روايات

رواية عنيدة الأدهم الفصل الأول 1 بقلم هنا السيد

رواية عنيدة الأدهم الفصل الأول 1 بقلم هنا السيد

رواية عنيدة الأدهم البارت الأول

رواية عنيدة الأدهم الجزء الأول

عنيدة الأدهم
عنيدة الأدهم

رواية عنيدة الأدهم الحلقة الأولى

نعم انها انا تلك الفتاه العنيدة ،كم سئمت الدراسه أنها شئ ممل جدا،لكن سأتحملها حقا سأتحملها لاحقق حلمي وحلم والداي………انا اسيل الدمنهوري…..شعري بني ،عيني بني كالقهوة،بشرتي خمريه،لدي طول ووزن متوسطين………..
بعد 7سنين
ماما مليش دعوة انا هروح
الأم:انت هبله يعني بعد م دفعنا دم قلبنا ع دروس الثانوي تخشي كليه شرطه ليه؟؟
:ماما انت عارفه إن ده حلمي من زمان ومش هرجه فيه
الأم:يعني بعد ذاكرتي وجبتي98,9تخشي كليه بمجموع قليل انت هبله ي بت
:يييييي ماما افهميني ارجوكي
الأم:طب خشي طب وقدمي منه ف اكاديميه الشرطه..
:……
الأب :في ايه صوتكوا جايب آخر الشارع !!
الأم:شوف بنتك المجنونه عاوزة تخش كليه شرطه
الأب:براحتها
الأم:طب دخلت علمي ليه من الأول
آسيل: بابا ارجوك انت عارف ان ده حلمي من وانا صغيرة
الأب:عارف ي حبيبتي
الأم:بقولها تخش طب وتقدم منه في أكاديمية الشرطة مش راضيه
الأب:اهو حل حلو ونبقى راضينا جميع الأطراف ها قلتي ايه ي آسيل؟!
آسيل:……
الأم: ها ي أخره صبري
آسيل:طب هفكر واقولكوا
الأب :خدي راحتك
الأم:اهو شفت آخرة دلعك فيها تربيه زباله
آسيل:سمعتك ع فكرة
الأم بنظرة شر :هخاف منك يعني
آسيل بخوف مصتنع :براحتك ي ست الكل
الأب بيضحك عليهم………….دخلت آسيل غرفتها وكلمت صاحبتها چينا وحكتلها …..
آسيل:ها قولي لي اعمل ايه؟
چينا :كلام ممتك صح يعني بعد م تعبتي في الثانوي تخشي كليه شرطه من قله الكليات ي اختي!!! وبعدين انتي هتتقبلي ازاي بالخمار اصلا دول بيقبلوا المحجبات بس بالعافيه تروحي انتي بالخمااار
آسيل:ليه وانا ناقصه إيد ولا رجل
چينا:آسو انت عارفه قصدي
آسيل:اوووووف هو انا الي هتحرك ولا هما وبعدين هجرب حظي
چينا :اسمعي كلام ممتك وبعد كده قدمي ف اكاديميه الشرطه عشان متضعيش نفسك ي حبيبتي
آسيل:طيب خلاص هخش طب واقدم في أكاديمية الشرطة
چينا:اشطا ي حب
آسيل:سلااامووز
چينا:😂بالموز ……

 

 

آسيا قفلت مع چينا وطلعت تبلغ أهلها بقرارها……طلعت لقت مامتها وبابها وأخوها قاعدين برا كلهم
آسيل:خير مجمعين عند النبي
الأم :ي تترزعي بأدبك ي تغوري ع أوضك
آسيل:لا أنا داخله جوه بس جايه اقولكوا قررت ايه
مازن اهو آسيل:شكل في حوار وأنا معرفش
آسيل:مش أنا نجحت وجبت98,9
مازن:لأ لأ مش مصدق احلفي ا بت انت نجحتي
آسيل بغرور :اها أنا
مازن:طب حاسبي لتقعي وأنت مناخيرك ف السما
آسيل بغيظ :مأنا مش فاشله زيك ي فااااشل
مازن:هه انا فاشل!! ده انا فاضل لي سنه وابقى اكبر مهندس فيكي ي مصر
آسيل:بالغش بتنجح بالغش وترمي عليه المخدات وتجري
مازن:انا غشاش ي معفنه ويطلع يجري وراها…..ويمسكها وفجأه بباهم ينادي عليهم فيروحوا ….مازن قبل م يطلع :بابا المرة دي انقذك مني المرة الجايه هستفرد بيكي
آسيل بطلع له لسانها وتجري لبباها
مازن:شفت بنتك ي بابا بتعمل ايه
الأب:😂😂😂استحملها ي ابني دي اختك
مازن:وانا قدامي حاجه تانيه وقلت لا
آسيل :ركزوا معايا
كلهم بصوا لها
فكملت:أنا هخش طب وهقدم منه في أكاديمية الشرطة
الأم:ربنا يوفقك ويهديكي ويرزقك ابن الحلال
الأب : من بكرة هقدملك ي حبيبتي
مازن:هي حبيبتك وانا ايه ي عمنا ؟
الأب :انت بتغير من اختك مش كبرت ع الكلام ده
مازن :لا كبرت ولا حاجه 😂
آسيل للأم :ماما معندكيش دعوة مفهاش ابن الحلال
الأم:مفيش خليه يجي يخلصنا من البلوة الي اتبلينا بيها
آسيا:انا بلوة ي ماما
(نسبهم مع بعض شويه) ᕼᗩᑎᗩ 🖤🧸: مر ع اليوم ده سنتين دخلت آسيل كليه الطب و كانت شاطرة لدرجه امتياز 😂…..اتخرج مازن واشتغل في شركه هندسه ليها اسمها وخطب زميله ليه ف الشغل اسمها روان……..چينا (صاحبه آسيل)دخلت طب أسنان و طبعا هي وآسيا مع بعض دائماً إلا ف المحاضرات ……..جه اليوم الي المفروض آسيل تروح المقابله في أكادميه الشرطه …….في الصباح ع الساعه 5
الأم:قومي ي بت مش عندك كليه
آسيل:………..
الأم:آسيللللللل انت زفته
لا رد
الأم مشت ع المطبخ ورجعت ب كوبايه مايه وفجأه قلبتها على آسيل
آسيل :الحقووني البيت بيغرق …..استوعبت إنها امها
آسيل: مااااامااا هو كل يووم هو في حد يصحي حد كده
الأم:مش أنا صحيتك يبقا فيه
آسيل: طب الساعه كام؟
الأم :11
آسيل قامت تجري ودخلت الحمام وطلعت ف ثواني وطلعت هدومها ….لقت المنبه بيرن ….بصت فيه
لقت الساعه 5/30
آسيل:مااااماا حرااااام عليكي لسه بدري عندي المحاضرة 10
الأم:عقبال م تلبسي وتفطري وتروحي ل چينا الوقت هيعدي
آسيل :مااااماااا
الأم:قلت الي عندي لو نمتي تاني ابو وردة هيسلم ع وشك
أسيل بخوف :لا لا لا وعلى ايه ف ثواني هبقى عندك ……..خرجت الأم وسابت أسيل تلبس …..أسيل لبست فستان بالون السماوي وخمار نفس الون درجه اخف والشنطه وخرجت بره …..سألت مامتها على مازن لقته نايم ……
أسيل دخلت بكل هدوء ومعاها بلونه منفوخه وفرقعتها جنب ودن مازن
مازن بصريخ:قنبللللله المبنى هيقع الحقووووونااااااا
وأسيل ماسكه بطنها من الضحك
مازن بعد م فاق وأحد باله إنها أخته

 

 

 

مازن بنظرة شرر:انتي تاني ي أسيل حااااضر
أسيل مش قادره تقوم من الضحك …..مازن مسكها من قفها وطبعا زي اي اخ مصري اصيل سلم ع قفها
أسيل :عيب يلا برستيجي
مازن:برستيج مين ي ام برستيج قال برستيج قال
الأم بصراخ :تعااالوا انتوا الاتنين افطروا يلا
أسيل بعد م هربت من مازن ….شكرا ي ست الكل الوحش ده كان هيأكلني …
مازن :انا وحش ي أسيل
أسيل :لا طبعا ده انا
الأم :انتوا هتلكوا م تتنيلوا افطورا عشان تغورا(عنيفه اوي الام دي)
هزوا رأسهم الاتنين وفطروا بهدوء ……
مازن :يلا ي أسيل عشان اوصلك
أسيل:لا روح انت هروح انا وچينا
مازن :اشطا خلي بالك ع نفسك
أسيل:انت تؤمر ي كبير
………….مازن راح شغله ……أسيل :ماما انا نازله…… و اه صح المقابله النهارده ي ماما
الأم :ربنا معاكي ❤️
أسيل:سلااموز …… بعد وقت كانت أسيل قابلت چينا وكل واحده حضرت محاضرتها وخلصت …..أسيل :چينا انا جعانه
چينا:تعالي نجيب سندوتشات سوري
أسيل :اشطا يلا بينا ……راحوا واكلوا وخلصوا
چينا :انت رايحه المقابله النهارده؟
أسيل:اها و خايفه
چينا :ربنا معاكي ي حبيبتي
چينا:يلا عشان متتأخريش
أسيل :اها يلا سلاموز …..بعد وقت كانت أسيل قدام الأكاديميه و داخله وهي خايفه و الناس بتبص لها نظرات سخريه
استنت دورها لحد م سمعت اسمها….دخلت لقت شاب ف التلاتينات تقريبا …..دخلت قعدت ع طول
ادهم :انت اسيل؟!
أسيل:بعينها شفت
ادهم برفع حاجب :انت عاوزه تقدمي في أكاديمية الشرطة صح؟!!
أسيل وقد فهمت م يرمي إليه : اها ولبسي عمره م هيبقى عقبه في طريقي
ادهم :عاوز إثبات
أسيل :من انهي نوع أو ازاي يعني
ادهم :ايه الي خلاكي تقدمي ف الشرطه اصلا !؟
أسيل:ده حلمي
ادهم :دخلتي طب ليه
أسيل:حلم اهلي
ادهم :اها وأنت مفكره انو بلبسك ده هتتقبلي
أسيل بتشد على أيدها وشفتيها بغيظ
بعد م هدأت :مش شايفه مشكله فيه
ادهم :امممممم

يتبع…

اترك رد

error: Content is protected !!