رواية أدهم وإيلاف (بنت البائعة) الفصل التاسع 9 بقلم شوشو

 رواية أدهم وإيلاف (بنت البائعة) الفصل التاسع 9 بقلم شوشو

رواية أدهم وإيلاف البارت التاسع 

رواية أدهم وإيلاف الفصل التاسع 

رواية أدهم وإيلاف (بنت البائعة) الفصل التاسع 9 بقلم شوشو


رواية أدهم وإيلاف الحلقة التاسعة


الحلقه التاسعه

ادهم وقف العربيه ايه بتقولي ايه ياسما في ايه تيتا مالها

سما ببكاء اغمى عليها ومش عارفين نفوقها

ادهم وهو يدير السياره وغير اتجاهها انا جااي مسافة الطريق

بعد وقت مش كتير كان الجميع يقف امام غرفة الجده في قلق
كانت سما لاتكف عن اابكاء وبجانبها هند وهي تبكي ايضا

ورائد يقف بجانبها في قلق

وامجد الذي كان يقف بجانب مي التي كانت تحاول ان تخفي فرحتها

خرج هو والطبيب من غرفة الجده
ادهم ل رائد:وصل الدكتور
رائد:حاضر ..اتفضل يادكتور

التف الجميع حول ادهم

امجد:طمنا يا ادهم تيتا عامله ايه؟

ادهم :كويسه

سما ببكاء:فاقت؟؟

ادهم:ايوه فاقت

هند وهي تمسح دموعها :طيب عايزين نشوفها

ادهم:لا هي نايمه دلوقت

ثم ناد بصوت عالي نسبيا

سعديه ...سعديه
اتت اليه مهرولة
تحت امرك يا بيه

ادهم وهو يعطي لها الروشته الخاصه بالدواء خلى حد من الخدم يجيب العلاج
وتحصلني على المكتب انتي واللي حضر الاكل اللي اكلته زهيره هانم

سعديه بتوتر:حاضر يابيه

امجد وهو يقف امام ادهم ماتفهمنا في ايه؟ واكل ايه؟

ادهم وهو يتجه الى مكتبه متقلقش مش وقته يلا ياريت شوية هدوء عشان هي ترتاح

........

كانت تجلس في البكونه تتناول الشاي
وتجلس امامها مديحه

إيلاف وهي تقف وتنظر للاسفل هو احنا في الدور الكام
مديحه :في الخامس

إيلاف:امممم اصل انا بخاف من الاماكن العليا

مديحه:دا مش عالي انا اشتغلت في عند ناس كانوا ساكنين في الدور 50

إيلاف :وهي تنظر للاسفل اممم هي الساعه كام

مديحه:الساعه8

إيلاف وهي تجلس :ماشي

مديحه:زمانه جاي انتي عارفه مشاغله كتير وحمله كبير

إيلاف بتوتر:هو مين؟

مديحه بابتسامه هيكون مين ادهم بيه

إيلاف ووشها جاب ميت لون عادي على فكره مايجي وقت مايجي

........

في مكتب ادهم
كان يجلس على كرسي مكتبه وتقف امامه سعديه واحدى الخادمات

ادهم بجديه انا مش مديكم نظام ل اكل زهيره هانم

سعديه بخوف:والله يا ادهم بيه انا ماشيه على النظام زي اللي في الورقه بالظبط

ادهم بعصبيه خفيفه:ازاي الدكتور قال انها اكلت نسبة سكريات عاليه وكانت هتدخل في غيبوبه

سعديه وهي تنظر للخادمه االي واقفه جامبه بحوف والله يابيه سوسن محضره الاكل قدامي ومكانش فيه غلطه

طرقات على الباب
ادهم بجديه:ادخل
سما ببكاء:انا عايزه اتكلم معاك شويه.
ادهم:مش وقته ياسما هبقا اجيلك اوضتك

سما وهي تتقدم الى الداخل لا لازم اقول دلوقت انا اللي اكلت تيتا شكولاته كانت معايا
ثم اكملت ببكاء بس والله مكنتش اعرف انها هتتعب كده

اشار ادهم لسعديه وسوسن بالخروج

قام من مكانه واقترب من سما التي تبكي
ادهم واحتضتنها خلاص بطلي عياط
سما مين بين شهقاتها انا اسفه ...بس خوفت اوي لما شوفتها اغمى عليها وجسمها وايدها تلجت كنت هموووت ولقتني بطلع الموبيل واتصل عليك

ادهم :طيب بس اهدى خلاص بس متكررش تاني انتي عارفه انها مريضة سكر والحاجات دي غلط عليها

سما بدموع حاضر بس عايزه اشوفها

ادهم:هي نايمه دلوقت

سما برجاء:عشان خاطري يا ادهم ابص عليها بس مش هرتاح غير لما اشوفها

ادهم وماسكها من ايدها:ماشي تعالي يامتعبه

........

كانت تجلس بضيق
نظرت في ساعة الحائط امامها
وجدتها 11
إيلاف وقامت من مكانها انا هدخل انام

مديحه وهي تشعر بضيقها طيب مش هتكلي حاجه

إيلاف وهي تتجه ناحية الغرفه:لا مش عايزه

ودخلت الغرفه واغلقتها

جلست على السرير بضيق وهي تحرك رجليها بضيق

قامت من مكانها وهي تفرك في ايدها بتوتر
انا مضايقه ليه ..ميجيش عادي وبعدين اصلا انا وجودي هنا مش مفهوم اصلا دماغي راحت فين اقعد في بيت راجل غريب
كان مجرد مديري في الشغل...
.......

كان يجلس بجانب جدته النائمه في ثبات عميق
ادهم وهو يقبل يديها خضتني عليكي ياتيتا عايزه تسبيني لوحدي والا ايه

وقف امام الشباك تذكر إيلاف ضرب بخفه على مقدمه رأسه
واخرج الهاتف وجد الوقت قد تعدى الواحده صباحا رن على مديحه

ادهم :ايوه يامديحه

مديحه :ايوه يا ادهم

ادهم:الهانم نامت؟

مديحه:ايوه يابيه نامت فضلت منتظره حضرتك بس زهقت ونامت

ادهم :ماشي حصلت ظروف ومعرفتش اجي بكره هعدي عليكم خودي بالك منها وخليها تاكل كويس

مديحه:حاضر يابيه

.........

في الصباح
وجد نفسه نائم على الكرسي
مسح على وجهه بتعب
نظر امامه على السرير لم يجد جدته نظر حوله بسرعه وجدها تصلي وهي تجلس على احد الكراسي
انتظر حتى انتهت من صلاتها
اقترب منها وقبل يديها تقبل الله ياتيتا

زهيره:منا ومنك ياحبيبي

ادهم :كده ياتيتا تخضني عليكي كده دا انا كنت هموت لما البت سما البومه دي كلمتني معرفش انا وصلت لحد هنا ازاي

زهيره:ههههههه يعني هيحصل ايه هموت العمر واحد والرب واحد

ادهم:بعد الشر عليكي ربنا يطول عمرك... بس انتي مش عارفه ان الشكولاته غلط عليكي

زهيره :والله دي مكنتش كتير ومكنتش اعرف انها هتعمل فيا كده

ادهم وهو يربت على يديها بحنو يلا اهي عدت على خير بس ياريت متكررش تاني

...........

فاقت من النوم
نظرت في الساعه الموجوده على الحائط
وجدتها الثانيه عشر ظهرا

إيلاف:معقول نمت كل ده

قامت دخلت الحمام واخدت شاور واتوضت ولبست وصلت الظهر
خرجت من الغرفه
دورت بعينها على مديحه بس سمعت صوت من المطبخ اتجهت للمطبخ
إيلاف :صباح الخير
مديحه بابتسامه:صباح الورد على عيونك بس ايه النوم دا كله دخلت كذا مره اصحيكي بس كل مره صعبتي عليا قولت اسيبك تصحي براحتك

إيلاف :محستش بنفسي غير من شويه
ثم نظرت الى مافي يديها اساعدك ايه؟ ثم نظرت الى الحوض اللي فيه الاطباق انا ممكن اغسلك الاطباق دي
واتجهت ناحية الحوض

مديحه وهي تمسكها من ذراعها انتي رايحه فين

إيلاف:هغسلك الاطباق اللي في الحوض

مديحه وهي تشدها وتخرجها انتي عايزه توديني في داهيه انتي تروحي تقعدي معززه مكرمه على السفره دي وانا هجبلك تفطري

إيلاف:وفيها ايه يعني اما اساعدك انتي تقريبا بتعملي كل حاجه لوحدك

مديحه:ودا شغل اللي انا باخد عليه فلوسه

يالهووي انا مش متخيله لو ادهم بيه جاءه ولاقكي واقفه في المطبخ مش قادره اتخيل اصلا دا يعلقني في ميدان عام

إيلاف:انتي اووفر
Shimaa

اووي على فكره
وياستي لو قال حاجه هقولك انا اللي اصريت عليكي

مديحه وهي تعوج فمها يمينا ويسارا لاشكرا اقعدي يلا عشان هجبلك الفطار

جلست إيلاف بضيق انا زهقت اصلا وبعدين من قالك انه هيجي

مديحه وهي تضع الطعام امامها هو االي قالي كلمني امبارح بعد انتي مانمتي وقالي هيجي بعد الشغل

إيلاف بصوت هامس ماهو قال امبارح كده

مديحه :بتقولي ايه؟

إيلاف بملل مفيش بقولك طيب افطري معايا

مديحه:لا انا فطرت من بدري
نظرت لها إيلاف بضيق

مديحه:هقعد بس اسليكي بالكلام شويه
ابتسمت إيلاف وبداءت في تناول الطعام

.........

فتحت باب الغرفه بهدوء

سما:صباح الخير

زهيره وهي تفتح لها ذراعيها :صباح النور تعالي ياحبيبتي

سما ورمت نفسها في حضن جدتها وبدموع انا اسفه

ابتسمت زهيره وهي تربت على شعرها ياحبيبتي هو انت اكلتني غصب عني والحمدلله عدت على خير

سما بابتسامه:الحمدلله وجودك بنا بالدنيا كلها ياتيتا

........

كانت تجلس بالغرفه

دخلت عليها مديحه الغرفه

مديحه:ادهم بيه بره وعايز حضرتك

إيلاف وقفت مكانها وظهرت ابتسامه على وجهها
ولكن سرعان ما اختفها ماشي هلبس واجي

مديحه بتعجب من حالها طيب اساعدك في حاجه

إيلاف:لا شكرا

خرجت مديحه
إيلاف فتحت الدولاب وخرجت الهدوم وبداءت تلبس...
ونكمل الحلقه الجايه
توقعاتكم
بقلمي

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent