رواية صبر عاشقة الفصل الثالث 3 بقلم روما

 رواية صبر عاشقة الفصل الثالث 3 بقلم روما

رواية صبر عاشقة الجزء الثالث

رواية صبر عاشقة البارت الثالث

رواية صبر عاشقة الفصل الثالث 3 بقلم روما


رواية صبر عاشقة الحلقة الثالثة


صبر عاشقة 3

كان فارس ينظر له بإستغراب ولايفهم مغزى من حديثه

فارس.. إدخل فى الموضوع على طول يافضل من غير مقدمات

فضل.. من غير مقدمات مفيش مواضيع كل الحكايه ان شايف حضرتك مضايق ولوحدك أنا أسف طبعا لتدخلى بس مفيش ليك صاحب ولا حد بيقعد معاك اكتر من ربع ساعه ويقوم حبيت أقولك إنك لو محتاج تفضفض أو تتكلم مع حد أنا موجود

فارس.. شكرا إتفضل إنت

شعر فضل بالإحراج كثيرا وذهب من أمامه

فارس محدثا نفسه.. كنت ناقص يافضل جاى ترميها لى فى وشي انا طبيعى مخنوق
.. فكر فارس قليلا لما لا ربما أرسل الله فضل فى الوقت المناسب نعم هو يعمل معه منذ سنتين نعم الأخلاق ونعم الأمانه والالتزام لم يفتن يوما عن زملائه ولم يستغله يوم

،، ــــــــــــــــــــــــــ،،

صباح يوم جديد

صابر.. تعالى ياجنه إقعدى ياحبيبتى عاوزك

جنه.. خير يابابا

شهد.. امممم دا اجتماع مغلق دا بقى ياسى بابا

صابر.. تعالى انتى كمان ياشهد يمكن ما أبقاش عايش وقت زواجك

جنه وشهد.. بعيد الشر عنك ماتقولش كدا

صابر.. ياحبايبى الموت مش شر المهم جنه فارس دلوقت قرأ فاتحتك والناس مستعجلين يابنتى لظروف خاصه بيهم لازم تفهمى إنى وافقت لما لقيته راجل محترم مش علشان أى حاجه تانيه هو أيوه حالته الماديه ماشاء الله فوق المتوسط بس مش دا سبب فى حديث عن الرسول بيقول من أتاكم من ترضون دينه وخلقه فزوجوه.. وأنا راضي دينه وخلقه الحمد لله ان كان عليا يابنتى اتمنى تبقى طول العمر تحت عينى ماتغيبوش عنى ابدا ولا تغارقونى بس سنة الحياة لازم تفهمى انه طلب منى انك تروحى بشنطة هدومك مفيش أى حاجه تشتريها لانه مجهز شقته بس انا هحط لك فلوس جوازك فى البنك انتى حره فيها

جنه.. ربنا يخليك لينا ياحبيبى انا مش عاوزه حاجه

صابر.. لا يابنتى دا حقك والله اعلم يمكن حد يسمعك كلمه كدا ولا كدا ساعتها تبقى عارفه ان ابوكى مش بايعك وان معاكى قرش تتسندى عليه

دخل عمر أثناء حديثهم

عمر.. بعد إذنكم عاوز جنه شويه

أخذ عمر جنه ودخل بها غرفته

جنه.. ايه ياعمر سألت

عمر.. ايوه ياستى من الصبح بسأل بصى انا عرفت انه مصاحب بنت كدا اسمها لارا وانها بتروح له المعرض وبيخرجو سوا

جنه بحزن.. انت متأكد ياعمر

عمر.. الكلام من ناس حوالين معرضه وانتى مش تايهه فضول الناس مخليهم عارفين عنه كل حاجه.. مالك سرحتى فى ايه

جنه.. صليت استخاره وحسيت انى مرتاحه اوى وان كل حاجه متيسره حتى ماما وبابا مبسوطين طب تفتكر انت فى ايه

عمر.. بصي ممكن يبقى مجرد طيش شباب او مثلا مجرد صداقه عاديه

جنه.. مش عارفه هيبان هيبان

عمر.. يبان امته كتب كتابكم بعد بكرا

جنه.. مش عارفه ياعمر بص هحاول اقعد معاه تانى ونتكلم واشوف بيفكر فى ايه

عمر.. طب فى حاجه دلوقت مهمه

جنه.. خير يارب

عمر.. شاهين

صمت تام من جنه وعمر عقب نطقه شاهين

،، ــــــــــــــــ،، ـــــــــــــــــ،،

استيقظ فارس من نومه ربما لم ينم التفكير طوال الليل أرهقه التفكير هل يعطى نفسه فرصه جديده مع جنه وينسى الماضى ويطوى صفحاته أم يستمر كما هو فالقلب ليس حمل صفعات أخرى حسم أمره أن يذهب إليها ليتحدث معاها مجرد التفكير فى الذهاب اليها أشعره براحه وسكينه حسم أمره وقام بإرتداء ملابسه وهبط من شقته الى شقة والده

رشا.. اش اش اش ايه الحلاوه دى يا عم

،، قام فارس باحتضان رأسها وتقبيله،،

فارس.. انتى أحلى صباح الخير يا زوبه

زينب.. زوبه تبقى رايق وفايق على فين بدرى كدا

فارس.. هروح للحاج صابر اشوف جنه ونتفق على شوية حاجات

زينب.. حاجات امممم حاجات ايه بعد ما قولت لهم لايدفعو ابيض ولا اسود

فارس.. ماما وبعدين قولت لك انا شقتى جاهزه ومش عاوز منهم حاجه

زينب.. دا احنا طالع عينا فى جهاز أختك

فارس.. طالع عينك دى تتقال للى محتاج انتى طالبه نص جهاز اختى اون لاين

قام فارس بتقبيل راسها منهيا الحديث.. سلام ياست الكل

بعد مغادرة فارس

زينب.. شوفتى يارشا الرجاله مش وليد اللى امه بتحدد لك نوع الأجهزه

رشا.. وأنا يعنى بعمل بكلامها

زينب.. هو جاى لك النهارده

رشا.. أيوووه

،، يقطع حديثهم 🔔،،

زينب.. مين يارشا

رشا.. دى ليلى ياماما

زينب.. اهلا أهلا ازيك ياليلى

ليلى.. الحمد لله ياماما

رشا.. جيتى فى وقتك إقعدى بقى أما أجيب لك الفون تشوفى صور جنه

،، قامت رشا بإحضار هاتفها وأظهرت لليلى بعض صور السيلفى التى التقطتها مع جنه،،

شعرت ليلى بالغيره كثيرا رغم علمها سبب الزواج وأن فارس لايحبها على عكس عادل المتيم بها إلا أنها شعرت بالغيره من جمالها ومن مقارنة الناس لليلى بها ان رأوها.. فهمت رشا وزينب من ملامح ليلى هذا الشعور

ليلى.. اممم حلوه ماشاء الله ربنا يهنيهم

رشا.. لا ومش شكل بس ياليلى دا أدب وأخلاق وذوق بصى حاجه كدا روعه فارس كان طاير بيها

ليلى.. ياسلام بقى فارس طار بيها امممم طيب ربنا يسعدهم

،، فاق عادل من نومه ليفتح باب غرفته ويجد ليلى تجلس مع والدته وأخته،

عادل.. ايه دا أحلى صباح دا ولا إيه وأنا أقول البيت نور كدا ليه

زينب.. 😏.. طب أعملك حاجه تشربيها بقى البيت بيتك

انصرفت رشا دون النطق

ليلى.. صباح الخير حبيبى

عادل.. صباح الفل ايه دا انتى جايه تصبحى عليا

ليلى.. لا انا كنت جايه أشوف شوية حاجات فى شقتنا علشان نحدد الألوان بقى

عادل.. انتى شاغله نفسك بيها ليه احنا هنسافر بعد الفرح بيومين تلاته وياعالم هنرجع امته

ليلى.. برضو عاوزه اعملها على ذوقى

عادل.. طب وحشتينى

ليلى.. بس بقى اتلم مامتك وأختك هنا

عادل.. أنا كاتب كتاب أنا فى أمان يابنتى

ليلى مبتسمه.. طب خلاص قوم بقى نطلع نشوف الشقه

عادل.. طب قوليلى افطر الأول دا أنا نايم من غير عشا

ليلى.. مش مهم يلا لما ننزل بقى

زينب.. على فين ياحلوين

رشا.. هنطلع نشوف الشقه ياماما

زينب.. طب كويس رشا يارشا تعالى نطلع مع ليلى تشوف شقتها

ليلى.. لا لا لا خليكم انتو مرتاحين هطلع انا وعادل علشان عاوزه اخد رأيه فى شوية حاجات

زينب.. خدى رأينا احنا عادل مش فاضي فطارك جوا ياحبيبى افطر وروح لبابا كان عاوزك

،، لم تعطى زينب لها فرصه للرد أخذتها من يدها وصعدو للأعلى تحت نظرات عادل المنصدمه فلم يعطه أحد فرصة الرد،،

، ـــــــــــــــــــــــ،،

فى منزل صابر 🔔

صابر.. أهلا أهلا إزيك يافارس

فارس مبتسما.. أسف إنى جاى من غير ميعاد بس كنت حابب أتكلم مع جنه بعد إذنك طبعا

صابر.. سبحان الله كانت جنه لسه طالبه منى نفس الطلب إتفضل إدخل الصالون هناديها البيت بيتك يابنى

فارس.. إتفضل

،، دخل فارس لغرفة الصالون لكنه رأى من باب البلكونه تلك التى تقف بإسدال الصلاة وتتحدث بالهاتف غير مباليه بأحد تلقائيا إبتسم لرؤيتها شعر بالراحه لعينيها شعر أنه أشتاق حديثها وصوتها إتجه ليفتح الباب ويحدثها أثناء إتجاهه عاد والدها،،

صابر.. انت شوفتها كنت لسه جاى أقولك انها فى البلكونه هروح أعملك بقى أحلى فطار

فارس.. لا لا مش عاوز أتعبكم

صابر مبتسما.. تعب ايه بس روح انت بس وانا جاى لك

،، غادر صابر وفكر ان يفتح فارس الباب بهدوء ليرى تأثير المفاجأه عليها عندما تراه أمامها لكن حديث جنه فى الهاتف ألجمه أشعل نيران بقلبه فتح جرح قديم وأضاف عليه نيران أخرى،،

جنه هاتفيا دون الإنتباه لأحد.. ياحبيبى عارفه والله وانا والله بحبك أوى وكان نفسي بابا يوافق بس انت عارف دماغه بقى انا هكلمه تانى وأقولك على ميعاد تيجى تقابله فيه تانى.... تمام..... بس لو بابا رفض عاوزاك تسامحنى وتيجى تحضر من غير ماحد ياخد باله..... أنا هبقى أحاول أخرج وأجيلك أو أقابلك برا..... ماشي ياحبيبى سلام لا اله الا الله

،،، كانت كلماتها بمثابة جمرات تلقى عليه هل مايسمعه صحيح تحب أحدهم والدها لايوافق عليه تحاول اقناعه تقابله نعم مثل ما ظننت فى بادئ الأمر ترتدى ثوب العفه مثل غيرها فى المره الاولى تتركنى واحده من أجل من لديه المال وها انا الأن من لديه المال أخذ حبيبة غيرى إذن آن آوان الانتقام هى مثل غيرها تستحق ما كنت سأفعله كنت سأتزوجها فتره وأشعر بالذنب سأتزوجها وأجعلها عبرة ولكن الأن علي التأنى والصبر وبعض التمثيل... عاد وجلس على مقعد.. أغلقت جنه الهاتف ودخلت لتتفاجئ به وتتسارع ضربات قلبها

جنه.. إيه دا فارس

،، إنها المرة الأولى التى يسمع إسمه منها رقة صوتها لا ليس رقته حنان صوتها وعفويته بدون تصنع ترجف قلبه لكن عليه غلق باب القلب الأن،،
فارس مبتسما.. مفاجأه مش كدا

جنه.. إحم إحم أيوه إنت هنا من إمته

فارس.. لسه حالا لقيتك بتتكلمى فون قولت أنتظرك

جنه.. أه أه على كل حال شرفتنا

فارس.. وحشتينى

،، مهلا ماهذه الكلمة التى أوقفت قلبها يعرف حقا كيف يكسبها كيف يضعها بجيبه وقد نجح فى أسر قلبها حقا،،

جنه.. فارس من فضلك بلاش الكلام دا

،، لم تنكر أثر الكلمة عليها ظهر ذلك على ملامحها مما أرضا غروره وزاد من ثقته لكن بداخله بركان من الغضب ود لو يختنقها الأن لكن ملامحها تهدأه لايعرف كيف تجيد للتمثيل هكذا،،

فارس.. أوك عمى قال انك كنتى عاوزانى

جنه.. فارس انت فى حد فى حياتك او كان فى حياتك

،، فكر فارس قليلا حسنا ليعطى لها فرصة أخيره،،

فارس.. كان فى حد فى حياتى وموضوع واتقفل وانتى

جنه.. لا انا الحمدلله انت أول راجل يدخل حياتى

فارس.. معقوله هو فى كدا

جنه.. كدا اللى هو ايه

فارس.. لا ابدا شوفى احنا هنكتب كتابنا الأسبوع دا

جنه.. ايه دا بالسرعه دى

فارس.. كدا كدا الفرح خلال شهرين انتى فاهمه علشان عادل يبقى أقول الشهرين دول وحشتينى براحتى 😉مش كدا

،، احمرت وجنتيها خجلا،،

جنه.. خلاص ان شاء الله اللى فيه الخير يقدمه ربنا

،، دخل عمر،،

عمر.. ايه ياعم الفطار هيبرد

فارس.. لا ياحبيبى ألف هنا أنا هستأذن أنا

جنه.. إفطر معانا يافارس

،، أغمض عينيه بقوه قبل الرد لايريدها أن تنطق إسمه ثانية يكره تأثيرها هذا،،

فارس مبتسما.. خلاص اوك

على طاولة الطعام

شهد.. على فكرة أنا قولت لهم مش هيبقى لك فى الفول والكلام دا

فارس.. لا لا ليه بتقولى كدا دا احلى فطار
حج
سهير.. بألف هنا ياحبيبى

،، شعر فارس بالحب بينهم جو من الألفه المحبه تفاهم بين الكل تزداد حيرته أكثر وأكثر،،

عمر.. ها ياحاج مش هتقولنا حكاية النهارده

جنه..أصل بابا كل يوم لازم يحكى لنا موقف او حكاية جديده

فارس.. أها وكل يوم بتلاقى حكايه ياعمى

صابر.. دى عيال عندها زهايمر بعيد تانى وهما بينسو

،، ضحك الجميع حتى تحدث صابر،،

صابر.. طر اسمعو روت كتب المجالس حكايات غريبة وعجيبة، لكن كانت حكاية المرأة المتكلمة بالقرآن، من أشهر الحكايات وأعجبها.

قال عبد الله بن المبارك رحمه الله تعالى: خرجت حاجًا إلى بيت الله الحرام وزيارة قبر نبيه عليه الصلاة والسلام، فبينما أنا في بعض الطريق إذا أنا بسواد على الطريق، فتميزت ذاك، فإذا هي عجوز عليها غطاء وخمار من صوف، فقلت: السلام عليك ورحمة الله وبركاته، فقالت: "سلام قولاً من رب رحيم".

قال: فقلت لها: يرحمك الله ما تصنعين في هذا المكان؟ قالت: "من يضلل الله فلا هادي له"، فعلمت أنها ضالة عن الطريق، فقلت لها: أين تريدين؟

قالت: "سبحان الذي أسرى بعبده ليلاً من المسجد الحرام إلى المسجد الأقصى"، فعلمت أنها قد قضت حجها، وهي تريد بيت المقدس، فقلت لها: أنت منذ كم في هذا الموضع؟ قالت: "ثلاث ليال سويًا"، فقلت: ما أرى معك طعاما تأكلين؟ قالت: "هو يطعمني ويسقين".

يقول ابن المبارك فقلت لها: "فبأي شيء تتوضئين؟ قالت: "فلم تجدوا ماء فتيمموا صعيدًا طيبًا"، فقلت لها: إن معي طعامًا، فهل لك في الأكل؟ قالت: "ثم أتموا الصيام إلى الليل".

فقلت: ليس هذا شهر رمضان، قالت: "ومن تطوع خيرًا فإن الله شاكر عليم"، فقلت: قد أبيح لنا الإفطار في السفر، قالت: "وأن تصوموا خير لكم إن كنتم تعلمون"، فقلت: لم لا تكلميني مثل ما أكلمك؟ قالت: "ما يلفظ من قول إلا لديه رقيب عتيد".

فقلت: فمن أي الناس أنت؟ قالت: "ولا تقف ما ليس لك به علم إن السمع والبصر والفؤاد كل أولئك كان عنه مسؤلاً".

فقلت: قد أخطأت فاجعليني في حل، قالت: "لا تثريب عليكم اليوم يغفر الله لكم"، فقلت: فهل لك أن أحملك على ناقتي هذه فتدركي القافلة، قالت: "وما تفعلوا من خير يعلمه الله"، قال: فأنخت ناقتي، قالت: "قل للمؤمنين يغضوا من أبصارهم"، فغضضت بصري عنها وقلت لها: اركبي، فلما أرادت أن تركب نفرت الناقة فمزقت ثيابها فقالت: "وما أصابكم من مصيبة فبما كسبت أيديكم".

فقلت لها: اصبري حتى أعقلها، قالت: "ففهمناها سليمان"، فعقلت الناقة وقلت لها: اركبي فلما ركبت، قالت: "سبحان الذي سخر لنا هذا وما كنا له مقرنين * وإنا إلى ربنا لمنقلبون".

قال: فأخذت بزمام الناقة، وجعلت أسعى وأصيح، فقالت: "واقصد في مشيك واغضض من صوتك"، فجعلت أمشي رويدًا رويدًا وأترنم بالشعر، فقالت: "فاقرؤا ما تيسر من القرآن"، فقلت لها: لقد أوتيت خيرًا كثيرًا، قالت: "وما يذكر إلا أولوا الألباب"، فلما مشيت بها قليلاً قلت: ألك زوج؟ قالت: "يا أيها الذين آمنوا لا تسئلوا عن أشياء إن تبد لكم تسؤكم"، فسكت، ولم أكلمها حتى أدركت بها القافلة، فقلت لها: هذه القافلة فمن لك فيها؟ فقالت: "المال والبنون زينة الحياة الدنيا"، فعلمت أن لها أولاد فقلت: وما شأنهم في الحج؟ قالت: "وعلامات وبالنجم هم يهتدون"، فعلمت أنهم أدلاء الركب.

فقصدت بها القباب والعمارات فقلت: هذه القباب فمن لك فيها؟ قالت: "واتخذ الله إبراهيم خليلاً".."وكلم الله موسى تكليمًا".. "يا يحيى خذ الكتاب بقوة"، فناديت يا إبراهيم يا موسى يا يحيى فإذا أنا بشبان كأنهم الأقمار قد أقبلوا، فلما استقر بهم الجلوس، قالت: "فابعثوا أحدكم بورقكم هذه إلى المدينة فلينظر أيها أزكى طعامًا فليأتكم برزق منه"، فمضى أحدهم فاشترى طعامًا فقدموه بين يدي، فقالت: "كلوا واشربوا هنيئًا بما أسلفتم في الأيام الخالية".

فقلت: الآن طعامكم علي حرام حتى تخبروني بأمرها، فقالوا: هذه أمنا لها منذ أربعين سنة لم تتكلم إلا بالقرآن مخافة أن تزل فيسخط عليها الرحمن، فسبحان القادر على ما يشاء، فقلت: ذلك فضل الله يؤتيه من يشاء والله ذو الفضل العظيم

شهد..ماشاءالله

سهير..الله ياريت الواحد يبقى كدا

صابر..هانت أهى إنتو كلكم بتحفظو أهو

،،نظر فارس لجنه..إنتى بتحفظى قرآن،،

عمر..دى أكتر واحده سبقانا

جنه مبتسمه..الحمدلله

،،لا لا هناك شىء خاطئ لابد من معرفته ماهذه الحيره يافارس،،

فارس..طب أنا هستأذن

صابر..إستنى يابنى عاوزك فى كلمتين إتفضل معايا 

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent