رواية روح الزين البارت التاسع 9 بقلم منار جمال

 رواية روح الزين البارت التاسع 9 بقلم منار جمال

رواية روح الزين  الجزء التاسع 

رواية روح الزين الفصل التاسع 

رواية روح الزين البارت التاسع 9 بقلم منار جمال


رواية روح الزين الحلقة التاسعة

بارت 9
لروايه "روح الزين"
بقلم *منارجمال*.

زين:اهدي وخدي نفسك واحده واحده وهجاوب والله يعم جعفر خد نفسك بس الاول

روح: جعفر ف عينك كنت فين يا زفت كل دا

زين: رجعت البيت كنت مع ياسين وبعدها الموبايل قطع شحن وكلمتك اهوه

روح: وقطع شحن ليه

زين: نصيبه كدا

روح: بتسيبه يقطع شحن ليه

زين: صبرني يارب معلش هقوله ياخد باله المره الجايه

روح: خفه ياض ودمك خفيف

زين: الكل بيقولي كدا والله عارف

روح: مشاء الله وبتعرف تهزر كمان

زين: دا تخصصي

روح: و..

قاطعها زين وقال

زين: متكملييييش وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني وحشتيني اووي

روح: ايه دا انت رومانسي وبتعرف تقول كلام حلو اهوه

زين: روح

روح: زين

زين: بحبك

روح: احم طيب انا المفروض اقفل عشان ورايا روايه هكملها وجامعه الصبح

زين: اممم ومالوا بس اعملي حسابك اسم الروايه هيتغير

روح: انت عارف روايتي بتتكلم عن ايه

زين: ايوه عن فارس احلامك الل بتتمنيه واسم الروايه "احببت خيالي" كتبتي منها 8اجزاء والتاسع مش عارفه تخلصيه بس هتتغير وهتبقي "روح الزين" وهساعدك فيها .

روح: ممكن اسال سؤال

زين: اكيد طبعا

روح: انت تعرف عني كل حاجه ازاي انت تعرفني من امتي

زين: انا اعرف كل تفاصيلك
اعرف ان عينيكي ليها سحر على اللي يبصلها
اعرف ان ليكي ضحكة هادية بتبهج اي حد يشوفها
اعرف كل اللي بتحبيه وبتكرهيه

روح كان عندها فضول تعرف زين يعرف عنها ايه كمان بس ف نفس الوقت عايزة تقفل !
مش متعودة انها تدي فرصه لولد يكلمها

بس كملت
روح: "بحب ايهه؟"

رد
زين: "بتحبي اللون الاسود،بتحبي الكتب والروايات بتحبي القهوة،بتحبي البحر،بتحبي المطر،بتحبي جو اسكندرية،بتحبي الشتا،بتحبي المشي،بتحبي الليل وسماه ونجومه وقمره،بتحبي عمرو دياب،وحماقي،بتحبي سواقة العربيات،عايزة تكوني مهندسه او صحفيه وحابه الصحافه اكتر،بتحبي المغامره والمقالب ف صحابك والناس الل بتحبيها،بتحبي تستكشفي وتعملي فيها المفتش كرومبو،عايزة تسافري تركيا!"♥️

روح بقت ف حالة ذهول..!
وقالت
روح: انت ازاي تعرف عني كل دا وامتى وفين وازاي؟!

"ازاي عرفت عني كل دا !"

زين: "براقبك"

بدأت تخاف وبصت ع الاوضة،حسيته قاعد معاها"ممكن تقولي انت عرفت كل دا ازاي وليه انا !؟"

زين: "متخافيش"

روح: "انا مش خايفة"

زين: "في واحدة مش خايفة لما حد يقولها براقبك تتلفت حوالين نفسها؟"

روح: "انت ميين بالظبط يا زين؟"

زين: "انا اللي حياتي نورت لما شوفتك"

روح قفلت وقالت

روح:ايه الربكة دي !

نامت وكل اللي ف بالها،"هو يعرف عنها كل حاجه كدا ازاي ؟"

وصحيت على صوت مسدج منه"قومي صلي الفجر"

وفنفس الوقت الاذان كان بيقول"الصلاة خير من النوم"

طب هو عرف منين اني نايمة مش يمكن صاحية بس قافلة الفون!

قامت صلت الفجر وفتحت
بصت للكيبورد كتبت"انت عرفت منين اني كنت نايمة؟"
بس مسحتها قبل ما تبعتها

ولسة هتخرج من الشات..
لقيته بيقول"الاوضة بتاعتك مضلمة"

روح خافت وقالت

روح:هو عايش معانا ولا ايه؟
انا حتى خالد مش ساكن معانا وساكن ف شقه ليه لوحده

اتنهدت،دماغها صدعت من التفكير

قامت اكلت واخدت دوا مسكن للصداع،حاولت تنام بس معرفتش

قامت عملت كوباية قهوة واخدت اكتر رواية بتحبها "ما رواه البحر"ودخلت البلكونة

بتفتح تقرأ،وكانت اخر الاحداث ان "عاصي" بيقرأ مذكرات واحدة مجهولة ميعرفهاش وهو ميعرفش ان "ليل" البنت اللي ارتاحلها بعد فترة كبيرة من وحدته مع البحر هي نفسها البنت اللي بيقرأ مذكراتها !

بقت روح نفسها هي شخصيا تروح لعاصي تقوله انهم شخص واحد وبدأت تندمج جدا ف الاحداث ونسيت اصلا زين اللي عارف عنها كل حاجة دا

ف الرواية،ليل جت وعاصي لسة ماسك مذكراتها
بمجرد ما حس بوجودها خباها بسرعة
ودي كانت اول مرة بتجتمع المذكرات وصاحبتها ف مكان واحد مع عاصي

️قطع تفكيرها اتصال من زين وردت وقالت

روح:صباح الخير

زين:صباح الفل

روح:بترن ليه دلوقتي

زين:كنت عايز اقولك متخرجيش من البيت النهارده

روح تنحت شوية،او كتيير

زين: "يا بنتيي،روحتي فين؟"

قفلت ف وشه وافتكرت المجهول الل كلمها قبل كدا دخلت روح الاوضة بسرعة قفلت البلكونة ونفسها ضاق ،واتنفست بصعوبة وقالت

روح: مش معقول،مش معقول اكيد مش هو

بصت ع الرواية اللي كانت بتقرأها،للحظة حسيت نفسها "عاصي" اوي
عاصي ف الاول لما بدأت ليل تفتح قلبها ليه مكنش متأكد هى ولا لا،لحد ما بدأت تحكي اللي حصل نفسه ف المذكرات واتاكد ساعتها انها هي نفس الشخص صاحب المذكرات !

وروح حسيت نفس وضع عاصي

قالت لنفسها
روح: هو قالي نفس الكلام اللي ف الشات بالحرف،بس هو عرفني منين !
معقولة يكون هو؟؟

داخت من التفكير ونامت يوم كامل

تاني يوم..

صحيت الفجر تاني على مسدج من المجهول ..

قامت صليت الفجر ودخلت البلكونة تسقي الورد وهي بدندن"الليل وسماه،ونجومه،وقمره،وسهره،وانت وانا يحبيبي انا،يحياتي انا"وافتكرته وهو بيقولها انها بتحب الليل وسماه ونجومه وقمره🥺

وبدأت تتأمل السما،مكنتش لسة الشمس طلعت، دندنت"ونقول للشمس،تعالي،تعالي،بعد سنه،مش قبل سنه،دي ليله حب حلوة،بألف ليله وليلة"

وسمعت صوت الفون بيرن تاني ردت وزين قال

زين: "حلوة السما؟"

روح بدون وعي

روح: "اه،جدا"

زين بابتسامه: شكلك حلو اوي وانتي سرحانه ف السما كدا

روح قعدت تبص حواليها عشان تشوف زين وقالت

روح: زين انت مراقبني صح انت بتستخبي فين طيب

زين: انا جمبك ف كل لحظه

روح: طيب فين انت

زين: دا سر مينفعش تعرفيه

روح: كدا طب خد
وقفلت السكه ودخلت اوضتها تلبس وتمشي علي جامعتها
ووصلت هناك وقابلت ياسمين ورزان ودخلو المحاضره مع بعض

_________________________________________________
*مكالمه فيديو من سليم لزين*
رد زين وقال

زين: عملت ايه طمني

سليم: عرفت مكان البنت وبيتها وهروح اشوفها واتكلم معاها

زين: طب انا جايلك نروح مع بعض

سليم: لا خليك انا هروح وهطمنك

زين: لا ابعتلي العنوان وهقابلك هناك

سليم: ماشي سلام

بعت سليم المكان لزين وقدامهم لحظات ويقابلوا البنت ويعرفوا عنها هي كانت عايزه ايه ومين الل طلب منها تقرب من زين وكانت عايزه تعمل ايه

_________________________________________________
ياسين راح الجامعه لياسمين عشان يشوفها ويتعرف عليها ووصل هناك واستني ياسمين تخرج وشاف شله بنات بنات وبدا يعاكس فيهم وياسمين شافته واول ما ياسين شافها خارجه ووصل عندها وقال

ياسين: الجمال عدي الكلام

ياسمين: عارفه

ياسين: تضحكيلي وتاخدي كام

ياسمين: سيب400 جنيه وبرضوا مش هضحك

ياسين: ادفع العمر الل جاي

ياسمين: ميلزمنيش

ياسين: اي يبنتي الدبش دا بقالي ساعه بحايلك

ياسمين: مش بتحايل

ياسين: طب عاوز اصالحك

ياسمين: مش بتصالح

ياسين: طب واخرتها يا ست ياسمين

ياسمين: ولا انت غور من وشي

ياسين: وحدي الله يا انشرااااح دي كانت غلطه

ياسمين: غلطه! بقا ماشيه من جمبك وتعاكس البت وتقولي غلطه! دانا هساوي وشك بالاسفلت

ياسين: اهدي يا حنفي السلاح يطول

ياسمين: اطلع برا يا ياسين

ياسين: احنا ف الجامعه حضرتك

ياسمين: طب امشي من قدامي السعادي والا هصوت والم عليك الناس واقول انك متحرش

ياسين: طب انا همشي دلوقتي وهجيلك بعدين شكلك مجنونه دلوقتي "بصوت هنيدي"

ياسمين: بقولك برااااااااااا

_________________________________________________
وصل زين وسليم للمكان الل فيه البنت عشان يكلموها ووصلوا لباب الشقه وفتحت ليهم البنت واول ما شافت سليم وزين قفلت الباب ف وشهم وجريت جوا الشقه تستخبي بس مع قوه جسم زي وسليم كسرو الباب من غير مجهود ودخلوا يشوفوها وسليم قال ل زين

سليم: انا هشوف ف الاوضه دي وانت دور ف المطبخ

زين: ماشي

سليم دخل يدور عليها ملاقهاش وخرج الصاله يشوف زين وقال

سليم: زين لاقيتها

زين خرج من المطبخ وقال

زين: لا مفيش حد ف المطبخ وسمعوا ضرب نار ف البلكونه وجريوا يشوفوا فيه اي واتفاجئوا بالبنت وهي واخده طلقه ف قلبها وبتطلع ف الروح

يُتبع...........


لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent