رواية حورية الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم ندى صلاح

 رواية حورية الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم ندى صلاح

رواية حورية الجاسر البارت الثالث

رواية حورية الجاسر الجزء الثالث

رواية حورية الجاسر الفصل الثالث 3 بقلم ندى صلاح


رواية حورية الجاسر الحلقة الثالثة

"الفصل الثالث"الفصل 3
في احد المنازل البسيطة بمدينة القاهرة تستيقظ تلك الفاتنة التى سحرت الجاسر وغزت تفكيره تتململ ببطئ شديد دلالة عل انزعاجها من صوت المنبه العالي افرجت عن تلك الغابات الزيتونية التى تغزو عيناها ذات الاهداب الكثيفة التى تسحر كل من يراها قامت من فراشها متجهة الى الحمام لتأخذ حماما دافئا يريح جسدها ويعيد اليه النشاط لكي تكمل يومها انتهت ولفت نفسها بمنشفة قطنية من رأى منظرها بتلك الهالة المثيرة يقسم سوف يموت من جمالها الخلاب اخذت تمشط خصلاتها السوداء وجمعتها على هيئة كعكة غير منظمة ارتدت ملابسها المكونة من بنطال جينز واسع و قميص ازرق فاتح اللون مع حجاب ابيض يحجب خصلاتها الساحرة تناولت فطورها على عجل حتى لا تتأخر وقبل ان تذهب اخرجت تلك الصورة التى لا تفارق حقيبتها وقد بدأت شلالات عينيها تنمهر

حور. وحشتوني اوي اوي اوي مش عارفة هعمل ايه من غيركم يا ماما و بابا انا تعبانة اوي لولا نغم ومازن انا كنت هموت الله يرحمكم ويجمعني بيكم في جنته

ارجعت الصور الى حقيبتها عندما سمعت رنين هاتفها فهمت بالرد

نغم. انت يا زفتة فينك كل ده الامتحان هيبدأ كمان نص ساعة وحضرتك نايمة

حور بضحكة. يا بنتي افصلي شوية انا جاية اهو مستنية مازن يطلع اهو

نغم . بلا مازن بلا بتاع اخلصي بسرعة الامتحان يا فاشلة

حور . حاضر جاية اهو

خرجت حور مسرعة الى شقة مازن لتستعجله بالذهاب طرقت الباب ففتحت لها تلك الحورية بسمة التى تخطف قلب كل من يراها

بسمة بنعاس. حد يجي على الصبح كده خشي اهو مرزوع جوا في الاوضة

حور . هااارررراسوح هو لسه مصحيش اوعي كده اشوفه ادعي عليك بأيه يا زيزو وانت فيك كل العبر

دلفت حور الى غرفة مازن ومعها كأس من الماء البارد سكبته عليه بقوة فاستيقظ بهلع

مازن . بغرق بغرق الحقوني

حور . يخربيتك انت لسه نايم يا حيوان الامتحان هيبدأ وانت مأنتخ في السرير

مازن . انا مش هرد عليكي عشان انا واحد محترم مش تربية شوارع

حور وهي تمسك بتلابيب قميصه المبتل . هي من دي الي تربية الشوارع يلا

مازن . انا اسف قصدي تربية عشوائيات

حور . كنت بحسب يلا قوم اجهز عشان نتهبب نروح

دلف مازن الى الحمام و ارتدى ملابسه على عجلة واخذ مفاتيح سيارته وجلس لكي يتناول فطوره الا ان حور جذبته من قميصه بسرعة وقالت

حور. انت لسه هتتطفح يلا مفيش وقت

خرجوا بسرعة مهرولين الى اسفل البناية لدرجة ان حور تعثرت عل احد السلالم و تأذت احدى ارجلها فلم تسطيع المشي قالت ببكاءحور .هروح انا ازاي دلوقتي مش قادرة حتى احرك رجلي

مازن وهو يحملها . ولا يهمك يا اميرتي يلا عشان منتاخرش

حمل مازن حور الى اسفل البناية وفتح السيارة وادخلها بلطف شديد من يراهم يظن انهم عشاق للنخاع و ليس إخوة في الرضاعة نعم لان حور عندما ولدت كانت والدتها مريضة وضعيفة البنية وكان حين ذاك مازن يبلغ من العمر سنة واحدة وكانت ام مازن جارة والدة حور وصديقتها لذلك اقترحت ان ترضع هي حور حتى تسترد صحتها

حور . شكر يا زيزو تتردلك في الافراح
مازن. ماشي يا لمضة و اسرع مهرولا الى الجامعة بأقصى سرعة غافلين عن كتلة الغضب و البركان الثائر الذي على وشك الانفجار تلك الأعين الفيروزية التى اظلمت و اصبحت قاتمة دلالة على غضبها الشديد.

وصل مازن و حور الى الجامعة وكان في استقبالهم تلك الشقية نغم وكالعادة بدأت في توبيخهم

مازن. قولي بسرعة وصلة الردح بتاعة كل يوم عشان نخلص ونتزفت ونمتحن

نغم. لا النهاردة سماح عشان بس تعزموني انت وهي على الغدا من عند ابو طارق و بعدها نحلى بكباية عصير قصب من عندي حبيب قلبي فرغلى

مازن وهو يمسك بطرف قميصها . انت هبلة يا بت مش انا لسه عازمك امبارح هو انا كنت خلفتك ونسيتك دا انا بعزمك اكتر ما بعزم حور و بسمة

نغم. اوعى يا سلامة برستيجي ضاع وسط الجامعة

مازن. سلامة مين

حور بضحكة. سيبك منها يا مازن خلينا نخش الامتحان هنسقط بسببها

مازن لنغم . امتحن بس وافقولك يا عملى الاسود

ذهبوا جميعهم الى قاعة الاختبارات وكل منهم يتمنى حظا موفقا للآخر

على الجانب الآخر نجد جاسر وقد اعماه الغضب عندما رأى حور بذلك الوضع مع ذلك الغريب كما اسماه وقد بدأ بتكسير غرفته وجعل منها حطاما كل من يراها يظن ان هناك زلازل حل بها ارتجف جميع الخدم في المنزل بما فيهم داده انعام التى كانت تدري ان هناك سبب قوي يجعله كالوحش الكاسر ولحسن الحظ لم يكن جده بالقصر لم تجد حلاً سوى الاتصال بخازم الذي لديه القدرة على تهدئته و الصبر على أذيته.

جاء حازم بعد فترة زمنية قصيرة مهرولا بسرعة شديد يسأل عما جرى

حازم . في ايه يا داده جاسر ماله

انعام بدموع. والله ما انا عارفة يا بنى هو جه من بره عنيه كلها غضب و طلع على اوضته من غير ما يتكلم و زي ما انت سامع بيكسر في كل حاجة

حازم. طب اهدى هو اكيد في حاجة عصبته وو صلته للحالة دي انا هروح واشوف في ايه

انعام. لا بني بلاش دلوقتي على الاقل دم ممكن يفش غضبه فيك و يملك عاهة مستديمة انت ناسى اخر مرة لما كسرلك دراعكحازم وهو يبتلع ريقه بصعوبة. عارف يا داده بس ده في النهاية اخويا وصحبي ما قدرش اسيبه كده ادعليلي انت بس

انعام. ربنا معاك يا حبيبي

حازم بمرح حتى يخفف عنها. امانة عليكي يا مزتي ما تجوزي من بعدي لحسن بغير

انعام و قد قذفته بنعالها . امشي يلا من هنا تستاهل الي هيعملو فيك

دخل حازم بسرعة الى غرفة جاسر وما ان راى تلك الحالة التى هو عليها حتى ابتلع غصة في حلقه بصعوبة بالغة حيث كانت عيناه حمراء كالجمر و جبينه يتصبب عرقا فهذا الجاسر في حالة من الغضب الشديد حاول حازم الاقتراب منه ببطئ حتى لا يتأذى بكمية الزجاج الموجودة على ارضية الغرفة فنادى عليه بصوت هادئ

حازم. جاسر اهدى ايه الى حصل

جاسر وقد التفت اليه و سدد له لكمة قوية على فكه

حازم. يووووه هو كل ضرب ضرب مفيش شتيمة

تهاوى جسد جاسر وسقط ارضا يلهث بشدة من فرط تعبه قام حازم بسحبه و وصل به الى الحمام الملحق بالغرفة و انزل رأسه تحت المياه الباردة حتى تخمد نيران غضبه

هدأ جاسر قليلا وخرج من الحمام وجلس على احدى الارائك وتحدث بصوت يشوبه الغضب والتحدي

جاسر . كنت عارف انها تربية شوارع وانها من المستحيل تكون قادرة على اسم علية الدمنهوري بس اقسم بالله لربيها واعلمها الادب و الا ما كونش الغول

ادرك حازم انه عندما تفوه بتلك الكلمات انه يقصد بها حور ولكن ما كان يقلقه حقا النظرات المتوعدة لها وهو يتحدث وما اخافه اكثر انه اطلق اسم الغول فهو يدري ما الذي يحدث اذا توعد لأحدهم بلقب الغول

حازم. انت قصدك على حور مش كده

جاسر . ايوا هو في غيرها الي قرفاني في حياتي من ساعة جدي كلمنى عنها

حازم. هو انت قابلتها

جاسر بغضب. لا بس كنت رايح اقابلها بس ايه لاقتها مع حبيب القلب وهو شايلها و راكبين العربية مع بعض

حازم . مش يمكن فاهم غلط ومش هي دي وتكون وحده شبهها مثلا

جاسر . لا هي بعنها بس ورحمة ابويا و ابوها لكون موريها ازاي تحترم اسم العيلة الي هي شيلاه

حازم. انا بقول تسمعها الاول و تواجها بالموضوع وهي تشرحلك

جاسر وقد كور قبضته وضرب بها الحائط. لا انا هعرف اتعامل مع اشكالها ازاي

في جامعة القاهرة

جلس كلا من حور و نغم و مازن في كافتريا الجامعة ذلك الثلاثي المرح المسماه من قبل شباب الكلية

نغم . انا جعانة يا خلق ودوني عند ابو طارق اضرب طبق كشري ولا هفضحكم

حور. يا بنتي انت على طول جعانة قوليلي عملتي ايه في الامتحان

نغم. الحمد لله على كل حال كل الي يجيبه ربنا كويس

حور بضحكة. هو انا بسالك عن نوع الجنين انا بقول الامتحان قول انت يا مازن

مازن . الحمد لله كله تمام لدرجة اني هسقط ان شاء الله

حور . يا فاشلين انا مش عارفة مصحباكم ليه

نغم و مازن بصوت واحد. عشان بتحبينا

حور بمرح . صح طبعا

نغم. طب يلا بسرعة لحسن ابو طارق يفقل

خرجوا جميعهم متوجهين الى مطعمهم المفضل ليأخذوا وجبتهم الشهية طبعا مع عصير القصب من العم فرغلي

قام مازن بإيصال نغم الى منزلها وعاد هو وحور الى منزلهم بعد يوم طويل ومرهق

دلفت حور الى شقتها واخذت حمام منعش وارتدت شورت قصير ابيض وقميص بدي حمالات بالون الاحمر فكانت حقا رائعة جدا اعدت كوبا من النسكافيه الساخن وجلست تتابع فيلمها المفضل حتى غفت على الاريكة

استيقظت على صوت طرقات على بابا منزلها فقامت وارتدت اسدالها فتحت الباب لتتفاجئ بزوج من الاعين الفيروزية القاتمة فقالت باستغراب شديد

حور . مين حضرتك

جاسر وقد اقترب منها حتى اصبح جسده ملاصقا لها وقال بصوت هامس مخيف

جاسر. انا قدرك الاسود جاسر الدمنهوري ابن عمك 

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent