Uncategorized

رواية أحببت القاسم الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أسامة

 رواية أحببت القاسم الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أسامة 

رواية أحببت القاسم الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أسامة 

رواية أحببت القاسم الحلقة الخامسة 5 بقلم ملك أسامة 

عشق فتحت الباب و كانت المفاجأه لما لاقت الراجل الكبير و الناس اللى معاه اللى كانوا عند فرح لكن المرادي  معاهم واحد غريب عشق مشفتهوش 

الراجل الكبير: أهلا بعشج (عشق) 

عشق: أنتوا مين و عايزين إيه 

الراجل الكبير: طيب ندخل الأول يا بتى 

عشق: اتفضلوا 

دخلوا و قعدوا الراجل الكبير: اتفضلى اجعدى (اقعدى) 

عشق: تمام 

عشق قعدت و الراجل الكبير بدأ يتكلم: إحنا مين إحنا جرايب ابوكى (قرايب) و عايزين إيه عايزين حقنا و شرفنا اللى بندور عليه بقالنا سنين 

عشق: بابا عمره ما قالى أنه عنده أهل و حق إيه و شرف إيه اللى بتتكلموا عليه ده 

الراجل الكبير: هحكيلك يا بتى أنا أبقى جدك ابوكى الله يرحمه كان ابنى كان أبن كبير البلد أنا اه كبير البلد و كنا أكتر ناس اغنياء فى البلد ابنى سافر و أتعلم و أتعرف على أمك لما رجع كنا مختارين ليه عروسة تبقى بنت عمه مرضاش يتجوزها و قال إنه هيتجوز أمك سافر و بعد عننا و أنا كنت غضبان عليه  و لحد دلوقتى بس غضب زال لما عرفت إنه مات و أمك كمان ماتت و عرفت إنك لسه عايشة و جايلك النهاردة بجوزك 

فرح اللى صحيت على صوتهم: جوزهااا 

عشق: جوزىىىى 

الراجل الكبير: آه جوزك اللى هيبقى جوزك يعنى 

عشق: آه و أنا هتجوز أزاى و انا متجوزه

الراجل الكبير: ايهههه متجوزه إحنا اللى نعرفه إنك مش متجوزه

فرح الصدمه كانت على وشها من رد عشق

عشق: لا مكتوب كتابى و الفرح بعد شهر 

الراجل الكبير: ازاااى 

عشق: عادى اعملكوا قهوه ولا نسكافيه بقى!؟ 

الشاب اللى مع الجد: قهوه و هما شاى 

عشق و فرح استغربوا من ردت فعل الولد دخلوا يحضروا القهوه و بيتكلموا 

فرح: إزاى قولتى كده

عشق: كان لازم يا فرح كان لازم

فرح: طب و هتعملى إيه 

عشق: مش عارفة بس أكيد مش هييجوا تانى يعنى خلاص عرفوا إنى متجوزه

فرح: بس الواد مززز مززز يعنى

عشق: هههه اطلعى يا فرح احنا فى إيه ولا إيه 

طلعوا و قدموا الحاجات 

الجد: يعنى أنتى متجوزه 

عشق: آه 

الجد: طيب ورينا صورته او اتصلى بيه 

عشق: مش فاهمه ليه 

الجد: علشان نتأكد يا بتى و نمشى و نرجعلك بعد شهر علشان فرحك 

عشق: ب.. ب… ب

فرح: عشق قاسم بيتصل 

عشق: أهو بييجى على السيره 

عشق أخدت الموبايل من فرح و ردت 

عشق: الو يا قاسم

قاسم: عشق مش واخده بالك إن الالقاب اترفعت أوى!؟ 

عشق: احمم آه بص اهلى عندى لما يروحوا هكلمك 

قاسم: عشق أنتى قايله مش عندك أهل غير مامتك و باباكى الله يرحمهم 

عشق: لا دول أهل بابا هبقى أحكيلك عليهم بعدين

قاسم استغرب الطريقة و أن دايما عشق بتتكلم معاه برسمية

قاسم: تمام لما يمشوا رنى عليا

عشق: تمام يا قلبى 

عشق قفلت 

عشق: شوفتوا 

الجد: تمام إحنا نمشى دلوقتى و هنرجعلك بعد شهر علشان فرحك طبعا معزومين 

عشق: طبعا 

الجد و الباقى مشيوا و عشق قعدت و فرح جمبها 

فرح: الفرح بعد شهر

عشق: و هييجوا 

فرح: طيب و مين العريس 

عشق: مش عارفه ربنا هيحلها من عنده أكيد  

فرح: انشاءالله 

عشق: هروح اكلم قاسم زمانه مستغرب يا عين أمه ????????

فرح: جايهه معاكى 

عشق كلمت قاسم و شرحتله الموقف و قالتله إنها جايه الشغل عشق صلت ونزلت على الشغل….

…………

بعد أسبوع من غير أى أحداث تذكر عشق صحيت الصبح و نزلت الشركه

عشق وصلت الشركه و لما وصلت قاسم كان بيهزأ الموظفين كلهم و دخل على مكتبه 

عشق لساره: فى إيه 

سارة: أستاذ قاسم متعصب و عايزك تدخليله 

عشق: تمام 

عشق دخلتله 

عشق: أستاذ قاسم حضرتك عايزنى 

قاسم لف بالكرسي و بسرعه قال: عشق تتجوزينى 

عشق:….. 

يتبع..

لقراءة الحلقة السادسة : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية حبي للأبد للكاتبة سحر ربيع.

اترك رد

error: Content is protected !!