رواية فتاة الملجأ الفصل الأول 1 بقلم ملك محمد

 رواية فتاة الملجأ الفصل الأول 1 بقلم ملك محمد

رواية فتاة الملجأ البارت الأول 

رواية فتاة الملجأ الجزء الأول 

رواية فتاة الملجأ الفصل الأول 1 بقلم ملك محمد


رواية فتاة الملجأ الحلقة الأولى

فتاة_الملجأ  (1)
الوقت بليلل متأخر 
انت يا كابتن 
بص وراه بذهول : حضرتك بتندهي 
_ اها اتفضل بوكيه الورد دا وقع منك وانت ماشي 
بلامبلاه :موقعش ولا حاجه أنا ال رميته 
بصدمه: انت ال رميته! حضرتك مستوعب ال انت بتقوله في حد ف الدنيا يرمى الورد ع الأرض كدا 
_ لو سمحتي يا أنسه أنا مش فايقلك دا مجرد ورد يعني متكبريش الموضوع سلام 
وقفت قدامه 
_ استنا عندك دا مسموش مجرد ورد دا لما تنطق اسمه تتعدل كدا وتقول سعادة معالي الباشا ورد 
شد الورد من إيدها بعصبيه ورماه ع الأرض وداس عليه برجله 
: ها كدا ارتحتي ممكن تتفضلي تمشي بقى 
إبتعدت عنه بخوف
لمح الخوف ف عينيها سابها ومشي 
نزلت ع الأرض وقربت من الورد تلمه وتنفضهم ورده ورده وترصهم جمب بعض تاني 
بعد ما مشي شويه لقدام بص وراه وشافها وهي موطيه تلم الورد 
تنهد بحزن ورجعلها تاني 
شافت جزمته رفعت وشها لفوق لقته 
_ رجعت لي اتفضل امشي أنا هاخد الورد ليا طالما انت مش عارف قيمته
وطى بإيده مسك أخر ورده وأدهالها وقال بتوتر
_ أنا اسف اني انفعلت من شويه بس بصراحه انتي مستفزه 
_ أنا بردو ال مستفزه ولا حضرتك هو انتو تفضلو تحبو ف بعض وتمرمطوا الورد معاكوا ف هدايا وف خروجات وف الآخر لما تبعدو تهينوه بالشكل داه 
بإبتسامة وجع : عرفتي منين أننا بعدنا 
قامت من ع الأرض وف حضنها الورد وهي بتقول
: لو قلبنا خبى مهما يخبي الملامح فضحانا بس ممكن اعرف اي ذنب الورد ف كل داه 
مشي لقدام وهي مشيت جمبه 
_ علشان هو السبب ف كل حاجه لما بنحب نعبر عن مشاعرنا اول حاجه بنجبها ورده لما نحب نقول لشخص بحبك بنديله ورده الورد معناه الحب وانا خلاص مبقتش بحب 
_حضرتك مبقتش تحب بس الحب موجود عادي والورد لسه بيتهادى بين اي اتنين عشاق قول إنك بتعاقب الورد على سوء أختياراتك وعلى فشلك يافندم 
_ بت انتي طلعتيلي منين 
_ طلعت علشان أقولك حضرتك سبت حبيبتك أو اتخدعت فيها أو اترفضت منها أو خانتك أو ..
قاطعها 
_ اي حيلك حيلك انتي بلاعة رغي اختصري
_ متعجرف جدا يلا المهم مهما يكن ال حصل معاك شايف السما انطبقت ع الأرض مثلا شايف الشمس حلفت ماهي طالعه الصبح شايف الناس عملت حداد  الحياه مستمره وعادي جدا حتى  أنا لسه بضحك اهو ومش فارق معايا 
بص بنظرة إستعلاء : ماهو علشان انتي بارده بس مش اكتر 
_ لا علشان أنا فاهمه الحياه صح وعمري ف يوم مازعلت ع حد قرر هو ال يسبني اصل حاجه مش بإيدي هزعل ليه وع فكره مش دايما بنكون مظلموين ممكن يكونوا شافوا مننا حاجات وحشه ومقدروش يستحملوا يكملوا معانا اصل إحنا مش ملاك 
_ لا ع فكره انا عمري ماكنت شخص وحش مع اي حد أنا اديتهم كل ال هما عايزينه من حب واهتمام وثقه
_ بقولك اي فكك من المثاليه دي ومتخدش حد ع محمل الأبديه تاني كلنا قابلين للترك عادي 
وأمسك الورد بتاعك دا كدا علشان شكلها هتمطر 
بص للسما بغضب ووقف تحت سقف بلكونه يتحامى فيه
: اهي كانت ناقصه المطره كمان كدا تبقى كملت يعني حب 5سنين يروح مني وكمان اقابل بنت مجنونه وف الاخر تمطر كدا كتير 
_ بتبرطم بتقول حاجه ياكابتن 
_ لا مفيش أنا بستغفر ربنا بس 
: تمام استغفر براحتك واضح ذنوبك كتير وربنا بيخلص منك  امسك الشنطه دي كمان كدا 
: طب الورد وقولت ماشي انما شنطتك همسكها ليه ...
سابته وهو واقف بيكلم ف نفسه 
انتي يا ..
راحت ف وسط الشارع وفكت التوكه من شعرها وفتحت دراعها وبصت للسما وكأنها بتحضن المطر 
كان واقف بعيد بيبص عليها وهو بيقول ف نفسه مجنونه البنت دي اكيد 
بصتله من بعيد والمطر نازل عليها وقالت بضحك 
بتخاف من المطره كمان 
رد بصوت عالي 
: مبخفش من المطره بس أنا مش مجنون زيك 
قالتله بصوت عالي وبفرح وهي بتلف تحت المايه 
وحضرتك بقى ياعاقل عملت اي بعقلك لسه كنت رامي الورد ع الأرض من شويه 
: بقولك بطلي بقى وخدي حاجتك علشان أنا همشي 
امشي براحتك هو حد قالك خليك 
حط أيده ع شعره وقال بإرتباك 
: معرفش ليه حاسس اني مينفعش اسيبك 
: لا متقلقش امشي أنا متعوده اروح لوحدي 
_ امشي فين انتي مش شايفه الوقت متأخر والناس كلها عماله تجري من المطر مفيش حد مجنون غيرك 
: بصت حواليها وقالت دا مش جنان دي نعمة الحريه الأم ال بتجري هناك دي خايفه تتعب وتاخد دور برد وتلاقيها بتفكر لو تعبت مين هيخدم اولادها مش خايفه من المطره
والراجل الكبير ال بيدخل بضاعته جوه المحل داه مش خايف من المطره بردو دا خايف ع رزق أولاده  لو المطره بوظته هيصرف منين
وفي واحد بقى انت متعرفوش واقف بعيد تحت سقف البلكونه علشان كان عند حبيبته ولابس بدله وساعه ومتشيك ع الآخر وواضح إن اللبس غالي. فخايف يتبهدل 
الناس دي كلها مش خايفه من المطره الناس وراها مسؤوليات مخليها تجري بالشكل داه المطره مبتخوفش
_ رد بصوت عالي انتي بتلقحي عليا يابنت 
:ردت وهي بتضحك وبتلعب بالمطره 
حاجه حلوه اوي تكون إنسان حر معندكش حد يخاف عليك ولا عندك حد تخاف عليه ولا خايف من حاجه تخسرها 
: دي مش حريه دي حياه بلا هدف 
: طب اسكت خلي كل واحد ف خيبته 
رد وقالها علي صوتك علشان مش سامعك 
قالت بصوت عالي وهي بتضحك : بقولك كل واحد يخليه ف خبته 
مقدرش يمسك نفسه وضحك على جملتها 
فجأه سمع صوت عربيه جايه من بعيد بص ناحية الصوت وبص عليها لقاها بتبصله وبتضحك وهي تحت المطر 
رمى الورد من أيده وشنطتها وجرى ناحيتها شدها من إيدها لحضنه 
العربيه عدت من جمبها بسرعه 
وهو بيحاول ياخد نفسه من الخضه 
ردت وقالتله بغضب وهي بتبص ع الورد ال مرمي ع الأرض 
: مش قولتلك قبل كدا الورد مبيترميش ع الأرض  
بصلها بصدمه وقالها انتي قولتلي اسمك اي 
قالتله : ملاك 
سابها من أيدها وقعت ع الأرض ف المايه وقالها بضيق وهو يكز على أسنانه 
ملاك هاتي شنطتك والورد وتعالي ورايا 
وهي قاعده ع الأرض قالتله انت يا كابتن هي مين دي ال تيجي وراك 
رد وقالها وهو ماشي وباصص قدامه : اسمي سيف 
بعد دقيقه وهو مفكر أنها سمعت الكلام وماشيه وراه بص ملقهاش 
ولقى بوكيه الورد مكانه ومعاه ورقه مكتوب عليها 

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent