Uncategorized

رواية وتين الحلقة العاشرة 10 بقلم لولو

 رواية وتين الحلقة العاشرة 10 بقلم لولو 

رواية وتين الحلقة العاشرة 10 بقلم لولو 

رواية وتين الحلقة العاشرة 10 بقلم لولو 

في بيت وتين

وتين.ايه ده الجو هدوء كده ليه اكيد بابا لسه مجاش انا هخش انام

وتين جالها تليفون

وتين.الو

* الو حضرتك بنت الاستاذ خالد علي

وتين.ايوه انا 

*الاستاذ خالد تعب في الشغل ونقلناه على المستشفى

وتين.ايه مستشفى اي

*…….

……………

وصلت المستشفى وسالت على باباها وراحتله

الدكتور خرج

وتين.طمني يا دكتور

الدكتور.انتي بنته

وتين.ايوه 

الدكتور.مش هخبي عليكي هو حالته صعبه جدا ومحتاج يعمل عمليه

وتين.وانت مستني ايه

الدكتور.مستني موافقة حد من أهله 

وتين.انا موجوده

الدكتور.طب تعالي معايا

………….

بعد ساعات

وتين.طمني يا دكتور

الدكتور.هو كويس بس لسه مفاقش

وتين.هو انا ينفع ادخله

الدكتور.اه ينفع

………….

بعد ما داخلتله

وتين بعياط.حتى انت هتسيبني طب ارجع وانا مسامحاك انا مش زعلانه منك مفيش بنت بتكره ابوها انا كنت فاكره لما هشوفك كده هفرح من 6 سنين شفت المنظر ده شفت امي وهي نايمه زيك كده لما اتخانقت معاها وضربهتا قالتلي تعالى وخدتني في حضنها قولتلها اكيد مش هتسبيني قالتلي انت قويه قالتلي متعيطيش هبقى في مكان احسن وهرتاح من اللي انا فيه وسابتني مكنتش طيقاك كنت حاسه ان انت السبب بس انا مسامحاك انا مش زعلانه بس ارجع متسبنيش 

…………..

الصبح

وتين.هو فاق يا دكتور

الدكتور.اه الحمدلله وبقى كويس 

وتين.ينف اشوفه 

الدكتور.اه بس ممنوع يزعل أو يتعصب

…………

خالد.هو انتي كنتي هنا امبارح

وتين.اه

خالد.سامحيني يا وتين انا مكنش قصدي اجرحك ولا اجرح امك انا اسف س….

وتين حطت أيدها على بؤه.خلاص مسامحاك..انا مقدرش ازعل منك

خالد.ربنا يخليكي ليا يا حبيبتي

وتين.يلا خف بقى عشان نمشي من هنا

خالد.انا كويس انا عايز امشي من هنا

وتين.نطمن عليك الاول بس

خالد.ما انا كويس اهو

وتين.خلاص بقى بكره هتمشي

…………….

بعد شويه وتين اتاكدت أنه نام وراحت تزور امها

وتين.انتي وحشتيني اوي انا تعبت ومحتجالك اوي انا سامحته زي ما انتي قولتيلي

فلاش باك

وتين.انتي مش هتسبيني انتي هتبقى كويسه

دليلا.اكيد هرتاح لما اروح عند اللي خلقني 

وتين.لا انتي مش هتسبيني يا ماما مش ههون عليكي صح

دليلا بتعب.مش بايدي يا وتين ربنا اراد أنه ياخد امانته بس اسمعيني ابوكي ملوش ذنب رحمه هي السبب متكرهيش أبوكي هو بيحبك وبيحبني بس كله من السوسه رحمه ابوكي بيحبك وتين انا مش عايزاكي تعيطي خليكي قويه زي امك متعيطيش ادعيلي انا هبقى اجيلك في الحلم وهفرح بيكى وانتي ناجحه

وتين بعياط.انتي ليه بتقولي كده يا ماما امال مين اللي هتفرح بيا لما ابقى مهندسه زي ما بتقولي هتسبيني

دليلا………

وتين.ماما..ماما..مامااااا انتي مش بتردي ليه هو السبب هو

باااااك

عارفه يا ماما كان نفسي اشوفه زي ماشفته امبارح بس انا قلبي وجعني لما شفته حسيت ان الزمن بيعيد نفسه مكنتش فرحانه انتي وحشتيني اوي ياريت اقدر اشوفك ياريت اقدر احضنك دقيقة واحدة بس وتمشي تفتكري هيرجع يعاملني وحش زي الاول ولا هو فعلا اتغير وندم رحمه ماتت يا ماما بعد ما اتعذبت في السجن كانت عايزه تقتلني انا مش شمتانه بس انا فرحانه اوي كان نفسي اشوفها وهي بتتعذب كانت بتعذبني وانا صغيره هي اكتر واحده اذتني واذتك لما دخلت مابنكو هجيلك علطول يا ماما

………….

في الكافيه

تميم.ولا يا مروان انا حلمت حلم وحش

مروان.وجاي تقولهولي 

تميم.انا لو مقلتوش لحد هتعب

مروان.مالك ياد قول

تميم.شفتها كانت بتغرق وبتقولي انقذني وانا مش قادر اعمل حاجه كانت تعبانه قوي كانت محتجاني وانا بحاول انقذها بس مش عارف وكمان مجتش الشغل واتصلت خدت اجازه

مروان.دي وتين صح؟

تميم.ايوه هي انا عايز اطمن عليها

مروان.طب هتطمن عليها ازاي قولي

تميم.مش عارف….جاتلي فكره

مروان.اشجيني 

تميم.ادهم

مروان.ادهم هيفدك بايه

تميم.انت مش عارف ان خطيبه ادهم تبقى صاحبتها

مروان.طب يا ذكي هي صاحبه خطيبته هتكلمها ازاي برضو

تميم.انت بتقفلها ليه مش عارف

مروان.خلاص اهدى بقى وبطل هبل

تميم.بس انا قلقان

مروان.انت بتحبها

تميم.طبعا

مروان.متتجوزها ونخلص عشان انا زهقت

تميم.حاضر 

مروان.ايوه كده

…………..

بعد اسبوع

وتين.بابا انا نزله عايز حاجه

خالد.طب تعالي افطري 

وتين.لا متأخره سلام

خالد.استني متتأخريش عايزك في موضوع

وتين.حاضر مش هتأخر

………….

في الجامعة

حور.طيب سلام يا حبيبي لما اروح هكلمك

وتين.قفلتي ليه لسه بدري

حور.انتي مالك يا رخمه

وتين.اصلي هتشل احنا عندنا محاضره

حور.عارفه

وتين.طب يلا عشان احنا داخلين على امتحانات

حور.بقولك ايه بلا امتحانات بلا قرف انا هتجوز واقعد 

تين.يا راجل طب غوري بقى ومتجيش هنا تاني

حور.احسن انا هروح اكلم ادهم

وتين.بطلي شلل بقى

حور.انتي ملكيش في الرومانسيه اصلا

وتين.بلا ارف

حور.ممكن تقوليلي انتي تعرفي ايه عن الحب

وتين.يابنتي الكلام ده في الروايات بس مش موجود

*مين قالك ان الحب في الروايات بس

وتين بتلف وراها.انت بتتصنت علينا

تميم.سمعتك بالصدفه والله

وتين.يلا يا حور ولا مش جايه

حور.اهدي طب جايه

تميم.بتقولي لمين اهدي دي عصبيه مبتهداش

وتين.اللهم طولك يا روح يلا يا بنتي

تميم مسك ايدها.علفكره مش هاكلك

وتين بعصبيه.انت ازاي تمسك ايدي كده 

تميم.اسف مش قصدي

وتين سابته ومشيت  

…………..

بعد المحاضره

حور.انتي هديتي اكلمك عادي

وتين.عايزه ايه

حور.هو بيقولك متزعليش مكنش قصده

وتين.مين ده قصدك 

حور.هو والله انا مليش دعوه هو اللي قالي

وتين.ما يتفلق…فكك

حور.مش هتتعصبي 

وتين.ده رخم ومتطفل سيبك منه

حور.ماشي

وتين.انا هروح الشغل

حور.شغل؟! بت انتي 

وتين.بقولك ايه ادهم زمانه مستنيكي تكلميه يلا باي

حور.باي..هروح أكلمه

………….

في الشركه

تميم.هاتيلي الورق اللي طلبته منك

وتين.اتفضل

تميم.شكرا

وتين.عايز حاجه تاني

تميم.لا..تقدري تروحي دلوقتي لو عايزة

وتين.احسن برضو مش ناقصه رخامه

تميم.ايه قله الادب دي

وتين.لو سمحت متغلطش

تميم.ايه ده انتي بتتكلمي بزوق كده ازاي

وتين.نعم انت بتغلط فيه ما تحترم نفسك

تميم.بس يا بت

وتين.انت هاتصحبني

تميم.اه يلا امشي مش عايز رخامه

وتين.انا رخمه

تميم.اه

وتين.انا همشي عشان زهقت

………….

خالد.متأخرتيش يعني

وتين.شفت بقى المدير بتاعي الرخم مشاني بدري

خالد.طب تعالي عملتلك الغدا

وتين.ايه الدلع ده انت بنفسك اللي عملته

خالد.طبعا عشان عايز حبيبتي في موضوع مهم

وتين.بتقلقني ليه

خالد.متقلقيش خير

وتين.طيب

……………

عند تميم

قاعدين بيتغدوا

تميم.انا هقولكو خبر حلو

ليلى.ياريت

تميم.انا قررت اخطب

ليلى.بجد

تميم.اه بس هي توافق

ليلى.اكيد هتوافق هو في واحده ترفض تميم الاسيوطي

طارق.ومين دي يا تميم

تميم..قاطع كلامهم تلفون تميم

…………

وتين.ها خير قولي بقى

خالد.هقولك

يتبع..

لقراءة الحلقة الحادية عشر : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا

نرشح لك أيضاً رواية اختار القدر ان يجمعنا للكاتبة فاطمة علي مختار.

اترك رد

error: Content is protected !!