رواية هنايا الفصل الخامس 5 بقلم شوشو النجار
رواية هنايا البارت الخامس
رواية هنايا الجزء الخامس
![]() |
رواية هنايا الفصل الخامس 5 بقلم شوشو النجار |
رواية هنايا الحلقة الخامسة
#هنايا
البارت الخامس....
بليل ....
الباب بيخبط...
مراد: اي دا حلو الاسدال دا
هنا اتصدمت وقفلت الباب في وشه
ساميه: مين يابنت الهبله
(صحيح ام هنا هتبقي اسمها ساميه)
هنا: الحقي ياهبله الواد مديري بره... قصدي يامامامديري بره
ساميه: وسيباه علي الباب ياهبله
ساميه بتفتح الباب
مراد: حماتي اللي بحبها
ساميه فهمت: تعالي ياحبيبي اهلا وسهلا
مراد: دي امي ودي اختي ياست الكل
ساميه: يااهلا وسهلا اتفضلوا نورتوا الدنيا كلها
هنا: عاوز اي ياماما
ساميه بفرحه: جايين يطلبوا ايدك
هنا بغباء : وهو عاوز ايدي في اي ماانا بعمله الشغل بيها
ساميه: انتي غبيه مراد جاي يتجوزك
هنا بصراخ: نننننعم ازاي يعمل حاجه زي كدا هو فين
طلعت جري علي بره
هنا : انت ازاي يااستاذ تعمل حاجه زي كدا انت صدقت ولااي
مراد : احم معلش ياماما هنا بتحب تهزر
هنا : ماما مين انت كمان بتقول لاامي ياماما لاداانا احضرلك الشاي بلبن بقي وتاخد اوضتي
فرحه اخت مراد: دي عسل اوي يامراد
هنا وخدت بالها باللي قاعدين
هنا: مين دول
ساميه بااحراج: معلش ياجماعه هي كدا هبله علي طول ربنا يكون في عونك يابني
نوال ام مراد:بسم الله مشاء الله يامراد يازين مخترت
هنا وهي لسه مش مستوعبه: يعون مين هو في اي لابجد فهموني
______________
دخلت هنا اوضتها وهي بتفكر في اللي حصل واللي عملته صح ولالا .،فاقت علي رنه تليفونها
هنا: الو
مراد: بكره هنجيب الشبكه
هنا: مالوش لزوم
مراد: معلشي علشان كل حاجه تبقي مظبوطه
قفلت معاه وفضلت تفكر في اللي حصل
فلاااش باك
مراد: ممكن حضرتكم تسيبوني لوحدنا شويه
خرجوا كلهم وهي لسه واقفه مش فاهمه..
مراد: ممكن تقعدي نتكلم شويه
هنا: لوسمحت انا عاوزه افهم اي اللي بيحصل.،ثواني هو الكلام بتاع الصبح مكنش هزار
مراد: انتي لما قولتي انك يعني خطبتي انا عارف ومتأكد أن يارا مش سهله وهتفضل تدور علشان تعرف اذا كان الكلام دا صح فاهنعمل تمثيليه أننا مخطوبين
هنا: مش لازم تتقدم والشغل دا كله كاننا بنحب بعض
مراد: لازم نعمل التمثيليه صح
هنا بحسره: يعني يوم لما اتخطب تبقي تمثيليه يعني مش هعرف انزل خطيبي حبه جنه انا عشته فيها يااااربي
مراد : دا كل طموحاتك لما تتخطبي
هنا بفخر: لا طبعا
مراد: ايوا فرحيني
هنا: هاذل ام أيمن هي وبنتها بالدبله
مراد: نعم ياختاااي مين ام أيمن دي
هنا: الوليه اللي علي اول الشارع كل معدي من قدامها مش هنفرح بيكي
مراد: انتي بتقولي اي انتي
هنا : ها مش بقول
مراد بنفاذ صبر : يعني موافقه انادي عليهم
هنا : لا استني .، اهم حاجه متزعقش فيا
مراد. : ياطنطط ياماما
بااااك
هنا بعد تفكير كتير نامت ..
تاني يوم
ساميه : اصحي يالا يا عروسه
هنا بنوم: اي ياماما اي ياماما في اي
ساميه: يالا يا عروسه اصحي
هنا: عروسه مين وعريس مني اطلعي ياماما علشان البس واروح الشغل
ساميه: شغل اي يابنت الهبله خطيبك زمانه جاي
هنا: خطيب مين معلش.؟!
ساميه: مراد أصله رن عليكي وطبعا انتي غيبوبه مسمعتيش التليفون فا رن عليا وقالي اعرفك أنه نص ساعه وهيجي انجززززي اصحي .،وسبتها ومشت
هنا ببرطمه: كان يوم هباب لما وفقت هي خياره كله منها
قامت هنا ولبست وعرفت أنهم هيفطروا برا
مراد : صباح الخير
هنا: صباح النور يالا خلصني
مراد: هو انا خطفك واهدي شويه علشان محدش يشك
هنا بتافف: حاضر
ساميه: اركبي جمب خطيبك ياحبيبتي
هنا: ماااشي لما نشوف اخرتها
وصلوا وفطروا وراحوا جابوا الشبكه
مراد: ممكن ياطنط اخد هنا منك شويه
سميه بضحك: ماشي ياحبيبي براحتك دي يعتبر بقت خطيبتك
هنا: هو انا ماليش راي خالص كدا
مراد بهمس: لا مالكيش قدامي
ركبوا العربيه وراحوا جابوا الفستان وسط اعتراض من هنا علي كل حاجه (فقريه البت دي 😂😂)
واتعرفت هنا علي مامت مراد واخته بقوا صحاب جدا وضموا سمر للشله..
يوم الخطوبه ...
هنا في أوضتها: اهدي يابت ياهنا دا تمثيليه
ساميه: يالا ياحبيبتي عريسك جهه
هنا: ونبي لا ونبي انا عيله ورجعت في كلامي
ساميه: يالا يابنتي الناس برا
طلعت هنا وهي خايفه ومتوتره
نوال: اي القمر دا ياعروسه ابني
هنا بابتسامه : شكرا ياماما
نوال : يالا يا مراد لبس عروستك
مراد باصص لاهنا وسرحان فيها
ادهم بهمس: انت يابني البت مش هتطير
نوال بضحك: كلتي عقل الواد خالص
لحظت هنا نظراته ليها فا احمرت خدودها ..
-اي اللي بيحصل هناااا دا
-مراد بزعيق: انت مين
انااااا
يتبع...
- لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا