رواية غرام الأسد الفصل الثامن 8 بقلم شيماء محمد

 رواية غرام الأسد الفصل الثامن 8 بقلم شيماء محمد

رواية غرام الأسد الجزء الثامن 

رواية غرام الأسد البارت الثامن 

رواية غرام الأسد الفصل الثامن 8 بقلم شيماء محمد


رواية غرام الأسد الحلقة الثامنة

غرام الاسد
البارت8
----------------
في منزل ايهاب المنشاوي دلف حسام وعائلته إلي المنزل .
ايهاب: اهلا اهلا بعريسنا اتفضل
حسام: اذيك ياعمي
ايهاب: اهلا حبيبي ده عمك سعد اخويا الكبير
'وقف ايهاب ليعرف حسام بي اخيه سعد'
حسام: تشرفنا ياعمي
سعد: الشرف ليا ياابني اذيك ياحسين
حسين: والله ليك واحشه ياسعد فينك ياعم
سعد: موجود ياغالي اتفضلو
ايهاب: عن اذنكم
'ذهب ايهاب للبحث عن منال واخبارها بوصول حسام .
ايهاب: منال ياام غرام
منال: نعم ياايهاب
ايهاب: ياله خلي غرام تيجي حسام وصل
منال: حاضر وخليك عارف انك دايما بتكسر قلبها
ايهاب: انا برضه بكره تشوفي ان انا صح وبطلي هبل بقي شويه
'قالت منال في نفسها: فعلا بكره نشوف
ودلفت منال وهاجر غرفة غرام لتبلغها بوصول حسام'
هاجر: ياله ياعروسه العريس وصل
"انقبض قلب غرام ولم تستطع التحرك من مكانها
نظرت سعاد لغرام نظرات شفقه وحزن عليها والي ما وصلت إليه"
منال: ياله يابنتي قومي
هاجر: ياعروسه ياعروسه العريس وصل
غرام: هو لو انا قلت مش عاوزه اتخطب ايه الي هيحصل
هاجر: انتي بتقولي ايه ياغرام
سعاد: ولا هيحصل ايه حاجه وانا معاكي
منال: لا هيحصل ياغرام ابوكي وشه هيكون في الارض وهيزعل هو وعمك وصاحبه وهيقول ان انا الي قويتك
سعاد: منال انا معاها قدام اي حد
منال: ماينفعش ياسعاد انا قلت ليها الكلام ده من الاول
غرام: خلاص ياجماعه الي حصل حصل ياله نطلع
' وقفت غرام وعزمت امرها وخرجت معهم'
------------------
"انهى اسد الإجراءات بوصوله واخذ حقائبه واستقل السياره وذهب الي المنزل بعد فترة ليست كبير وصل اسد الى المنزل ودخل بهدوء لعمل مفاجئة لهم جميعا"
سوسو ياسوسو فينك هو مافيش حد هنا ولا ايه يكونو راحو فين يعني اااااه قد ايه البيت وحشني وكل الي هنا واحشني هقوم اخد شاور علي مايجو اكيد بيتمشو سوا اه ما هما حبيبه بقي ..قام اسد بأخذ شاور وادى صلاته وذهب الي السرير وغطي في نوم عميق"
------------------
ننتقل إلي منزل غرام مره اخري
هاجر: ابتسمي ياغرام الناس هتقول علينا ايه
غرام: مش قادرة مش قادرة اكمل انا هقؤلهم اني مش عاوزه الجوازه دي والي يحصل يحصل
هاجر: اعقلي ياغرام مايصحش هيحصل مشاكل كتير
غرام: وايه الي يصح اني ارمي نفسي في النار انا مش طيقاه شايفه الغرور الي فيه
حسام: القمر ماله مكشر ليه
غرام: نعم حضرتك بتقول حاجه
حسام: مالك ياغرام مش حاسك مبسوطه مع ان كل الي يشوفني مابيصدق يتكلم معايا والبنات بتترمي عليا
غرام: وما اتجوزتش من الي بيترمو عليك ليه
حسام: عشانك انتي
غرام: وانا مش عاوزاك فهمت مش عاوزاك انت مغرور ومريض شكلك كدا وياريت تنهي الجوازه دي
حسام: انتي بتقولي ايه
غرام: زي ماسمعت تحب تسمع الاكتر حاضر ثواني
عمو سعد بعد اذنك
'نادت غرام عمها وذهب سعد لها بعد منادته غرام له'
سعد: نعم ياقلب عمو
ايهاب: مالك في ايه ياغرام
منال: الحقي ياسعاد البت هتعملها قلبي مقبوض
سعاد: اهدي يامنال مافيش حاجه
سعد: في ايه ياغرام
غرام: مش عاوزه الجوازه دي مش عاوزه اتجوز
ايهاب: انتي بتقولي ايه انتي مجنونه ولا ايه
سعد: ايهاب اسكت بعد اذنك
ايهاب: لا مش هسكت البت دي ادلعت زيادة عن اللازم
سعد: وانا قلت اسكت فاهم
حسين: ايه الكلام ده ياايهاب انت جايبنا نتهزق في بيتك ولا ايه
سعد: ثواني ياجماعه ممكن . في ايه ياغرام اتكلمي
غرام: مش عاوزه اتجوز ياعمو بابا غاصب عليا الجوازه دي وانا تعبت ومش هقدر اكمل وبذات من الشخص ده
حسام: وماله الشخص ده مش عاجبك في ايه ممكن تعرفيني انتي مش وش نعمه اصلا وانا الي غلطان اخت واحده زيك علطول حزينه ومكتأبه اومال لما نتجوز هتعملي ايه ياشيخه دا ربنا بيحبني انها بانت من أولها ياله يابابا ياله ياماما واعرفي اني هندمك ما اتخلاقش الي يقول ليا لأ وبكره هوريكي
سعد: اخرس لولا انك في بيتنا كنت سمعتك كلام يمحيك من الدنيا اتفضل ملناش بنات للجواز
حسين: كتر خيرك ياسعد كتر خيرك ياايهاب
"اخذ حسين زوجته وابنه وكان الغضب يتملك منهم كثيرا واما عن ايهاب كان لا يقل عنهم عضب"
ايهاب: استني بس ياحسين عجبك كدا انتي فعلا وش فقر ونكديه منك لله
'غضب سعد كثيرا من ايهاب وافعاله مع ابنته'
سعد: انت تخرص خالص ترمي بنتك الرميه دي انت ازاي اب، شايف الواد وطريقة كلامه واسلوبه اعوزو بالله منك ياشيخ مش عارف انت اب ازاي انا ماشوفتش في قساوتك ولا غبائك ده
ايهاب: انا فعلا ماعرفتش اربيها لو كنت ربيتها ماكنتش اتجرأت وعملت كدا وخلت وشي في الارض
غرام: بس يابابا
ايهاب: انتي تخرصي خالص انا بقي هربيكي من اول وجديد " جاء أيهاب لضربها بالقلم ولاكن قام سعد بأمساكه قبل فعل هذا"
سعد: انت بتعمل ايه انت هتستهبل ولا ايه ولا انا هسيبك، اياك تفكر تعملها في يوم من الايام وكمان علي اساس اني هسيبها هنا انت بتحلم ودي كانت غلطتي من الاول اني صدقتك وكدبت نفسي لما شوفت الكسره في عنيها سعاد يا سعاد
سعاد: نعم
سعد: حضري حاجات غرام هناخدها معانا
ايهاب: انت بتقول إيه
سعد: زي ماسمعت انت ماتستاهلش ضوفرها
غرام: بابا انا اسفه بس انا مش مرتاحه وجيت علي نفسي كتير مش قادره سامحني
ايهاب: انا معرفتش اربيكي تصغريني قدام الناس وقدام صاحبي انتي عديمه المسؤليه والاخلاق
سعد: اخرص هيا مين دي، غرام برقبة اي حد كفايه أدبها وأخلاقها انت مش وش نعمه الواحد مش بيحس بالنعمه غير لما تروح من ايده بقي خايف علي صاحبك ومش خايف علي بنتك انت ايه اعوزو بالله من ياشيخ ياله ياغرام ياله ياحبيبتي
غرام: بس ياعمو
سعد: مافيش بس وانت لما تعرف قيمة بنتك ابقي تعالا ياله ياسعاد وانتي يامنال حسابك معايا بعدين علي رمية بنتك دي وعلي العموم البيت مفتوحلك في اي وقت ابقي تعالي شوفيها براحتك بس انسو انها تيجي هنا تاني.
ايهاب: سعد البت دي مش هتطلع من هنا
سعد: وانا قلت هخدها ابقي اقف قدامي كدا، وانت لا اخويا ولا اعرفك الي يرمي لحمه كدا سهل يعمل اي حاجه يا، ياابن امي وابويا
منال: استهدو بالله حصل خير
ايهاب: انتي السبب انتي الي قؤلتلها تعمل كدا وقوتيها عليا انتو اتفقتو عليا صح
منال: والله ماحصل حرام عليك
سعاد: ماحصلش وبلاش ظلم كفايه حس بقي بي اهل بيتك وشيل الغشاوه دي من علي عينك
ايهاب: انتي كمان بقيتي معاهم مبسوطه ياغرام اتسببتي في اهانة صاحبي وخسارة اخويا
سعد: الغلط غلطك مش غلطها، هيا مالهاش زنب ياله ياغرام نمشي
منال: خليكي معايا ياغرام ماتسبنيش
سعد: مالهاش مكان هنا انتو كنتو هتضيعوها
ايهاب: هضيعها عشان اجوزها واشوف احفادي
سعد: بطل خيابه تجوزها ولا تتعسها بزمتك دي كانت هتبقي جوازه ولا جنازة لما تختار واحد زي ده
ايهاب: ماله حسام راجل محترم
سعد: مافيش بيني وبينك كلام لاني في الاول سألتك انت غاصب عليها قلت لأ وصدقتك انا مش عيل قدامك
"قام سعد بأخذ غرام وسعاد وخرج واستقلوا السياره جميعا لكن لم يذهب إلى المنزل حتي لا تقوم غرام بعزل نفسها في الغرفه تبكي وتلوم نفسها علي ما حدث وهو لا يريدها أن تندم علي هذه الخطوة التي اخذتها"
"اخذت سعاد غرام بين احضانها في محاولة لتهدئتها"
غرام: انا اسفه ياعمو انا السبب
سعد: لا ياغرام ماتتأسفيش ياروحي انتي ماغلطيش
غرام: ازاي ماغلطش وانا خليتك انت وبابا تتخانقو
سعد: دي مش غلطتك انتي، دي غلطة ابوكي
غرام: هو انا صح ياعمو والله ماكنت قادرة ولو كنت اتخطبت ليه كنت مت
سعد: غلطك حاجه واحده انك وافقتي وجيتي علي نفسك ياغرام ماحدش يجي علي نفسه للدرجه دي في الجواز بذات ياحبيبة عمك المفروض يكون بالرضا والأتفاق دي حياة يابنتي مش لعبه
غرام: كان كل شويه يشد مع ماما بسببي وانا ماحبيتش ده قلت اسمع كلامه بس ماعرفتش اكمل غصب عني
سعد: حبيبتي حصل خير مش احسن ماكنتي كملتي وحصلك حاجه لقدر الله وبعدين انتي هتيجي تقعدي مع عمو حبيبك مش دي بالدنيا ولا ايه
غرام: بالدنيا ومافيها طبعا ياعمو
سعاد: ياقلبي انتي بيتنا هينور بيكي وبوجودك
غرام: ربنا يخليكو ليا انا بحمد ربنا ان انتو معايا
سعد: انتي بنتي مش بنته انا اول واحد شايلك بعد الولادة وانا الي كبرت في ودانك واول مافتحتي عيونك شوفتيني انا واول مامشيتي كنتي معايا واول مااتكلمتي قولتي انو وانا الي ربيتك هو طول عمره قاسي بس ربنا يهديه
غرام: ماما صعبانه عليا اوووي ملهاش زنب
سعد: سبيها لله بكره الامور تتحل بس عاوزه يعرف قيمتك ويبطل الاقساوة دي
سعاد: ولا ياخويا الواد يقؤلها بكره هندمك وهعرفك
سعد: ده ابو طويله سييك منه
'أبتسمت غرام من بين دموعها'
سعاد: ايوه كدا سمعينا ضحكتك الي وحشتنا دي
غرام: دا مغرور اوووي وفظيع
سعد: عارف وماكنتش بقبله واد ثقيل كدا
سعاد: ليه ايه حصل خلاكي تقولي كدا
غرام: كل شويه يقولي انتي بتحبيني دا انا البنات بتترمي عليا ومابيصدقو يكلموني انتي بتحبيني بس مكسوفه تقولي صح ههههههههه كلام هبل كدا
" ظل سعد وسعاد يضحكون علي طريقة غرام في تقليد حسام"
غرام: اه والله زي مابقؤلكم كدا
سعد: ايه رأيكم بقي اعزمكم علي عشوة معتبره وبعدين نروح نجيب فيلم جديد ونروح نعمل فشار وتسالي ونسهر سوا "
سعاد: ياريت دا شكلها هتحلو يابت يامورا
'ابتسمت غرام علي طريقتهم والبساطة التي تغلف حياتهم والتي كانت تحتاج إليها كثيرا'
سعاد: تعالي في حضني ياقلبي انتي
سعد: طيب ياله بينا انا بطني بتصوصو صوصو صوصو
غرام: انا بحبك اوووي ياعمو ربنا يخليك ليا
سعد: انا اكتر ياروح وقلب عمو
سعاد: لا لا ما احبكمش وانتو كدا هبدأ اغير انا
"ظل سعد وغرام يضحكون علي مزح سعاد في الحديث وبعد ذلك اخذهم سعد ليبدأو سهرتهم"
----------------
في منزل ايهاب
ايهاب: مبسوطه ببنتك والي عملته
منال: انت السبب نفسي تراجع نفسك مره علطول رامِي اللوم والغلط علي اللي حواليك
ايهاب: يعني انا اناني وظالم صح
منال: انت ضيعت غرام مننا الله يسامحك
ايهاب: لا يا هانم دي تربيتك وقلة العقل وانك كنتي سيباها تجري ورا اوهام
منال: بالله عليك ما انت حاسس بالزنب من نحية بنتك تروح تتفق مع صاحبك علي الخطوبة وترمي بنتك لواحد زي ده دا بيقولها بكره هندمك واعرفك ده كنت هتأمن علي بنتك معاه ازاي
إيهاب: وانتي عاوزاه يسكت بعد الي بنتك عملته دي خلت وشنا في الارض
منال: انت واعي للي بتقوله انا مش مصدقه نفسي لا حول ولا قوة الا بالله لا يمكن تكون اب ولا تكون ايهاب الي حبيته واتجوزته
ايهاب: منكم لله خلتوني اناني وظالم
منال: ليه كدا ياايهاب ايه مش حاسس بينا وعلطول شايف نفسك صح واحنا غلط وتفكرينا غلط
ايهاب: هو عشان عاوزها تتجوز وافرح بيها بكدا اكون وحش واناني انا اب عاوز اطمن علي بنتي
منال: تطمن عليها مع واحد هيا مرتحاله وحباه او علي الأقل في توافق بينهم مش انك تغصب عليها انت كدا كنت بترميها في النار
ايهاب: هيا الي جت وقالت انها موافقه
منال: عشان انت فضلت تزن عليها وتعمل مشاكل لغاية ماتعبت وزهقت واهي ضاعت منك
ايهاب: اقفلي علي الموضوع ده فاهمه كفايه انها خلت اخويا يزعل مني وده عمره ماحصل انا ماليش غيره واهو زعل مني بسببكم منكم لله
منال: راجع نفسك ياايهاب وشوف الصح واعمله ربنا يهديك ويهدينا
-----------------------

google-playkhamsatmostaqltradent