رواية آدم وحنين الفصل الأول 1 بقلم حنين علي

 رواية آدم وحنين الفصل الأول 1 بقلم حنين علي

رواية آدم وحنين البارت الاول 

رواية آدم وحنين الجزء الأول 

رواية آدم وحنين الفصل الأول 1 بقلم حنين علي


رواية آدم وحنين الحلقة الأولى

" بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم ف خير"
النهارده كان كتب كتابي ع كراش الطفولة وحلم حياتي وحبي الأول وكل حاجة حلوه كل حاجة😂♥️
نسيت اعرفكوا بنفسي"أنا حنين علي عندي 23 سنه بشرتي بيضه وشعري اسود اوي وطويل بس مش باين عشان انا محجبه وعنيا بني بيقولوا انها لون البندق اوي وطولى متوسط 159سم بس والنهارده كان كتب كتابي ع ادم زوجي وقره عيني"
نوصف ادم بقي"شاب طويل عنده 30 سنه شريك مع صاحبه ف شركه كبيرة ومعروفه قمحاوي شعره اسود غزير وعنيه لونها اسود زي الليل وجسمه رياضي ملامحه حاده "
كتبنا الكتاب وودعت ماما وبابا واخواتي وعيطت كتير اوي وادم أخد شنطتي ونزل يستناني تحت وأنا ودعتهم ونزلت وراه علطول ركبنا العربية ودخلنا الشقه أول م دخلنا ادم رزع الباب جامد وانا انتفضت جدا وبصيتله بصدمه ادم انت بتعمل ايه!!
ادم: مش عايز اسمع صوتك بصي انا متجوزك غصب عني عشان ماما خلتني اوعدها بكده وهي تعبانه وانا مش عايز ازعلها وااه أنا بحب واحده تانيه وهطلقك بعد فترة واتجوزها
حنين: حاولت تبان قويه وقالتله تمام يبقي هما كام شهر وتطلقني وترتاح مني ودخلت اوضتها قعدت تعيط اليوم اللي كانت بتحلم بيه مع حبيب عمرها واللي اي بنت بتتمناه اتحول لاتعس يوم ف حياتها 
حنين بعياط فنفسها: انا اانا كنت بحبه جدا انا كنت فكراه بيحبني زي م انا بحبه وأخذت تبكي حتي نامت كما هي
ف صباح اليوم التالي...
ادم بيخبط ع باب غرفه حنين
يلا يروحي افتحي ده كله نوم 
حنين استغربت جدا وقامت عشان تفتحله الباب 
ادم زقها لجوا وقالها اهلنا برا اياكي يعرفوا أي حاجة م اللي حصلت امبارح
حنين وهي تبتسم بمراره: متقلقش عن اذنك هغير واطلعلهم 
حنين دخلت اخدت شاور ولبست بيجامه كانت جميلة اوي عليها وظاهره انوثتها جدا وحاطه ميك اب بسيط جدا تدارى بيه عنيها المنفخه مكان العياط وكان شكلها قمر جدا أول م طلعت ادم تنحلها بس كلم نفسه انت مش بتحبها انت مجبور عليها عشان مامتك بس أنت بتحب غاده 
نوصف غاده"بنت مسهوكه كده ومتطاقش وعامله زى البرص ف نفسها واهم حاجه عندها الفلوس وبتحب ادم عشان فلوسه وبس وهو مخدوع فيها ومش عارفه بيحبها ع ايه🙂😂" المهم نرجع لقصتنا
سلمت حنين ع اهلها وحماتها وقامت عشان تعمل عصير ودخلت المطبخ مامه ادم دخلت وراها
مامه ادم: قوليلي ي حبيبتي ادم عامل معاكي ايه قوليلي مغلبك ولا ايه وأنا اظبتهولك
حنين بابتسامة مريره: تسلمي ي ماما والله بس ادم مريحني وكويس معايا جدا 
هزروا شويه مع بعض وبعدين طلعت مامه ادم ووراها حنين قدمت العصير ومامه حنين اطمنت عليها ومشيوا
ادم: شكرا 
حنين: ع ايه؟
ادم: انا سمعتك وانتِ بتكلمى ماما شكرا انك مقولتلهاش حاجه
حنين: متشكرنيش أنا عملت كده عشان متربيه ع ان اسرار البيت مينفعش تطلع بره 
عملت حنين الفطار وحطيته ع السفره و كانت هتدخل اوضتها
ادم: مش هتفطري؟
حنين شكرا مليش نفس
ادم:احسن متفكريش عشان شكرتك يبقي حبيتك أنا بس قولتلك شكرا عشان راعيتي ان ماما تعبانه ومقولتيش حاجه "كانت يتمني بداخله انها تفطر معه ولا يعلم ما سبب هذا وان هناك شيئ يجذبه إليها ولكنه يقاوم لأنه يحب تلك البرص التي تسمي غاده"
وظلوا ع هذا الحال 
"ذهب ادم الى شركته هو وصاحبه مروان"
مروان: ادم ازيك يبني واحشني والله بس جيت ليه انت مش متجوز بقالك كام يوم لسه

ادم: انت عارف ي مروان اني متجوزها غصب عني وانى بحب غاده
مروان بصوت يكاد يكون مسموع: هي غادة اللى شبه البرص دى تتحب
ادم وهو سامعه: مروااان
مروان: خلاص يعم احكيلي عملت ايه ادم حكي لمروان اللي حصل 
مروان بصدمه: انت متخلف يبني حد يعمل كده البنت وافقت وساعدتك عشان مامتك واحده غيرها كانت بهدلتك وبعدين دي جميلة اوي وباين عليها كويسه جدا
ادم وحس انه مستحملش كلام مروان عليها وانه بيدمحها: خلاص ي مروان بقي مش حكايه وانا قولتلك انت عارف اللي فيها 
مروان: تمام كمل شغلك أنا رايح ع مكتبي عندى انترفيوا مع عمال جديده
نوصف مروان بقي"مروان شاب وسيم وطويل وجسمه رياضي عنده 30 سنه صاحب ادم الانتيم ويعرف عنه كل حاجة هو فرفوش بس ف الشغل شديد جدا" 
عند حنين ف البيت ..
حست انها مخنوقه وعندها ملل شديد م القعده لوحدها ف البيت كلمت ادم تستأذنه عشان اسراء صحبتها تيجي تقعد معاها
حنين: ا اادم لو سمحت كنت عايزه أطلب منك طلب
ادم: اتفضلي قولى ورايا شغل
حنين: ا اانا بس كنت عايزه اكلم اسراء صحبتي تيجي تقعد معايا شويه
ادم وقد استغرب من طلبها فهو كان يحسبها هتطلب فلوس او هدايا أو أو  زي م غاده بتطلب: تمام البيت بيتك زى م هو بيتي وتقدرى تجيبي اللى انت عايزاه في
حنين بفرح: تمام تسلم
حنين رنت ع صحبتها اسرااء بحماس
حنين: سرسوور ازييك😂
اسراء: صحباااى اللى واحشني 😂♥️ 
حنين: تعالى اقعدي معايا شويه عشان زهقانه جدا بالله بحزن وعشان عايزه احكيلك ع حاجات
اسراء بتفهم: تمام عشر دقايق وهتلاقيني عندك 
حنين: تمام يروحي ♥️
تعالوا نوصف اسراء" صاحبه حنين الانتيم قمر جدا زى حنين كده وقدها ف السن كمان كانوا مع بعض ف كل حاجة وعارفه كل حاجة عن حنين حتي حبها لادم هي متوسطه ف الطول وبيضه ومحجبه وعنيها لونها اسود"

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent