رواية البحث عن عروس الفصل الخامس والأخير 5 بقلم زهرة الجبل

 رواية البحث عن عروس الفصل الخامس والأخير 5 بقلم زهرة الجبل

رواية البحث عن عروس الجزء الخامس 

رواية البحث عن عروس البارت الخامس 

رواية البحث عن عروس الفصل الخامس والأخير 5 بقلم زهرة الجبل


رواية البحث عن عروس الحلقة الخامسة والأخيرة 


الاخيره
الحلقه الخامسه

في منزل عبدالرحمن

استيقظ عبدالرحمن حوالي الساعه الثانيه بعد منتصف الليل علي صوته رساله علي هاتفه
عندما فتح الرساله لم يصدق ما رآه وصدم عندما قرأها وظل طوال الليل حتي مشرق النهار وهو يفكر في هذه الرساله ومن صاحب الرساله. وضحك. علي غباءه.

في مكتب الهندسه للعماره والبناء

حسن// الله هو عبدو. ليه تأخر النهارده دا ملتزم في مواعيده .

صالح. // طالما تأخر كدا يبقا مش هيجي

حسن //اكيد في حاجه

صالح// يمكن وافق علي العروسه بيجهز نفسه

حسن. // وافق منغير ميقول لينا. دا انا اول واحد هرقصله

عبدالرحمن//. سلام عليكم

الكل وعليكم السلام

صالح//. اي يا عم التأخير دا كله دا احنا قولنا. ادبست وهتوافق علي العروسه

عبدالرحمن. // بابتسامه. لا منا خلاص فعلا ادبست. والنهار ده هخطب

تفاجأ الكل برد عبدالرحمن منهم من فرحان ومنهم من انكسر قلبه وكاد أن يقتلع من مكانه

صالح. // بفرح بجد. الف الف الف مبروك. عقبااااالي ياااااارب

حسن. // ايوا بقا. واخيرا. انفك النحس.
انا وراك. علطول.

لم تحتمل فرح قرار. عبدالرحمن. حاولت مسك دموعها قدر الإمكان واسرعت الي الخارج


ذهبت سماح الي مكتب عبدالرحمن وعيونها كلها دموع. وتكلمت معه بعصبيه والله انت واحد ما عندك شعور ولا احساس واناني وعمي البصيره

عبدالرحمن. // ببرود. الله يبارك فيكي عقبالك ما تلاقي ابن الحلال اللي يحبك. ويقدرك

سماح. // بغيظ. انت اي. يا خي حس دا الاحساس نعمه. دا انا عمري ما شوفت واحد ببرود دا
اقولك والله خساره فيكي. وانت متستهلهاش
وسابت المكتب وخرجت

صالح. // بزهول. مالها سماح. بتكلم عن أي وعن مين

حسن. // مالها. فرح. ليه. خرجت وهي. مضايقه.

حسن. // ببرود. الاسبوع. القادم. شبكتي. واحتمال. كتب الكتاب. انضفوا. عايزكم. تشرفوني.

نظر. صالح الي حسن بدهشه. وتعجب وحيرة.
وعاد كل منهم الي عمله

في منزل فرح
في المساء

سماح// خلاص بقا يا فرح. انسي دا واحد بارد ومعندوش احساس. انسي وريحي نفسك

فرح// ببكاء انتي لو بتحبي. واحد واتعودتي. علي وجوده في حياتك وبنيتي حياتك ومستقبلك علي وجوده مكنتيش قولتي كدا. دا حب السنين. يا سماح

انا قلبي وجعني ومش مصدقه انوا خلاص هيخطب واحده تاني هتاخده مني

سماح. // بتأثر. انا اكتر واحده حاسه بيكي
مش عشان انتي صحبتي عشان انا عندي نفس مشكلتك

فرح. // وهي تمسح دموعها
تقصدي اي

سماح.// ابتسامه. وجع. اصلي بحب واحد. معندوش. احساس. ولا شعور. زي عبدالرحمن.
وبدأت في البكاء. حضنت. فرح سماح وبدأوا في البكاء. وظلوا يواسوا بعض لوقت طويل.

وهي توصل. سماح.
فرح.// انا مش راحه الشغل بكره ابقي تعالي نواسي بعض
وعند فتح الباب تفاجأت الصديقتان. بعبدالرحمن وأمه واخته علي وشك رن الجرس
ظلوا صامتين. لبعض الوقت من المفاحأه

عبدالرحمن.// بضيق. ونظر الي الناحيه الآخر. روحي استري نفسك

نظرت. فرح الي نفسها وجدت نفسها ترتدي. بجامه مقسمه جسمها. ونصف كوم وترفع شعرها بيما تسمي زيل حصان وتركه بعض الخصل
اسرعت فرح الي الداخل وهي في قمه خجلها. وزهولها

سماح. // احم اتفصلوا

عبدالرحمن. // مش تنادي صحاب البيت

سماح. // بغيظ. خالتي رجاء في ضيوف علي الباب

رجاء. // ام. فرح. مرحبه. بيهم. اهلا وسهلا اتفصلوا

في الصاله
ارتدت فرح إسدال الصلاه. وجلست. هي مزهوله.

عبدالرحمن. // مداعبا. هو انتي مش كنتي ماشيه. اي قعدك تاني

سماح.// هو انا قاعده علي نفوخك. انا قاعده في بيت صحبتي

عبدالرحمن//. ما علينا. اتفضلي اتكلمي يا ام عبدو

كريمه.// بابتسامه. شوفي بقا يا ام فرح. الواد عبدالرحمن ابني

عبدالرحمن.// بهمس يعني طول عمرك بتقولي ابن بطني دلوقتي. واد

كريمه. // الواد عبدالرحمن. ابن بطني. الباش مهندس. اللي قد الدنيا.

وهمست الي عبدالرحمن. ها كويس كدا

عبدالرحمن. // لا إن كان كدا. يبقا كويس
صبرني يارب

كريمه. // أكملت كلامها. ما بطلش كلام عنكم. وأنكم تشرفوا اي عيله

امل وخاصه. /// ابله فرح كل كلامه عليها وادبها وجمالها. وزوقها. دا انا حبتها من قبل ما اشوفها

فرح //بكسوف وخجل. ممزوج بحيره.
احم. شكرا.

كريمه.// احنا طالبين. ايد فرح يا ام فرح.// وابو عبدو.
بتم النشر في جروب القلوب للقصص والروايات الكامله
كام يوم. وهيجي من السفر. ويتكلم هو وابو. فرح في التفاصيل. اصله مسافر. في شغل.
وانا ما صدقت. عبدو يفرح قلبي

صدمت فرح وسماح من كلام ام عبدو. ونظروا الي عبدالرحمن. وجدوه مبتسم. وغمز. الي فرح.

لم تحتمل فرح. الموقف. واسرعت الي غرفتها. وقلبها. يرقص من الفرح. اسرعت خلفها. سماح وامل

رجاء. // والله ما عارفه اقولك اي يا ام عبدالرحمن. انا مقدرش اقول حاجه غير بموافقت فرح وابو فرح.

كريمه. // لا. يا أم فرح. الواد عبده انا مش ضمناه دا انا ما صدقت. قولي مبروك وربنا يتمم بخير

واعلنت خطوبه عبدالرحمن. علي فرح. في وسط حفل صغير يضم العيله والاصحاب استغل عبدالرحمن الحضور وتمم كتب الكتاب

عبدالرحمن //بابتسامه مبروووك عليكي انا

فرح. // بخجل. الله يبارك فيكي ومبروك عليك انا

عبدالرحمن.// هههههههه
فرح بتعجب بتضحك. ليه

عبدالرحمن// من الرساله اللي بعتيها. اللي خالتني. منمش الليل
بحبك يا اهبل. يا عبيط يا عديم الاحساس والشعور

فرح.// بأحراج. فكره سماح. قالتلي شغليه. وخليه يتلفت حولين نفسه ويفكر مين دي اللي بتحبه وكمان ينسي موضوع أن يخط
قالتلي نشتري خط جديد. قولتلها معاي خط قديم من ايام الدراسه.

عبدالرحمن.// وخطك القديم. معاي من زمان. وعمري ما فكرت. اني احزفه

فرح. // بقلق. واندمت. انك محزفتهوش
عبدالرحمن. مممممم. شويه

فرح //بحزن. ماشي

عبدالرحمن. // ههههه خلاص خلاص. من دلوقتي. زعل.
بتم النشر في جروب القلوب للقصص والروايات الكامله
دا هو اللي فتح قلبي وعيني. علي انسانه. تعلقت بيها. ومكنتش اعرف اني معرفش اعيش من غيرها. صحيح اعمي البصر والبصيره

وكمان يوم الكافيه والكلام اللي قولتيه. فكرت فيه كويس اووووي. وقولت نفسي. هو انا صحيح بعمل دا كله عشان يعتبرها زي اختي

فرح. // واكتشفت. اي

عبدالرحمن.// ابتسامه. اكتشفت انك حبيبتي وقلبي وروحي وام ولادي

سماح.// واخدين جمب. وشغالين غراميات من دلوقتي. لا بقولك. اي فروحتي دي صحبتي واوعي تفكر. انك. تاخدها مني

عبدالرحمن.// بغيظ. بقا انا عديم الاحساس والشعور

سماح.// الله ما هي قالتلي. هبعتله. بحبك
قولتلها. سبيلي انا الطلعه دي

عبدالرحمن//. هعديها. عشان. فرح

صالح//. غصب عنك هتعديها

عبدالرحمن//. براحه يا. عم. بقولك أي ما تكتبوا الكتاب خلينا نخلص منكم

سماح. // وانا موااافقه

صالح. /* احم اي التدبيسه. دي يا عم
مش كفايه خطوبه دا انا قولتلها انا طالب ايدك. علطول قالت أنا موافقه منغير حتي ما تفكر. تصدق انها بتحبني من زمان

سماح.// كلكم. معندكمش احساس ولا شعور.

صالح.// قلبك ابيض. يا مزتي. هو ابوكي هنا

سماح. // ليه

صالح. // بفكر. اكتب الكتاب

سماح// بفرح. ولهفه. يا بابا. بابا بابا

وأخذت. صالح من يده الي ابيها

عبدالرحمن. // هههههه والله مجنونه

فرح.// اهو اتغيرت. لبس محترم. ومكياج بسيط. وكمان هتقعد. في البيت تربي الولاد. زي ما طلب صالح

عبدالرحمن.// هاربوا الولاد. من النهارده مفيش شغل في. عبدو وبس

حسن. // بحزن. شوفولي عروسه مليش دعوه
اشمعنا أنا. هو انا مليش نفس ولا اي. وبتفكير. هي بنت خالتك. لسه. انسه

عبدالرحمن. // والله خساره فيك. تعالي اعرفك عليها. ولو. عجبتها. مبروك. يا سيدي

حسن// بغرور لو عجبتها. دا انا. اي بنت تتمني ابصلها

عبدالرحمن. // دا انت تحمد ربنا لو وافقت عليك

وتمت خطبه. حسن علي ليلي بنت خالت. عبدالرحمن

تمت. بحمد الله

اقرأ ايضًا: 

google-playkhamsatmostaqltradent