رواية حوريتي انتي الفصل الخامس 5 بقلم حسناء عماد

 رواية حوريتي انتي الفصل الخامس 5 بقلم حسناء عماد

رواية حوريتي انتي الجزء الخامس 

رواية حوريتي انتي البارت الخامس 

رواية حوريتي انتي الفصل الخامس 5 بقلم حسناء عماد


رواية حوريتي انتي الحلقة الخامسة


الفضل الخامس
في مكتب سعد الهواري
سيف بغضب :مشي هيحصل
منال :وانا مشي موافقه علي الكلام ده
الحاج سعد بهدوء لانه كان يعلم رد سيف وانه مشي هيوافق
سعد:معاكم لحد اخر الاسبوع اخد منكم القرار الاخير لما مفيش ورث يااحفاد الهواري
الكل مصدوم
محمد :انت بتقول ايه ياحاج
يوسف:ياحاج مشي هينفع الكلام ده
سعد :دي عادات وتقاليد العيله وهتفضل كدا
سيف :وانت مشي عاوز حاجة
ثم خرج وترك الجميع
سعد :يلا كل واحد يشوف هيعمل ايه والقرار الاخير هيكون اخر الاسبوع
الجميع مصدوم ولم يتحرك احد منهم
سعد بغضب :اطلعوا بره يلاااااا
الجميع خرج من الغرفه مصدوم واول من تحدث
كريم بغضب :انا مشي موافق ومشي عاوز حاجة
مصطفي :اهدي ياكريم اكيد في حل
ادهم :ثواني ياجماعه هو انا الحاج مشي جاب سيرتي يبقا مشي معاكم صح
مصطفي :لا ياخوي كان هيجيب بس سيف اقطع كلامه
ادهم :الحمد لله
كريم :ادهممم اسكت خالص
ادهم سكت
سمر بغضب :وانا مشي موافقه عليك ياابن المحمدي
كريم :علي اساس اني انا اللي هموت علي بنتك
نرمين :ولا انا كمان ومشي عاوزه حاجة
سمر :يعني ايه مشي عاوزه حاجة ده حقك الدور والباقي علي اللي مشي حقه وبيتكلم
رحيم بغضب :امي
سمر بخوف :ماانت مشي شايف بيتكلم عن اختك ازاي ياابن بطني
رحيم بغضب :خلاص
عمر هو ايضا :وانا كمان مشي عاوز الجوازه دي ريم اختي وهتفضل اختي
ريم مصدومه
سمر بغضب :وانا مشي هجوز بناتي لحد فيكم
يوسف: اهدي ياسمر هم عندهم حق هم اخوات وانا مشي هوافق اصلا انا بناتي غالين ياولاد الهواري
ثم تركهم ورحل
اما عمر وكريم حسوا انهم غلط
مصطفي :يلا نروح الشركة ياجماعه
بعد رحيل الشباب وصدمت ريم وهايدي التي تفكر ان جدها كان هيقول سيف يتجوز هايدي والا قصدها وهي تنظر لحور لا اكيد جدي بيحبني ويقصدني انا
في غرفه ريم وهي تبكي
ريم :كدا ياعمر ماشي انا اختك اخوه لما تموتك ياشيخ.. لا بعد الشر ده انا اموت فيه

حور وهي بتدخل اوضة ريم اتصدمت
حور :انتي بتعيطي ياريم
ريم :شوفتي اخوكي ياحور قال انا اخوته قال بعد الحب ده كله اخته اصوت
حور بضحك :معلش ياقلبي هو اكيد مشي يقصد
ريم بغضب :انتي بتضحكي وبتتريقي يابنت احمد
حور :اسفه ياريم خلاص بلاش عصيبيه
ريم ببكاء :اعمل ايه مع واحد حلوف ياربي اعمل ايه
حور وهي بتحضن ريم :بصي ياريم مشي معني انك حاطط حد في مكانه عاليه وبتحبيه انه يبقا حاطك في نفس المكانه دي وبيحبك ياقلبي
ريم :بس انا بحبه ودي مشي في ايدي ياحور مشي بايدي والله
حور بزعل علي ريم فدائما ريم بتحكي عن حبه لعمر بس دايما مشي واخد باله
حور:طيب ايه رايك نعرف اذا كان في حد في حياته والا لو كان مفيش نحاول نخليه يحبك
ريم :افرضي في حد
حور :ياستي ان شاء الله مفيش
ريم :يارب ياحور يارب
حور :انا هقوم دلوقتي اعمل الشغل اللي قالت عليه ام الهول دي
ريم :ليه يابنتي مشي بتقولي لحد من سيف او رحيم او حتي مصطفي وهم هيواقفوا منال عند حدها
حور :مشي هينفع دي ممكن تموتيني ياريم
ريم :براحتك ياحور بس انا هلي طول بقولك قولي لسيف
حور وهي ترحل وهو هيهتم يعني انا نزله
بعد رحيل حور ريم :انا اخوتك ياعمر اما وريتك يابن منال بكرا تتمني اني هتجوزك وهرفضك... لا يارب هرفضه ساعه وبعدها اروح موافقه هو الواحد ايه غير شويه كرامه

اما في غرفه حبيبة
حبيبة هي دائما تتمني رحيم لانه نسخه من سيف بس هي عارفه انه بيحب حد معقول هو كمان يرفضيني دي تبقا نصيبه سوده علي راسه ده انا اموته هنشوف يارحيم مين البت اللي عاوزه الدبح اللي انت بتحبه دي

اما في غرفه هايدي ومعه نرمين
هايدي :نرمين هو جدك كان ممكن يجوزيني سيف والا ادهم
نرمين بغضب :هايدي سيبني دلوقتي انا نرمين الهواري كريم المحمدي يرفضيني ليه ليه
هايدي :عادي يابنتي كريم ده اصلا شخصية تانيه وعندها أملاك خاصه بيه مشي هيتم بورث
نرمين :تقصدي ايه ياهايدي
هايدي ببرود :مفيش يانرمين
نرمين وهي خارجة من اوضة هايدي
نرمين :عادي وانا كمان مشي راضيه
هايدي لازم اخلي جدي يقنع سيف انه يتجوزني لازم ولازم اخلي سيف يحبيني

اما في غرفة المعيشه
منال :سعد خرف اكيد
رحاب :ايه الكلام ده يامنال ده عمك
منال:ماطبعا يااختي ابنك هو مدير املاك الهواري هتحسي بناري ازاي
رحاب :لا انتي كدا خرفتي يامنال
منال:اسمعي يارحاب انا مستحيل اجوز بنتي لابنك فاهمه مستحيل
رحاب :الكلام ده تروحي قوليه لعمي انا مالي عن اذنكم
رحاب في سرها هتفضلي زاي ماانتي كل اللي همك الفلوس وبس يامنال انا علشان عارفه ان زهرة طيبه ومختلفه عن هايدي وابني بيحبه مشي كنت راضيت
منال لسمر :شوفتي رحاب ياسمر شوفتي
سمر :سيبني في يامنال دلوقتي انا الاتنين يرفضوا بناتي ليه ابنك مفكر نفسه مين يامنال
منال بهدوء علشان مشي تخسر سمر :اهدي ياسمر وكل حاجة اكيد ليه حل
سمر:هنشوف يامنال هنشوف

اما عند سيف في شقته :انا سيف الهواري اتجبر علي الجواز ليه ليه ثم يكسر الزجاج الذي امامه وياترا ياسعد ياهواري كان قصدك تجوزيني مين بس مشي هيحصل مشي انا اللي حد يقولي اعمل ومشي تعمل ايه

اما في شركة الهواري
مصطفي لرحيم :سيف مشي في المكتب بتاعه يارحيم
رحيم :كنت عارف انه مشي هياجي
مصطفي :طيب هيكون راح فين
رحيم :مشي عارف بس خليه يهدي شويه
مصطفي :رحيم هو انت هادئ ليه ها انا كنت مفكر انك هتعمل زاي سيف واكتر
رحيم ببرود :عادي ماهو كدا كدا كان هياجي يوم وهتجوز مشي مهم مين
مصطفي بعدم تصديق :لا ياجدع
رحيم بنظرة غريبه :تعرف تطلع وتاخد الباب ورآك
مصطفي بخوف :هو انا بعرف اعمل غير كدا سلاموا
بعد رحيل مصطفي رحيم :هنشوف ياحبيبة هتواقفي والا لا بس هي مراتي حتي لو قالت لا حرم رحيم بيه الهواري ومين هتكون غير حبيبة سوا راضيت او لا هي مراتي

اما عند ادهم وكريم كانوا بيضربوا بعض ومصطفي دخل مكتبه كريم اتصدم
مصطفي :في ايه
كريم :اما انا وريتك ياحيوان بتغيظني علشان جدك مشي جيب سيرتك ياابن سمر بتغظيني
ادهم وهو بيحاول يحمي وشه :يابني انا مفيش حد يقدر يأمر ادهم الهواري هههه
كريم :وحياة امك
ادهم :يابيئه اسمه ماما
كريم :والله انت خسارة فيك الضرب انت عاوز الدبح
ادهم وهو بيبلع ريقه :في ايه ياكيمو واحنا لينا غير كيمو هو احنا بنحب غير كيمو لو مشي عاوز تتجوز نرمين انا اتجوزها مع انه اختي بس كله علشانك انت
كريم ضرب ادهم اكتر مصطفي ادخل وحاول يبعد كريم عن ادهم وبعد ما ابعد كريم
مصطفي :ياخربيتك ياادهم كل يوم كدا تضرب من حد
ادهم وهو بياخد نفسه :ياعم ابن عمتك عصبيه بهزر وبقوله اني مفيش مني انتم الحاج سعد الهواري يامركم انما ياجي عندي واستوب قام ضربني
مصطفي بعد ماادهم خلص كلامه ضرب ادهم بوكس في وشه :ياجي عند مين
ادهم :قصدي سيف مشي انا لا
مصطفي :اسمع ياادهم انت كنت هتاخد حور تقريبا علشان انت عارف جدك وهايدي عندها ايه ومن زمان بيقول ان هايدي لسيف
ادهم :الحمد لله ان سيف اقطع كلامه انا مشي عاوز اتجوز
مصطفي يعلم ان ادهم يحب حور ولكن زاي اخته فهو دائما السوال عنه
مصطفي :هي جت عليك شكل جدك مشي هيسكت علشان كل واحد فيكم يقول لا كدا
ادهم :بس انت هتكون مع زهور الربيع زهرة وهي زهرة ...
قبل ان يكمل كلامه كان مصطفي ضربه بوكس في وشه
مصطفي بغضب وغيرة :الا زهرة ياادهم هنسي انك ابن عمي ماشي....

اما في القصر
في المطبخ
منال بغضب :سعديه انتي يازفته
سعديه بخوف :نعم ياهانم
منال بغضب :فين الزفته حور
سعديه:الست حور نزلت وطلعت تاني
وبعد ان انتهت من كلامه كانت حور تدخل من بابا المطبخ
منال بغضب :اهلا يابنت فاتن لما انتي فوق ونايمه زاي الاميرة اومال مين اللي هيعمل الاكل وينضف ها انطقي
حور بهدوء :انا كنت بشوف ريم
منال :انتي هتردي عليا يابنت فاتن
حور :اسفه يامنال هانم
منال بغضب :تنضيفي الاوضه بتاعت هايدي هانم وبعدين تنضيفي البيت الخارجي فاهمه
حور:فاهمه
ثم تبدا حور في تجميع أدوات التنضيف وتذهب لتنضيف اوضة هايدي أولا
اما عند سيف وهو يتحدث في التليفون سيف:سليم لسه مشي لقيت اللي عمل الحادثه
سليم :عرفت مكان اللي كان بيضرب نار وهنروح النهارده نجيبه وبكرا الصبح هيكون عند حضرتك
سيف :سليم عاوز ياجي ليا معترف فاهم
سليم :فاهم ياسيف باشا
سيف:سلام. وبعد مااقفل التليفون قاعد بيفكر في اللي سعد قاله سيف :خير ياجدي ليه مرة واحدة تفتح الموضوع ده ليه بس انا مشي هسكت مشي سيف الهواري اللي يتغصب علي حاجة هو مشي عاوزها حتي لو هيموت يخرج سيف مشي شقته الخاصه ويذهب الي القصر

اما في مكان اخر
مجهول 1:سعد شكله اتجنان عاوز يقسم الورث
مجهول2:ازاي يعني الراجل ده لازم يموت فاهم لازم
مجهول1:عندك حق بس اصبر شويه علشان مفيش حد يشك فينا اقفل دلوقتي
مجهول2:حاضر سلام

عند وصول سيف للقصر
في الجنينة حور مشيه بتقلد طريقه منال اه اطلعي نضفي اوضة ستك هايدي وبعدين البيت الخارجي ياشيخه ست تاخدك وخارجي ياخدك ست غم امتي اخلص منه ومن ابو السيوف ده كمان اللي كل مايشوفني يبص كانه هيقتلني قال الكل بيخاف منه قال مشي عندها حاجة غير بتعصب مفكر كدا هخاف منه و.. لسه هتكمل كلامه اتصدمت بانه في حد في وشه بترفع راسه
حور بخوف :سسيف
سيف وهو واقف اقدمه ويده في جيبه :لا ابو السيوف
حور في سرها:نهار اسوح ياخربيتك يامنال وياخربيت بوظك ياشيخه
حور بصوت عالي :استاذ سيف صديقني الكلام ده مشي عليك انت
سيف بهدوء غريب :حور يابنت عمي تعرفي طريق الاوضه بتاعتك
حور :اه
سيف بعصبيه:هلي فوق ياحور علشان انتي حسابك تقل اووي معي بس اخلص اللي في دماغي وهتشوفي ايام سوده فوق
حور بخوف :حاضر
بعد ان رحلت حور البت دي بتعصيبني كل ما اشوف وشه استغفر الله العظيم
سيف وهو طالع علي السلم
رحاب :سيف
سيف :نعم ياامي
رحاب :تعال عاوزك يابني
سيف :حاضر
في غرفه سعد
الباب بيخبط ادخل
هايدي :جدو ينفع ادخل
سعد بحب :تعالي ياقلبي
هايدي :كنت عاوزه اطلب منك طلب
الجد اتفضلي ياروح جدك انتي
هايدي كنت عاوزه...

في شركة محمود الجارحي
السكرتيرة بتخبط علي بابا المكتب
محمود :ادخل
السكرتيرة :حسام يافندم مستيني حضرتك بره
محمود :ماشي وياريت بعض مايدخل مشي عاوز حد يدخل والغي المواعيد كله
السكرتيرة :حاضر يافندم
بعد دخول حسام
حسام :حضرتك تقدر تقول اني جبت كل حاجة عن الصفقه الجديدة
محمود :كدا حلو اووي واكيد سيف هيدخل الصفقه دي لازم نكسب المرة دي كمان
حسام :اكيد يافندم
محمود :حسام عاوزك في موضوع تاني
حسام :حضرتك تؤمر يافندم
محمود:كانت عاوز.....

اما في شركة الهواري
مصطفي :تفتكر ان سيف هيوافق يارحيم
رحيم :سيف دماغه زاي الزفت
ادهم :لازم نعمل حاجة انا مشي عاوز اتجوز كدا
كريم :وانا
عمر:وانا
رحيم :انا بقا .....
الكل اتصدم

اما عند زهرة وحبيبة وريم
ريم قاعده مشي بتتكلم وحبيبة قاعدة بتفكر وزهرة زهقانه وحور دخلت عليهم
حور :مالكم يابنات
ريم :هيكون مالنا واحدة مرفوضه وتبقااخته والتانيه متكلمش والتالته كان واقف مصدوم هيكون مالنا يعني
حور :في ايه يابنتي مشي كدا
ريم:انا اخته ابن منال ده انا
حبيبة :مشي كدا يابنتي اهدي
ريم :اقوم ارقص يعني اقوم اتحزم وارقص علي واحدة ونص بيقولك اخته
زهرة:تعرفي انه اخوي ي بت ياريم بس انا معاكي ولازم نخلي الواد عمر ده يحبك
ريم وهي بتحضن زهرة:بت يازهزة مع انك اصغر واحدة فينا بس بحس انك الكبيرة اتكلمي ي بت
زهرة :اسمعي

كدا الفصل الخامس خالص
ماذا تريد رحاب من سيف
وماذا تريد هايدي من سعد
هيعمل ايه محمود الجارحي
وايه راي رحيم


يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent