رواية روح الزين البارت الرابع عشر 14 بقلم منار جمال

 رواية روح الزين البارت الرابع عشر 14 بقلم منار جمال

رواية روح الزين الجزء الرابع عشر 

رواية روح الزين الحلقة الرابعة عشر 

رواية روح الزين البارت الرابع عشر 14 بقلم منار جمال


رواية روح الزين الفصل الرابع عشر 

بارت 14
لروايه "روح الزين"
بقلم *منارجمال*

جت الساعه 7 وخرج زين من الجيم روح غير هدومه وجهز نفسه لمقابله ايمن الجارحي ووصل القصر واتقابله وقال

الجارحي: اهلا اهلا يا دكتور زين ما شاء الله مواعيدك مظبوطه زي ابوك الله يرحمه

زين: خير كنت طالبني ليه

الجارحي: طب ارتاح الاول نشرب كاسين ونتعشا سوا ونتفاهم

ومسك كاس ومد ايده لزين عشان ياخده وقال

زين: مبشربش القرف دا

الجارحي بضحك: ليه خايف تسكر

زين بقرف: لا خايف اغضب ربنا

الجارحي بإحراج: اممم ومالوا براحتك

زين: انا مش جاي اتضايف عايز ايه

الجارحي: ما بلاش الغشوميه دي يا زين

زين: دا طبعي لو مش عاجبك

الجارحي: اممم انا جايبك النهارده عشان اجاوب ع اسألتك

زين: مش فاهم تقصد ايه

الجارحي: يعني اي سؤال جاي ف بالك اسأله وهجاوبك

زين: انت مين وتعرف ابويا منين وازاي وعايز مني ايه

الجارحي: انا ايمن الجارحي اكبر دكتور جراحه ف العالم زي ما انت عارف وتسمع عني كتير اكيد ف شغلك

زين: ايوه عارف دا اول سؤال سألته واجابته كمان مش كامله سؤالي التاني المهم تعرف ابويا منين

الجارحي: ابوك كان صاحبي كنا بندرس مع بعض من ايام الجامعه كبرنا وكبر شغلنا ومجهودنا ف معالجه الناس معانا

زين: وعايز مني ايه

الجارحي: تشتغل معايا دماغك وافكارك الل درستها ف الملف بتاعك نفس دماغ ابوك وأعلي

زين: عايز تفهمني ان انت دا كل الل عايزه مني

الجارحي: هعوز ايه اكتر من كدا عندك حاجه تانيه

زين: هقولك انت عايز ايه...
تقدر تقولي اخر مقابله كانت بينك وبين ابويا قبل ما يموت كانت امتي

الجارحي: قبل الحادثه بساعات

زين: وكنتوا بتتخانقوا ليه ف المكتب

الجارحي بتوتر: ن نتخانق ازاي

زين: مانت الل متعرفوش اني كنت واقف علي باب مكتب ابويا لما كنتوا مع بعض
ومسكه من ياقه البدله وقال

زين بغل: ودي نفس المسكه الل كنت ماسكها لييه

الجارحي بتوتر وبيبعد ايد زين عنه

الجارحي: كانت خناقه عاديه بخصوص الشغل

زين: واسم البواب كان ف الموضوع ليه

الجارحي بعصبيه: عااايز تعرف هقولك ابوك اخد مني اكتر شخصيه حبيتها اتميز ف شغله وف حياته وكل حاجه وخلاني ف الارض ابوك دمرني وكان لازم ادمرو

زين: ابويا زنبه ايه ومين الل حبيتها!!

الجارحي بدموع ووجع: امك سميه حبيتها اوي من اول مره شوفتها حبيتها ضحكتها وطيبتها وقلبها الابيض وعيونها وكل حاجه فيها حلوه

وقال بغل

الجارحي: بس ابوك اخدها مني حبها هو كمان سبقني واعترفلها بحبه قبلي ووقعها ف حبه بس اااا اااا اكيد هي محبتوش هي كانت معجبه بيه مش اكتر هي كانت بتحبني انااا

زين بعصبيه: وقتلتهم لييييييييييييه

الجارحي بدموع: مقتلتوش سميه دي روحي ازاي اقتلها ابوك الل كان لازم يموت مش هي

زين ضرب الجارحي بالبوكس ف وشه وقال

زين: يعني انت حاولت تقتل ابويا بس وكنت طمعان ف امي انا هقتلك

الجارحي: ولا ابوك قتلته بقالي 27 سنه بدور علي القاتل عشان اخد حق سميه واقتل الل حرمني منها طول السنين دي اخر مقابله كانت بيني وبين ابوك لما اعترفتله بحبي ليها

*فلااااش باااااك*

الورداني: انت بتقول ايه

الجارحي: انا بحب سميه

الورداني ضرب الجارحي بالبوكس ف وشه وقال

الورداني: انت بتتكلم عن مراتي وام ابني كدا ازاي انت اكيد اتجننت فووق يا ايمن سميه تبقي مراتي وبتحبني لولا الصداقه الل بينا كنت اتصرفت معاك تصرف تاني ومن النهارده صداقتنا انتهت براااااااا

الجارحي: سميه ملكي انا يا محمد انا بحبها ومش هسيبها وهاخدها غصب عنك ساااااامعني هاخدها غصب عنك

الورداني: يا حراااس ارموه براااا

*باااااك*

الجارحي: ومن يومها مشوفتش سميه ولا ابوك وبعدها بساعات سمعت خبر موته منكرش اني فرحت بس وعرفت ان امك عايشه وف المستشفي جريت علي هناك وانا الل لحقتها وجابت ياسين يومها واول ما شافتني قالت

سميه: ايمن هو محمد فين محمد عايش صح

الجارحي: محمد مات ودا ابننا وهنربيه سوا يا سميه. سميه انا بحبك من اول يوم شوفتك فيه حبيتك بس الورداني قدر يخدعك بحبه و و وهو مات خلاص هنعيش سوا انا وانتي وزين والبيبي دا وهنربيهم سوا

وبعدها سميه منطقتش كلمه وماتت

الجارحي: سميه سميه سميه لااااااا متسبنيش عاااااااااااااااا

الجارحي لزين: ومن وقتها وانا مش عارف مين السبب ف الحادثه دي

زين بصدمه: انت اييه شيطان

الجارحي: لااا بس المره دي مش هسمحلك يا زين بتكرر نفس غلطت ابوك انا دلوقتي مبقاش ف قلبي غير الشر وبس وروح شبه امك ومش هسيبهالك

زين بدون وعي مسك الجارحي وكان بيخنقوا وقال

زين: لو فاكر ان الحكايه دي هتكررها تاني تبقي غلطان ومش هسمحلك تأذي شعره واحده منها او من اهلي

وسابوا ومشي بعربيته رجع الفيلا واتصل ب روح وقالت

روح: السلام عليكم

زين: وعليكم السلام

روح: مالك يا زين صوتك متغير ليه كدا

زين: مفيش يا روح زين

روح: هتخبي عني

زين: مفيش يا روح شوية وهبقي تمام

روح: طيب حاسس ب ايه

زين بتعب: حاسس اني بلف ف دايره وبرجع لنقطه الصفر من تاني

روح: المفروض تراجع حساباتك وتشوف الحاجه الل بترجعك ليه ومتستسلمش ليه

زين: كل حاجه بتحصل بترجعني ليها من تاني بقيت تايه

روح: ادرس الموضوع كويس بدون تسرع وفكر فيه وهتلاقي افكار كتير جتلك

زين: تفتكري انا مشكلتي اني دايما متسرع

روح: افتكر طبعا وبعدين في حاجات مينفعش تتاخد بتسرع لازم تفهم كويس الكلام الل اتقالك وتصفي ذهنك وتفكر علي رواق وهتلاقي بالك ارتاح مينفعش تنفذ علطول لازم تدرس المشكله يعني مثلا مينفعش المهندس يبني عماره غير لما يدرس المكان ويقيس مساحته وهيحتاج ايه بالظبط عشان ينفذه والا كدا العماره هتقع من اول يوم تتبني فيه

زين: فاهمك بحب تفكيرك جدا ع فكره وهحاول اعمل كدا

روح: وانا بحبك

زين: ايوه عارف وبعدين

روح: زييين

زين: روووح

ضحكوا الاتنين وروح قالت

روح: تحب تسمع اخر حاجه كتبتها

زين: اكيد طبعا

روح: يا من سلمتهُ قلبي بلا مقابل ، لا تترد في المحافظة عليهِ، أتعلم أنكَ نزعتني من شلال الحروب التي كنت أخوضها بحثًا عن ذرة أمان، ولم أجدها حتي الان، نزعتني من الحروب لتلقي بي في معركة أقسمتُ بربي منذُ البداية أنها لصالحكَ، لا أعلمُ لماذا قلبي أصبحَ قطعتينِ هل هو تكاثر؟! أم ماذا؟! ، أنت أصلح من أنك تقوم بتمزيقة أنا أعلم، أنا أعلم! ، ماذا أعلم؟! أنا لا أعلم شئ سوي أنني أحبك.

زين: فخور بيكي جدا وبكلامك بس عندي سؤال

روح: اسأل

زين: انتي كتبتيها ليا صح

روح: بصراحه اها

زين: بصراحه بحبك ❤

روح: ماشي

زين: اقولك

روح: قول

زين: في الحقيقه انا بحبك حب الإمتنان .. انتِ خلتيني أعيد إكتشاف نفسي و أحب عيوبي وأتصالح معاها
وبحبك حب المسؤليه عشان انا هاخدك من ابوكي .. فلازم أحبك حب الأب قبل حب الزوج ولازم أعاملك على انك بنتي قبل أي حاجه
وبحبك الحب بتاع الأفلام اللي فيه كل ما تزعلي أجيب ورد
بس إكتشفت ان أهم حب هو الحب الرابع .. حب الأولويه .. وانك لازم تتحطي في حته لوحدك .. ويبقي ليكي مكان خاص بيكي في قلبي .. حب الغلاوه .. المعزه الخاصه .. الحب اللي يخليني أختارك وأبقيكي على كل حاجه بحبها في حياتي
عشان انتِ كل مره كنتِ لما تختاري بيني وبين أي حاجه .. بتختاريني من غير ما تفكري .. والحب بالحب والبادي أجمل ❤️
" أنا ربنا جابني الدنيا من غير ورث .. واداني منابي فيكي"

روح: واااو دا ليا

زين: لا لألفت

روح بعصبيه: ألفت ف عينك

زين: غريبه اووي اومال بقولوا دلوقتي لمين اكيد ليكي

روح: طيب يلا تصبح على خير

زين: هروب تاني وانتي من اهله يروح زين

قفل زين مع روح وناموا مبسوطين

__________________
*ف بيت رزان*

رزان بتفتكر اخر مره كانت مع سليم لما طلب ايدها للجواز

*فلاش بااك*

سليم: تتجوزيني

رزان: ايه بتقول ايه

سليم: بقول تتجوزيني

رزان: ازاي

سليم: نقول زوجتك نفسي وكدا

رزان: يعني اي

سليم: وبارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير برضوا

رزان: هاا

سليم: بت فوقي تتجوزيني ولا اشوف غيرك

رزان: هو ايه الل تشوف غير لمؤاخذه

سليم: بعد لمؤاخذه دي مش موافق اتجوزك

رزان: لييه انت فاكر دخول الحمام زي خروجه

سليم: اومال المفروض افضل ف الحمام ولا ايه مش فاهم

رزان: ايوه

سليم: نعم ما ترميني ف المجاري احسن

رزان: يغبي اقصد ان انا موافقه

سليم: موافقه علي ايه

رزان: اتجوزك

سليم بيبص علي السقف: تتجوزي مين حضرتك

رزان: اتجوزك انت

سليم: انتي بتطلبي ايدي يعني

رزان: بطل رخامه انت مش لسه طالب ايدي دلوقتي

سليم: كانت تتشل قبل ما اطلبها محصلش

رزان: ولااااه اتعدل

سليم: اي يحنفي وحد الله السلاح يطول

رزان: رجاله متجيش غير بالزعيق

سليم مسك رزان من قافااها وقال

سليم: نعم يختي عيدي تاني الل قولتيه كدا

رزان: ايه يا سلومتي ميبقاش قلبك اسود

سليم: لا مبتثبتش

رزان بدلع: ليه يقلبي

سليم: رزان متقوليش قلبي دي تاني وانا متعصب

رزان: انت فقلبي اصلا

سليم: يالهوي عليا انا شكلي هضعف ولا ايه

رزان: ها هتيجي تتجوزني امتي بقا

سليم: ابوكي فاضي امتي

رزان: لا انت روح لابويا وهو هيقولك تيجي امتي دا مش بعيده يرميني ليك اول ما يشوفك

سليم: للدرجادي عيوني وعضلاتي هيخلوه يضعف قصادي

رزان: لاا دا هو بيموت فيا حبتين بس

سليم: تقصدي عايز يخلص منك

رزان: للدرجادي سمعتي وحشه

سليم: يختاااااي المهم اجي اقابل بابي امتي

رزان: احم وقت ما تحب

سليم: حنفي انت بتتكسف وخدودك بتحمر زي البنات عادي

رزان: مشعاااااجبك

سليم: طب قبل ما تتحولي انا رايح لابوكي دلوقتي

رزان: اتفضل

*باااااااك*

فاقت رزان من شرودها وافتكرت سليم لما جي اتقدملها وطلب يخطبها ف نفس اليوم الل زين هيخطب فيه روح ويكتب كتابوا عليها وقالت

رزان:هيييييح وحشتني اووي يا سليم

وفجاه رن تليفونها باسم سليم وقال

سليم: سلمعليكوا

رزان:مخطوبه لسواق توكتوك

سليم:سؤال طب

رزان: اسأل

سليم: مدرس فرنساوي اسمه ايه

رزان: مسيو

سليم: مسيو تو والله

رزان: خلصت افيهاتك

سليم: واحده كمان والنبي بتحبي الكيوي

رزان: اه بحبه

سليم: طب مش نفسك تكويلي هدومي

وضحك بصوت عالي وقال
سليم: عسل يا سليم عسل دمي خفيف وقمر وبحبني مووت

يُتبع.......


google-playkhamsatmostaqltradent