت تقولها انتي جاهلة و مش بتروحي المدرسة و ماماتك كمان جاهلة و الحي كلة عارف كدا 
امل نهي بنت سميحة المتكادة
بسمة ايوه يا ماما نهي بنت طنط سميحة
هي طنط سميحة الي قالتلها تقول كدا 
امل باستغراب و انتي عرفتي ازاي يا بوسي
بسمة لما كنا بتلعب انا و روان و العيال في الشارع روحت استخبيت عند بيت طنط سميحة و سمعت ساعتها 
فلاش باك
سميحة بت يا نهي انتي يا بت 
نهي نعم يا ماما 
سميحة بخبث طبعا انتي عارفة انك حبيبتي اكتر واحده في اخواتك بحبك
نهي ايوه عارفة
سميحة تعرفي أن كل الحي بيقول علي روان بنت طنط تحية احلي منك بكتير
نهي بزعل و هي على وشك البكاء بجد يا ماما 
سميحة ايوه بجد بي انتي هتعيطي لي متعيطيش هي المفروض تعيط
نهي مسحت دموعها بسرعة و قالت اخليها تعيط ازاي يا ماما 
سميحة انتي عارفة طبعا أن روان مش بتروح المدرسة صح و مش بتعرف تقرأ الكتب بتاع المدرسة شكلك انتي و بسمة صح
نهي ايوه يا ماما طنط تحية و عمو سيد مش بيخلوا روان تروح المدرسة مع انها حابة تروح المدرسة و صعبانة عليا اوي 
سميحة متخلكيش خايبة يا بنت الهبلة انتي مش عاوزة روان تعيط و متبقاش احلي منك 
نهي اه مش عوزاها تبقي احلي مني و عوزاها تعيط دائما انا الي احلي منها
سميحة يبقي تعملي الي هقولك علية دا 
نهي بانتباه اعمل اي 
سميحة هتروحي تقولي ل روان في وسط الحي يا جاهلة يا الي مش بتروحي المدرسة و تقوليلها كمان كل الحي عارف انك جاهلة زي مامتك
نهي بس كدا هتزعل اوي يا ماما ما تشوفي حاجة تخليها تعيط غير دي اضربها مثلا
سميحة لا هي دي الي هتخليها تعيط اوي و في وسط الحي كلة مش انتي مش عوزاها تكون احلي منك 
نهي ايوه مش هتكون احلي مني و هقولها يا جاهلة قدام العيال في الشارع و هخلي الحي كلة يسمعنا 
سميحة برافوا عليكي يا قلب ماما انتي الي حبيبتي اكتر واحده بحبها في اخواتك امووه 
نهي سابتها و مشيت و قالت سميحة
سميحة يلا بالشفا مش شايفة نفسك يا تحية الكلب علي الكل و انتي اصلا جاهلة متعرفيش الالف من كوز الدره يلا خلي بنك تعيط و فضحتك تبقي بجلاجل في الشارع
وقتها الكل يعرف أن تحية عسل الحي كله جاهلة و مش راضية تودي بنتها المدارس تتعلم عشان تبقي جاهلة زيها هههههههه
باااااك
بسمة بس كدا هو دا كل الي حصل و بعدها جت نهي و خلت روان تعيط و روان قالت هتقول لطنط تحية تخليها تروح المدرسة
امل طب يا حبيبتي روحي اعملي الواجب 
بسمة حاضر يا ماما
امل اه يا سميحة يا متكادة عملتلك اي البنت الصغيرة دي عشان تعملي فيها كدا 
طب عرفنا انك غيرانا من توحة مال روان بالموضوع مش كفاية أن البت مظلومة و مش راضية تعلمها لا و جاية انتي كمان تكملي علي البت 
عيني عليكي يا روان ربنا معاكي يا حبيبتي اي نعم انتي امك و ابوكي متخلفين و عايشين في زمن الجاهلية بس طيبين والله
امل بإصرار بس انا هتصرف مش هيببهم يقولوا عليكي جاهلة تاني 
*******
بعد كام ساعة فاقت روان من الإغماء الي كانت فيه
روان عشان قولتلهم عاوزه اروح المدرسة و ابقي دكتورة و اتعلم و مبقاش جاهلة عملوا فيا كدا 
أنا بكرهم كلهم ايوه بكرهم بسببهم الحي كله بيقول عليا جاهلة خلفوني ليه طلما مش عاوزيني 
بس انا مش هسكت و هتعلم برضوا مهما طالت المدة بس في الاخر هتعلم برضوا و يا انا يا هما بقي 
ما خلاص مبقاش في حاجة تاني كل ما اتكلم اخد علقة هههههههه من كتر ما انضربت مبقتش عارفه كام مرة
رفعت روان رجل البنطلون و بصت لجرح قديم اوي 
و افتكرت 
فلاش باك
روان ماما نا عاوزه ايوح الحضانه مع بثمه
تحية مفيش حضانات روحي اجري اتفرجي علي التلفزيون
روان بث انا عاوزه كياسة و قيم رثاث و اكتب شكلها
       (بس انا عاوزه كراسة و قلم رصاص و اكتب شكلها)
تحية بغضب قلت مفيش حضانات و لا قلم و لا كراسة و غوري من وشي يلا
روان بطبيعة اي طفل صغير قعدت تعيط
تحية يووووه انتي شكلك مش عاوزة تتعلمي الادب انا هعلمك الادب
و دخلت المطبخ و 
******
كيف تريد أن تسمع صوت المرأة إذا كان الرجل العربي يفضلها خرساء ، بلهاء ، و أمية
          نزار قباني....

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية المستحيل تحقق
google-playkhamsatmostaqltradent