روايات

رواية سائقة التاكسي الفصل الأول 1 بقلم يارا عبد السلام

رواية سائقة التاكسي الفصل الأول 1 بقلم يارا عبد السلام

رواية سائقة التاكسي البارت الأول

رواية سائقة التاكسي الجزء الأول

سائقة التاكسي
سائقة التاكسي

رواية سائقة التاكسي الحلقة الأولى

من احدي النوادي و في قاعة الكراتيه
تقف المدربة مها و امامها المتدربات
مها: لا كدا مش عحبني خالص دا مش شغل، احنا داخلين علي بطولة، الوحيدة الي حاسة فيها حماس هي أميرة ، حنوقف انهاردا و المرة الجاية حيكون في كلام تاني.
الكل ينصرف و تنادي مها: أميرة
اميرة فتاة جميلة، متوسطة الطول نحيفة
أميرة : نعم يا كابتن
مها: انا مبسوطة منك أوي، و تدريب اكتر انا متأكدة انك حتاخدي البطولة
أميرة بفرحة: و الله بعد ربنا بفضل حضرتك و تشجيعك ليه
مها: و هي تملس علي شعرها ، و انت هايلة و ان شاء الله حتاخدي البطولة السنادي كمان
حضنتها أميرة يا رب يا كابتن يسمع منك ربنا.
مها: يالله مش حعطلك الباشمهندس واقف من بدري بره
أميرة بكسوف: ماشي، باي
و تخرج أميرة من الصاله
حلمي: اشمعنا انا منشفاها عليه
أميرة: هو ايه دا، هي دي السلام عليكم
حلمي: لا بجد
أميرة: مش فاهمة حاجة
حلمي: شايفك من الإزاز عمالي تبوسي في الكابتن و تحضينيها، اشمعني انا ونبي، دا انا غلبان و استاهل العطف
أميرة تضحك ضحكتها الجميلة و تظهر غمازاتها
حلمي: لا انا مش قادر استحمل، بالله عليكي لما اكون معاكي متضحكيش خالص
و تزيد اميرة في ضحكتها: لا مش معقول انت مجنون
حلمي: انا حروح لأبوكي بكرة، لا بكرة ايه دلواتي، انا حتجوز علي روحي
اميرة: استني بس، اصبر شوية كمان
حلمي: اصبر ايه كمان، كنتي بتقولي لما اخلص ثانوي و خلصتي و حتدخلي كليه، بس عندي ان شاء الله
أميرة بكسوف: خلاص يا حبيبي الي تشوفه
حلمي: مين قوليها تاني كدا، و لا اقولك
اللهم صل علي سيدنا محمد
و لا اقولك انا رايح لابوكي، و مشي
و اميرة بتضحك عليه
————————
في فيلا أيوب المنشاوي
هيام أم أميرة ، سيدة جميلة تبدو اصغر من سنها و أنيقة جدا و طيبة
هيام في حجرة أمير اخو أميرة التوأم: أمير، أمير، و يلف الناحية التانية ، يووووه يا ماما
سيبيني نايم
هيام : يحبيبي انت مشقلب الدنيا تنام بالنهار و تصحي طول الليل.
أمير يتوجه لامه بزهق: طب انا مسدأت الاجازة تيجي و آخد راحتي، دي ثانوية عامة عارفة يعني ايه ثانوية عامة ، ثم يجلس: عارفة يا ماما، المفروض بعد الثانويا دي يدونا اجازة سنتين نريح من ضغطها.
مها بشهقة جامدة و تخبط ايدها علي صدرها: يا نهارك مش فايت ايه الي فوشك دا يا ولد.
أمير بارتباك : في ايه يا ماما
هيام بعصبيه: اتفضل بص في المرايا و شوف
أمير: قام بص في المرايا و كلم نفسه: يا نهار اسود، يخربيوتكم، فضحتوني اعمل ايه دلواتي، ووط راسه في الارض
هيام: اعمل فيك ايه دلواتي، و لو كان ابوك الي شافك كان ممكن يعمل فيك ايه
أمير: ايه بس يا ماما، دي البت اميرة هي الي باستني و ماخدتش بالي انها طبعت روج هنا
هيام: يا كذاب، هي اختك بتحط روج اصلا، دي ارجل منك
أمير: ماشي يا ماما انا مسامحك و سامحيني و نبي مش حعملها تاني
هيام: معتش في سهر برا و الا حقول لأبوك و هو يتصرف معاك
يجري امير عليها و يقبل يدها: خلاص والله حعمل الي تعوزيه بس بلاش بابي
هيام: ماشي يا امير، اتفضل اغسل وشك و حنشوف.و تخرج و تنزل اسفل
اللهم صل علي سيدنا محمد
أميرة داخلة من الباب و تجري علي امها و تحضنها
أميرة: حبيبة البي
هيام: حبيبة ماما، ها الكابتن عملت ايه انهاردا، و جلست علي الكرسي و قعدت اميرة علي حجرها
أميرة: بنتك دايما مشرفاكي و ان شاء الله البطولة
باستها هيام: و انا واثقة في كدا
أميرة: هو أمير لسه مصحيش
هيام بمدايقة: انا صحيته
اميرة: اوعي يكون زعلك، دا انا اقطملك رقبته
و ينزل امير من علي السلالم
أمير: والله، عاملالي فيها بطلة كاراتيه، دا انا افعصك بصباعي زي الصرصور و بص في صوابعه و قال: يع دا انا مقرف اوي ، حرجع
اميرة و امها يضحكو
اميرة: طب ايه رايك نجرب و اخدت وضع قتال في الكراتيه
امير بيعدل لياقته: ها لا طبعا انت اختي حبيبتي الصغيرة و اخاف لتموتي في ايدي
أميرة: صغيرة
أمير: اه انا اكبر منك ب٥ دقايق
و تضحك اميرة و امها
امير: انا جعان، هو انتم معندكمش اكل انهاردا و لا ايه
هيام: ابوك و احمد زمانهم جايين و حنجهز الغدا
و فجاة تنظر اميرة في تليفونها و تجد رسالة
و تفتحها و وجهها يتغير و يدخل من الباب ابيها و اخوها الاكبر احمد.

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية سائقة التاكسي)

اترك رد