روايات

رواية نبض قلبي لك الفصل الرابع 4 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك الفصل الرابع 4 بقلم مارلي إيهاب

رواية نبض قلبي لك البارت الرابع

رواية نبض قلبي لك الجزء الرابع

رواية نبض قلبي لك الحلقة الرابعة

‏إن الإنسان ليكفيه من كل هذه الدنيا وقلقها، وصخبها، ونزاعها قلب دافئ غَض يلين له إذا خشنت عليه الحياة.
❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤
عند عاصم روح بيته الفجر كانت مراته من كتر التفكير تعبت ونامت دخل اخد وش واتحرك بهدوء علشان متصحاش واخد شاور و خلص وراح نام جنبها وهي محستش بيه من التعب وهو من التعب نام ومحسش بحاجة
بعد اربع ساعات صحيت وفاء وشافته علي ملامحه التعب كانت عايزة تصحية وتساله لكن قالت تسيبه شوية ينام
وراحت تطمن علي بنتها لقت بنتها صغيرة بس
وفاء…. اختك راحت الدرس
كارما…. ايوه يا ماما وانا كمان نزله ادعيلي عندي امتحان فيزياء وخايفة
وفاء…. ربنا معاكي وينجحك يا بنتي فطرتي الاول
كارما بقلق… مليش نفس اما اروح اشوف الامتحان الاول وانجح نفسي هتتفتح مع السلامه
وفاء بدعاء… مع السلامه يا بنتي ويوقفلك ولاد الحلال يارب وتنجحي
وكارما مشيت وفاء راحت جهز الفطار
عاصم قام بتعب ودخل غسل وشه ولبس هدومه وخرج لقي وفاء بتحضر الفطار
وفاء…. جيت امتي امبارح
عاصم. بتعب….. الفجر
وفاء…. وكنت فين
عاصم بجوع…. بقولك يا وفاء افطر بس يا حبيبتي لاني مكلتش حاجه من امبارح وساعتها هحكيلك كل حاجه من طقطق لسلام عليكم حلو اعملي كوبيتين شاي وتعالي نفطر
وفاء بضيق…. حاضر هولع عليه
وراحت ولعت علي الشاي وخرجت وكان عاصم اكتسح الاكل وسايب حاجات بيسطة
وفاء بصدمه…. ايه يا عاصم كالت ربع كيلو جبنه يا راجل طب اكل ايه دلوقتي
عاصم بجوع… لسه مشبعتش روحي شوفي اي حاجه في التلاجة تتاكل هتيها
وفاء بصدمه… مشاءالله في فول يا حبيبي اجبلك
عاصم… هاتي يلا بسرعة
وفاء دخلت المطبخ وهي مصدمه…. ماله ده اول مره ياكل كده سخنت الفول وجهزته وعملت الشاي وخرجت تفطر معه وبعد الفطار
عاصم….. الحمدلله لمي الاكل بقي وتعالي نتكلم
وفاء بضيق…. سيبك من الاكل واتكلم هتموتني اتكلم يا راجل
عاصم بهدوء….. انتي عرفتي ان ريهام رجعت بورسعيد امبارح
وفاء… لا ياخويا معرفش
عاصم بهدوء…. رجعت وابويا عايزني اتجوزها لسه هيكمل كلامه
وفاء بصدمه ودموع…. وجاي تقولها في وشي بكل برود انت اتجننت انا مستحيل اقعدلك فيها ثانية
عاصم بعصبية….. هو في ايه هو انتوا ليه بتتكلموا قبل ما اخلص كلامي مش تفهمي الاول قبل اللي بتعمليه ده
وفاء ببكاء…. عايزني اعمل ايه وانت بتقولي هتتجوز عليا ها عايزني اعمل ايه
عاصم حضنها… يا حبيبتي انا مقولتش اني هتجوزها بس اديني فرصة افهمك الحوار من الاول اقعدي
قعدت وفاء وهو مسح دموعها… امبارح ابويا اتخانق مع ريهام وضربها ريهام زقت ابويا وقعته واخدت العيال ومشيت ابويا وقت ما نادني علشان اجري ورانا وامسكها بس ملحقتش دخلتله وقولته علي اللي حصل قالي المحامي جه وقال ان احمد كتب كل حاجه بإسمها وان ريهام تملك كل حاجه بيع وشراء
وابويا طلب مني اتجوزها طبعا علشان الفلوس ياخدها وانا عارف هو بيفكر في ايه قالي بكره الساعه 2 هنزله علشان نروح سوا وانه هيهددها لو رفضت هياخد منها العيال وهيخرجها من العمارة بفضيحة ولما خرجت من عنده جت ليا حته فكره يا وفاء هتعجبك ساعة ما. طلعت غيرت ونزلت روحت عند ريهام
شاف نظرات مراته لا تبشر بل الخير بلع ريقه بصعبة…. اهدي انا لسه هتكلم
وفاء بشر…. اتكلم يا حبيبي اتكلم
عاصم بتوتر…. ودخلت وقولتلها علي اللي ابويا طلبوا مني لو منفذتوش هيتبري مني وانت هياخد العيال وهيخرجك بفضيحة وعرضت عليها لما نروح انا وابويا انهاردة توافق لما يهددها بل العيال قدامه بس لسه عدة تلات شهور تكون هي باعت شقة من بتوع احمد وجابت فلوسها اجبلها شقة تانية في محافظة تانية وباقي الفلوس احطهلها في بنك هناك علشان هنا لو حطت الفيزا القديمة ابويا لو كلم حد هيعرف هي فين وباقي الفلوس تفتح مشروع خاص بيها وتعيش هي وولادها في مرتاحين وانا مرتاح لاني مستحيل اتجوز غيرك يا ام البنات ايه رايك في تفكري
وفاء ابتسمت بحب وقامت باست راسه… تسلمي افكرك يا ابو البنات
كانوا مبسوطين بس غفلوا عن الذي يقف خلف الباب وقد استمع لكل كلامهم نزل علي شقته وهو غضبان ومش مصدق انه ابنه بيضحك عليه ماشي يا عاصم بس مش ممدوح اللي يتلعب عليه من شوية عيال
واتصل عليه…. الو يا عاصم يلا انزل علشان نروح مشورنا
عاصم…. حاضر يابا
وقفل ممدوح الخط وهو مضايق
عند عاصم…. الساعة 12 مش قال اتنين ابويا ده هيموتني يلا يا حبيبتي مع السلامه
وفاء بحب…. الله يسلمك ويرجعك بالف سلامه
عاصم…حبيبتي
ونزل عاصم لممدوح واخده وركب العربية ومشي
عاصم وهو سايق.. انا متاكد ان ريهام هترفض
ممدوح ضحك بسخرية…. هتوافق هي مش قد اتنين رجله لو كتفوها واخده العيال منها مش هتقدر تحوش عنها ولو صرخت نرمي جملتين جمال كده انها مصدقت ابني مات وماشية ماش بطال وانا عايز العيال علشان هي ست شمال ولا تصلح لتربية عيال
عاصم بصدمه بصله وسكت….. بس يا بابا دي مهما كانت مرات ابنك
ممدوح….. متفرقش معايا انت سامع
عاصم كان بيحتقر ابوه ومش قادر يصدق كل ده علشان الفلوس
وبعد ساعتين وصلوا عند ريهام
وطلعوا وريهام فتحت بخوف وبينت انها متفجأ والعياط وعينها الحمرا كانت موضحة انها كانت تبكي من امبارح.
ممدوح دخل وقعد وحط رجل علي رجل وقال…. اسمع يا بت من غير مقدمات كتير بعد العدة بتاعتك انت وعاصم هتتجوزوا
ريهام ببكاء حقيقي…. سابني في حالي ابوس ايدك انا مش عايزة اتجوز ولا عايزة حاجة منكم سبنوني اعيش انا وولادي في حالنا ابوس ايدك يا عمي. دي فلوس احمد بتوع عيالي اللي هعيشهم بيهم مش هتجوز خالص وهربي العيال صدقني
ممدوح قام مسكها من شعرها وضربها بل القلم عاصم جري شالها مني ايده وريهام كانت بتصرخ وبسبب القلم انفها نزفت دم
عاصم بحزن. عليها…… كفاية يابابا الله يخليك حرام
عليك
ممدوح بعصبية…. اسمعي يا بت لو منفذتيش اللي انا عايزة واتجوزتي انتي وعاصم لكون واخد العيال واخلي العمارة تطردك لما اعرفهم انك ماشية مشي بطال انتي سامعه
ريهام ببكاء وقهر…. عايز توسخ سمعه مرات ابنك. طب ليه ليه كده علشان ايه حرام انت ظالم ظالم
ممدوح زق عاصم وبعد شوية لكن وقف بسرعه قدام ابوه وقال…. خلاص يا بابا هي هتوافق اهدي بس.
ممدوح بعصبية وجحود…. ها هتوفقي ولا ناخد الاختيار التاني
ريهام…. موافقه بس مش هخرج. من البيت ده. لغاية ما العدة تخلص
ممدوح….. وانا موافق يلا يا عاصم
عاصم كان بيبص ليها بإسف شديد
واخد والده ونزل اما ممدوح كان بيفكر في حاجه تانية
رواحوا علي بليل وعاصم حكي كل شئ لمراته….
وفاء بدموع…. يا حبيبتي يا بنتي كل ده عشان الفلوس اخص عليه
عاصم حضنها… ان شاءلله اشوف ليها مكان كويس
وفاء بدموع… يارب يارب اقف معاها ومعانا
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية نبض قلبي لك)

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *