رواية إمامي الفصل العاشر 10 بقلم أسماء الهادي

 رواية إمامي الفصل العاشر 10 بقلم أسماء الهادي

رواية إمامي البارت العاشر

رواية إمامي الجزء العاشر

رواية إمامي الفصل العاشر 10 بقلم أسماء الهادي


رواية إمامي الحلقة العاشرة

احمد وعم محمد صحيو نزلو صلو ف المسجد وطلعو

محمد: صباح الخير يا امام

إمام : صباح النور يا والدي

محمد : امال تسنيم فين

امام: بتجهز الفطار يا والدي

احمد:قولي يا بابا هو الراجل صاحب الشقه اللي فوقينا فين عايز رقمه

محمد:طب استيني نفطر الاول

احمد:م انت عارف يا بابا اني صايم

محمد:انا الوحيد اللي فاطر فيكم

إمام:يا والدي انت صاحب مرض

احمد:قول يا والدي رقمه

محمد:في اجنده جوا هتلاقي فيها ارقام كتير دور ع الحج سيد

احمد قام يجيب الاجنده ولقي الاسم

إمام:بتعمل اي يا بني

احمد:هرن ع الراجل

امام: هترن ع الراجل الساعه ٥الصبح
انت مستعجل كدا لي يا بني ادم انت

احمد:مفيش عادي يعني

إمام: احمد خد بالك من تصرفاتك لانها بدأت تزعلني البيت دا بيتك قىل ما يكون بيتي انا هروح اشوف الفطار

محمد: ينفع كدا يا احمد تزعل اخوك منك

احمد: والله يابابا ما اقصد بس انا مش عايز اسبب الاذي لحد الاول كان عادي اجي ابات هنا بالشهور
انما دلوقتي الوضع يختلف ف مرات اخويا واحده عايزه تاخد رحتها ف بيتها فهمتني يا والدي

محمد ابتسم: طول عمرك واد حر ومجدع ماشي يا حبيبي اللي يريحك بس استني كامن شويه ع الساعه 10 كدا ولا حاجه ابقي رن عليه قوم لو عايز تنام شويه قبل ما تروح المصنع

احمد: عندك حق يا بابا هقوم انام ساعه كدا ولا حاجه

. 🌸سبحان الله🌸

إمام راح لتسنيم وهو مضايق

تسنيم لاحظت دا عليه

امام: اساعدك ف حاجه

تسنيم: لا ربنا يحفظك
مالك

إمام: احمد بيضايقني بتصرفاته دي

تسنيم: واي هيا تصرفاته

إمام: عايز رقم الراجل صاحب الشقه
وعايز يرن عليه دلوقتي متقوليش ان احنا بنعذبه

تسنيم سابت الي ف ايديها وقعدته ع الكرسي الي ف المطبخ

واتكلمت بهدوء: عنده حق

امام بص ليها واستغرب: عنده حق في اي بقا

تسنيم بهدوء: احمد اولا ملتزم وثانيا
من كلام بابا عليه واحد حر وراجل جدا وعشان فعلا وجوده ووجودي ف البيت مش لطيفه اوي انا عادي والله مش مضايقه من وجود بس ف نفس الوقت حاسه اني متربطه مع انه شخصيه ف قمه الاحترام والادب كفايه انو صاحب جوزي

امام بغيرة: متمدحيش حد

تسنيم بص ليه وضحكت: المهم دلوقتي انك تفهم وجه نظر صاحبك وتاخد الامور ببساطه وبلاش القفش دا

امام: حاضر اي اوامر تانيه يا مامتي

تسنيم ضحكت: انت بتتريق عليا ولا اي واه في طلب مش امر شوف البنويت صحيو ولا لاء ولو صحيو مريم ليه دواء قبل الاكل ادهولها

امام ابتسم ع حنيه قلبها واهتمامها ب اخواته: حاضر

ولسه هيطلع من المطبخ

تسنيم: امام

امام لف ليها: نعم

تسنيم: خلصت المشروع بتاعك

امام: ايوا الحمدلله يا حبيبي

تسنيم: ادام الله حمدك وجعلك الله من الحامدين الشاكرين

امام بص ليها وابتسم: امين

وخرج راح لمريم واميره

🌸استغفر الله🌸

راح لقياهم نايمين يسكت لا يصحيهم
(احمد اخويا التاني بغبوته😂)

يعيال قومو

اميرة:امام بالله عليك اسكت انا مصدقت نمت

مريم طبعا ولا الهوي

مريم يا مريم قومي يا بت

مريم:تؤتؤ

امام:هو اي اللي تؤتؤ قومي يا بت

مريم بنوم: انا عايزه اعرف اي مشكلتكم مع مريم حتي وهيا مكسوره عايزين تصحوها بدري

امام:اه يام لسانين قومي عشان تاخدي الدواء

مريم:حاضر ممكن تجيب كوبيه ميه

امام:حاضر هروح اجيب

مريم خلته طلع ونامت تاني

امام رجع لقاها نايمه

انتي يا بت يا مصيبه قومي

مريم:انت جيت ليه

امام بستغراب: هو اي اللي جيت لي اخلصي قومي خودي دواكي انا لو ف حضانه من هناهد كدا اخلصي عايز اراجع ع المشروع قبل ماامشي

مريم وهيا بتاخد الدواء:حاضر

امام:يحضرلك الخير يختي

مريم :انا لو منك ماروحش للراجل دا مغرور ومتكبر استغفر الله حاجه كدا اوڤر شناعه

امام ضربها بخفه ع دماغها:حراام يا ام لسانين حرام متذكريش اخاكي المسلم بما يسؤه وفي ضهره كمان
وبعدين انتي مالك مغرور ولا مش مغرور بدال متعرفيش ظروف حد يبقي متكلميش وبلاش ظن السوء
انتي مقراءتيش الحديث اللي بيقول
اياكم والظن
عن أبي هريرة رضي الله عنه أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: (إياكم والظن، فإن الظن أكذب الحديث، ولا تحسسوا، ولا تجسسوا، ولا تنافسوا، ولا تحاسدوا، ولا تباغضوا، ولا تدابروا، وكونوا عباد الله إخوانا) رواه البخاري ومسلم


مريم:اسفه يا ابيه مش هعمل كدا تاني

امام:شطوره

امام راح يراجع المشروع
وتسنيم دخلت حطت الاكل

تسنيم:يلا يا مريوم
عشان تفطري

مريم:حاضر يا سيمو

تسنيم:هيا اميرة نايمه لي

مريم:معرفتش تنام طول اليل

تسنيم:ربنا يقويها

مريم:سيمو انتي مش هتاكلي

تسنيم:لا يا حبيبتي بالهنا والشفا على بدنك

مريم:انتي صايمه زي ابيه احمد وامام

تسنيم بصت ليها بحب:ايوا

مريم:امممم ابيه امام مسيطر بردو

تسنيم استغربت: مسيطر لي يعني

مريم:اصل ابيه امام من يومه وهوا عليه اسلوب ف الحوار واقناع متعرفيش بيقنعك ازاي

تسنيم ابتسمت:عندك حق
يلا كملي اكلك

الساعه جت 8 ونص احمد صحي ونزل المصنع وامام لبس وجهز
وتسنيم واقفه معاه تودعه

امام:حبيبتي بابا هيعديكي عليا ف الشركه وانا وانتي نطلع نشوف معرض محترم كدا نجيب منه العفش

تسنيم:حاضر ربنا يوفقك يارب

امام بص ليها وابتسم:يارب يلا في رعايه الله
🌸استغفر الله🌸
امام راح الشركه بس منتظر رده فعل مراد وكان عايز يعرف مراد جاي ليه لي ولا كان موجود ف المنطقه بتاعتهم ليه

مراد طلب من السكرتيره انها تبعت امام

سها هو مهندس إمام وصل ولا لاء

سها:وصل يا فندم

مراد:ابعتيه

سها:حاضر يا فندم

سها راحت لـ إمام

خبطت ع الباب واتكلمت بمياعه:امام مستر مراد عايزك

امام اضايق انها رفعت الالقاب ومن طريقتها ف الكلا:تمام

جاي عشان يخرج هيا واقفه ع الباب

امام:ف حاجه يا انسه سها

سها بدلع:تؤتؤ

امام بنفاذ صبر:لما هو مفيش واقفه لي ع الباب بعد اذنك عايز اعدي

سها:متعدي

امام: هو في اي يا بنت الناس

سها بدلع:ف انك مش حاسس بيا
ومش معبرني وع طول مديني الوش الخشب تقلان لي

امام اتفاجأ:تقلان بصي يا انسه يا محترمه انا واحد متجوز حتى لو كنت مش متجوز مينفش اتعامل معاكي عادي لان في حدود بين الراجل والست ومينفعش نتخاطها
لانه حرام يا محترمه وياريت بعد اذنك تحترمي نفسك وتحلي عني عشان انا بعد كدا مضمنش تصرفي معاكي هيكون عامل ازاي وياريت انك تحتفظي بلالقاب
وعديني

سها واقفه مذهوله بقا انا حد يقولي لاء انا يتقالي الكلام دا طب اما وريتك انت ومراتك مبقاش انا سها

امام بغضب مكتوم وهو غاضض بصره خبط الباب خبطه جامده واتكلم :متعاديني

سها اتخضت وبعدت فورا

امام ماشي وهو بيحاول يكتم غضبه

خبطت ع مكتب مراد ودخل بس مراد لاحظ انو مش زي العاده مش مبتسم

مراد بعمليه:خلصت المشروع

امام:ايوا اتفضل يا فندم

مراد: احم احم مالك

امام:ولا حاجه بعد اذنك

مراد:مش عايز تعرف انا كنت جايلك لي

امام:لي

مراد:لا دا انت دمك واقف اوي النهارده

امام وهو بيحاول يرجع لطبيعته:
انا زي م انا يفندم

مراد:ممكن نبعد عن الشغل ونتكلم اكننا صحاب

امام ابتسم:اكيد طبعا اتفضل

مراد بتسأول:اي اللي خلاك تصلي ف المكتب

امام عرف ان هو عايز يوصل لحاجه بس بطريقه غير مباشره:ممكن اسال حضرتك سؤال

مراد:هترد ع السوال بسوال

امام:ولي متقولش ان اجابت سوالك
هيا اجابتك لسوالي

مراد:اتفضل اسال

امام:لو السيد الوالد نادي عليك هتعمل اي

مراد: هرد عليه

امام:قصد حضرتك تلبية النداء صح

مراد:صح

امام ابتسم:اهو دا بالظبط اللي عملته اني لبيت النداء

مراد بعدم فهم:مش فاهمك

امام ابتسم:لله المثل الاعلي
ربنا سبحانه وتعالي بينادي عليك خمس مرات ف اليوم ولما ربك يإمر ما علي العبد غير الطاعه
بيقولك يلا ع الصلاه يلا ع النجاة
يعني صلاتك هيا نجاتك وصدقني
مفيش حد هيستحمل تروح ليه خمس مرات وتشكي وتبكي وتدعي غيره احنا بناخد مفهوم الصلاه بطريقه غير صحيحه وهيا ان الصلاه روتين مش اخدنها انها الراحه والسكينه والتضرع لله

مراد بص ليه بذهول:عندك حق
طب ممكن اسال سوال

امام:اتفضل

مراد:طب لو عايز انتظم ع الصلاه
انتظم ازاي

امام:لو عايز تعمل اي حاجه صح وتنتظم عليها اولا النيه نيتك تكون خير والدعوه انك تدعي ربنا انو يوفقك وتقدر تاخد الخطوه اي كان هيا اي ثانيا الصحبه الصحبه يا مراد
ملازمه صحبه الصالحين تصلحك
وتاخد بايدك للجنه
نيجي بقا ازاي انتظم
اولا حاجه زي ما قالنا النيه
تاني حاجه افضل ادعي ربنا انو يثبتك ع دينه
تالت حاجه حفظ القران بيخلي عندك نشاط وهمه انك تصلي بآيت جديده
رابع حاجه اسمع شيوخ واعرف عقوبه تارك الصلاه
حاول بس تجرب دول كدا لمدة 22يوم وهيبقي الموضوع بالنسبه ليك عاده بس عايز افهمك حاجه ان
شيطانك هيحاول يوقفك ويمنعك
زي ما يعصيك ف الطاعه اعصيه ف المعصيه

مراد:مش فاهم اخر جمله

امام:زي ما شطانك يعصيك انك تعمل طاعه سواء بقا صلاه صيام
ويقعد يوسوس ليك انك متعملهاش
انت كمان لما يوسوس ليك انك تعمل معصيه اعصيه وقول ليه لا مش عامل انت عارف هيبدا معاك ازاي

مراد:ازاي

امام:يبداء بقا يقولك انت كدا كدا مش بتصلي وكدا هتتعاقب وكدا هتتعاقب تصلي ازاي بكل الذنوب دي انت مش فاكر اخر مره قولت هتصلي ومصلتش وهعمل ومعملتش
انت منافق، وهو ما يعرفش ان خير الخاطئين التوابين

مراد بصوت كله ندم:يعني ربنا يقبل توبتي

إمام:اكيد طبعا الانسان مش معصوم من الخطاء وربك غفور رحيم
وكريم اوي بعباده اتوكل انت بس علي الله وقدم المشيئه وباذن الله خير

مراد بص ليه:انا بجد مش عارف اشكرك ازاي

امام:عين يا صاحبي مفيش شكر بين الاخوات

مراد ابتسم ليه بامتنان:عندك حق يا صاحبي

امام خرج راحه مكتبه يخلص الشغل اللي وراه

ومراد خرج وقعد يلف بالعربيه شويه لغايه م وقف قدام جامع
ونزل

دخل الجامع وحس براحه اول مره يحسها وكلام إمام عمال يدور ف دماغه راح اتوضي وسجد واكن هموم الدينا كلها وقعت من كتفه اما سجد واتكلم بدموع وندم

يارب انا عارف اني غلط ف حقك كتير ومكنتش بصلي وانك كتير اوي دعتني لصلاه وانا كنت بطنش يارب اغفرلي ذنوبي يارب انا جاي وكلي عشم ف رضاك ورحمتك يارب ارحمني وقويني يارب
كل كلمه بيقولها بدموع الندم

قام وهو مستريح ومطمن ووعد وعد انو مش هيسب ولا فرض وهيقرب من ربنا اكتر من كدا

خرج من الجامع واكنه انسان جديد ابن النهارده
(ليه حق دا دين علينا ولازم نوفيه انت لما بيبقي عليك فلوس لعبد بتبقي مخنوق ومهموم ولله المثل الاعلي فما بالك بقا برب العباد)

تسنيم ف البيت بتتحايل ع اميرة عشان تاكل

يا بنتي مش هينفع كدا لازم تاكلي اي حاجه كدا هتقعي من طولك

اميرة:مش قادره يا تسنيم مش قادره

مريم:هاتي هنا يا سيمو وانت اكل انا قادره انا

تسنيم واميره غصب عنها ضحكت ع اختها المفجوعه

اميرة:طب اعملي حساب لختك التعبانه ولا بيت الناس اللي احنا فيه

مريم:يختي كلها كام شهر وهتقومي زي القرد اما بقل لبيت الناس ف دا بيت اخويا حبيبي واعمل فيه اللي انا عايزه

تسنيم ابتسمت بحب:طبعا يا حبيبتي بيت اخوكي ودا كله بعد بركه ربنا خير اخوكي وعزه اعملي اللي نفسك فيه

مريم بصت ليه بحب:والله ليه حق يحبك ويعشقك كمان هو في حد بالحنيع والطيبه دي حبك كتير يا روحي

اميرة:اول مره تقولي حاجه عدله
فعلا تسنيم حنينه وجدعه وكريمه وطيبه ربنا يحميكم ويحفظكم ويتتم ليكم ع خير الا بالحق انو هتفرشو الشقه امته عشان الفرح

تسينم:امين، باذن الله هنروح النهارده نشوف معرض كدا

مريم:اوعو تعملو الفرح وانا متجبسه والله ازعل الله يسامحك يلا ف بالي

اميرة بمشاغبه:دا انت طلعتي عين الولا مسحتي بكرمته الاسفلت

مريم بغيظ:يستاهل واسكتي بقا عشان مشتمهوش وابيه إمام يزعل

تسنيم:يزعل من اي

مريم:اصل قال ليا مجبش سيرة حد
واذكرو بحاجه وحشه

تسنيم:شطوره انا هقوم اعمل الغداء
عقبال ما بابا يرجع من المسجد

اميرة:اجي معاكي اساعدك ف حاجه

تسنيم:لا يا حبيبتي خليكي انتي ارتاحي انتي مش قادره توقفي ع حيلك

تسنيم خرجت

مريم:البنت دي طيبه اوي

اميرة:امام ابن حلال ويستاهل كل خير ربنا يحفظهم ويحميهم ويرزقك الزوج الصالح اللي يسعدك ويفرحك

مريم:انا قاعده ع قلبكم

اميرة:ومالو يا ختي اقعدي

🌸استغفر الله 🌸

عم محمد رجع من الصلاه
تسنيم يا بنتي

تسنيم: ايوا يا بابا

محمد: جهزتي يا بنتي ولا لسه

تسنيم: حاضر يا حبيبي ثواني بس
اغرف الاكل لمريم عشان الدواء وهروح البس

محمد: ماشي يا حبيبتي

تسنيم غرفت لمريم ولبست دريس سماوي وخمار اوف وايت كانت جميله اوي ورقيقه

محمد: بصي يا حبيبتي انا هوديكي الشركه وانت تروحي لا إمام عشان بس احمد رن عليا وعايزيني معاه عشان الراجل صاحب الشقه

تسنيم: تمام يا بابا

مشيو وصلو الشركه وتسنيم طالعه
خبطت ف بنت ف سالتها عن مكتب إمام والبنت قالت ليها بس كان جنب البنت دي سها

تسنيم مش غايز ترن ع إمام عايزه تعملها لي مفاجأة

سها: انتي مين وعايزه مستر إمام ف اي

تسنيم: انا مراته

سهام اتصدمت بق انتي اللي فضلها عليا كدا احلوت اوي
: للاسف الاسنسير عطلان ممكن تطلعي ع السلم

تسنيم: مفيش مشكله

سها شافت تسنيم طالعه ع السلم لفت وشها وطلعت بالاسنسير وراحت ع مكتب إمام
فتحت الباب براحه لقيته بيصلي
دهلت وقفلت الباب براحه وفضلت واقفه ونكشت شعرها ومسحت الروج بتاعهاا

امام خلص صلي وبيطبق المصليه وبيبص وراه شاف سها

امام بغضب: انتي بتعملي اي هنا وازاي تدخلي من غير استاذان

سها قربت منه وبتحاول تفتح زرار قميصه امام بعد ايدها جامد بس للاسف كانت هيا ماسكه القميص ف الزرار ااتقطع

إمام: اطلعي بره ومش عايز اشوف وشك انتي فهمه انا سكت ومردتش اقول حاجه لمستر مراد بس توصل بيكي الوقاحه لدرجه دي لحد هنا وكفايه غوري بره

سها: لي بس كدا يا بيبي انا بحبك

إمام لسه هيرد بس قاطعه ان تسنيم فتحت الباب

تسنيم بصت ع سها ومنظرها إمام اللي قميصه مقطوع

سها وقفن بستفزاز جمب إمام ومسكت دراعه: مين دي يا بيبي

امام واقف مصدوم زي تسنيم بالظبط: تسنيم انا معملتش حاجه اقسم بالله

سها: ف اي يا بيبي اي يعني متقول ليها كنا بنعمل اي

إمام بغضب وصوت عالي: اسكتي بقا اسكني خرام عليكي عملت ليكي اي عشان تعملي دا كله فيا

وبص لتسنيم بنظرة ترجي: تسنيم بالله عليكي تصدقي

تسنيم بصت ليه بعيون كلها دموع
: انت تسكت خالص

ياتري اي رده فعل تسنيم واي المفروض تكون رد فعلها

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent