رواية روح الزين البارت الثامن 8 بقلم منار جمال

 رواية روح الزين البارت الثامن 8 بقلم منار جمال

رواية روح الزين الجزء الثامن 

رواية روح الزين الفصل الثامن 

رواية روح الزين البارت الثامن 8 بقلم منار جمال


رواية روح الزين الحلقة الثامنة

بارت 8
لروايه "روح الزين"
بقلم *منارجمال*

وزين سمع صوت العربيه وهي بتنفجر وبقت عباره عن رماد وام زين اول ما شافت المنظر اغمي عليهاا وجي ناس ف عربيه وراهم وشافه ام زين واخدوها المستشفى وزين كان معاها قدر ينقذوا الطفل بس الام مكنتش قابله تعيش وماتت وقتها وزين لحد دلوقتي بيدور وبيحاول يعرف مين الل السبب ف موت ابوه وامه ورباه اهل ابو زين ف الصعيد لحد سن ال15 وزين قرر يرجع الفيلا بتاعت ابوه وعاش فيها هو واخوه وكان دايما لياسين اب وام بس للاسف معرفش يعوض ياسين العوض الكافي وياسين بقا يشرب ويسكر باليل كل يوم بار شكل وزين بيحاول يمنعه بس مبيعرفش

*بااااااااااك*
زين: بس يا روح هي دي حكايتي

روح بزعل علي زين: وانت استحملت كل دا لوحدك

زين: الحمدلله ربنا كان جنبي دايما وبابا زي ما بقولك كان دكتور كبير ف كان مأمن مستقبلنا

روح: وقدرت تستحمل العيشه دي كلها من دون اهلك

زين بوجع: عارفه هرتاح امتي

روح: امتي

زين: لما اعرف مين السبب ف موت ابويا وامي واني اعيش ف عذاب كل السنين دي لما اخد حقي هرتاح وهريح بابا وماما

روح: بس هتعرف ازاي

ووقتها جي مكالمه تليفون ل زين من سليم ورد وقال

زين: عملت ايه

سليم: طلعت تبع دكتور ايمن الجارحي

زين: دكتور الجارحي مره واحده وجايالي انا ليه انا اسمع عنه بس هو يعرفني منين

سليم: زين للاسف البنت وهي بتحكيلي ماتت حد ضربها بإبره مسمومه ف رقبتها

زين بصدمه: بتقول ايه انا جاي حالا

روح بعدم فهم: في ايه يا زين

زين: هروحك ولما ارجع هفهمك

روح: طيب طمني فيه ايه

زين: متخفيش مشكله ف الشغل وهروح اشوف في ايه هناك

روح بقلق: خلاص هروح معاك

زين: لا هروحك عشان خالد ميزعلش مني

روح: هي بقت كدا يا زين

زين: خلاص بقا يا روح قولتلك لما ارجع هطمنك

روح: ماشي

وصل زين بروح للفيلا ونزلت روح وقالت

روح: زين

زين: نعم

روح: خلي بالك من نفسك

زين: حاضر يلا ادخلي

روح: حاجه كمان

زين: مش وقته يا روح يلا ادخلي عشان اطمن عليكي

روح: اخر حاجه والله

زين بنفاذ صبر: صبرني يارب قولي يا مصيبه حياتي

روح: ب

زين: بت انطقي عشان امشي

روح: ب بحبك

وسابته وجريت وزين مستوعبش الل قالته روح وبص عليها وهي بتجري وضحك واتبسط جدا من روح وقال

زين: ما شاء الله قالتها ف وقت ما يعلم بيه الا ربنا ماشي يا روح لما ارجعلك

ووصل زين المستشفي وقابل سليم وقال

زين: في ايه يا سليم والبت دي وايمن الجارحي ماله ومالي

سليم بتفكير: دا مبيشدش تفكيرك لحاجه

زين بعدم فهم: مش فاهم قصدك

سليم: اقصد الجارحي كان صاحب ابوك الله يرحمه وقده ف السن وفاكر بابا لما حكالنا عنه وقال انو كان فيه شغل بينه وبين ابوك وبعدها حصلت الحادثه والنهارده ايه الل حصل بنت جايه ترمي بلاها عليك وسمت نفسها ولما لحقناها وكانت بتعترفلي ماتت قصدا وحد صابها بإبره مسمومه.

زين مسك دماغه وقال: لو الل ف دماغي طلع صح هقتله

سليم: اهدي ولازم نفكر بعقل شويه وبلاش تسرع اااه البت التانيه الل كانت مع البنت دي لازم نلاقيها

زين: ودي هنلاقيها ازاي

سليم: هروح الجيم واشوف كاميرات المراقبه واحاول اشوف معلومات عنها

زين: لا خليك انا الل هروح المره دي

سليم: لا لا انت لازم تروح تشوف ياسين عشان لسه مكلمني وزعلان منك جامد وكان هيسيب الفيلا لولا كلمته وفهمته ف روح طيب خاطره بكلمتين

زين: بجد مش عارف اقولك ايه يا سليم دايما جنبي ومش بتشتكي

سليم: انت اخويا يا زين ودايما جنبي ومحدش وقف معايا ولا سندني حد بعد ربنا غيرك

زين حضن سليم جامد وقال

زين: ربنا يخليك ليا يا صحبي

سليم طبطب عليه وطلب منه يروح لياسين

وصل زين الفيلا ودخل اوضه ياسين ملاقيهوش دخل اوضه التمارين لما بيتعصب بيقعد فيها وبيخرج كل الوجع الل جواه ف الملاكمه ودخل لاقي ياسين بيلعب بوكس ومتعصب جامد
وقف زين قصاده ومسك ايده وقال

زين: كفايه يا بطل

ياسين تجاهله وقعد

زين: ياااتي بقيتي تزعلي مني

ياسين بصله وقال

ياسين: والله

زين: طب نتكلم جد شويه

ياسين: وانا ماليش كلام معاك

زين: ياسين اسمعني

وقف ياسين وقال

ياسين: ياسين لازم يسمع وينفذ ويقول حاضر لاخوه الكبير ياسين دايما شخص سئ وفاسد وبتاع بنات وسُكري ياسين دايما فاشل ياسين علطول غلطان ياسين محدش عارف يفهمه ياسين تعباان

صرخ وقال تعببببببببببت يمااااااااامااااااااااااا يباباااااااااااااا
وفضل يبكي وينادي باسم امه وابوه وزين جري عليه وخده ف حضنه وقال

زين: اهدي انا حاسس بيك والله وفاهمك بس انا بعمل كل دا عشانك انا عايزك حد كويس مش عارف اتعامل معاك يا ياسين حاولت معاك كتير واقرب منك بس انت الل بترفض

ياسين ببكاء: عاااااااااااااا امي وابويا وحشوني اووي يا زين نفسي احس واعرف يعني ايه حضن ام وحنيتها محتاجاها اوي يا زين يا امييييييييييييي

زين حضن اخوه جامد وقال

زين بوجع ودموع: هجيب حقهم يا ياسين بحق الوجع والحرمان الل عشناه هجيب حقهم واي حد كان ليه يد ف الموضوع دا مش هيعيش ثانيه واحده هيتعذبه قبل ما يموته

ياسين: اميييي

زين: خلاص اهدي انا معاك اهوه ساعدني يا ياسين عارف انك بتشرب وتسهر وتقضي كل يوم مع بنت شكل عشان تنسي بس دا مش مبرر يا ياسين والله خرج وجعك ف ملاكمه ف دراسه صلي واقري قرآن وهترتاح اختار الانسب ليك فكر بعقلك شويه عشان امك وابوك ميبقوش زعلانين عليك ف تربتهم فكر فيهم يا ياسين

ياسين: حاضر يا زين هبطل هبدا من جديد وهفتح صفحه جديده مع نفسي وهبقي حد تاني جديد

زين قوم اخوه من الارض وحضنه جامد وقال

زين: عايز اشوف المستشار ياسين الورداني بشكل جديد

ياسين بابتسامه: بحبك يا زين والله دايما بتحاول تبقي ليا اب وام واخ وصاحب وعمرك ما قصرت

زين: انت ابني يا ياسين قبل ما تكون اخويا انا الل ربيتك يلا

ياسين بهزار: ايوه عارف وكنت بتغيرلي وانا بعملها علي نفسي دايما

زين بضحك: كان ناقص ارضعك يبني
وكانت ريحتك معفنه يبني اعععع

ياسين ضحك جامد وقال: ومعملتهاش ليه

زين: للاسف معنديش الامكانيات دي

ضحكوا الاتنين وحضنوا بعض وياسين قال

ياسين: صحيح مين الل انت اديتني البوكس الل طير وشي بسببها دي

زين: دي تبقي مرات اخوك المستقبليه

ياسين: بصراحه البت وتكه

زين: ولااااا اتعدل لا تاخد بوكس تاني يطير بقيت وشك

ياسين: اه يقااسي انت وبعدين خلاص اخوك عينه علي صحبتها

زين: تقصد ياسمين

ياسين: هي اسمها ياسمين

زين: اها وللاسف خرجت عصبيتي فيها النهارده بسببك عشان كانت قلقانه عليك

ياسين: مش فاهم

زين: بعد ما انت مشيت جت تعاتبني عشان الل عملته فيك قدام الجامعه وزعقت فيها

ياسين ضرب اخوه ف بطنه وقال

ياسين: وربنا غبي

زين: مكنش قصدي والله استني اجبلك رقمها من روح وكلمها طمنها عليك

يختاااااااي دانا ناسي روح تلاقيها هتتجن عشان مطمنتهاش عليا
وجي يرن لاقي فونه فاصل شحن
وقال

زين: اهي كملت والموبايل قطع شحن هطلع اشحنه واخد دش واكلمها

ياسين: العبببب متنساش الرقم وحياه اخوك يا شيخ هموت واكلم البت

زين: ماشي يا خفه يلا علي اوضتك وزاكر وهبعتلك الرقم ف مسدج

ياسين: كتر خيرك يحبيبي مش عارف اودي جمايلك فين الصراحه

زين: يلااا ياض انت من هنا ابوشكلك

ياسين:يا سبعيييي

زين بضحك:امييييينه

ياسين:خدامتك يا سي السيد

طلع زين اوضته وياسين دخل يبدا مزاكره

__________________________________________________*ف فيلا الحسيني*

روح لنفسها:الغبي قالي هطمنك عليا وفونه مقفول كدا يا زين هونت عليك تسيبني مرعوبه كل دا طب والله لما اكلمك لا هنكد عليك وهتشوف

ام روح: رووح مالك يبنتي انتي بتكلمي نفسك ودايره ف اوضتك زي المجانين كدا ليه

روح:دايره بس يا ماما دانا لفه تاني وتتحسبلي عمره ياااااارب استر يااارب

ام روح:فيه ايه يبنتي قلقتيني اخوكي خالد جراله حاجه

روح:لا لا يماما الحمدلله خالد كويس ولسه مكلمني من شويه وكان كويس دا دا دا

ام روح:ما تنطقي يبت فيه ايه انتي مخبيه عني حاجه يا روح

روح:ها لا لا يماما مفيش حاجه سلامتك

واتفاجئت باتصال من زين وقالت

روح:بقول ايه يماما

ام روح:نعم يمجنناني

روح:اطلعي برا

ام روح:نعم يا روح امك

روح:يماما اخرجي وهفهمك بعدين يلا بقااا

ام روح:يارب صبرني واشفيها ياااارب

روح:يماما اخرجي بقا

ام روح:خارجه يعين امك مع اني مش مطمنالك

روح:قلبي يا حفصه من جوه يلا برا

خرجت ام روح وروح طلعت البلكونه واتصلت ب زين ورد وقال

زين:عامله ايه يروح زين

روح:اللهي روحك تطلع ف ايدي قريب باذن الله يبعيد كنت فين يا زفتت انت مش قولتلي انك هتطمني عليك وقولي عملت ايه وانت فين دلوقتي وروحت ولا لاء وعامل ايه وحد مزعلك تاني واتاخرت ليه كل دا و.....

قاطعها زين وقال

زين:اهدي وخدي نفسك واحده واحده وهجاوب والله يعم جعفر خد نفسك بس الاول

يُتبع.............


لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا 
google-playkhamsatmostaqltradent