رواية روح الزين البارت الرابع 4 بقلم منار جمال

 رواية روح الزين البارت الرابع 4 بقلم منار جمال

رواية روح الزين الجزء الرابع 

رواية روح الزين الحلقة الرابعة



رواية روح الزين الفصل الرابع

بارت 4
لروايه "روح الزين "
بقلم *منارجمال*

روح بدموع: بابا انت عرفت ازاي اني هنا

الحسيني: وياريتني ما عرفت سايب شغلي بسببك واجي الاقيكي قاعده تهزري مع صحابك ولا كأن فيكي حاجه وانتي زي القرده اهوه

ياسمين: اهلا بحضرتك يا عمي بس روح وقعت ف الجامعه و ....

روح قاطعت كلام ياسمين وقالت: شكرا لوجود حضرتك يباابا وعلي وجودك واسفه عشان لاسف شغلك اتعطل بسببي واسفه عشان انا ابقي بنتك اصلا

وسابتو وجريت ع برا وخبطت ف زين واغمي عليها تاني وزين لحقها وشالها واخدها اوضه المكتب بتاعته

روح وهي نايمه : بابا بيكرهني ليه امم بابا بابا
وقامت تزعق وتصرخ وزين حضنها وطبطب عليها وقال

زين: اهدي يا روح اهدي شششششش انا جنبك اهوه اهدي كل حاجه هتتحل انا معاكي مفيش حاجه هتضايقك تاني

روح وهي بتضرب ف زين وبتصرخ : عااااااااااا لييييييييييييييييه اشمعنييي انا بيعاملنيي كدااا ليييه انا عملت ايييه ولا اييه زنبي ف كل الل بيجرالي منو داا عااااااااا

زين قلق ع روح اوي وخاف لا يجرالها حابه بسبب الاذي النفسي الل حاصلها دا اخدها من ايدها وقالها

زين: تعالي معايا

روح بصراخ : ابعد عنييييي

زين: متخفيش واهدي والله كل حاجه هتبقي تمام كل حاجه هتتحل ثقي فيا والله العظيم ما هخذلك يلا تعالي معايا

روح بحزن: انا تعبت والله تعبت

زين بزعل: كل حاجه هتتصلح دلوقتي يلا بيناا

روح: علي فين

زين: هنروح مكان اوعدك مش هتخرجي منو غير وانتي كويسه ومرتاحه

روح بخوف واستغرااب: ب ب بس انا مينفعش اخرج معاك

زين: عارف انو غلط وانك مبتخرجيش مع شاب متعرفهوش وعارف انو حرام وعارف كل الل هتقوليه بس انا الدكتور بتاعك اعتبريني الدكتور الل هيعالجك وبس واوعدك مش هتخطي حدودي

روح: ااا ااا انا مش هينفع ....

زين قاطعها وقال: لا هينفع هتركبي العربيه ولا اخلف بوعدي واشيلك واركبك عافيه وغصب عنك

روح بعنااد: نعممم انت عبييط يااض

زين: عبييط ويااض حاااضر

روح قلقت وشافت ف عيونه انو بيتكلم بجد وقالت

روح: خلاااص خلااص هركب اهوه

زين بابتسامه: حريم متجيش غير بالعين الحمره

روح: حريم !!!!! بزمتك انت دكتور

زين: والله ع حسب التوقيت الصبح دكتور وبعد الضهر بطل ملاكمه ووانا معاكي ببقي ....

روح: وانت معايا اي سكت ليه

زين بارتباك :مفيش عادي

روح: انت تعرفني منين

زين بقلق: ها ت ت تسمعي لمين حمو بيكا ولا شاكوش ولا اقولك نسمع بحراوي انا وانتي

روح: هو انتو كدكاتره يعني بتسمعوا التلوث السمعي دا لا وبحرااااوي كمان انا مش مطمنالك انت دخلت طب ازااي

زين بضحك: من الباب
وضحك بصوت عالي وروح فضلت مركزه ف ضحكتوا وهو بينادي عليها مش سامعاه

زين: الووو روووح يغيبوبه انتي

روح :هاا بتقول اي

زين بضحك: لا مفيش اسرحي ف ضحكتي زي ما انتي

روح :لل لل لا انت مش قولت مش هتتخطي حدودك معايا وهتبقي دكتور وبس والا هسيبك وانزل

زين: اهربي اهربي حاضر يستي مش هتكلم وحاليا احنا وصلنا للمكان

روح بصت حواليها وخافت من المكان كان جميل اووي بحر وسما بس مكان خالي زي جزيره ومفيش حد موجود نهائي وبصت لزين وقالها

زين :انزلي

روح بخوف: انزل فين بالظبط وايه المكان دا انت عايز مني ايه

زين: بقولك انزلي ولا انزلك انا وبعدين مفيش حد هنا ومحدش هينجدك

روح بقلق: يعني اي

زين بضحك :ههههههه يمجنونه انتي شايفاني سفااح يعني وبعدين قولتلك ثقي فيا ومش هخذلك والله كل الحكايه ان دا المكان الل ببقي فيه دايما طول ماانا مضايق او مخنوق باجي اخرج كل الطاقه السلبيه الل جوايا هنا وبرجع قوي تاني انزلي واصرخي وعيطي واشتكي لربنا زي ما انتي عايزه يلا ولما تحسي انك بقيتي تمام ارجعي اركبي العربيه تاني عشان هنروح مشوار كمان وهيبقي كدا ترجعي روح اقوي من الاول يلا انا همشي شويه عشان مش هقدر اشوفك بتزعقي واسكت هدخل الشاليه دا شايفاه

روح: ايوه شايفاه تمام

مشي زين وروح فضلت ف العربيه ونزلت ووقفت قدام البحر وسرحت لايام ثانويه عامه

_________________________________________________*فلاش بااااك*
روح كانت المفضله لابوها لحد اولي ثانوي وكانت دايما الحج الحسيني بيدلعها ومش بيرفضلها طلب لحد ما جي ولد من سن روح وحبها وطلب يكلمها ورفضت وقرر ينتقم منها
جاب صورها وكون شات بينو وبين رقم تاني علي اساس انو بيكلم روح وكلام مش كويس بينهم واخد كل دا اسكرينات وبعت الصور لابوها الشركه ورجع ابوها البيت وطلب روح تجيلوا المكتب

روح ف المكتب مع والدها: نعم يبابا حضرتك طلبت تشوفني

الحسيني من غير رد ضرب روح بالقلم وقعت ف الارض واتصدمت من رد فعل باباها وقالت

روح بصدمه:في ايه يا بابا انا عملت ايه

مسكها من شعرها وضربها تاني وقال

الحسيني:فضحتيني وخليتي راسي ف التراب عملتلك ايه لكل دا دي جزاتي اني مش حارمك من حاجه تردي ليا المعروف بالشكل دا ليييييييييه

روح بدموع وعدم فهم:اا ااا انا مش فاهمه حاجه حضرتك تقصد ايه بالكلام دا انا عملت اييه

رمالها الصور ف وشها وشافتها وقالت

روح: ياااااه انت مش واثق ف بنتك للدرجادي عشان تصدق الكلام داا هو انا بالنسبالك ماليش أمان يبابا انت مش واثق ف تربيتك لبنتك

الحسيني بصراخ: اخرسييييييي من النهارده انتي لا بنتي ولا اعرفك انا مصدوم فيكي واتفرجي بقا يا روح علي معاملتي ليكي برااااااااا

روح بصدمه: بابا انت بتقول ايه انا بنتك طب اسمعني الاول وبعد كدا احكم عليا والله مظلومه يبابا

الحسيني: مش عايز اسمعك وقولت براا غوري من وشي انا بنتي روح ماتت صوتك دا مش عايز اسمعه مفهوم

سابها ومشي وروح وقعت ف الارض وخدوها المستشفي ودخلت ف حاله اكتئاب وكل شويه عند دكتور نفساني مختلف وبقت تتعالج وفقدت النطق لمده 8 شهور وخرجت من حاله الاكتئاب بعد سنتين بعد ما الشاب الل اذي روح جي واعترف لوالده روح بالحقيقه وقالت لابوها بس للاسف كان فات الاوان مصدقش وفضلت روح المذنبه ف حاجه هي ملهاش يد فيها

___________________________________________________فاقت روح من ذكرياتها وافتكرت كل الل حصلها وفضلت تصرخ بصوت عااالي اوووي

روح: عاااااااااااااااااااااااااا ياااااااااااااااااارب يااااااااااااااااااااااااارب عاااااااااااااااااا
وفضلت تصرخ وتقول يارب ساعه كامله لحد ما داخت ووقعت ف الارض وكانت بتاخد نفسها بصعوبه وبعدها بفتره قامت ونضفت هدومها من التراب وغسلت وشها ورجعت ع العربيه وارتاحت اوي لما صرخت حست انها رجعت روح جديده

ف وقت ما كانت روح بتزعق زين كان مراقبها من الشاليه وشافها وهي بتصرخ واول مره يبكي ف حياته حتي وقت وفاه ابوه وامه دموعه منزلتش وكان متماسك بس لما شاف روح ف الحاله دي صرخ ومسك الكرسي شاله وكسره وقااال

زين: ياااارب ريحها انا قلبي بيتقطع عليها اكتر منها قلبي حاسس انو هيخرج مني بسبب وجعها داا اجعلني سبب ف سعادتها وتغير حياتها بس ياارب

ومشي وراح لروح العربيه وقالها

زين: هاا بقيتي تمام

روح: اها متشكره اووي بجد كان نفسي ف مكان زي كدا من زمان اخرج فيه كل الطاقه السلبيه الل جوايا لما صرخت ارتاحت اوي مكنتش متخيله اني هرتاح بالشكل دا

زين: الحمدلله ف اي وقت عايزه تيجي هنا انا موجود دايما وهجيبك هنا

روح لاحظت ان عيونه حمره وايده مجروحه وبتنزف دم واتخضت ومسكتها وقالت: زييين ايدك مالها فيها ايه وبتنزف كدا ليه

وبدات تبكي زين شافها وقال

زين: مفيش انا اتخبطت ف الحيط جوا بس انتي بتعيطي ليه دلوقتي لسه برضوا مخنوقه

ضربته ف كتفه وببكاء قالت: يغبي انا قلقانه عليك ايدك كويسه

زين بفرحه: بجد يا روح قلقانه عليا انا

روح بارتباك: اا اا ااقصد ان مينفعش ايدك تفضل تنزف كدا

زين: ماشي هعقمها لما نوصل للمكان التاني الل رايحينوا

روح بعدم فهم: رايحين فين تاني

زين: ينفع تسكتي وتسبيلي نفسك خالص النهارده وانا هروقك

روح: ماشي يا زين سكت اهوه

زين: انتي قولتي اي

روح: قولت ماشي يا زين

زين: يااااني يااما علي زين وهي طالعه منك قلب زين وروح زين وعقل زين وحياااه زين بحبك اووي يا روح بحبك

نزل من العربيه وصرخ وقال: بحباااااااااااااااااااك

روح بصدمه: انت عبيط ياالا انا بقول زين هو انا قولت اي غير كدا

زين: متعرفيش انتي كلمه زين دي لما خرجت منك عملت فياا ايه

روح: لااا وبعدين قولنا انت الدكتور بتاعي وبس واخر مره هحزرك تماااام

زين: ايه يا بورعي مالك قلبت كدا ليه خلاص دكتور دكتور جاتك القرف وانتي حلوه كدا بخدودك دي

روح بصدمه: مال خدودي

زين: اقول الصراحه ولا هتزعلي

روح: الصراحه طبعا

زين قرب منها وبص ف عنيها جامد وقال: يخربيت جمالهم يتاكلوا اكل يبنتي بعشق عيونك دي يروح وهي سرحانه ف عيوني كدا وخدودك وهي حمره كدا زي القمر والله ولا وانتي اوزعه كدا وراسك عند قلبي كدا

وقرب منها وكان هيحضنها وروح زقتوا بايديها وركبت العربيه

زين لنفسه: ايه الل كنت هتهببه دا كدا خوفتها منك غبي وهتفضل غبييي

راح ركب جنبها وهي سكتت خالص وبصت الناحيه التانيه وهو جي يتكلم اتحرج وساق العربيه بسرعه اووي وروح اتخضت

روح: زيين والنبي بالراحه انا بخاف

زين: ها

روح: زين مش وقتوا سرحان ف اسمك بالراحه زين حااااااااااااااسب

يُتبع ..................


google-playkhamsatmostaqltradent