رواية البحث عن عروس الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الجبل

 رواية البحث عن عروس الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الجبل

رواية البحث عن عروس الجزء الثاني 

رواية البحث عن عروس البارت الثاني 

رواية البحث عن عروس الفصل الثاني 2 بقلم زهرة الجبل


رواية البحث عن عروس الحلقة الثانية


الحلقه الثانيه
البحث عن عروس

كريمه //سيف معاه محاضرات متاخر وامل حالا راحه الدرس ابني بطني انت بتغير الموضوع بسؤالك علي اخواتك

عبد الرحمن// كويس عارفه اني بغير الموضوع
كريمه //بجديه سعاد وبنتها النهارده جين يتعشوا عندنا وانت لازم تكون موجود وقلتها صريحه اهو

عبد الرحمن// وضع يدي فوق كتفها وبغزل والله عسل و انت جد كده ويا حلوتك وانتي متعصبه وصريحه صراحه اه منك يا كرمله

كريمه//بابتسامه يعني هتقابلهم

عبد الرحمن// هم جايين عشانك
يبقي اقابلهم انا ليه وابتسم

كريمه// وبجديه عبده انت عارف اني عزماهم عشانك مش عشاني عشان تشوف بنتها وبنتها مش فيها غلطه ادب وجمال و تعليم يعني ما فيهاش زي اللي فاتوا

عبد الرحمن// تنهد وجلس على الكنبه بس انا مش هتجوز بالطريقه دي انا لازم اختار بنفسي اختار اللي هعيش عمري معها اللي هديها اسمي سمعتي اللي تعرف تشيل مسئوليه اللي اطمن هتعرف تربي ولادي في المستقبل

كريمه// بجديه وانا عارفه بختارلك ايه مش هاجيب لك واحده اي كلام وسعاد صاحبتي من زمان متربين مع بعض طول عمرنا وجارتي في بيتنا القديم وبنتها اكيد زيها
بتم النشر في جروب القلوب للقصص والروايات الكامله
عبد الرحمن //يا كرمله الزمن غير الزمن انت وخالتي سعاد حاجه واحنا حاجه تاني ولا التقاليد هي التقاليد والعادات مش هي العادات انتوا تربيتوا على حاجه واحنا حاجه ثاني خالص و اسلوب التربيه بيختلف من زمان الي زمان من مكان لمكان
كريمه// بيأس اللي تشوفه يا ابن بطني اصلا مش هنخلص من مواضيع الانشاء اللي بتقول كل مره

و دخلت المطبخ وهي حزينه دخل خلف

عبد الرحمن //كراميلا حبيبه قلبي زعلت مني صح يا قمر
كريمه// لم ترد

عبد الرحمن //طيب ردي على ابن بطنك البكري اول فرحتك. اللي مش بيحب يزعلك
كريمه// بابتسامه يعني هتقابلهم

عبدالرحمن// حاضر اقابل خالتي سعاد و العريس اللي متقدملي

كريمه //بتعجب وهي ترفع حاجبها عريس

عبد الرحمن// ما هو في زمن ده العروسه هي اللي بتروح عند العريس وتطلب ايده

كريمه//عبد ه توعدني تكون حلو معهم وزوق في الكلام عشان خاطر امك ما تكسفنيش زي كل مره

عبد الرحمن//ب بتسامه حاضر يا ست الحبايب يلا بقى عشان جعان

في المساء

في الصاله تجلس سعاد بنتها وهي في كامل زينتها

امل// ببتسامه اهلا بحضرتك يا طنط

سعاد //اهلا بك يا امل ولا كبرتي وبقتي عروسه

امل //ببتسامه عروسه لا انا لازم اكمل تعليم وابقي دكتوره مشهوره

سعاد// اللي تعلموا عملوا اي. اهي بنتي ليسانس اداب وقاعده في البيت

امل //بابتسامه صفره هاروح اجيب العصير نورت يا نورا
نورا//بلؤم ده نورك
دخلت عمل المطبخ عند والدتها التي تقوم بتحضير العصير

كريمه //بغضب ليه سبتيهم لوحدهم غوري عندهم اي الناس تقول علينا. مش مهتمين بيهم

امل // بنتها رزله اوووي. وعبده مش هيوافق عليها

كريمه// و هي تجز علي اسنانها و
اسكتي لا يسمعوا روحي قولي لاخوك يطلع للضيوف
امل// حاضر حاضر وبرده مش هيوافقوا

تمسك كريمه الصينيه وعليها العصير وخرجت لسعاد وبنتها

كريمه// ببتسامه والله منورين المكان كله
سعاده//ببتسامه ده نورك يا كريمه
والله لكي وحشه من زمان ما شوفناش بعض
كريمه// مشاغل الدنيا و الاولاد مش مخليني اخرج خالص

سعاد// ربنا يعينك. امال فين الاولاد وحشوني
كريمه//سيف في المكتبه وامل وعبده دلوقتي بكونوا هنا اصلا عبده جاي تعبان من الشغل و بيريح شويه

سعاد //مكتبه ايه اللي فيها سيف

كريمه //فاتح مكتبه هو واصحابه طباعه ورق ووادوات مدرسيه اهو بيسلي نفسه
باقولك ايه

سعاد //بهمس اقتربت منها بصوت واضح نعم يا اختي

كريمه// لما عبده ييجي سيبهم مع بعض شويه انا هدخل المطبخ وانت تعالى ورايا تحججي اي حجه

سعاد //ببتسامه ماشي يا كراميلا

كريمه// بصوت عالي منوره يا نورا

نورا //بخجل مصطنع شكرا يا طنط

في غرفه عبد الرحمن

امل // بصي هي حلوه بس ملونه زياده عن اللزوم

عبد الرحمن// بتسأؤل ازاي يعني ملونه

امل// احمرعلي الشفاه واسود في العيون ووردي فوق الجفون واحمر علي الخدود
عبد الرحمن //ايه هو ده هو عيد الالوان ولا علبه الوان

امل// اعتبرها علبه الوان

عبد الرحمن// من اولها كده عموما انا هتصرف
امل//طيب يلا احسن كراميلا هتنفخني وزمانها شيطه من الغيظ

داخل غرفه الضيوف

عبد الرحمن// ببتسامه خفيفه
السلام عليكم

الكل وعليكم السلام
عبد الرحمن //وبدأ يلهو في الهاتف

سعاد// ازيك يا باشمهندس ولا خلاص نسيتنا

عبد الرحمن// اثناء لعبه بالهاتف لا يا خالتي انتوا ما تتنسوش منورين

كريمه//احم تعالي يا سعاد هافرجك على المطبخ شوفي ألوانه دي هتعجبك

سعاد //ببتسامه غمزت الى بنتها

يلا يا كريمه ولوعجبني هاعمل زيه

كريمه //ببتسامه يلا يا امل تعالى نفرج خالتك المطبق
وهي تعلم قصه المطبخ وأنها لعبه لكي يتركوهم بمفردهم

امل// روحو انتو وخلوني مع عبدو و نورا

كريمه//وهي تجز على اسنانها بنظرات غضب
باقولك يلا يا امل

امل// بيأس حاضر يا مامي
خرجوا كلهم الى المطبخ وتركوهم
بمفردهم
ظل عبد الرحمن يالهو في الهاتف ولم ينظر الى نورا

نورا// احم ازيك عبد الرحمن اي هتفضل ساكت كده كثير ده انت مبصتليش خالص ولا معبرني
عبد الرحمن// ترك الهاتف من يدي وتكلم بجديه تعرفي اي عن الجواز

امل//بدهشه نعم جواز تقصد اي

عبد الرحمن//اي مستغربه ليه ما انا عارف انتي عارفه ان امي وامك سابونا عشان ناخذ راحتنا في الكلام يبقى خلينا صارحين احسن ما نلف وتدور علي بعض هكرر السؤال ثاني تعرف اي عن الجواز

نورا// على فكره انت فاهم غلط خالص و انا ما اعرفش مامتي ومامتك سابونه ليه بس ماشي هاقولك يعني اي جواز يعني استقرار واولاد واستقرار واحترام بين طرفين
عبد الرحمن //سيبك من الجزء الاول من الكلام انك ما تعرفيش ليه يا امي وامك سابونا
سوري اقصد مامتك مامتك

خلينا في النصف الثاني من الكلام ده منظر واحده تشيل مسئوليه تليفون ولازق في يدك ولا لبسك الضيق ونص شعرك اللي طالع من الطرحه ولا المكياج اللي خد ساعه في حطانه واكيد ما بتعرفيش تطبخي واحده زيك بتعرف تاكل وبس انما اولاد وبيت ومسئوليه مستحيل

نورا// بغضب وبصوت عالي انت واحد مغرور ما عندكش
بتم النشر في جروب القلوب للقصص والروايات الكامله
دم ولازوق في الكلام وحكمت على من غير ما تعرفني انا اللي غلطانه اني جيت هنا افتكرت هقابل واحد آسيوى وجنتل ومتحضر نماا انت واحد متخلف رجعي ومش بتحب غير نفسك
عبد الرحمن //بصوت عالي متخلف ورجعي في واحده محترمه تقول كده وبعدين الجواب باين من عنوانه مش محتاجه عشرة عشان اعرفك

اسرع كل اللي في المطبخ لمصدر الصوت

كريمه //بزهول وزعر. ايه في ايه
اي اللي حصل

نورا//وهي في قمه غضبها ابنك واحد مغرور ماعنده ذوق في الكلام يلا يا ماما

كريمه //اهدي بس مش نعرف ايه اللي حصل
نورا //اسألي ابنك المغرور انا قلت يلا يا ماما واسرعت نورا الى الخارج

سعاد //اي حصل يا باشمهندس في ايه

نورا// من الخارج ماما انا قلتلك يلا

سعاد// نظرت الى كريمه نظرات عتاب عن اذنكم

كريمه //ذهبت معها الى امام الباب معلش يا سعاد انا هعرف اللي حصل وهتصل بيكي
و بسرعت كريمه للداخل

كريم //بصوت عالي عملت ايه يا ابني بطني

عبد الرحمن// يا ام عبده وحياه عبده تنفع واحده زي لأبنك عبده

كريمه// مالها مهي زي الفل

عبد الرحمن// يا ماما دي مش هاممها غير اللبس والمكياج لكن بيت و مسئوليه ما تعرفش عنهم حاجه
كريمه// بحزن شديد خليك كده طول عمرك
و دخلت غرفتها وهي حزينه علي حال ابنها
فهي ام مثل كل الامهات تريد أن تزوج ابنها وتري احفادها

يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent