روايات

رواية بنت أكابر الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر الفصل الخامس عشر 15 بقلم ياسمين علاءالدين

رواية بنت أكابر البارت الخامس عشر

رواية بنت أكابر الجزء الخامس عشر

بنت أكابر
بنت أكابر

رواية بنت أكابر الحلقة الخامسة عشر

👑 قل الحمد لله فان بها الدنيا تطيب … الحمد لله ..
حمدا كثيراً طيبا مبارك فيه👑
💘صبرا. لعل اللذي بالبعد امرضني
بالقرب يوما يداويني فيشفيني 💘
عاد شبل الي البيت وهو يشعر ان قلبه يرفرف من الفرحه . احس انها اعطته طاقه وقوه ليكمل ما يفعله وهو عنده امل ان الايام القادمه ستكون احلي ويجتمعون مره اخري .ومعاهم ابنهم
السلماني : وشك منور يا شبل.
ابتسم شبل وقبل يده ابيه وجبينه: بدعائك ورضاك عليا يا شيخ
ابتسم السلماني وهو يربت علي كتف ابنه بحنان
السلماني: شوفت دهب
ضحك شبل : عرفت كيف
ضحك السلماني: عيونك بتلمع بحبها ووشك كيف البدر المنور
شبل بهيام : شوفتها يا بوي.
السلماني: ربنا يجمعكم علي خير يا ولدي
شبل : يارب. وقالتلي كمان علي احلي خبر
السلماني: خير يا ولدي
شبل : دهب حامل يا بوي
فرح السلماني وحضن ابنه بفرحه : ماشاء الله. اللهم بارك يا ولدي . مبروك يا ولدي
شبل بسعاده : الله يبارك فيك يا بوي . ويطول عمرك.
السلماني: نفسي ربنا يطول في عمري واشوف ولادك حوليا اكده .
شبل : طوله العمر ليك يا بوي . ان شاء الله همللك البيت عيال
السلماني: يارب يا ولدي. ده يوم المني. اللي اشوف فيه ولدك حوليا
شبل بتنهيده ؛ يارب يا بوي . ان شاء الله فرجه قريب
………………….

 

 

 

صعد يونس الي غرفته ومعه الطعام لماسه .
نظرت للطعام بقرف وهي تشعر انها ستتقيا . ولكن عليها ان تبق قويه امام يونس . فلن يعلم بحملها . ستعاقبه
عما فعله بها. ستحرمه من الفرحه
يونس : قومي يا ماسه كلي
ماسه : الحمد لله شبعانه
يونس. : انتي مكلتيش من الصبح
ماسه: بعد عني قولتلك .
نظر اليها ليري علي وجهها نظره القرف . لينظر لها بغضب
يونس: لدرجادي . مش طايقاني
ماسه بتعب؛ خرج الاكل يا يونس. وسبني انام . انا تعبانه
وضع الاكل بعيدا وجلس بجانبها : باين عليكي . اتصل بالدكتوره تيجي تشوفك
نظرت له بدموع: وهتعرف تعالجني
يونس: ان شاء الله .
ماسه اشارت لقلبها : هتعرف تعالج ده
يونس: انتي اللي بتتعبي قلبك بيدك ..
نزلت دمعه منها غصب عنها .
يونس: طمني قلبك يا ماسه . وقولتلك هعمل اللي يريحك . هترجعي لاهلك . ويمكن ربك يريحك مني خالص
ماسه بخوف : بعد الشر عنك يا يونس . ربنا يخليك لينا ويحميك
نظرةلعينها ليري الخوف بهم .
تمدد ووضع راسه علي قدمها لتشعر بوجع في قلبها
ليشعر بدموعها علي خده . : ماسه بتبكي ليه
ماسه: انت مش هتخرج من اهنا .
😏 : مش فرحانه علشان هترتاحي مني
وضعت يدها علي فمه وهي تبكي .
انهارت صلابته ليقربه منه ويضمها تشبست به بقوه وهي تبكي.
يونس: بس .بس. متبكيش اكده .
ماسه ببكاء : متقولش كده تاني . هفرح كيف انا وانت مش معايا
يونس : كيف يعني . انتي قولتي بتكرهيني
ماسه. : لا مش بكرهك.
لييتسم. ماسه : ومش بحبك
ضيق عينه وهو ينظر لهذه العنيده.

 

 

 

يونس : ممكن اودعك
ماسه : تودعني ليه. انت هتمشي دلوقتي
يونس بخبث: لا. بس يعني اعيش يومين حلوين من غير مشاكل. علشان اموت مرتاح
صرخت به : قولتلك متقولش كده. ربنا يحفظك وترجع بالسلامه
ابتسم لتكمل هي الجمله : ترجع بالسلامه لاهلك وقبيلتك
لينفخ بملل
صمت الاثنان
………..
في غرفه دهب كانت تلمس بطنها وهي تتكلم
دهب: شوفت منساش وجالنا . كنت فاكره نسينا .
انا فرحانه اني قدرت افرحه . امتي بقي الاسبوعين يعدو ونرجع تاني مع بعض.
. تنهدت وهي تغمض عينها لتراه امامها وتتذكر ما كان يفعله. .. عيناه اللامعه وكل شئ به رجولي وسرق قلبها وعقلها .
كيف تحول كرهها له لحب وعشق واشتياق.
لتتنهد بحب وهي تتذكر الايام التي قضتها معه.
…………
في غرفه ماسه ويونس.
كان ينظر لها بغيظ فهي مصره علي عدم الاعترف بحبه وتدعي انه انست حبه
اقترب منها. لتشعر انها ستنهار في اي لحظه.
ماسه : قوم. انا هدخل الحمام وانت نام في مكان تاني
يونس: انا بنام هنا علي السرير كل يوم . ومش هنام في مكان تاني
ماسه ؛ انا هقوم انام في مكان تاني
امسك يدها لتتوتر.
يونس وهو ينظر لعينها : ولا انت هتقومي.
قربها عليه وقبلها برقه حاولت ان تقاوم وتدفعه بعيدا ولكنه لم يتحرك.
استسلمت له. 🙈🙈
…………

 

 

 

رغم انهم تصالحو ولكنها ما زالت لم تخبره انها حامل . تريد ان تعاقبه كما كان يعاقبها. تعاند معه ولكن يستيطع بسهوله ان يروضها .
يونس وشبل كانو يستعدون مع الرجال ويجتمعون يوميا مع قيادات من الجيش
مر اسبوع بدون جديده غير الاجتماعات السريه التي يعقدونها
وفي احد الاجتماعات كان هناك اكبر الضباط يضعون الخطه التي سيهجمون بها علي الجماعات الارهابيه الذين يسكنون الجبال
ليقدم لهم الفريق اول ( ياسين سليم😍 )
ملاحظه
(ياسين سليم ده بطل روايه المهمه . هو ظابط في الجيش و الامن الوطني. )
نرجع تاني
وقف شبل ويونس والقيادات الاخري لتأديه التحيه اثناء دخول الفريق اول ياسين سليم
اللواء مختار : اهلا يا باشا. اتفضل مكانك
ياسين : اهلا بيكم . انا بعتذر عن التاخير. بس لسه واصل من القاهره حالا علي هنا . اتفضلو
جلس الجميع. وعرف كل واحد بنفسه
ياسين : انتم طبعا زي ولادي . وانا مبسوط جدا بشجاعتكم وقوتكم.
يونس : الارض دي ارضنا واحنا لازم نحميها
ياسين : فعلا ارضكم . بس غريبه اول مره اشوف شيوخ قبائل صغيرين في السن كده
شبل : الشيخ الكبير موجود ربنا يديله طوله العمر. بس احنا حبين نشترك معاكم. احنا عارفين اماكن في الجبال محدش يعرفها غيرنا .وهنكون معاكم خطوه بخطوه
ياسين : تمام . نبدا بقي. ونرجع الخطه. ..
وبعد ان راجع الجميع الخطه. وحددو وقت الهجوم.
استأذن شبل ويونس و انصرفو
شبل كان يشعر بالضغط والتوتر.
اتصل بيونس .ليرد عليه الاخر
يونس : في ايه
شبل : عايز اقابل دهب
يونس : هتهزر يا شبل. خلاص ايام وتقابلها
شبل : عايز اودعها . انا معرفش هيحصلي ايه
تنهد يونس فهو ايضا لا يعلم ماذا سيحدث له
يونس : طيب هقابلك وتشوفها زي المره اللي فاتت
شبل : لا . طلعني غرفتها
يونس : كيييييف. لا طبعا

 

 

 

شبل : متنساش انها مرتي . وانت قاعد مع مرتك ومبسوط
يونس : شبل. انت عايز تطلع لاختي
شبل : اختك دي اللي هي مرتي وحامل مني كمان.
يونس : لا بس
شبل : خلاص. انا هتصرف وهدخل
يونس : بطل جنان واعقل.
شبل : بقولك عايز اودعها
يونس : خلاص هدخلك . بس خلي بالك محدش يشوفك
شبل : ماشي.
..
بعد وقت كان شبل يقف امام البيت وهو ملثم .
ادخله يونس: تعال
دخل الاثنان بهدوء . وصعد معاه امام غرفه دهب
يونس : عشر دقايق واخرج
شبل : عشر دقايق كيف.
يونس: وانت ناوي تعمل ايه
شبل : روح لمرتك وملكش دعوه. دي مرتي
يونس : كيف يعني . معينفعش
شبل ضحك وفتح الباب ليغلقه في وجهه يونس .
دخل ليجد الغرفه فارغه. .
سمع فتح باب الحمام لتخرج منه وهي تنشف شعرها
شبل : دهب
شهقت وهي ترفع عينها. لتجده امامها
دهب : انت هنا. كيف
ضمها الي صدره بشوق : هو ايه اللي كيف.
دهب: انا بحلم . حلم زي كل يوم
شبل : حقيقه وانا قدامك يا نور عيني. كيفك
دهب : الحمد لله. الايام بطيئه اوي من غيرك
شبل : حاسس بيكي يا قلب شبل.
نظرت لعينه وهي مبتسمه
شبل : واحشاني
ضحكت بخجل. ليقترب منها
دهب : شبل. حد يشوفنا
شبل : اقفلي الباب بالمفتاح وتعالي
دهب : كيف يعني

 

 

 

شبل : انتي ناسيه انك مرتي وعلي زمتي لسه.
دهب : بس ده مش بيتنا
شبل : مش مهم. اخلصي بقي
اغلقت الباب وهي تشعر ان قلبها سينفجر من الضربات والخجل.
ليضمها له بحنان 🙈🙈
………
يونس كان سينفجر من الغضب اين كان عقله ليسمح لشبل ان يدخل البيت.
ماسه : يونس في شئ
يونس : بعدي عني . انا مش طايق نفسي
ماسه : خير في حاجه وله ايه
يونس : شبل
انقبض قلبها : حصله ايه
يونس : محصلوش حاجه .هو هنا
ماسه براحه : خضتني يا يونس
يونس : في غرفه دهب. وانا عايز اخرجه
ضحكت ماسه : تخرجه ليه.
يونس : اكده
وقفت امامه ورفعت يدها لتضعها حول عنقه. حتي تشغله لانها تعلم انه مجنون وسيضايق اخها
ماسه بدلع : ي و ن س
نظر لها ثم نظر للجهه الاخري
ماسه قبلته من خده : يونس
يونس : انتي بقالك شهر مش طايقاني . جايه دلوقتي تقولي يونس
ماسه : يونس بقي.
يحاول ان يقاومها ولكنها تعرف انه يعشقها لتدلل عليه اكثر حتي تشغله عن شبل
🙈🙈🙈

 

 

 

💫يا نجمه انا في افلاكها قمر
من جذبها لي قد ضللت افلاكي💫💫💫
👑اللّهـمَّ أَنْتَ رَبِّـي لا إلهَ إلاّ أَنْتَ ، خَلَقْتَنـي وَأَنا عَبْـدُك ، وَأَنا عَلـى عَهْـدِكَ وَوَعْـدِكَ ما اسْتَـطَعْـت ، أَعـوذُبِكَ مِنْ شَـرِّ ما صَنَـعْت ، أَبـوءُ لَـكَ بِنِعْـمَتِـكَ عَلَـيَّ وَأَبـوءُ بِذَنْـبي فَاغْفـِرْ لي فَإِنَّـهُ لا يَغْـفِرُ الذُّنـوبَ إِلاّ أَنْتَ 👑.
اقاتل كل جبار عنيد
ويقتلني الفراق بلا قتال💔
(عنتره بن شداد )/
دهب لشبل : شبل يلا الفجر قرب يأذن
شبل بنوم : مش هقوم
دهب: حد يشوفك وتحصل مشكله
تنهد شبل وفتح عينه وهو ينظر لها كانه يودعها.
انقبض قلبها وامسكت يده: انت في حاجه مخبيها عني
شبل : بتقولي كده ليه
دهب : حاسه بكده. قولي الحقيقه
شبل : مفيش حاجه يا دهب. خلاص هانت وهنبق مع بعض.
دهب : يارررب يا حبيبي
. ابتسم : كيف لي ان اخفي لهفه ملامحي امام جمال عينيك
دهب: بحبك وبحب كل كلامك . هستناك تيجي وتخدني
شبل: ان شاء الله هرجعك
ابتسمت له. ليقبلها ويضمها له بحب وهو يستنشقها.
ليخرج بهدوء من الغرفه ومن البيت كما دخل.
جلست وشعرت بدموعها تنزل
……..
.
يتبع…

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *