Uncategorized

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الأولى 1 بقلم دنيا حسن

 رواية عشق الشرقاوي الحلقة الأولى 1 بقلم دنيا حسن 

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الأولى 1 بقلم دنيا حسن 

رواية عشق الشرقاوي الحلقة الأولى 1 بقلم دنيا حسن 

دنيا:لالالالا انا اسفه والله مش هعمل كده تاني بس سيبني ف حالي نا اسفه

__________نتعرف بالشخصيات بقي______________________

“البطله”

دنيا 24 سنه خريجه كليه تجارة بتشتغل ف شركه M.s.c

“البطل”

محمد صاحب شركه اللي دنيا بتشتغل فيها طبعه قاسي جدا معندهوش رحمه وبالذات فالشغل عنده28سنه خريج كليه تجارة بردو ياتري اي اللي هيحصل بينهم ????

محمد: نا هعرفك ازاي تضربيني بالقلم القلم دا هدفعك تمنه غالي اوي

دنيا: انا اسفه والله واعتذرتلك اهو سيبني فحالي بقي

محمد بضحكه صفره كده :ههههههههههههههههههه اسيبك دي نجوم السما اقربلك انا محمد الشرقاوي يعني محدش يقدر يقف ف وشي هتيجي وحده مفعوصه زيك وتضربني نا 

“Flash back”..❤

دنيا: تفتكري يا اميرة هتقبل فالوظيفه دي 

اميرة: اكيد طبعا يابنتي انتي cvبتاعك ماشاء الله كويس جدا 

دنيا: خايفه اوي 

اميرة: لا متخافيش خير باذن الله❤

SToOp..????

اميرة تبقي جارة دنيا وزي الاخوات بالظبط وهي ودنيا اصحاب جدا من صغرهم لان دنيا وحيده واميرة بردو وحيدة عندها 23 سنه وشعرها قصير ولونه اسود ومش محجبه❤

“نرجع بقي لروايتنا تاني”❤

دنيا: خير باذن الله هروح نا بقي عشان متأخرش

ركبت التاكس وعطته العنوان ووصلت للشركه 

دنيا: لو سمحتي انا جايه بخصوص اعلان انكو طالبين موظفين 

السكرتيرة بابتسامه: اه يافندم اتفضلي استريحي لحد ما المهندس محمد يوصل 

دنيا بابتسامه : تمام 

كانت لابسه فستان سماوي وطرحه بيضه وحاطه كحل بس كده❤

محمد: يلا يا ادم انجز بقي 

ادم: حاضر روح انت وانا هحصلك 

محمد: اوك متتأخرش بس 

ادم: مسافه السكه كيكي ميكي لا تقلق ياصديقي ????????????????

محمد: انت تافهه كده لمين اي ياميكي انا كده قلقت يا قطه نتي “محمد طبعه قاسي اوي بس مع صحابه هلس جدا”????

STtoOp..❤

نتعرف بالشخصيه العسل دي ادم المنياوي صاحب والانتيم بتاع محمد مفيش نصيبه الا ما عملوها مع بعض وزي الاخوات واكتر عنده 28 سنه زي محمد بس طبعه عكس محمد خالص مرح وتافهه بس بتاع بنات اووي????????????

نرجع بقي لروايتنا ونكتفي بالابطال دول فاول بارت متخافوش متخافوش مش هوقف البارت ع كده????????????

دنيا: يا استاذه احنا بقالنا ساعتين هنا منتظرين البشمهندس بتاعكو داا المفروض يكون في انضباط فالمواعيد اما صاحب الشركه مستهتر كده امال اللي شغالين ف شركه والشغل هيبقي اي 

السكرتيرة : واقفه ساكته 

محمد: افندم بتقولي حاجه 

دنيا: ونت مالك نت حد وجهلك كلام 

محمد: انا صاحب الشركه المستهتر اللي بتتكلمي عليه 

دنيا: اتشرفنا يعني هخاف من حضرتك مثلا 

محمد: ماتتكلمي عدل يازباله انتي 

دنيا:ضربته بالقلم الزباله دي تبقي انت وشركتك ولو ع شغل فانا ميشرفنيش اني اشتغل ف شركه زي دي اصلا 

محمد: مصدوم من اللي حصل وكل الموجودين مصدومين 

دنيا سبته وجريت 

محمد: كلم السكرتيرة cvالبت دي يجيلي حالا 

السكرتيرة بخوف: حاضر يافندم 

ادم: في اي يامحمد اي اللي حصل ومالك متعصب كده لي 

محمد: حكاله اللي حصل 

ادم: ينهار اسود 

محمد: مش عاوز اي شركه تقبل البت دي وعاوزك تعملهم زيارة فالبيت 

ادم:????????????نا لي

محمد: هديلك حاجه تروح تحطها هناك ومش عاوز حاجه اكتر من كده 

ادم: نعم انت ناوي ع اي 

محمد بخبث: تحط الساعه دي عندهم وبس 

ادم: لا طبعا انا مش هتسبب ف اذيه بني ادمه عشان غرورك داا 

محمد: مش هأذيها انا عاوزها تشتغل عندي هنا وبس

ادم: محمد بجد مش هتأذيها 

محمد: لا طبعا 

ادم: تمام هروح بس بصفتي اي 

محمد: انك شريكي فالشركه وانك عرفت اللي حصل وهتروح تعتذرلها لان cv بتاعها ممتاز ومحتاجين ناس بالكفاءة بتاعتها دي فالشركه 

ادم: بنفاذ صبر لانه عارف دماغ صاحبه لو منفذش هو غيره هينفذ ..تمام هات ااساعه 

دنيا : يا اهل المنزل يا اهل الدار انا جيت 

الام: وطي صوتك داا صدعتينا ها طمنيني عملتي اي 

دنيا: اخد نفسي طايب وابقي اقولك الله انا جعانه

الام: نتي علطول همك ع بطنك يامفجوعه 

دنيا : اه اه ياماما ههبط ههبط????????????

الام: بسلاح الطيار اللي كلنا عارفينو وبيوووو ع دنيا عشان تهبطي يانن عيوني كويس 

دنيا: ماشي يامرات ابويا لا يمكن تكوني ام نتي 

الام: اه نا مرات ابوكي وهوريكي معامله مرات الاب????

دنيا:لاااااااااا الا مرات الاب تعالي احكيلك وحكتلها كل حاجه 

الام: ينهارك اسود روحتي بهدلتي الراجل انتي غبيه يابنتي انتي اللي غلطانه نتي مالك يتاخر ولالا المهم تتقبلي وتبقي نتي منتظمه فشغلك

دنيا: اللي حصل بقي متشليش هم بكرة هشوف حاجه غيره 

الام:صبرني ياصبر هروح احضر الغدا بدل ما ارتكب فيكي جنايه

دنيا: روحي يا امرأه التي تزوجها ابي روحي????

ادم:وصل عند شقه دنيا وطبعا جابو العنوان من الcv وبيخبط

دنيا: فتحت مين ؟!

ادم المنياوي شريك في شركه M.s.c اللي كنتي فيها النهاردة ممكن نتكلم شويه 

الام: مين يا دنيا 

دنيا : تعالي ياماما 

اتفضل يا استاذ ادم 

ادم: من غير مقدمات انا عرفت اللي حصل النهاردة وجاي اعتذرلك بما اني شريك فيها وانا بقدر الناس الممتازة اللي زيك ونتي الcv بتاعك ممتاز ها اي رأيك

دنيا بفرحه: مفيش مانع طبعا 

الام: اهلا يبني معلش ع اللي حصل بنتي دبش وانا غلطتها 

ادم بتأنيب ضمير : لا يامي متقوليش كده 

الام: تشرب اي يبني 

ادم : ميه وبس يبقي كتر خيرك 

الام: من عنيا يبني ودخلت تجبله المايه 

ادم: معلش يا دنيا ممكن تجبيلي قلم 

دنيا: حاضر 

وراحت تجيب القلم 

ادم: طلع الساعه بسرعه وحطها فالكرسي

دنيا جت وعطته القلم 

ادم: اتفضلي امضي الورق دا 

دنيا: ورق اي 

ادم: ورق انك اتقبلتي ووافقتي ع شروط الشغل وكده 

دنيا بفرحه : مضت 

متعرفش بسبب الامضي دي اي اللي هيحصل فيها 

ادم: ن اذنكو 

ونزل وكلم محمد بعد 3 ساعات البوليس جه ومعاهم محمد بيخبطو ع بيت دنيا 

دنيا : خير ف اي 

الظابط: معانا امر بتفتيش الشقه باتهام سرقه ساعه دهب بتاعت المنهدس محمد 

الام ودنيا: ساعه اي ودهب اي اي الكلام الفارغ دااا 

الظابط:فتشوا الشقه وبعد 5 دقايق لقوا الساعه وقبضوا ع دنيا ومع صويت امها 

دنيا: نا معملتش حاجه طب ثواني اغير هدومي طيب 

الظابط: لا بالاسدال كده يلا وشدها ونزلو 

دنيا : متقلقيش يا ماما 

الام : بعياط انا هاجي معاكي ونزلت وراها 

محمد ممكن بعد اذنك تسبني معاها خمس دقايق 

الظابط : تمام 

محمد: اي رأيك ياقطه فالمستهتر 

دنيا:باستحقار حسبي الله ونعم وكيل 

محمد: حس بنغزة فقلبه بسبب كلمتها ونظرتها وعياطها 

دنيا: لي كل دا 

محمد: رجع لبروده اهو نتسلي بقي عاوزة تتطلعي يبقي بشرط 

دنيا: اي هو 

محمد:تيجي تشتغلي عندي وسكرتيرتي الخاصه كمان 

دنيا: دا مستحيل يحصل خلاص 

محمد: يبقي تلبسي قضيه الساعه ووصل الامانه اللي مضيتي عليه وشرط جزائي ب3 مليون جني 

دنيا :بصدمه انا عملت كل دا امته 

محمد:ههههههههههه بالامضا اللي مضيتها 

دنيا: يعني ادم دا انت اللي بعته

محمد:ههههههههه اه

دنيا:فكرته بني ادم طلع زباله زيك 

محمد: مسك ايديها جامد لمي نفسك هتنازل ع محضر وبكره 8 صبح القيكي فالشركه فاهمه

دنيا: بضعف طيب 

محمد: كان مفكر انه هيفرح بضعفها بس لللي حصل انه استحقر نفسه بس مبينش 

الظابط: متاكد يا مش مهندس هتتنازل 

محمد: بنظرات تحذير  لدنيا اه هتنازل

دنيا ومامتها روحو 

محمد: روح ودخل ينام وصورة دنيا مش مفارقه خياله 

محمد عقله :اي هتضعف ولا اي كلهم زي بعض ميستاهلوش الرحمه

قلبه: بس هي غيرهم باين انها صافيه وكويسه

عقله:هههههه كله تمثيل ما نرمين كانت كده وطلعت زباله

قلبه: بس هي غيرها 

عقله: هتخسر 

محمد بصوت مسموع بس بس كلهم زي بعض وفاز العقل علي القلب 

العقل=1????

القلب=0????????????????

يتبع..

لقراءة الحلقة الثانية : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية أحببتها رغم كرهي للكاتبة جنى خالد.

اترك رد

error: Content is protected !!