Uncategorized

رواية نيروز والظابط الحلقة السادسة عشر 16 بقلم سماح أبو داغر

 رواية نيروز والظابط الحلقة السادسة عشر 16 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة السادسة عشر 16 بقلم سماح أبو داغر 

رواية نيروز والظابط الحلقة السادسة عشر 16 بقلم سماح أبو داغر 

زين لمح نادر يهرب بسرعه ولكن لحقه وجري وراه 
فيوجد مكان لايعرفه سوي نادر 
زين انتا فيننن ي نادررر وصوته مليء المكان 
ودخل اوضه اربع حطان ضيقه بشده 
وخرج بس رجع تاني لمح في بلاط نازل لتحت ولمح زرار من المنتصف 
نزل وراه وكان عباره عن منجم 
نزل ع السلم الضعيفه والمكان مظلم بشده  
احمد جري معاهم بس الاتجاه المعاكس
وقابل نادر 
وبدء بنهم صراع عنيف 
احمد ديييي عشان هربت ودي ووجه له ضربه قويه أنزفته بالدماء عشان نيروز الي اختصبتها وهي بنت عمك ي حمااااااار ودي وديييي عشان ادمانك وفضل يضرب فيه ويفش غله كله وكان هيقتله بس 
ررزين مسكه وحاشه عنه وأحمد زعق لزين لانه حاشه  وأثناء ذالك نادر رفع المسدس وهو ملقي ع الأرض وووجه المسدس نحو احمد في قلبه ولكن حدث شيء وفجاه ودون مقدمات الطلقه جات في زين الذي فدي صاحبه  
احمد بصدمه وزهول ودموووع زييييييييسين  
بصوته رجي المكان بأكمله  زيييييييين  
زين بصوت متقطع لا يكتمل الحروف  
م ت خ ف ش ي ص حب ي  لو ج ر ا ل ي ح ا جه خلي ب   
 ال ك من ح و ر وقولها اني بحبها
((لو جرالي حاجه خلي بالك من حور وقولها اني بحبها ))))
وفجاءه غمض عيونه. 
احمد بدموع وقلبه متقطع لاااااااااا انتا هتعيش ي صحبي لااااااا هتعييش. ودموع كالشلال 
ونادر هرب احمد كان هيلحقع بس قعد مع صاحبه وجات سيرت الإسعاف التي نقلت زين الي المستشفي 
**********★********★******
في مستشفى ايناس المدينه
حور ونيروز و هزال  أمام  غرفه العنايه المركزه ينتظرو  الدكتور 
نيروز قلقانه بشده ع ممتها وقلبها مقبوض خايفه ليكون احمد جراله حاجه 
حور وفجاءه وكان روحها  بتتسحب منها  وقلبها بيوجعها  
 بشده وكأنه حد ضربها بالسكينه تليمه تتقطع في قلبها ????????
 ‏
 دون راحمه  وحست بتغير جو المستشفي  
 ‏
وفجاءه ظهر زين محمول ع الترمبي والمستشفي انقلبت بأكملها 
هزال شافت احمد وندهت  لنيروز نيرروز الحققققي احمد هنا في المستشفى
نيروز بخضه يلعوووووي فين وليه وخبطت ع صدرها والتي انتبهت لاحمد وبدور حووالين زين مش موجود
نيروز جريت بسرعه ع احمد وشافت جروح التي بوجه وجسمه الي بينزف دم  والهدوم  ملئ بالدم  
نيروز بصدمه وارتعاش ومش قادره تتكلم 
مين عمل فيك كده 
احمد بص لعيونها وجد فيها نظره شوق وخوف عليه لا يراه مثلها ابدا وظل صامتا 
نيروز حضنته انتا وحشتني اوووي وفضلت تفحص فيه لاتري كيف عمق الجروح  
نيروز الحمدلله الجرح سطحي 
وبدء في تغير هدومه  وغيار ع جروحه وبدأت نيروز جمبه لا تتركه لحظه 
حور وعلامات الدهشه والتسأل والخوف عليها 
فين زين ي احمد
احمد بلع ريقه بصعوبه ودموع كشلال ع صاحبه
جعل حور تقلق اكتر وخوفها يزيد والتوتر يمسكها
معتز بص لاحمد وأحمد بصله وقاله اتكلم انتا 
معتز ::زين في العنايه المركزه 
لا يستطيع تكملة الجمله الا وحور سقطت أرضا مغشيا عليها
الممرضات شألوها ونقالوها بالغرفه الي بجانب غرفه احمد الذي غير فيها ع الجروح السطحية وتعلق لها محاليل 
نيروز بدموع خير ي دكتور حور مالها
الدكتور احنا أدنها حقنه  مهدا دلوقتي وهتنام ومش هتصحي غير الصبح لان الصدمه كانت شديده عليها 
نيروز بدموع ع اختها وامها وزوجها فلاحظه التلاته كانو هيسبوها لوحدها 
احمد اهدي ي حبيبتي هي هتبقي كويسه متخافيش متخافيش وخدها في حضنه وبدأ في تهديها حتي تهدا تماما 
في الجه الأخري العنايه المركزه
الدكتور خرج والكل منتظرينه  بفارغ الصبر 
نيروز والدموع لا تجف من  عيونها هلا ي دكتور ماما عامله 
اي 
الدكتور هي كان عندها الكنسر قبل كده واتعالجت منه بس 
انتشر في جسمها تاني وبدأنا معاها بالعلاج  عندها السكر والضغط والصدمه كانت شديده عليها عشان كده ادعولها ي جماعه هو فاضل امل بسيط جدا ادعولها 
نيرروز بصوت حزين يعني اي 
الدكتور يعني تتدعلها تقوم وممكن متقومش  
نيروز قبل أن يكمل كلامه وقعت مغشيا عليها. 
احمد شالها ودخل بيها الأوضه وفزع في الممرضات وظل جمبها  
احمد كلوووووو يخرررج بررررررره 
وانصرف الجميع 
الداده ظلت في المسجد تتدعي لهم 
*****
معتز خد هزال يوصلها البيت بسس هي صممت أنها تكون معاه مينفعش تسيبه ونسبهم في وقت زي ده 
معتز شكرا ع تطهير الجرح. 
هزال لا عادي انا شاطره في الحاجات دي  
معتز هو انتي محاميه ولا تمرجيه ولا فوتوغرافيه ولا اي بظبط
هزال انا كل ده في بعض عندي خبره من كل حته شويه 
معتز مش هتروحي 
هزال لا غير مطمن ع حور وطنط ونيروز 
معتز طب تعالي نتمشي ع الكورنيش 
وبالفعل فضلو يتمشوا 
هزال الجاءعه ومعتز الحزين ع أصدقاءه مش اصدقاء بس دووول اخواتو زين وأحمد وهزال  جابت اكل. اكلت معتز 
هزال أن شاء الله كل حاجه هتبقي كويسه والله صدقني كل حاجه هتتحل وزين هيقوم  وبدأت تديله الامل وتهديه 
((ما كتبه الله لنا الا ليصيبنا))  وقضو اليوم كلو في الكلام 
********★*********
عند نيروز وأحمد 
احمد جنبها طول الليل وقفل الباب عليهم 
وخدها في حضنه وبدء يكلمها وهي نائمه 
تعرفي ي نيروز انا بحبك قد اي ي نيروز انا قوي بيكي اوعي تسيبيني في يوم انا كنت بموت من غيرك اه انا كدبت عليكي بس عرفت بحبك لما حسيت بالفراغ 
((ابعد هتحس بقيمه نفسك حوالين الي بتحبهم ))) تعرفي ي نيروز انا من غيرك مكنتش بنام ???? 
انا أدمنتك 
ونيروز التي فاقت وعملت نفسها نايمه وهي تستمع لكلامه 
وتبتسم بحب 
وبدأت تتكلم احمد انتا مش غلطان انا الي غلطانه اني صدقت اختي ومصدقتكش وقت مقولتلي كل ده منها 
احمد يعني كل ده كان لعبه من اختك
نيروز بدنووووع وهيجان  ودقات قلبها عاليه سمحها ي احمد دي اختي بردووو وبدأ ت تقص عليه كل الي حصل الي بنها وبين امها واي الي خلي ممتها ها يجيبها المستشفي 
وهي بدموع لو حصلها حاجه انا مش هسامح نفسي
احمد هشششششش 
وبدء يمسح دموعها بهدوء بسسس مش عاوزاك تعيطي تاني انتي فاهمه انا هنا جمبك 
نيروز بابتسامه حاضر انا اسفه 
احمد شاطره ي زوزه كده احبك اكتر  وبعدين تدفعي ي ماما 
نيروز. وشها جاب الوان وانكسفت احمد انزلها وحشتيني ي زوزه وبدء يقرب منها جامد يلا ادفعي 
نيروز احمدد احنا في المستشفى 
احمد مليش دعوه ادفعي 
نيروز ادفع اي 
احمد قربها منه والتهم شفتيها في قبلت سريعه بشغف يعبر عن مداه حبه لها لم تتعدي الثواني واقترب منها وضع شفتاه على شفتيها يقبلها بغضب وشغف حاولت تبتعد عنه لم تستطيع مشاعر جديده سيطرت عليها طويله 
(((نسبهم شويه بقي عيب كده ????????))
وفي ء الصباح 
استيقظ احمد يتأمل بيها نيروز احمد يلا نشوف الدكتور بسرعه
وجاء معتز وهزال 
في الجه الأخري العنايه المركزه 
احمد خير ي دكتور زين 
الدكتور
زين باشا نزف دم كتتتتير حولنا نوقفه بس بصعوبه ودلوقتي محتاجين دم عشان نقدر نطلع الرصاصه 
حور من الخلف فصيلتي نفس فضيلته انا جاهزه ي دكتور 
وتحت دهشه الجميع 
الدكتور نده للمرضه وخدها للغرفه لتجهيز  العمليه 
وبالفعل تبرعت بدمها وتزاكرت تالك لأيام التي لم تنساها فهم قضوو مع بعض ايام جميله وهو الآخر تبرع له بدمه فأصبح دمه ودمها مختلطين ع البعض مثلا الروح تتقابل 
((واختر خليل قلبك بالحكمه ????❤️
                 ????❤️      فليست كل القلوب بالقلوب تليق))
                 ‏واتبرعت بالدم 
وفي نفس التوقيت وهبت نيروز لكي تطمءز ع ما متها 
الدكتور الحمد الله الحاله اتحسنت بكتتتتير وهي هتفوق شويه كده  الحمد لله ده اعجاز سبحان الله
واجتمعوا كلهم 
الام بصعوبه تفتح عيونها بصعوبه 
نيروز ماما ماما وحشتيني حمد الله على السلامه ي قمر كده تزعليني عليكي 
الام الحمدلله ي بنتي فين حور 
حور انا اهو ي ماما 
الام الحمدلله وانتبهت لاحمد
احمد حمد الله على السلامه ي طنط
الام طنط اي دي احنا فلاحين ي ابن اه انا تقولي ي ام 
احمد تيب ي ماما 
الام ايو ك.ن 
وضحك الجميع هزال حمد الله على السلامه ي طنط 
معتز حمد الله على السلامه ي طنط 
الله يسلمكم ي ولاد 
والام لحظت سكوت حور 
الام حور مالها ي نيروز 
حور عيطت وحضنتها امها في اي ي قلبي قولي 
حور هو ي ام هو دلوقتي بين الحيا والموت

يتبع..

لقراءة الحلقة السابعة عشر : اضغط هنا 

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 

نرشح لك أيضاً رواية حوري للكاتبة شيماء محروس.

‫5 تعليقات

اترك رد