رواية احببته دون وعي الفصل الثالث 3 بقلم سما محمد

 رواية احببته دون وعي الفصل الثالث 3 بقلم سما محمد

رواية احببته دون وعي الجزء الثالث

رواية احببته دون وعي البارت الثالث

رواية احببته دون وعي الفصل الثالث 3 بقلم سما محمد


رواية احببته دون وعي الحلقة الثالثة

Part 3
_سليم: الوو...ايوة انا سليم....ايه مستشفي ايه..طب انا جاي حالا
_سما بقلق: في ايه يا سليم...ومستشفي ايه
_سليم بخوف: باباا...باابا عمل حادثه
_سما: طب يالا بينا بسرعه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"عند مالك" 
_.......: اي اوامر تانيه يا باشا....هو دلوقتي خلص خلاص 
_مالك بشر: لا روح انت وخد القرشين دول......بس انت متاكد ان هو مات
_.......: ايوة يا باشا العربيه اللي خبطت فيه كانت كبيرة وهو كبير ومش هيستحمل
_مالك: بس بردو مش هرتاح غير لما اشوف خبره قدامي في الجرايد...... وكدة اكون بدأت انتقم منك يابن العمري اما نشوف بقا انا ولا انت
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"في المستشفي" 
_سليم بخوف: لو سمحتي والدي جيه هنا من شويه في حادثه عربيه
_الاستقبال: في غرفه العمليات
سليم جري هو وسما لحد ما وصلوا قدام غرفه العمليات وبعد فترة طلع الدكتور
_سليم بقلق: خير يدكتور بابا عامل ايه
_الدكتور بحزن: للاسف هي الاصابه كلها كانت في رجله فهو مش هيعرف يمشي تاني انا اسف
_سليم بصدمه : انت بتقول ايه ازااي الكلام دة
_الدكتور بحزن: الاصابه كانت كبيرة في رجله.. انا اسف عن اذنك
_سما بدموع: معلش يا سليم..... وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم... الحمدلله انها جت علي قد كدة
_سليم بدموع: انا.. اناا ه هقوله ازاي... ممكن يروح فيها لو عرف
_سما بحزن: ان شاء الله هيبقي بخير متقلقش
_سليم: يارب
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_سليم: سما انا هنزل اجيب حاجه تاكليها وجاي
_سما: بس.. 
_سليم: مفيش بس انا نازل.. ولو حصل حاجه رني عليا
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_والد سليم:اااه.....انا فين
_سما: حمد لله علي  السلامه يا عمي.....انا سما مرات سليم تقريبا انت مشوفتنيش من ساعه الفرح صح
_والد سليم بابتسامه: عامله ايه يا بنتي
_سما: الحمدلله يا عمي.....انت حاسس بحاجه بتوجعك
_والد سليم:جسمي واجعني....و ممش حاسس برجلي 
_سما بتوتر: معلش يا عمي هو بس مكان الحادثه
_والد سليم: طب عايز اقوم
_سما بتوتر: لاا ماهو مش هينفع دلوقتي
_والد سليم بشك: هو في ايه 
_سما :الصراحه يا عمي انت هتقعد فترة كدة علي كرسي لفترة مؤقته... وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خير لكم..اكيد ربنا ليه حكمه في كدة صح
_والد سليم: صح يا بنتي انا مش زعلان.....اومال فين سليم
_سما: هرن عليه يجي......الوو..ايوة ي سليم تعالي علشان عمي عايزك
_سليم بحزن :ماشي جاي
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر اسبوع ووالد سليم خرج من المستشفي وسما اصرت انهم يقعدوا معاه  وسليم رجع الشركه وسما رجعت الجامعه 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_سما بابتسامه: ازيك يا عمي عامل ايه
_والد سليم: بخير يا بنتي...عملتي ايه في الكليه النهاردة
_سما بمرح:كله زيي الفل......بص بقا انا عليا فنجان قهوة انما ايه عنب هروح اعمل اتنين ونقعد مع بعض شويه
_والد سليم بابتسامه: ماشي 
وسما عملت فنجانين قهوة وراحوا قعدوا في الجنينه
_سما: احكيلي شويه عنك
_والد سليم : احكيلك ايه
_سما: قصه حياتك عملت شركاتك ازاي كدة يعني
_والد سليم: بصي يا ستي انا كنت من عيله علي قد حالها شويه وكنت بحب دراستي جدا وكنت بشتغل بجانب دراستي علشان اعرف اعتمد علي نفسي وكنت متفوق جدا في الدراسه كان دايما ابويا بيقولي نفسي اشوفك مهندس يا حسين وبالفعل زاكرت وجبت مجموع في يدخلني هندسه ودخلت حبيت مروة والدة سليم كنت لسه طالب طبعا وهي كانت من عيله كويسه روحت اتقدمتلها واهلها رفضوني مرة واتنين وبيرفضوني بردة بس في الاخر اهلها لما زهقوا جوزوهالي واسست شركات العمري وخلفنا سليم وعمر وسليم دخل هندسه وعمر سافر من زمان ومنعرفش عنه حاجه بس
_سما: ان شاء الله هيرجع ياعمي
_والد سليم" حسين": احكيلي انتي بقا عنك
_سما: انا كنت عايشه انا وماما واختي وبابا كنا اسرة حلوة اووي وفي مرة بابا كان في الشغل واتاخر علي غير عادته وفجاه لقينا رقمه بيرن 
Flash back  
_شخص:الوو...مش دة منزل الاستاذ مراد
_ماما بقلق: ايوة هو
_الشخص: البقاء لله
Back
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
مات في حادثه بس كانت شديدة ومن بعدها ماما اتجوزت.............وحكت سما كل حاجه لحسين حتي   حبها لسليم 
_حسين بابتسامه: لحقتي حبيتي سليم في الفترة القصيرة دي
_سما: انا مش عارفه حبيته امتي بفرح وهو جمبي وموجود معايا وبطمن بوجوده
_حسين: طب ما تصارحيه
_سما: لا يا عمي خلينا كدة احسن
_حسين:ممكن يكون بيحبك
_سما:وممكن لاا
_حسين: هو انتي جامعه ايه
_سما بابتسامه :هندسه
_حسين: اخرجي بسرعه بقا علشان تشتغلي مع سليم
_سما:الحمدلله يا بابا دي اخر سنه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"عند سليم في الشركه"
_مروان:سليم انا عرفت ان الحادثه كانت مقصودة
_سليم بعدم فهم: تقصد ايه يا مروان
_مروان بتوتر: اقصد ان في حد دبر الحادثه
_سليم بعصبيه: انت بتقول ايه ثم مين دة اللي يتجرأ ويجي جنب حسين العمري
_مروان بتوتر:مش عارف
_سليم: مروان انت تعرف حاجه ومخبيها عني
_مروان: الصراحه اه...اللي عمل كدة مالك
_سليم بصدمه :مالك مين! مالك الالفي
_مروان:ايوة هو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"عند سما" ترن.....ترررن
_سما: بابا انا هقوم ارد علي الفون 
_سما: الوو.. مين... انت عايز ايه....  لو مبعدتش عني انا هقول لسليم... سلام 
ولسه بتلف لقت سليم وراها
_سما بتوتر: سليم! انت هنا من امتي
_سليم: لسه جاي دلوقتي.... بتكلمي مين؟ 
_سما بتوتر: دي.. دي ريم
_سليم: ماشي... بابا عامل ايه
_سما: الحمدلله  كويس
_سليم: اومال بابا فين
_سما: في الجنينه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"في المساء" 
سما نزلت من المطبخ لقت شخص بيقولها... 
_....: انتي مين وبتعملي ايه
سما من الخضه رمت اللي كانت مسكاه وصوتت
_سما بخوف: انت.. انت اللي مين
_...: اهدي انا ابقي.. 
_سليم : سما في ايه.... عمر
_....: وحشتني اووي يا عم سليم  وحضنوا بعض وسما مش مستوعبه دة مين فقالت... 
_سما بتساؤل: هو مين دة؟
_سليم: دة عمر اخويا يا سما اللي قولتلك عليه
_سما: حمدالله على سلامتك يا استاذ عمر 
_عمر:الله يسلمك يا قمر بس انتي مين
_سما: انااا
_سليم بمقاطعه: سماا مراتي يا عمر
_عمر بفرحه: الف مبروك يا اخويا مبروك
_سليم بابتسامه: الله يبارك فيك يا يا حبيبي عقبالك
_عمر بمرح: يارب يا اخي
_سما: غريبه انك عايش طول الفترة دي برة وعايز تتجوز من هنا
_عمر: يابنتي هو في احلي ولا اجمل من بنات مصر
_سليم:عندك حق.....وحشتني القعدة معاك فاكر؟
_عمر بضحك: اه فاكر
_سما:طب اسيبوا لوحدكوا وهطلع اناا عن اذنكوا
_عمر: طب ما تقعدي شويه
_سما:لا معلش مرة تانيه علشان تبقوا براحتكوا
_عمر: ماشي
_سليم: ركز معايا شويه
_عمر:حاضر ركزت اهو...
_سليم: ناوي تسافر تاني...ولا هتقعد هنا
_عمر:لا يعم هستقر هنا خلاص
_سليم: طب الحمدلله...من بكرة بقا تنزل معايا الشركه
_عمر بمرح: نعم يا عنيا انزل معاك ايه......انا هاخد بكرة اجازة
_سليم بضحك:هههه.....خلاص يعم بكرة اجازة بس مش هرحمك بعد كدة
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"تاني يوم"
سما كانت بتعمل قهوة لقت عمر وراها
_عمر:بتعملي ايه؟
_سما بخضه: ايه يا عم حد يخض حد كدة
_عمر بضحك: معلش خلاص....بتعملي ايه بقا
_سما:بعمل قهوة اعملك
_عمر:طب ماشي
وعملت سما فنجانين قهوة وقعدوا مع بعض في الجنينه
_عمر بابتسامه:القهوة حلوة اووي تسلم ايدك
_سما بثقه:عارفه
_عمر:ايه يابنتي الثقه والتواضع دول جبتيهم منين
_سما بابتسامه:ببساطه من ساعه ما جيت هنا والكل بيشكر في القهوة بتاعتي هو انتو عمركوا ما شربتوا قهوة حلوة 
_عمر بضحك: بصراحه لا
_سما بمرح: يبقا العيب عندكوا انتو
_عمر:هو انتي وسليم اتجوزتوا ازاي 
_سما:عادي زي اي حد
_عمر: يعني حب ولا صالونات
_سما بحزن: لا صالونات
_عمر باستغراب:غريبه دة سليم قال ان عمره ما هيتجوز صالونات وهيتجوز عن قصه حب زي بابا وماما
_سما:اللي حصل بقا
_عمر: هو احنا ممكن نبقا صحاب
_سما بفرحه: اكيد....الصراحه انا عمري ما كان عندي اصحاب خالص غير اختي
_عمر:ليه كدة
_سما:كل اللي وثقت فيهم خانوني فمبقتش اصاحب
_عمر:طب ما تحكيلي عنك وانا كمان هحكيلك بما اننا اصحاب
وحكيتله سما عن حكايتها كلها هي وسليم
_سما: انا حكيتلك اهو احكيلي انت بقا
_عمر:انا يا ستي كنت عايش انا وماما وبابا وسليم كنا عايشين زي اي  اسرة مبسوطه وسعيدة وفجاه والدتي توفت بسبب سكته قلبيه وانا كنت متعلق بيها اووي بعد ما توفت بسنه قررت اهاجر علشان مش هقدر اعيش في مكان ذكرياتها فيه دايما فمكنتش هقدر فهاجرت واتخرجت  برة من كليه الهندسه واشتغلت وتعبت من الوحدة هناك فجيت هنا وكمان جماعه صحابي هنا قالولي علي اللي حصل لبابا فجيت هنا علشان ابقي جنبه وعلشان سليم وبس كدة
_سما بحزن: ربنا يرحمها ويخليلك اخوك وعمو حسين
_ عمر بابتسامه:شكرا
كل دة وهما قاعدين يضحكوا ويهزروا وسليم شايفهم من الشباك وبعدين نزل علشان الشغل شافهم بيضحكوا راح لسما..
_سليم:صباح الخير يا عمر......عن اذنك بس سما شويه
_عمر:صباح النور.....ماشي
سليم اخد سما ومشي بيها بعيد شويه
_سليم:مش كفايه ضحك وهزار ولا ايه
_سما: مش فاهمه
_سليم:لحد ما ارجع متخرجيش من الاوضه
_سما:دة ليه بقا ان شاء الله
_سليم بغيرة:هو كدة وكلامك مع عمر يكون بحدود مفهوم
_سما:لا مش مف..
_سليم بمقاطعه:شاطرة كنت عارف انك هتسمعي الكلام عن اذنك......باي
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
"عند مالك"
_مالك:في اخبار جديدة
_.....:ايوة يا باشا عمر رجع مصر وقرر يستقر هنا
_مالك بصدمه:عمر...رجع...امتي؟
_......:ايوة يا باشا رجع امبارح
_مالك بفرحه:رجع علشان اخد بطاري منه ابن العمري....روح انت
قعد مالك يفتكر ايه اللي بينه وبين عمر
Flash back
_مالك:لينا انا بحبك
_لينا:اناا اسفه يا مالك بس انا بحب عمر
_مالك : عمر...عمر صديق عمري بس هو مبيحبكيش
_لينا:مش مهم المهم ان انا بحبه
مالك وعمر كانوا اصحاب جدا وفي ضهر بعض دايما ناس كتيرة كانت بتغير من صداقتهم ببعض علشان كدة حاولوا يفرقوهم ونجحوا في كدة ومالك وعمر اصبحوا من اصحاب لاعداء
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تاني يوم راح عمر الشركه وخبط في حد
_.....: مش تفتح يا حمار
_عمر:انا اسف.....حور!

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent