رواية عشق حياة الفصل الأول 1 بقلم زوزه

رواية عشق حياة الفصل الأول 1 بقلم زوزه

رواية عشق حياة الجزء الأول 

رواية عشق حياة البارت الأول 

رواية عشق حياة الفصل الأول 1 بقلم زوزه


رواية عشق حياة الحلقة الأولى


رواية عشق حياة
بقلمي المتواضع زوزه

الفصل الاول

في قصر الشناوي :
نجد علي سفره الأفطار يجلس كنان الشناوي وعدي الشناوي و مؤيد الشناوي احفاد خالد الشناوي وعلي راس السفره يقعد الجد الكبير خالد الشناوي ومن يمينه عدي الشناوي وعن يساره كنان الشناوي ويقعد مؤيد جمب كنان .
كنان : صباح الخير يا كبير عيله الشناوي .
خالد الشناوي: صباح النور يا دكتور عيله الشناوي .
عدي : صباح الخير يا جدو .
خالد الشناوي: صباح النور عدي اخبار الشركه ايه .
عدي : الحمد لله يا جدو كل حاجه تمام زي ما انت عاوز انت حفيدك يا كبير .
مؤيد : صبح صبح يا كبيرنا عامل أيه .
خالد الشناوي: اعقل شويه يابني .
مؤيد : وهاخد ايه من العقل عندك كنان وعدي انا لا .
خالد الشناوي : طالع لامك يا مؤيد كانت تحب ديما تهزر وترخم علي ابوك ربنا يرحمهم .
الجميع امين ياارب .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في بيت محمد الصافي في منطقه هادئه ومنزل صغير يوجد به غرفه ضيوف وغرفتين نوم وحمام ومطبخ .

نجد حياه الصافي تقف في المطبخ تعد الإفطار هي واختها عهد ويضحكون سويا ثم يوضع م الإفطار علي الطاوله وينادون علي أباهم كي يأتي ويفطر .

محمد : صباح الفل علي احلي بنات .
عهد : صباح العسل علي عيونك يا حبيبي .
حياه وهي تقبله : صباح النوم يا بابا .
وجلسوا سويا يفطرون ويمرحون سويا .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في قصر المعز وهو قصر فخم وعالي أشبه بالأحلام نجد يقعد علي سفره الافطار الام فوفا وعن يمينها وعد وعن يسارها عشق .
فوفا : صباح الخير علي بناتي الحلوين .
وعد وعشق : صباح الخير يا مامي .
فوفا : اخبار المدرسه ايه يا عشق .
عشق : احنا لسه بداين يا ماما بس المدرسه حلوه واتصاحبت علي بنات هناك .
وعد : متصحبيش بنات وحشه يا عشق لازم يكونوا محترمين وبنات ناس .
عشق : حاضر يا وعد
فوفا : وانتي ياوعد اخبار الشركه ايه انا عارفه يابنتي أن الحمل تقيل عليكي .
وعد : الشركه بخير الحمد لله يا ماما ومتخفيش عليا انا بابا رباني ع اني أشيل الحمل بعده .
فوفا : ربنا معاكم يا بناتي ويرزقم بالزوج الصالح اللي يراعي ربنا فيكوا ياارب .
عشق : يااارب يا مامي .
وعد : اللي فيه الخير ربنا يقدمه عن اذنكم هقوم انا عشان اروح الشركه وانتي ياعشق خلي السواق يوصلك ومن المدرسه للبيت ع طول والحراسه معاكم .
عشق : حاضر يا وعد
وعد وهي تقبل راس والدتها : عايزه حاجه يا ست الكل .
فوفا : عايزه سلامتك ياروحي .
وذهبت وعد الي الشركه .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
ذهبت حياه الي المستشفي الحكومي كي تتدرب فهي ف اخر سنه في كليه طب وهي تتدرب في جسم جراحه .
وكان دكتور الجراحه بهذه المستشفي هو كنان الشناوي فذهبت الي مكتبه وطرقت الباب .
كنان : اتفضل
حياه وهي تنظر إلي الأرض : السلام عليكم يا دكتور انا المتدربه حياه الصافي من كليه طب جامعه القاهره .
كنان : وعليكم السلام نعم عاوزه ايه يا انسه حياه مش انسه بردو .
حياه بجديه : ايوه انسه يا فندم وجايه عشان أدرب عند حضرتك.
كنان في سره : ايه البلاوي اللي بتحدف علي الواحد دي مش لاقين غيره واحده ويجبوها عندي .
كنان : تمام حضرتك عندنا عمليه كمان نص ساعه هتدخلي معايا وتتعلمي ولو لقيت منك غلطه واحده همشيكي فورا وانا عارف اصلا الستات مش بتعرف تشتغل ملهاش غير البيت وبس .
حياه : حاضر يافندم وان شاء الله مفيش غلط عن اذنك يا فندم هستنا لما ميعاد العمليه برا في الاستقبال وتركته وخرجت وهي تتنفس بصعوبه .
حياه لنفسها : ده ايه الغرور ده ياارب عدي التدريب علي خير ياارب .وذهبت تنتظر ميعاد العمليه .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في شركه الشناوي يجلس عدي ويطلب من السكرتيره أن تأتي إليه بعقود صفقه لندن ويطلب منها أن ترسل الي حازم الببلاوي وهو صديقه منذ الطفوله ويعملان معا في شركه الشناوي وحازم ترك أموال وشركات أبيه ويعمل مع صديقه عدي وهو شاب وسيم ومرح .
السكرتيره : حاضر يافندم .
وبعد وقت جاء حازم ودخل الي عدي .
حازم : عدي باشا منور ولله خير يا باشا .
عدي ببرود : اقعد يا حازم
حازم بهزار : ولو مقعدتش يا باشا هترفضني .
عدي ببرود : اسمع بقا
حازم بجديه : نعم يا عدي خير شكلك متعصب
عدي : شركه المعز دي بتنافسنا ديما وف صفقه لندن احنا عايزين نفوز بالصفقه دي اتصرف حازم واعرفلي مين مدير الشركه دي .
حازم : شركه المعز دي م فتره انا سمعت أن صاحبها مات يبقي مين اللي بيديرها دلوقتي وخلاها تكبر كده .
عدي : مش عارف والشركه دي ديما بتفوز وانا عدي الشناوي عمري ما اخسر قدام حد ولازم صفقه لندن تبقي بتاعتنا .
حازم : حاضر هبحث عنها واعرف داخلين الصفقه ليه وان شاء الله الصفقه بتاعتنا .
عدي : باذن الله يلا علي شغلك
حازم : ماشي وتركه وذهب الي مكتبه .

في شركه المعز
نجد مكتب فخم جدا وكبير كانه مكتب رئيس جمهوريه ولكن ليس لرئيس بل هو الي وعد المعز نجدها تقعد بكل ثقه
وعد تتكلم في الهاتف مع السكرتيره منار وتقوى : منار ابعتيلي سجده وقوليلها تجبلي اوراق صفقه لندن معاها اللي كانت بتدرسها وابعتيلي عم محمد اللي ف الحسابات .
منار : حاضر يا فندم
بعد بضع دقائق اتي محمد الصافي وأستاذ ودخل الي مكتب وعد
محمد : تحت امرك يا فندم
وعد : اقعد يا راجل طيب الاول
محمد : حاضر يا بنتي انتي عامله ايه طمنيني عليكي
وعد : الحمد لله بخير قولي يا راجل يا طيب الحسابات بتاعت الشهر ده فيها ايه .
محمد : الحسابات اهي يا فندم وكل حاجه موجوده بارقامها وتواريخها واللي دخل وخرج وكل حاجه مكتوبه .
وعد اخذت الملف ونظرت به وبعد وقت قالت : كل حاجه مظبوطه يا راجل يا طيب زي ما انا متعوده اتفضل انت ياعم محمد كمل شغلك .
محمد: ماشي عن اذنك يا فندم وتركها وغادر . وبعد مده اتيت إليها سجده ودخلت .
سجده : صباح الفل يا وعدي
وعد : صباح النور اقعدي يا سجده
سجده : حاضر وجلست وقالت خير
وعد : صفقه لندن مين الشركات اللي داخله فيها ونسبه الفوز بالصفقه اقرب لمين
سجده: بصي يا ستي الشركات اللي داخله فيها اهي في الملف ده وكل.حاجه عن الصفقه ونسبه الأرباح والخسائر وكل حاجه موجوده فيه اتفضلي .
وعد اخذت تنظر في الملف وبعد مده قالت : هي نسبه الفوز بالصفقه لينا متساويه ليه مع شركه الشناوي احنا لازم نفوز بالصفقه انتي عارفه اني مبحبش اخسر من اول ما مسكت الشركه وانا مخسرتش ومش عايزه اخسر يا سجده .
سجده: أن شاء الله هنفوز بالصفقه وانتي عارفه أن في ميتينج قريب هيتعمل في لندن ويشوفوا افكار كل شركه وهيختاروا الافضل بس م رائي أن انتي اللي تصممي المشروع ده يا وعد انتي اشطره مهندسه .
وعد : مفيش وقت سجده خلي اشطر مهندس في الشركه يعملها .
سجده : اشطر مهندسه في شركه انتي يا وعد .
وعد : هشوف أن شاء الله يا سجده .
سجده : أن شاء الله هنفوز بالصفقه اسيبك انا واروح اكمل شغل وتركتها وغادرت .
وعد لنفسها : ياااه يا بابا وحشتني اوووي كل حاجه فوق اكتافي انا تعبت اووي وحشتني يا بابا وحشني حضنك بس اوعدك يا بابا هجيب حقك م اللي قاتلوك لازم اعرفهم انا وهما والزمن طويل .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في المستشفي الحكومي :
في داخل غرفه العمليات نجد دكتور كنان يعمل ببراعه شديده ودقه وانجز العمليه شديده الخطوره في وقت قياسي .
وحياه تقف وتنظر له بإعجاب شديد .
بعد أن اخلصوا العمليه
كنان: دكتوره حياه قوليلي استفدتي ايه م العمليه .
حياه بتوتر شديد : دكتور حضرتك كنت سريع جدا انا اه استفدت بس مقدرتش استوعب كله بالسرعه دي يا دكتور .
كنان : يعني ايه انتي متفهميش ازاي مستفدتيش .
حياه بخوف : يادكتور استفدت طبعا بس حضرتك سريع وانا حاولت استوعب ع قد ما اقدر أن شاء الله العمليه الجايه هحاول .
كنان بعصبيه : انا قولت م الأول أن الست ملهاش غير بيت جوزها وبس وتركها وذهب ولكن لمح ف عيونها الدموع وهو ذاهب وشئ به تأثر ولكن سرعان ما الغضب احتل ملامحه .
حياه لنفسها : ياربي ولله فهمت بس لسه مخي بيحاول يستوعب واكيد هستوعب كل اللي حصل جوا وهاجي أقوله اللي فهمته ليه مدنيش وقت بس وذهبت الي بيتها وهي حزينه ع اليوم الأول لها بالتدريب .
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
في المساء في قصر الشناوي .
دخل عدي وكنان وهما داخلين وجدوا أحد يقعد مع جدهم وعدي وانصدموا ساعه ما شافوا وقالوا في نفس واحد : الفتره الجايه باين عليها انها هتبقي فل اووي وشعرا بالغضب .....

بقلمي المتواضع زوزه ♥️♥️♥️♥️

توقعاتكوا ......
ياتري شافوا مين ....
وليه اتعصبوا ....
ويأتري مين قتل ابو وعد ...


يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent