رواية حب بعد عذاب الفصل الأول 1 بقلم ريم علي الجالي

 رواية حب بعد عذاب الفصل الأول 1 بقلم ريم علي الجالي

رواية حب بعد عذاب الجزء الأول 

رواية حب بعد عذاب البارت الأول 

رواية حب بعد عذاب الفصل الأول 1 بقلم ريم علي الجالي


رواية حب بعد عذاب الحلقة الأولى


البارت الاول
حب بعد عذاب

اعرفكم بنفسي انا عهد عمري 17سنة حلمي اكون مهندسة بس ديماا قدري مش مساعدني اوصل لحلمي

يلا بينا نحكي عن حياتي وموصفاتي

انا اسمي عهد تانية ثانوى عام
مش طويلة اوي بشرتي بيضاء اللون شفايفي حمراء عيوني صغيرة لون رصاصي شعري طويل ووزني 60كيلو سني17سنه مش طويلة اوي ومعرفش حاجة عن الحب الحمد لله

انا ابويا فقير جداً وامي رغم كدا بتحاول تعلمني عشان اكون حاجة كبيرة

وانا حاولت اني أشتغل بس مافيش شغل يقبل فيا عشان دراستي بس الحمدلله

اعرفكم بقي

انا معتز عمري 22سنة تانية كلية طب طويل جسمي رياضي بشرتي بيضاء عيوني عسلي شعري بني وناعم. عايش حياتي لتعليم فقط ومش بيفرق معايا بنات أو حب اول مرة حبيت أو ققول اتعلقت بنت وانا عمري 17سنة بس كسرتي وكرهتني فالحب ومش مستعد قلبي يتكسر تاني و حلمي والحمد لله حلمي اتحقق
أنا ابويا غني محامي مشهور
وعايش بالقاهرة
عيشة مرتاحة الحمدلله
وعندي اخ أولي كلية هندسة
وعندي اخت تالتة ثانوي

عهد : ماما ماما
الام: خير ي عهد
انا محتاجة فلوس عشان الدروس
الام:انا تعبت معش قادرة ع مصاريفك ومصاريف اخواتك ي عهد

عندي اخوات اتنين

بنت وولد
عهد: طب اعمل ايه بس انا لزمن اشتغل ماتيجي ي ماما ننزل القاهرة وأكمل تعليمي هناك واشتغل

الام:لا مقدرش دي بلدنا
عهد: يعني ي ماما هنعيش هنا ازاي وانتي مكسوفة تشتغلي عشان الناس هنا عارفينك
الام:سيبها بظروفها ي عهد
عهد :طيب هنفضل كدا لغيت امتي حتي ابويا مش راضي يشتغل اللي المفروض يصرف علينا وعمي مش هيفضل يصرف علينا كتير عنده عيال ي ماما
الام:سبيني الله يخليكي ي عهد سبيني انا تعبت منكم لو ربنا ياخدني ويريحني
عهد :بعد الشر ي ماما لي بتقولي كدا ربنا هيستر أن شاء الله

عهد:ذهبت لدراسة

٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
المستر فين ي عهد الفلوس انا صبرت عليكي كتييير
عهد :حااضر ي مستر هجيبها والله
المستر :طيب اتفضلي اخر تحذير ليكي النهاردة

خلص الدرس وعهد مرهقة جدا

بعد تفكير طويل وعهد قاعدة لوحدها بتفكر هتعمل ايه

الام:يلا ي عهد الاكل جاهز
عهد لا ماايش نفس ي ماما

الام:متزعلش نفسك ي عهد ربنا هيفرجها قريب
عهد :أن شاء الله

عهد طب ازاي هقدر أكمل دراسة ومفيش فلوس ازاي هقدر اوصل لحلمي انا لزمن أختار لشغل لدراسة لو بقيت أشتغل هقدر أصرف ع اخواتي
ولو بقيت لدراسة هوصل لحلمي بصعوبة
ياااه نفسي يكون ابويا غني زي الناس التانية انا بشوف بنات كتير حياة مرتاحة ليه يارب كدا بس الحمدلله مش هبص لحد احسن مني ابص للي أقل مني عشان احمد ربنا
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠

بداية يوم جديد الصباح

معتز: ي بابا انا بفكر اروح لأهلك
نقص
الأب : هتروح تعمل أي عندهم
معتز:ي بابا دول بردوا أهلي

الأب :روح وسلملي عليهم
معتز:لي انت مش هتروح معايا
الأب:لا عندي شغل روح انت

نادر ده أخوه ل معتز
كلية هندسة سنة أولي بس شاب مش مش فارق معاه الدراسة اصلا كل الإهتمام عنده مع البنات ويكون معاه فلوس وبس

معتز:نادر
نادر :نعم
معتز مش هتروح معايا نروح لأهلك
نادر:انت عايزين اروح المكان ده هو ده مكان يتعاش فيه أصلا
معتز:ي بني أحنا هنروح نعيش فيه ولا هنروح نشوف أهلنا
نادر:لا ياعم روح انت لوحدك أنا مقدرش اروح مكان زي ده
معتز :براحتك

وعد دي اخت معتز ونادر تالتة ثانوي بس ممتازة جدا
زي معتز
معتز :وعد تروحي معايا نشوف أهلنا
وعد:لا انت اكيد بتهزر ياريت انا نفسي اروح هناك من زمان وخصوصاً كان في بنت جميلة اووي أعرفها أسمها عهد

معتز :طيب خلاص هنروح ياستي روحي جهزي نفسك يلا

وعد :ربع ساعة واكون جاهزة
معتز : عمي حكيم جهز العربية يلا
عمي حكيم ده الجنايني تبع الڤله
حااضر ياباشا

معتز:عمي حكيم بعد اذنك متقوليش ياباشا تاني انا زي ابنك
عمي حكيم:لا ياباشا مقدرش
معتز انا اللي بقولك تقولي ي معتز
عمي حكيم :ربنا يكرمكك ي بني

معتز : الدعوة دي بتكفي عندي والله
عمي حكيم :ربنا يخليك لشبابك ونفرح بيك انا هروح اجهز العربية

وعد :يلا ي معتز انا جهزت
معتز :ايه الجمال ده يبت
وعد : ده جمالك ي حبيبي
معتز :ركب العربية هو ووعد
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
عهد أنا نفسي اطلع اشم رائحه الورد شوية واروح الأرض تبع عمي
الأم:طيب خالي بالك من نفسك
عهد :طيب ي ماما

عهد نزلت الأرض وماشية شافت سيارة فاخمه جدآ
ياااه نفسي اتجوز واحد عنده عربية زي دي بس دي أحلام

معتز :وقف العربية ونزلوا عند بيت أهله
العيلة
معتز :السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
العيلة وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ايه النور ده
معتز وعد بنوركم والله عاملين ايه
العيلة الحمد لله بخير امال ابوكم فين مجاش معاكم لي ولا نادر كمان فين مش باين ولا حتي بيسأل
وعد :والله بابا عنده شغل كتير ونادر مش بيحب الجو ده

الجد :حتي ابوكم مجاش يطمن عليا من سنة اخر مرة شوفت ابوكم كان وفات امكم

الجميع: الله يرحمها ويغفر لها

حصل حديث بين العيلة
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
وعهد تفكير مين دول ولا مين الولد القمر اللي جي البلد عندنا حاسة أن البنت اللي معاه أعرفها
عهد حاولت كتير تشوف مين بس معرفتش

طلعت وعد بره
وعد شافت عهد طالعت تجري عهد عهد استني

عهد:بصت بندهاش وعد مرة وحدة

احضان بقي صحاب من زمان
عهد انتي عاملة ايه وحشاني
وعد الحمدلله بخير وانتي عاملة ايه والله انتي اكتر وجيت مخصوص عشانك
عهد :حبيبتي مين اللي معاكي ده
وعد : بابتسامة دا اخويا الدكتور معتز
عهد ماشاء الله دكتور ربنا يحفظه
وعد :يارب انتي اخبار الدراسة أي معاكي
عهد : بزعل الحمدلله بحاول اني اوصل لحلمي
وعد :طبعاا خليكي ورا حلمك
ودار الحديث بينهم
٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠٠
معتز انتي فين ب وعد دلوقتي روحتي فين
معتز طلع يبص لأ فتت نظرة عهد بجمالها وطفوليتها

عهد :بصت لقت معتز بيبص عليها وسرحان
عهد أستغرب قالت لي بيبص عليا كدا هو انا وحشة لدرجة دي هههههههه
ولسه معتز سرحان


يُتبع ..

google-playkhamsatmostaqltradent