رواية بحر العطر الفصل الأول 1 بقلم فاطمة خميس هارون

 رواية بحر العطر الفصل الأول 1 بقلم فاطمة خميس هارون

رواية بحر العطر البارت الأول

رواية بحر العطر الجزء الأول 

رواية بحر العطر الفصل الأول 1 بقلم فاطمة خميس هارون


رواية بحر العطر الحلقة الأولى

كانت تسير ببطئ  وشرود تحمل الاوراق بيد واليد الأخري تحمل فنجان القهوه الخاص برئيسها 
طرقت الباب ودخلت دون سماع رد ولكنها صدمت بذالك السباب الذي توجه لها من زوجته 
ميرنا وهي تعدل ثيابها:انت يا غبيه يا حيوانه ازاي تدخلي من غير ما تخبطي 
عطر :لا انا خبطت والله وو 
دفعتها ميرنا ليختل توازنها ويسقط فنجان القهوه في الأرض ولكن محتواه قد تناثر عليهن 
ميرنا  :اما انتي غبيه بشكل 
عطر :حضرتك الي زقتيني 
ميرنا وهي ترفع يدها لتصفع عطر :وبتردي عليا ياااا 
توفقت عن الكلام عندما لوت لها عطر يدها وهي تنظر لها بتحدي 
بحر :كفاااايا ايه الهبل الي بيحصل هنا ده 
تركت عطر يد ميرنا وتراجعت للخلف خطوه 
بحر :انا ساكت من الصبح واقول ممكن تعتذر عن تصرفها بس الانسه بتزيد 
ميرنا وهي تلتف لتقف خلفه وتحتضن يده 
لازم تطردها يا بيبي دي كسرت ايدي 
عطر :والله حضرتك انا اصلا ماخدتش فرصه عشان اعتذر المدام دخلت تهزيق علطول 
بحر :اعتذري 
عطر :بس اناااا 
بحر :كلامي واضح اعتذري حالا 
ضغطت عطر علي يدها بقوه وجاهدت كي تحافظ علي ثباتها حتي ولو كان ظاهري 
عطر :انا اسفه يا مدام 
حرك بحر رأسه برضاء ونظر الي ميرنا
ميرنا :تؤ مش كفايا 
هي لازم تنضفلي هدومي وجزمتي 
مش هي الي بهدلتهم 
نظر بحر لعطر وكأنه يأمرها بشي طبيعي 
عطر :طبعا يا مدام ثانيه واحده 
وبعد ثواني معدودة عادت عطر وبيدها زجاجه ماء والاخري بها شي ما 
ابتسمت بشر وهي تقترب من ميرنا التي تقف بغرور 
عطر :تحبي ابدا بهدومك ولا الجزمه 
اااه عرفت ابدا بأيه 
ورفعت الزجاجه وافرغتها بالكامل فوق راسها وقبل أن تتكلم القت عليا البن التي كانت تحمله بيدها الأخري 
لتصبح باللون البني
وقفت ميرنا  مصدومه وفارغه الفم 
توجهت عطر لبحر الذي كان لا يقل صدمه عن ميرنا وهي تنفض يدها 
بحر بصوت مرتفع التم علي أثره الموظفين:اي الي انتي عملتيه ده يا مجنونه انتي مش عارفه انا هعمل فيكي اي 
عطر :ولا حاجه لاني مستقيله 
ثم قالت وهي تعدل حقيبتها وحجابها 
مش انا الي اشتغل عند واحد بتمشيه ست 
سلااام 
وقف وهو يضم يده لبعضها بغضب ثم طالع هؤلاء الواقفين وما كاد أن ينطق حتي فروا جميعا 
ميرنا :شوفت يا حبيبي عملت فيا اي 
انت لازم توريها قيمتها 
بحر :روحي دلوقتي يا ميرنا وانا هتصرف 
ميرنا :ايوه هتتصرف ازاي يعني اا 
بحر بحده ؛قولتلك روحي يلااااا 
ضربت قدمها بالأرض بغضب ثم توجهت للخارج 
تحت أنظار العاملين الذين يجاهدون لكتمان الضحك 
بحر:انت يا زفت يالي اسمك سامي 
سامي :أيوة يا ريس 
بحر :مين  البنت الي كانت هنا دي 
سامي وهو يضحك مؤخره رأسه :دي مدام ميرنا مرات حضرتك 
مسح بحر وجهه بغضب 
وانا مستني حمار زيك يعرفني علي مرراتي 
بتكلم عن الموظفه 
سامي :اااه دي بنت لسه متوظفه من يومين واستقالة انهارده اسمها عطر 
بحر :حلو قوي اسمعني بقي وحاول تفهم من اول مره لاني مش ناقص غبائك 
انت تمشي ورا البت دي وتجيبلي كل صغيره وكبيره عنها فهمت حاجه 
سامي :عيب يا كبير 
بحر :والله ما انت فاهم حاجه اخفي من قدااامي 
وبالفعل خرج سامي مسرعا 
وجلس بحر وهو يضع يده علي المكتب بغضب 
ماااشي يا حلوه انا هوريكي ازاي تتكلمي معايا كده 
اما علي الجانب الآخر 
كانت بطلتنا تسير بفخر وفرحه فهي قد أخذت حقها منها 
وماذا وإذا كان هذا العمل الوحيد الذي عثرت عليه بعد أسابيع من العناء 
وهو مصدر رزقها الوحيد 
كل هذا يهون مقابل عزه النفس 
هزت راسها بنعم وكأنها تصدق علي كلامها مع  نفسها 
وما أن دخلت الي (الحاره )حتي سمعت أصوات عاليه وتجمعات 
أغمضت عينها وهي تتمني ان يكون ما تتوقعه خطأ وان يكون هذا التجمع بعيدا عن بيتها 
ولكنها صدمت حين وجدت جيرانها يحملون امها 
ركضت باقصي سرعتها إلى أمها وهي تهتف باسمها 
عطر ؛مااامااا مالها 
حد يقولي مالها 
احد الجيران :اهدي يا بنتي دي غيبوبه سكر هتعدي علي خير باذن الله 
عطر وهي تصعد لسياره الإسعاف مع امها 
يا رب عديها علي خير يا رب
مليش غيرها في الدنيا 
هي الي فضلالي 
واستمرت في ترديد هذا الكلام حتي وصلت للمشفي وخرج الطبيب 
عطر :ها يا دكتور طمني 
الدكتور. :خير مفيش داعي للقلق هي بس محتاجه شويه اهتمام وادويه
صحيح غاليه شويه بس ده الحل الوحيد والا لازم تدخل جراحي وساعتها مش هتقدري تتحملي التكلفه 
عطر ؛حاضر هوفر الفلوس باذن الله 
عن اذنك 
خرجت عطر من المشفي تجهل وجهتها فلمن تلجأ وهي وحيده 
ليس لها سوي تلك التي ترقد في المشفي لا حول لها ولا قوه 
ترددت الي أكثر من شركه وهي بنفس ذلك الشرود 
تبحث عن أي وظيفه ولكن بمجرد أن يعلموا انها كانت تعمل في شركه بحر كانت تلقي الرفض القاطع 
استمرت علي ذلك الحال  لثالث ايام  أنفقت خلالهم كل ما لديها من أموال بل واقترضت من بعض الجيران 
أفاقت من شرودها علي صوت هاتفها 
عطر'الو 
مني :ااالو اازيك يا عطر 
عطر :بخير الحمد لله مين 
مني :اانا مني يا عطر زميلتك في الشغل
فاكراني 
عطر :لا مش فاكراكي للاسف 
مني :كده يا عطر لحقتي نسيتي ده انا الي عرفتك الشغل اول ما بدأتي ومكنتيش بتقعدي مع حد غيري 
عطر :ااه  افتكرتك معلش يا مني
عامله ايه 
مني :انا تمام والله المهم انتي مش بتيجي الشركه بقالك ثلاث ايام  ليه 
كده غلط  ممكن المرتب ينزل للنص 
عطر :شركه ايه 
ما انا استقلت 
مني :لا ماهو مستر بحر مقبلش الاستقاله وانتي ماضيه عقد لازم ترجعي 
عطر :انا مش فاهمه حاجه 
بس انا فعلا محتاجه شغل 
مني :خلاص ارجعي ولو حد قالك حاجه اعتذري وخلاص 
الشغل مش بالساهل اليومين دول يا عطر 
عطر :عندك حق انا هاجي بكره باذن الله 
مني :ماشي يا حبيبتي سلام 
عطر :سلام 
نظرت مني لبحر الذي ابتسم بمكر 
لا جدعه يا بت ده انا نفسي صدقت انك شغاله في الشركه 
أطلقت مني ضحكه رنانه:امال اي طب ده انا اصلا سيده اعمال بس الدنيا جت عليا 
بحر :يا عيني علي الحلو لما تبهدله الايام  
قومي ياختي قومي حضريلي الفطار 
مني :من عيني بس كده 
نظر بحر للهاتف :اهلا بيكي في جحيمي يا عطر هانم 
المره الجايه بجي 

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent