رواية للعشق جنون الفصل الاول 1 بقلم هاله صالح

 رواية للعشق جنون الفصل الاول 1 بقلم هاله صالح

 رواية للعشق جنون البارت الاول

 رواية للعشق جنون الجزء الاول

رواية للعشق جنون الفصل الاول 1 بقلم هاله صالح


 رواية للعشق جنون الحلقة الاولى


يوم جديد ومشرق في جميع أنحاء اسكندريه لتشرق الشمس على بيت متوسط بيت الدكتور عمرو موسى لتستيقظ بطلة رويتنا ميار علي رنين هاتفها 
استوووب
ميار........:هي بنت في تانيه جامعه وحيده باباها ومامتها منفصلين وهي عايشه مع بابا وبتشوف مامتها من وقت لتاني ومامتها متجوزه وبابها كمان متجوز وميار في كلية آداب جغرافيا 
ميار........:  عيونها لونها بني وبشرتها لونها ابيض وكمان هي محجبه
ميار...... :الو
ياسمين........: ايوه يا بنتي انتي فين اتأخرتي وهتضيعي عليا المحضرة 
ميار.......:لا انا نازله شويه وهكون عندك 
ياسمين.......: والله تلقيكي لسه حتى ملبستيش 
ميار.......:لا ده انا خلاص نزله شويه وهكون قدامك 
ياسمين.......:طب متتأخريش 
ستوووب
ياسمين زميله ميار في الكلية و صاحبتها البيست وهي بشرتها قمحوية اللون وعنيها لونها اخضر وهي كمان محجبه
قامت ميار مسرعه تلبس  ولبسها واللي هو كان عبارة عن فستان بلون الأسود والأحمر وطرحه سوداء
ونزلت بسرعه وقفت سياره اجره واتجهت للجامعة 
في الجامعة
ميار.....: صباح الفل يا عسل
ياسمين........: صباح الخير بردو اتأخرتي يلا يا ختي قبل مادكتور  يسبقنا ونتهزق
ميار........: محضرات ايه بس تعالى نروح ناكل حاجه ولا نعد في الكفتريا 
ياسمين........: لا يا ختي احنا هنروح نحضر المحضرة وبعد كده نعمل اللي انتي عايزاه
ميار.........: ماشي يا ستي طول ما انا مشيه وراكي مش نافعه
في المحضرة
دكتور محمد ابو الفتوح:دي هتبقى اخر محضره معاكم من المره الجايه هيبدأ معاكم زميل تاني لأني هتنقل لجامعة تانيه 
ميار.........: الحمدلله في داهيه
ياسمين.........: يا بنتي حرام عليكي يمكن اللي يجي ده يبقى اوحش منه 
ميار........: وليه بقي يختي ميجلناش واحد قمر بدل الكركوب ده 
ياسمين........: طب يلا ياختي  ركزي بدل ما نطرد
في بيت ميار 
صفاء.........: يعني جيتي بدري النهارده
ميار........: مفيش خلصت المحضرة بدري عامله ايه انتي ياصفصف ياقمر
صفاء......: الحمد لله يلا بقي خشي كلي حاجه واستريحي شويه 
دخلت ميار وهي عماله تغني اندال اندال اندال
صفاء بضحك هههههههههه والله هبله
ستوووب
صفاء بتكون جدة ميار وهي اللي بتصرف عليها لأن بابها ولا بيسأل فيها بالرغم من أنها عايشه معه هو مش مع مامتها بس كل فلوسه رايحه على مراته وعيالها اللي هما محمد وشهد
ميار .......:وهي بتاكل بنت غير كل البنات أيوة والله معاك حق سلم ليقطعها رنين هاتفها 
ميار ........:الو يا بنتي عامله ايه
سلمي......: الحمدلله وانتي عامله ايه
ميار......:  قاعدة في البيت زي قرد قطع ناس تقعد في البيت وناس ليها تونس 
سلمي.........: ماشي يا ختي اديني جايه بكرة 
ميار ........: بجد والله فرحتني 
سلمي.........:  سلام بقى اشوفك بكره
أغلقت ميار الخط مع صديقتها وراحت لتذهب في نوم عميق
ستوووب
سلمه صاحبة ميار ومعها في الكلية بابها ومامتها منفصلين
بابها عايش في مصر وهي عايشه معه وبتروح تزور مامتها من وقت لتاني في تونس وهي ذات بشرة بيضاء وعنيها لونها ازرق وشعر اسود فحمي قصير
صباح جديد ومشرق على الجميع
استيقظ ميار وذهبت لتحضر نفسها ارتديت ملابسها وهي عبارة عن جيبه بلون البنك وبلوزه بلون ابيض وطرحه من نفس لون الچيبه
ميار........: صباح الفل ياصفصف ياقمر
صفاء ........: صباح نور عليكي يا حبيبتي قعدي كلي 
ميار.........:  لا انا هنزل عشان متأخرش على الجامعة بس كنت عايزة
صفاء.........: عايزة ايه
ميار..........: لا خلاص انا همشي 
صفاء...........: بحنان قبلة جبين ميار انا عارفه انتي عايزه ايه من غير ما تقولي خدي الفلوس دي خليها معاكي يعني خلاص كبرتي يا بت وبقيتي بتتكسفي من تيتا 
ميار .........: ببكاء ربنا يخليكي ليا مش لو .......لو مكنتيش موجودة معايا
صفاء........: بحنان بس يا بت يا هبله يلا قومي روحي بدل متتأخري على الجامعة
نزلت ميار ووقفت سيارة أجرة وفي طريقها الجامعة اصطدمت سيارة الأجرة بأحده السيارات 
السائق من اول اليوم كده لا اله إلا الله
ميار........: انزل اتفاهم معه بس بسرعة
ونبي يا حج عشان متأخرش على الجامعة اكتر من كده
السائق ماشي يا انسه ربنا يستر على الصبح
نزل السائق من السيارة .......: معلش يا استاذ انا راجل كبير زي ما انت شايف بس لو عايز حق التصليح هديك اللي انت عايزه 
الشخص الأخر..........: فلوس ايه يا لمامه الفلوس دي خليهالك تعالج بيها نفسك بدل ماانت عمال تخبط في العربيات ومسك النضار التي يلبسها السائق وكسرها 
هنا نزلت ميار من السيارة
ميار بغضب شديد ........: انت واحد حيوان ومهذء الراجل اعتذرلك بس لا انت مفكر نفسك مين يعني واحد متخلف على الأقل احترمه عشان سنه يلا يا حج اركب خلينا نروح نشوف اللي ورانا 
وتروح عشان تركب السياره مره اخرى لكنه مسك بيدها مين  الشخص الأخر......... :ده مين اللي متخلف ياروح امك ده انتي شكلك عايزه تتربي من اول وجديد لترمي ميار بيده ويتلقي منها صفعه على وجه انت ازاي تمسك ايدي يا حيوان يا(حقير) انت لتقول هذا ميار وتركب سيارة الأجرة مسرعه لتتجه هي الي الجامعة 
في الجامعة
 ياسمين.......: اخيراا جت الهانم اللي مأخرنا 
ميار.......: بس يا ختي انتي متعرفيش اللي جره 
سلمي..........: وكأني كنت بايته في حضنك امبارح يا ست ميار 
ميار ........: لا يا سطاا انتي وحشاني أوي
ياسمين.........: طب يلا ياختي انتي وهي منتأخرش على المحضرة ومن أول يوم للدكتور الجديد و اتجه المحضرة
في المحضرة
ياسمين..........: ايه اللي حصل بقي يا ختي وأخرك علينا 
ميار..........: ماشي هقولك كده كده المحضرة فاضل عليها شوية
سلمي..........: متخلصي وتقولي ايه اللي حصل
تحكلهم على اللي حصل والخناقه وهي متعصبة جدا من ذالك المغرور الأحمق
لنتصدم مما رأت 

يُتبع..

google-playkhamsatmostaqltradent