رواية احببت روزي الفصل الخامس عشر 15 بقلم شهد محمد موسى

 رواية احببت روزي الفصل الخامس عشر 15 بقلم شهد محمد موسى

رواية احببت روزي البارت الخامس عشر

رواية احببت روزي الجزء الخامس عشر

رواية احببت روزي الفصل الخامس عشر 15 بقلم شهد محمد موسى


رواية احببت روزي الحلقة الخامسة عشر

حمزة راح بص لهدي واتكلم بإبتسامة:بصوا يا جماعة بمناسبة اللحظة السعيده دي فانا حابب اللحظة تبقي اتنين  وبطلب ايد هدي من اونكل عماد وطنط ياسمين............
هدي اتصدمت ومكانتش مصدقة الي سمعته وفرحتهاا مبقتش سيعاهاا لدرجة انه دموعهاا نزلت وكان نفسهاا تجري تحضنه وتقوله انهاا موافقة...ولكن تأتي الرياح بما لا تشتهي السفن🤷‍♀️
ياسمين " مامت هدي"بجمود:انا مش موافقة...
صدمة ألجمت الجميع واولهم هدي الي فتحت عنيهاا علي اخرهاا ودموعهاا نزلت بس دموع الصدمة..... فآخيراا وبعد انتظار كل السنين دي  هيتحقق حلمهاا  وتبقي مراته وعلي اسمه وتيجي هي وتدمره ....
مامت ياسمين بإبتسامة خبيثة: مالكم مصدومين كده ليه مانا انا لازم ارفض يعني لاده وقته ولا مكانه الجواز ليه اصول والمفروض يجي البيت ويشرب شاي او قهوه علي حسب يعني  ويقوله بطلب ايد بنتك يا عمي واوعدك اني هشيلهاا في عنياااا ونسأل العروسة بقي وتبص في الارض بكسوف كده وتقول موافقة وتطلع تجري مش هي دي الاصول ولا اي🙂😹
الكل بصلهاا بذهول وفي نفس واحد: لا يا شيخه😯 
مامت ياسمين:ههههههه شكلكم حلو اوي وانتوا مصدومين كده😂 "كانت بتتكلم وهي بتتجه ناحية حمزة وراحت وصلتله وحطت ايديهاا علي خده واتلكمت"
مامت ياسمين بإبتسامة:هو انا هلاقي احسن من حمزة لهدي 
عشان ارفض اوعي.... تفتكر او حتي تفكر اني ممكن ارفضك 
عشان حكاية انك مبتخلفش دي والكلام الفاضي ده ...الراجل 
ميعيبوش غير اخلاقه وبس غير كده مفيش ....وانت  مفيش 
في اخلاقك العالية ولا روحك الجميلة الي تشد اي حد 
ليك....... وبعدين كل الامور بإيد ربناا ومين عالم مش يمكن 
ربناا يرزقك بعدين بالذرية الصالحة وزي ما ربناا سبحانه 
وتعالي قال لسيدناا زكرياا في سورة مريم  بسم الله الرحمن الرحيم:
"يَٰزَكَرِيَّآ إِنَّا نُبَشِّرُكَ بِغُلَٰمٍ ٱسۡمُهُۥ يَحۡيَىٰ لَمۡ نَجۡعَل لَّهُۥ مِن قَبۡلُ سَمِيّٗا (7) قَالَ رَبِّ أَنَّىٰ يَكُونُ لِي غُلَٰمٞ وَكَانَتِ ٱمۡرَأَتِي عَاقِرٗا وَقَدۡ بَلَغۡتُ مِنَ ٱلۡكِبَرِ عِتِيّٗا (8) قَالَ كَذَٰلِكَ قَالَ رَبُّكَ هُوَ عَلَيَّ هَيِّنٞ وَقَدۡ خَلَقۡتُكَ مِن قَبۡلُ وَلَمۡ تَكُ شَيۡ‍ٔٗا " صدق الله العظيم....القصد من اني اقول الآيه انه مفيش اي حاجة بعيده عن ربناا زي ما اكرم ورزق سيدناا زكرياا بولد وامرأته عاقر مش بعيد ابداا انه يرزقك ويكرمك.....
حمزة راح حاضنهاا و كان بيدمع من جمال الكلام  الي آثرت فيه  وفكل الموجودين.............فكان..
*فيروز بتعيط ومبسوطة وآسر حاضنهاا بكتفه وعينه بتدمع ..
*وشهد حاضنه هدي الي بتعيط ومبسوطة بكتفهاا   وبتعيط وباصه لإياد 
*إياد عنيه بتدمع  ومبتسم وباصص هو كمان لشهد ....
*والباقيي بيدمعوا ومبسوطين عشان مليت من كتابه كل واحد لوحده🙂😂😂
ياسمين راح مخرجه حمزة من حضنهاا .....
ياسمين بمرح:ما تتجوزني انا وفكك منهاا😎😹😹
عماد "بابا هدي"بسخرية:علي اساس اني كيس جوافة هنا😏
ياسمين :هههههههههههه لاء كيس تفاح عشان بحبه😹😹
عماد راح اتجه ناحيتهاا فهي اول ما شافته بيقرب راحت فضلت ترجع لوره.....
ياسمين بخوف مصطنع: في ايه  اهدي يابو عميد كده متبقاش قفوش......
عماد راح شدهاا ليه وقرب منهاا وباسهاا فوق دماغهاا وقالهاا: انا ربناا بيحبني اوي عشان رزقني بيكي 
شهد بمرح:اهدي يا عمده راعي انه في سناجل هناا 🙂
ياسمين بصتله وابتسمت بخجل وقالت:قابل بقي.....
عماد راح محاوط ياسمين من كتافهاا بكتفه وراح مطلع لسانه لشهد 
وقالهاا: ياسنجل يا بائس😛
شهد بمرح وفخر:السنجلة جنتله يا زميكس 😌 
الجميع :ههههههههه
آسر بضحك:ههههه انتوا لو دراير مش هتعملوا كده....
فيروز بضحك:متخادش في بالك هما علي طول كده 😹
إياد راح عند بابا شهد ووقف قدامه وقاله بطريقة طفوليه محببه: عمو والنبي جوزني السرسجية دي 
كريم:ههههههه السرسجية دي
إياد بطرقة مضحكة: اه هي دي والنبي وافق يا عمو والا والله اعيط...😹🥺
كريم راح بص علي شهد لقاهاا مبتسمه اوي وفعنيهاا فرحة كبيره 
كريم بإبتسامة:  موافق بس ....
إياد بسعاده غامرة:بس اي...
كريم بضحك:هنمشي علي الاصول الي قالتهاا طنط ياسمين😹😹😹 وهتيجي انت وحمزة البيت وتطلبوهم رسمي ونتفق هناك...
إياد راح حضنه وبعديت خرج من حضنه ولص للكل وقالهم
إياد بإبتسامة :طب ياله بينا نمشي يا جماعة من هناا  عشان نروح نطلبهم النهارده رسمي في البيت .......
حمزة مؤيدا:حصل ياله بيناا ...
مامت فيروز:ههههه ايه الاستعجال ده دا لو بنسلق بيضة مكانتش اتسلقت😹😹
إياد بطريقة مضحكة:ربناا ما يوريكي يا حماتي قد ايه نار الانتظار صعبة......
ضحك الجميع .....
وبعدين مشيوا من المكان وروحوا البيت وبالفعل قعدوا مع بعض واتفقوا علي ....
1_الخطوبة وكتب الكتاب آخر الاسبوع الي هو بعد يومين يعني
2- الفرح بعد امتحانات الثانوية العامة لشهد علي طول بعد إلحاح من إياد ووعد منه انه هيخلي شهد تكمل دراستهاا .....
وقعدوا مع بعض شوية وبعدين كل واحد روح
* حمزة روح بيته وكانت الفرحة مش سيعاه 
*وإياد وآسر وفيروز روحوا البيت وكل واحد طلع علي اوضته ونام وهو مبسوط بالي حصل  ......
....................................
_في فلة فهد الاسيوطي_
لغاية الساعة 10 بالليل هنا مكانتش شافت فهد وكانت قاعده في اوضتهاا طول اليوم والخدم كانوا بيطلعولهاا الاكل لغاية فوق...........
10:30 p.m
...........
تيك.. تيك....تيك
هنا بفتور: ادخل
دخل فهد.....وراح اتجه ناحية السرير الي هنا قاعده عليه وراح قاعد قدامهاا.....
فهد بتنهيده حارة وهو بيبص في عنين هناا: هناا تتجوزيني...
.لولووووووي مبروك عليااا كده ميه ميه......عريسي خلاص خدني في عش الزوجية💃💃😹😹
هنا بصدمة:نعم.....قولت اي!
فهد بتنهيده وابتسامة:قولت تتجوزيني.....
هنا بتأتأه:اتج.....وزت"اتجوزك"انت..انتت
فهد.بإبتسامة وهو بيحط ايده علي خدهاا:ايوه يا هناا اناا 
هنا بدموع:بس ...انت وحش وبتشتغل مع المافياا وبتأذي الناس
فهد بحزن: انا وحش.....انت شوفتي مني حاجة وحشة
هنا بدموع: لاء مشوفتش بس انت بتشتغل معاهم و........
فهد مقاطعاا لهناا بصوت عالي:مش بمزاجي ...مش بمزاجي .....انا بشتغل معاهم مجبور عشان انقذ اهلي.....
هنا بصدمة: اهلك ....!
فهد بدموع تجمعت في عنيه :ايوه اهلي ....الي خطفوهم وحرموني منهم عشان اشتغل معاهم واخون بلدي.... اهلي الي مشوفتهمش بقالي اكتر من 3 سنين .....
هنا صعب عليهاا فهد فراحت قربت منه وخدته في حضنهاا وفضلت تطبطب عليه....
هنا بدموع:طب ليه يخطفوهم...
فهد بدموع وهو في حضن هناا وماسك فيهاا كأنه طفل : عشان انا من اكفئ  ظباط المخابرات المصريين وفي معلومات كتير محدش يعرفهاا ولا يقدر يوصلهاا غيري فخطفوهم وهدوني اني لو معملتش كل الي هماا عاوزينه هيقتلوهم ........بقلم شهد محمد موسي....
هنا بدموع:طب ومبلغتش ليه في شغلك.........
فهد راح خرج من حضنهاا وبصلهاا واتكلم:عارفين وهما الي طلبوا مني اني اجاري التيار واعمل الي هما عاوزينه...........وكل حاجة تبقي تحت عنيناا و بسب كده عرفناا حاجات مكناش نعرف عنهاا حاجة زي انهم لما بيخطفوا البنات بيفضلوا يحقنوهم بإستمرار لغاية ما يوصلوا لسن معين  بماده بتخليهم ينسوا تدريجيا كل حاجة يعرفوهاا عن نفسهم وبيبقوا زي الآلة بيعملوا كل الي يطلب منهم .....
هنا بدموع وصدمة:يعني...انااا
فهد هز دماغه واتكلم:ايوه يا هناا حتي انتي اتحقنتي بالمادة دي عشان كده مش فاكرة اي حاجة عن نفسك وبعتوكي لمريهاان عشان تشتغلي فتاة ليل مع الي موجودين هناك........
هنا سكتت وفضلت بصاله ودموعهاا بتنزل ومش عارفة ترد تقول ايه...
فهد راح محاوط وشهاا بين ايديه وقالها:قولتي اي يا هناا موافقة تتجوزيني......
هنا بصاله وتايهه مش عارفة تقوله ايه ......بس لقت 
نفسيها بترد...
هنا بتوهان ودموع:ممكن ارد عليت "عليك" بعد تام "كام" يوم......لو سمحت
فهد بإبتسامة مطمئنة:براحتك..... وعايزك تعرفي انك  تقدري ترفضي انا مقدرش اجبرك انك تتجوزيني ........
 " وراح بايسهاا فوق دماغهااا وخرج"
هنا فضلت تعيط علي حظهاا وعلي حياتها وكانت بتفكر في كلام فهد وياتري هتوافق ولا لاء وهل هي تملك حق انهاا ترفض
فضلت كده لغاية ما نامت ..
...............بقلم شهد محمد موسى...................
عدي اليوم علي ابطالنااا علي البعض بالفرح والآخر بالحزن....
........................
اليوم التالي~
2:00 p.m
_عند سيف_
سيف من ساعة ما مشي وروح بيته وهو بيحاول يوصل لاي معلومات عن هناا وعن موضوع المفايا ده بس موصلش لاي حاجة...........
تيك.....تيك.... تيك
سيف :ايوه حاضر يالي بتخبط"وراح فاتح الباب"
اول ما فتح الباب لقي الي بيحضنه جامد....
مروة وهي حضناه: وحشتنيي اوي يا سيف كنت مختفي فين كل ده....
سيف وهو يبادلهاا الحضن: حصلت شوية حاجات كدة بس الحمدلله عدت علي خير" وراح مخرجهاا من حضنه وقالهاا خشي... راحت دخلت.... وهو قفل الباب"
وبعدين راح قعد علي الكرسي فاول ما قعد راحت قامت من المكان الي كانت قاعده فيه و قعدت علي رجله
مروة وهي توزع قبل متفرقه علي وجهه :وحشتني اوي ....
سيف بإستمتاع:وانتي كمان....
مروة:مش هتقولي كنت مختفي فين الفترة الي فاتت
سيف راح شايلهاا بين ايده وقالهاا:هتعرفي في الوقت المناسب بس دلوقت مش وقته خالص" وراح بايسهاا من شفايفهاا " واتجه ناحية اوضه النوم ...........
..................بقلم شهد محمد موسى.........
_في شركة الجندي_
فيروز وآسر نزلوا الشغل زي ما فيروز طلبت من آسر......
فيروز كانت بتشتغل مع باقي زمايلهاا  لغاية ما تعبوا  فقالوا انهم ياخدوا بريك شوية ....المهم فيروز كانت واقفة بتعمل قهوة ....
فيروز بغناء وابتسامة وشرود:ان كنت 
ناااسي...امممم...افكرك.........ان كنت ناااااااسي......... افكرك 
ياما كان غرااامي....... غرامي غرامي بيسهرك.... وكان 
بعاااادي بيحيرك ...بيحيرك...بيحيرك..وان كنت 
نااااااسي ...افكرك..........في القلب كنت الحب 
الغالي...والذكرياااااااااات والعهد الغالي....في القلب كنت 
الحب الغالي والذكريااااااات والعهد الغالي........ايام مكنت 
حبيبي وكنت احبك.....وكنت راضي نصيبي من عطف 
قلبك....... وكان غرامي بيسهرك وكان بعادي بيحيرك .....وان كنت نااااااسي...... نااااااسي ....افكرك.....
افكرك بالليل وشجونك واحلفلك علي الشوق 
بعيونك .......وفرحتك وانت بتحكي قصة هواياا ولوعتك 
وانت بتشكي من طول آسايااا .......وكان غرامي بيسهرك 
وكان بعادي بيحيرك...وكان غرامي بيسهرك..وكان بعادي بيحيرك وان كنت ناسي..ناااااسي...افكرك
كل الي في الشركة قام سقفلهاااا  
فيروز فاقت من شرودهاا علي صوت تسقيفهم ....
_صوتك يجننن
*رائعة جداا
~صوتك فظيع بجد
"ده كلام الناس الي في الشركة "
فيروز ابتسمت بخجل وضربت بإيديهاا علي دماغهاا لانهاا مخدتش بالهاا انه هي بتغني بصوت عالي نتيجة انها كانت سرحانة.........وخدت القهوه وراحت وقفت عند الشباك الي بيطل علي الشارع........
أمجد بإبتسامة:صوتك جميل اوي
فيروز لفت وشهاا تشوف مين بيتكلم .......
فيروز بإبتسامة:مرسي لحضرتك..
امجد راح مد ايده وقالهاا:اسمي أمجد...بشتغل معاكي هناا...
فيروز مدت ايديهاا وسلمت عليه بإبتسامة: تشرفت بحضرتك استاذ أمجد انا فيروز
أمجد بإبتسامة:الشرف لياا طبعاا بس ممكن بلاش تكليف يعني قوليلي امجد بس وانا هقولك فيروز بس.....
فيروز بإبتسامة: ممكن ..
أمجد بإبتسامة:انتي جديدة هناا صح..لاني اول مره اشوفك..
فيروز بإبتسامة:اه جديدة
أمجد بإبتسامة:نورتينااا....
فيروز ابتسمت وكانت لسة هترد ..
_فيروز ياله عشان نكمل
فيروز بإبتسامة:معلش بقي لازم امشي فرصة سعيده
أمجد بإبتسامة:انا أسعد....
فيروز جت تمشي بس هوب رجليهاا إتلوت وكانت هتقع بس امجد مسكهاا وتلاقت الأعين
وكل واحد فضل باصص في عنين التاني بس فيروز تدارك الامر وراحت عدلت نفسيهاا 
وقالته بإبتسامة متوترة:شكراا ليك
أمجد بإبتسامة:العفو علي ايه دا واجبي
فيروز ابتسمت وراحت مشيت 
بس لقت ايد فولازية بتمسكهاا جامد و كان آسر وراح شاددهاا ودخلها جوا الاسانسير وداس عليه عشان يطلع وراح داس علي زرار وقف الاسانسير.....
آسر راح مسك فيروز من كتافهاا  و بغضب :ايه الي انا شوفته ده..  
فيروز بخوف من هيئة آسر:والله مفيش حاجة حصلت ...انا كنت هقع فهو .....يعني...يعني....مسكني و....
آسر قبل ما تكمل كلامهاا كان نزل علي شفايفهاا وباسهاا جامد جداا لدرجة أنه شفتهاا الي تحت جابت دم .....وهو الغبي مش حاسس ومبعدش عنهاا غير لما حس انه هو وهي محتاجين الاكسجين فبعد عنهاا وحط 
دماغه علي دماغهاا  وقالهاا:انتي 
بتاعتي يا فيروز محدش ليه حق 
انه يلمسك او يسمع صوتك 
وانتي بتغني غيري انا ...فاهمهه
فيروز هزت دماغها وهي مغمضة عنيهاا ....
آسر خد باله انه شفتهاا بتجيب دم فراح طلع منديل من جيبه وبدأ يمسحلهاا  الدم........وراح شغل الاسانسير ......
ووقف الاسانسير في الدور الي فيه مكتب آسر.. فراح خرج آسر 
وقالهاا :افتحي عينك......وروحي الحمام اغسلي وشك وكملي الي هتعمليه واياكي تكلمي حد......
وراح مشي وسابهاا وراه تايهه من آثر المشاعر الي دخلهاا فيهاا دي نتيجه قبلته.....
...................................
عدي اليوم عادي علي باقي الابطال بدون اي احداث تذكر تاني بس آسر وفيروز بقي فيه بينهم احتزازية في التعامل شوية ........
...................................
وجه معاد خطوبة وكتب كتاب هدي وشهد~~
.....................
كانوا الاتنين اميرات بفساتينهم الرائعة الي خطفت حمزة وإياد اكتر ما هماا مخطوفين😹
وتم كتب الكتاب بحمدلله وقال المأذون جملته المشهورة
 "بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير🍃♥️ "
* وراح حمزة حضن هدي وهدي حضنته وعيطت من فرحتهاا فآخيراا بقت مراته وشالت اسمه ....وهو كان بيطبطب عليهاا ويقولهاا اهدي .....
*إياد بقي اول ما المأذون قال جملته راح خد شهد من ايديهاا ودخل بيهاا اوضتهااا......
شهد بضحك : انت بتعمل ايه يا اهبل انت😹😹
إياد وهو يحاوط وسطهاا بإيديه :هستفرد بيكي عندك مشاكل😉
شهد بخجل وهي تحاول ان تبعده:بس بقي يا إياد ابعد...
إياد وهو بيقرب وشه منهاا وباصص علي شفايفهاا:تؤ تؤ مش هبعد.....انا من هناا ورايح هقرب وبس"وراح خطف شفايفهاا في قبله خاطفة ورقيقة اذابت شهد وبادلته القبلة وراحت رافعه ايديهاا وحاوطتت بيهاا رقبته  وهو تعمق في بوسته 😘"
"احنا بائسات ملناش دعوة بالكلام ده🙂😂😂".....المهم 
إياد راح بعد عنهاا وحط دماغه علي دماغهاا وقالهاا وهو بينهج: بحبك يا شهودة قلبيي من اول مره شوفتك فيهااا وانت احتليتي قلبي وكياني كله...
شهد وهي مغمضة عنيهه ومستمتعه بقربه:وانا كمان بحبك ..
إياد راح مسك ايديهااا وقالهال:ياله نطلع بسرعة يا شهد الله لا يسيئك لحسن لو فضلت شوية تانين بعد الي قولتيه ده هيجبولناا بوليس الآداب....🙂😹😹
شهد:هههههه يخربيت ام فصلانك🙂😹😹😹
وراح خرج هو وهي بره وكانت العيون مليانه محبه للكل والاجواء كانت سعيدة 
وفيروز كانت جميله جدا بفستانها الي جابهولها آسر واعتذر منهاا عن الي عمله وقالهاا انه هو كان مضايق ومكانش عارف ايه الي بيعمله  وكانت مبسوطة جداا لإخواتهاا  وابتسامتهاا مفرقتهااش.....
فيروز بمرح وهي تحتضن شهد وهدي: مبروك يا كلبوبات قلبي😹
هدي وشهد :هههه الله يبارك فيكي يا اخت الكلبوبات😹😹
فيروز:بتشتم بشياكه اناا🙂😹😹
شهد وهدي:حصل😹😹😹
................
علي الجهه التانية
.......
آسر بإبتسامة وهو يحتضن إياد:والله عشت وشوفتك عتريس يا إياد😹😹
إياد :انت جاي تهزر بقي😹😹
آسر بإبتسامة:عيب عليك .....ربنا يفرح قلبك ويسعدك علي طول
حمزة بمرح:طب انا مليش حضن ولا اي يابو الصحاب🙃😹
آسر:هههه انت الحضن الاكبر 
وراح حاضنه وقاله:مبروك يا صاحبي ربناا يسعدك ....
إياد:هو الواد فهد مجاش ليه...
آسر:جاي لسة مكلمه قالي انه خلاص قرب "مكملش دقيقة ولقي فهد داخل من الباب بس مش لوحده ......👀
آسر بذهول: روزي.....👀
يتبع..

لقراءة باقي حلقات الرواية : أضغط هنا
google-playkhamsatmostaqltradent