رواية فرحة الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم سهيلة عاشور

 رواية فرحة الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم سهيلة عاشور

رواية فرحة الصعيد البارت الثاني

رواية فرحة الصعيد الجزء الثاني

رواية فرحة الصعيد الفصل الثاني 2 بقلم سهيلة عاشور


رواية فرحة الصعيد الحلقة الثانية

فرحة الصعيد 🤍🍃
Part 2
حاول افاقتها ولكن دون جدوى فحملها وذهب بقا الي احدى الغرف ووضعها علي الفراش واتصل بأحدى الاطباء
فيروز(ام شبل): في اي يا ولدي اي الصوت دا؟...... ومين دي؟
شبل: معرفش يما.... بس باينلها متبهدله على الآخر
وفي هذه اللحظه دخلت الطبيبه عليها وقامت بإجراء الكشف
الطبيبه: واضح انها مكلتش اي حاجه.... وكمان تعبها النفسي باين عليها جوي..... ضروري تاكل مليح وترتاح
شبل: تمام شكرا.... تعبناكي معانا
وامر احدى الحراس بتوصليها وبدأت فرح ان تفتح عينيها ووحدت نفسها في غرفه وبجوارها شبل وامه
فرح بخوف: انا فين..... انااا
فيروز: اهدي يا بنتي.... متخافيش
شبل: انت مين..؟ وجيتي هنا ازاي
نظرت له فرح بخوف شديد
فيروز: متخافيش يا بنتي احكي مالك  واحنا هساعدك
فرح: حاضر........
بدأت تحكي لهم كل ما حدث لها تحت انظار شبل الغاضبه وامه الحزينه على حال هذه الفتاه التي لا يتجاوز عمرها التاسع عشر
شبل: واسمه اي الراجل اللي عاوز يتجوزك؟..... والبنات الي ساعدوكي دول
فرح: اسمه محمد.... والبنات حنين وشهد
شبل وقد اتسعت عيناه: محمد اي..؟
فرح ببكاء من منظره المخيف: معرفش.... بس اعرف البيت
شبل: فين البيت
فرح وقد وصفت له المنزل وكأنه تأكد من الذي في باله وقد اسودت الدنيا في وجهه تماما
فيروز: تعالي يا شبل عوزاك
ذهب خلفها شبل لغرفتها واغلق الباب
فيروز: وبعدين يا ولدي هتعمل اي؟
شبل: معرفش يما..... ازاي جاله قلب يعمل كده دي في سن عياله
فيروز: طب والعمل...... مينفعش انها تجعد معانا اهنيه وانت اعزب يا ولدي كلام الناس ودي بنيه حرام
شبل: بس انا مش هسيبها تتعذب حرام عليا
فيروز: طب والحل
شبل: هتجوزها يما
فيروز: يمري يا ولدي..... انت اكده بتاعدي ابوك رسمي عاوز تتجوز مرته..... انت عاوز الناس تاكل وشنا ولا تغضب ربنا
شبل: مش مرته يما متجوزهاش وبعدين ابوي معاديني من زمان وهو الي عمل اكده في حاله وهو حر
ذهب الي غرفتها ودق الباب حتى اذنت له بالدخول
شبل: احم احم
فرح: اتفضل 
شبل: شوفي يا بت الناس انا فكرت في موضوعك وملجتش غير واحد.... احنا اهنيه صعايده وانك تتحامي فيا من غير ما يكون في صلة جرابه ولا اي حاجه تربطنا ببعض تكون مشكله 
فرح: وبعدين 
شبل: مفيش حل غير اننا نتجوز
شهقت بخوف فهي كانت هاربه من الزواج والأن يعرض عليها من شخص لا تعرفه للمره الثانيه 
 شبل: ها قلتي اي؟ 
فرح:......... 
شبل: لو في حل تاني كنت مؤكد مش هتخار الحل دا
فرح بتفكير: موافقه 
************************
في سرايا محمد ومع اشراقة شمس يوم جديد
محمد: حنين.... يا حنين 
حنين: ايوه يا بابا 
محمد: يلا هاتي اختك وامك علشان الفطور وانتِ يا هنيه نادي للضيوف 
صعدت هنيه ونادت علي صابر ورحمه فنزلوا الي الاسفل وذهبت الي غرفة فرح فوجدتها فارغه فا دقت على الحمام ليس به اي احد فركضت للأسفل
هنيه: سيدي محمد.... الحق يا سيدي... ست فرح مش في الاوضه 
محمد بفزع: متؤكده....... شوفيها في اي مكان يمكن نزلت للجنينه ولا في اي اوضه تانيه 
هنيه: دورت يا سيدي دي مش في البيت كله 
هرع محمد وامر الغفر بالبحث عنها  واسجواب الناس إذا رأها احد حتى جائت الاشاره 
الغفير: متؤكده انك شفتيها يا ست 
الست: ايوه يا ولدي شفت بت بنفس الوصف دا امبارح في الليل جدام قصر البيه شبل 
ركض الغفير واخبر محمد بهذا مما اثار غضبه كثيرا  وركب سيارته متجها للقصر 
**************************
في القصر 
كان جالس كل من فيروز وفرح وشبل ولقد احبة فيروز فرح كثيرا فهي فتاه طيبة القلب وغلى الرغم من ان جمالها عادي وليس مبهر الا انها تأثر القلوب فكانت خمرية اللون وشعرها بلون البندق وعيونه عسليه محجبه ولطيفة التعامل 
فيروز: طب وامك يا بنتي متجلجش عليكي 
فرح بحزن: امي اهم حاجه عندها جوزها وبس وهي معاه يعني اكيد مبسوطه دلوقتي 
فيروز: يا كبدي يا بنتي.... من النهارده وانا امك تجوليلي يما زيك زي شبل ولدي تمام 
فرح بسعاده: شكرا بجد... مش عارفة اشكركم ازاي 
قطع كلامهم دخول احدى الغفر الليهم 
الغفير: شبل بيه محمد بيه بره وعاوز يجابل حضرتك ضروري 
شبل بهدوء: دخله  في المضيفه (المضيفه دا مكان يعتبر خارج القصر بس في الجنينه حد فاهم😂🙂) 
شبل: خير يا محمد بيه.... اي سر الزياره دي؟ 
محمد بأقضاب: بيه؟!!.....شكلك ناسي اني ابوك 
شبل: انت اللي نسيت يوم ما فكرت ترمي امي في الشارع 
محمد: امك وكنت خدت منها كل شي اعوزه فلوس ومقام وانت... انت الحاجه الوحيده الي معرفتش اخدها.... بس دا مش موضوعنا.... 
شبل: واي موضوعنا؟ 
محمد: داسس مرتي عندك لي يا ولدي؟؟!..... هي دي الاصول الي علمتهالك امك 
شبل: مرتك؟!..... مكلش حريم عندي 
محمد:بجولك اي يواد انت.... انا عارف انها اهنيه 
شبل: يا غفير.... يا زفت انت 
الغفير:ايوه يا بيه 
شبل: احنا عندينا اهنيه حريم غريبه... ولا حد من حريم الحج محمد
الغفير: لا بيه مفيش اهنيه غير ست فيروز ام حضرتك ومرت حضرتك بس 
شبل: سمعت 
محمد بأستغراب: انت اتجوزت؟ 
شبل: اه..... حرام ولا اي؟....... فرحه بت يا فرحه 
خرجت فرح وكانت خائفه للغايه للمكان الموجود فيه شبل 
فرح:نعم 
شبل وهو يمسك يدها: احب اعرفك يا محمد بيه فرحه مرتي 
محمد بغضب: اه يا بنت ال****
وكاد ان يضربها ولكن منعه شبل 
شبل: اقسم بالله لو فكرت انك تقرب من مرتي بعينك بس مش بإيدك  هقتلك ومش هعمل اي حساب انك ابوي.... سامع هنسى انك ابوي....... يا غفير 
الغفير: نعم يا بيه 
شبل: وصل للضيف لبره 
تركم ودخل للقصر وهو ممسك بفرح الخائفه وما ان دخلت حتى ارتمت في احضان فيروز 
فرح: الحمد لله اننا اتجوزنا... معاك حق فعلا.... 
شبل: متخافيش اهدي... انت دلوقتي مرتي ومحدش يجدر يجرب عليكي فاهمه 
فرح: فاهمه.... بس كويس اننا اتجوزنا امبارح 
فيروز: الحمد لله 
نرجع##
بعد ان عرض عليها الزواج وهي وافقت اتصل بالمأذون وقدم في عجله 
شبل: يا غفير تعالي انت وهو علشان تشهدوا 
يالفعل قدم الشهود وقام المأذون بتخليص الاجراءات 
المآذون: بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير.... مبروك يا شبل بيه.. مبروك يا بنتي 
الاثنين: الله يبارك فيه 
رجعنا###
فيروز: جدر ولطف الحمد لله.... يلا نرتاح من امبارك منمناش 
شبل: صح معاكي حق.... تعالي يا فرحه  
فرح في نفسها: اسمي فرح يا ربي استغفرالله 
كادت ان تدخل الي الغرفه التي كانت بها من قبل ولكن... 
شبل: رايحه فين... اوضتي اهي
فرح: لا انا هنام هنا 
شبل: تعالي يا فرحه ادخلي الاوضه وخلي اليوم دا يعدي 
فرح بغضب: اولا اسمي فرح مش فرحه.... وانا هنام هنا وانت نام براحتك. و...... 
لم يدعها تكمل كلامها فقام بحملها ودخل بها الى الغرفه تحت نظر مقاومتها دون جدوى

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية فرحة الصعيد
google-playkhamsatmostaqltradent