رواية رغدي الشقية الفصل السادس 6 بقلم إسراء إبراهيم

 رواية رغدي الشقية الفصل السادس 6 بقلم إسراء إبراهيم

رواية رغدي الشقية البارت السادس

رواية رغدي الشقية الجزء السادس

رواية رغدي الشقية الفصل السادس 6 بقلم إسراء إبراهيم


رواية رغدي الشقية الحلقة السادسة

#رغدي_الشقية
الجزء السادس
رغد: مين حضرتك
الفتاة: مرات مازن
رغد مصدومة ومازن جه وشاف البنت اللي واقفة واتفاجئ
مازن: سوما حبيبتي
سوما: ميزو حبيبي
ورغد واقفة مش مصدقة 
رغد: أنت اتجوزت امتى يا أستاذ مازن أنت واحد ندل وخاين ومتجوز من غير ما أعرف طلعت واطي يا ميزو صدقني مش مسمحاك
مازن: مراتي دا سوما تبقى بنت عمتي و
رغد: يعني عمتك اللي غصبتك عالجوازة اها ياني على حظي يا خويا ضيعت أحلامي دا أنا بخطط لليوم اللي اختارلك الزوجة الثانية والثالثة والرابعة وفي فرحك عالرابعة نلبس كلنا فساتين و ندخل عليك كده وتتخض زي عائلة الحج متولي سعيد اهئ اهئ اهئ مكنش العشم يابو المزامين مش مسمحاك ومخصماك
مازن وسوما مش مستوعبين ومصدومين
رغد: أنتم مالكم متنحين ليه وراحت لسوما وقالت تعالي مرات جوزي نقعد ونتصاحب 
مازن: بااااااااس مرات مين يا هبلة انتي
رغد: مراتك يا مازن أنت نسيتها ولا ايه ولا يكونش فقدت الذاكرة بعد متجوزتوا
مازن: هتجوز أختي في الرضاعة يا منجنونة هانم
رغد: دماغي عملت error
سوما: أنا بنت عمته وأخوات في الرضاعة بس أنا كنت جاية أعمل فيكي مقلب بس حضرتك صدمتيني مش أنا اللي صدمتك
مازن: وانتي يا سوما يا أم راس فاضية مش هتبطلي تفاهتك دي ربنا بلاني ببلوتين الرحمة من عندك يارب وطلع وسابهم
رغد وسوما في صوت واحد قفوش أوي
وقعدوا يتعرفوا على بعض
وكل واحد دخل ينام ومازن أيضا
مازن صحي وصحى رغد عشان يصلوا الفجر وصلوا وبدأوا في قراءة القرآن الكريم والأذكار وانتهوا ونزلوا يفطروا
ومازن طلع عشان يجهز عشان يذهب إلى عمله
ورغد أخدت كتاب اللغة العربية وبدأت تذاكر أدب ونصوص
نص العقاد بيقول إيه أين مي هل علمتم أين مى
رغد: هى ضايعة يابني الست ماتت خلاص النص ده مش داخل دماغي أقوم اتفرج على مسلسل كوري أحسن
ونزل مازن وجدها بتتفرج على المسلسل
مازن: إيه ده يا رغد مش بتذاكري ليه
رغد: أصل العقاد جابلي عقدة فقولت أقوم أحل العقدة دي
واتفرج على مسلسل كوري
مازن:.لا والله على أساس إنك فاهمة حاجة من المسلسل ده
رغد:.ايوا اقولك اسمائهم جونغ سو من، كم هيون جنغ
مازن: اللهم إن كان هذا سحرا فابطله
رغد: إيه يابني محسسني إني بقولك شعوذة من كتاب السحر الأسود
مازن: مع السلامة يا رغد يا حبيبتي يلي هتجبيلي جلطة
رغد: مع السلامة ياخويا
وتمر الأيام وجاءت امتحانات رغد وكانت متوترة جدا أول يوم
مازن: اهدى كده يا شبح لازم تجمد كده عشان تحلي صح وتجيبي مجموع يدخلك طب
رغد: حاضر ودخلت اللجنة وكان مازن دايما بيشجعها وكانت بتحل كويس وكان آخر يوم في الإمتحانات ومازن كان مستنيها وطلعت ومازن نادى عليها
مازن: ها عملتي إيه
رغد: عيب عليك ياسطا دا أنا رغد وبإذن الله مجموع طب
مازن: بإذن الله بمناسبة إنك خلصتي امتحانات تعالي اعزمك في مطعم شيك
رغد: ايوا يا مدلعني يلا بينا
ووصلوا المطعم
الجرسون جه وقال تطلبوا إيه
مازن: هات المنيو لو سمحت
الجرسون : حاضر
رغد: أنا عايزة أكل منيو زيك بس خليه يكتر المخلل والشطة شوية
مازن: منيو لله اللي خلاني اجيبك هنا
رغد: ده كله عشان قولتلك زود الشطة والمخلل شوية خلاص ياعم متزودش هاكل المنيو كده وخلاص
مازن: اسكتي خالص فضحتينا في حد مش عارف منيو يعني إيه
رغد: اوعى تكون بيتزا بس بطعم تاني
مازن: يارب ارحمني منيو يعني قائمة طعام
رغد: بجد انا كنت مفكراها اسمها لست
مازن: لست إيه يا جاهلة لست يعني قائمة بس لست يعني قائمة أسماء أو انتخابات أو فهرس يا غبية
مازن: ما خلاص ياعم المثقف عرفنا الراجل مش بيجيب الأكل ليه
مازن: اهو جابه ياختي
وخلصوا أكل وروحوا
وجاء يوم ظهور النتيجة ورغد قاعدة متوترة
مازن: إيه يا بنتي داخلة حرب ولا إيه ما تهدي كده
رغد: هشش أنت مش حاسس بيا اركن على جمب دلوقتي
مازن: الموقع فتح يا رغد وجاب النتيجة ولكن مثل الزعل
رغد: جبت كام شكلك بيقول إنها زفت وفضلت تعيط
مازن بضحك للأسف هتبقى اشطر دكتورة
رغد: بجد حرام عليك خضيتني وطلعت تجري وراه وماسكة الشبشب ولكن مازن جري على تحت عشان يعرف والده
ورغد اتصلت بمامتها وعرفتها ونزلت تحت
والد مازن: مبروووك يا رغودة
 رغد:تسلم يا عمي
مازن: عايزة تبقي إيه
رغد: أكيد مش اللي بيدخل طب هيبقى رقاصة يعني هكون دكتورة بإذن الله
مازن: منا عارف يا غبية أنا قصدي تدخلي قسم إيه
رغد: جراحة يابا
مازن: أشك في دي الصراحة دا انتي بتخافي من خيالك
رغد: ملكش فيه
مازن: بتحترمني أوي يا حاج
والده: ربنا يهديكوا
ومازن قدم لرغد في طب
وجاب ليها موبايل جديد 
رغد: الله موبايل جديد ايوا بقى وهنزل فيس وواتس وتويتر وانستا
مازن: حيلك حيلك يا ما هتنزلي بس واتس وفيس عشان هتحتاجيهم في الكلية ولو في ابليكشنات تانية عرفيني قبل ما تحمليها وهاتي اما اعملك اكونت
رغد: ماشي
مازن: عايزاني اسمي الصفحة بايه
رغد: أميرة بحجابي
مازن: وأنا سعيد ببنطلوني احنا هنهزر يا رغد
أنا عملته خلاص وضفتك عندي
وكل شوية رغد تبعتله رسالة عالواتس إن لم ترسلها لعشرة هيحصلك كذا وكذا وكذا
مازن: في إيه يارغد انتي بتبعتي لواحد يهودي الناس بتصبح بكلام حلو مش إذا لم ترسلها لعشرة
رغد: ياعم مش عايزة ادخل النار
وتمر الأيام والسنين وجه وقت إن رغد تنزل كتدريب
وذهبت إلى المستشفى أول يوم لها
وقابلها الدكتور محمد رئيس قسم الجراحة
الدكتور: خير يا آنسة انتي تايهة من أهلك هنا وبتدوري عليهم يا عسل
رغد: نعم أهل إيه اللي بدور عليهم
الدكتور: اومال مالك تايهة كده قوليلي جاية مع مين
رغد: ياعم أنا الدكتورة رغد ونازلة تدريب وبدور على مكتب دكتور محمد رئيس قسم الجراحة
الدكتور: آسف فكرتك عيلة تايها أنا الدكتور محمد
رغد: تمام هعمل ايه أول يوم ليا
الدكتور: هادخلي غرفة العمليات بعد عشر دقايق روحي اجهزي في الغرفة دي وحصليني
رغد: يا نهار ابيض عمليات مرة واحدة وفي دم يا حلاوة
سلم عالشهدا اللي معاك
الدكتور: انتي خايفة ولا إيه
رغد: ها لا أبدا هغير واجي
ودخلت أوضة العمليات وهى بترجف وبتقدم رجل وبتاخر رجل
أنا إيه اللي ورطني هنا ما كنت دخلت كلية آداب وخلاص قسم انجلش وكنت هكون مترجمة شاطرة
الدكتور: يلا يا دكتورة رغد
رغد: حاضر وبعد نص ساعة أول ما شافت خافت وبدأت تتوتر ولكن كانت بتحاول تتماسك ولكن اغمى عليها من الخوف
الدكاترة إيه المهزلة دي جايبين واحدة بتخاف من الدم وجاية تعمل عمليات
وقال لممرضة من اللي واقفين حاولي تساعديها وطلعيها برا
وطلعوها واتصلوا بمازن يجي ياخدها ودكتورة جت كشفت عليها واخبرتها إنها حامل
مازن دخل والدكتورة بتقول ليها خبر حملها
مازن: بجد يا دكتورة وكان فرحان واخدها وروحوا
ووصلوا وخبروا اهلهم وفرحوا ليهم ورغد حكتله اللي حصل معها
ومازن بيضحك عليها وقال في كتورة جراحة وتخاف من الدم
رغد: يعني لسه أول مرة عايزني أعمل إيه بكرة نتعود يا عم
مازن: ماشي يا حبيبتي
رغد: عايزة أروح معبد أبو سمبل
مازن: وتروحي لأبو سمبل ليه مش ليكي راجل وبتقوليها في وشي
رغد: اومال ألف وشي واقولها
مازن: نامي يا رغد عشان السكر بيعلى احنا مالنا بأبو سمبل وأم سمبل إيه هنروح نلم شملهم ونبحث ليهم على سمبل
رغد: أنت بتكلم في نفسك يا حبيبي
مازن: لأ 🙄😐
وتعدي الأيام وجه يوم الولادة
رغد: مازن قوم أنا بولد
مازن: ما تولدي يا حبيبتي هعملك إيه
رغد: قوم يلا اتصل بالاسعاف
مازن: وايه ذنب الإسعاف تجيلك في الوقت ده
رغد: ماااااااااااااااااازن الحقني
مازن: خدها ووداها المستشفى وولدت
ونقلوها غرفة عادية
مازن: مبروك يا حبيبتي جبتي بيبي
رغد: اومال كنت مفكر هجيب مثلا كلب
مازن: 😶🙄هنسميها إيه
رغد: نسميها مثلا نور
مازن: حلو 
وتمر الأيام والسنين ونور بقا عندها ست سنين
رغد ونور مشيوا بشويش وراحوا صرخوا جمب مازن وهو نايم
مازن قام مفزوع وطلع يجري وراهم البت وأمها هبل حرام عليكوا هتموتوني يا مفتريين ونور طلعت عالسرير ورغد واقفة وراها وبيعاندوا فيه
مازن: مش هتعقلوا أبدا ما هو كله منك يا رغد يا مفترية أنا هروك أبلغ عنك واقول هى السبب فى العدوان الثلاثي على مصر وانتي السبب في موت كليبر والسبب في مجئ الحملة الفرنسية على مصر وثورة 25 يناير وعارفة حاجات عن التحنيط 
رغد: أهون عليك يا ميزو
نور: ايوا يا ميزو يا رغودي طيبة وبتحب الفرفشة وكنا بنهزر معاك
مازن: أنا عارف أنتم جيتوا تكفير عن ذنوبي
رغد ونور بصوا لبعض وجريوا عليه وحضنوه
مازن: براحة يا أحلى هبل ونعمة في حياتي يا بنوتاتي الحلوين 
ونور جابت الكاميرا واخدوا صورة جماعية
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent